Gå til innhold

Folk i borettslag som ikke klarer å forholde seg til regler!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det krabber frem mye rart som skriver med glødende tastatur i kommentarfelt til ymse artikler ja.

Teori bak tastaturet og praksis utenfor nettboblen er ofte 2 forskjellige ting.

• Liker 2
Skrevet

Er sånn i mitt borettslag også, mange regelryttere og ingen raushet. Naboen over skulle feire 30-årsdag, og vaslet om at det kunne bli litt støy men at de skulle dra ut i 23-24 tiden. I verste fall en time over stille-tiden altså. Denne naboen fikk så mange på døra og på telefonen at h*n måtte slå av telefonen og late som om h*n ikke var hjemme. Jeg skulle reise bort så jeg vet ikke hva som ble med festen:\ Jeg jobber 3-delt turnus, selv jeg tåler at naboen tar seg en fest på 30årsdagen.

Anonymkode: 9d027...392

• Liker 10
Gjest FarDareisMai
Skrevet

Regler er en fin ting, men det er lov å være rund i kantene også. Liker ikke den passiv-aggressive metoden mange bruker idag, slik naboene til bursdagsbarnet omtalt i artikkelen gjorde. Det er bedre å ta det direkte opp med rette vedkommende. Har til gode å oppleve at noen skulle klikke av en vennlig men direkte beskjed, ansikt til ansikt.

Det virker som om borettslag tiltrekker seg de mest analfikserte regelrytterne her i landet, hvis eneste oppgave er å passe på at ingen setter en lilletå over streken, som slenger rundt med syrlige passiv-aggressive notater og kommentarer, som er så feige at de ikke tør å snakke med den det gjelder. 

Blir litt dumt å si at man må flytte langt inn i skauen hvis man vil ha fred, men man må også tåle at det bor mennesker rundt en. Mange vil ta hensyn, men innimellom skjer det ting, og da kommer man langt med å være smidig. Neste gang kan det være en selv som gjør noe som forstyrrer roen i borettslaget. 

Skrevet

Er sånne "jeg bryter jo bare reglene en gang iblant"-folk som gjør at jeg aldri vil bo i leilighet. Med ca 8stk i en oppgang, og gjerne 2 voksne i hver gang blir det 16 bursdager i året, gjerne isped andre fester. Når man i tillegg blir møtt av nedspydd gang hadde jeg blitt pottesur. Vil man endre reglene får man ta det på styremøtet, ikke ta seg tilrette på en lapp i gangen. 

Nå hadde jeg latt det gå hvis det var en nabo som sjelden ba om noe, og ikke støya ofte. Eller hvis det var en nyinnflytta som ikke kunne reglene hadde jeg også latt det gå for en gang. Er det derimot en nabo som fester høyt og ofte hadde jeg lagt en lapp i postkassa med reglene, og klagd til styret hvis festen gikk over tida. 

• Liker 19
Skrevet

Altså, prøv å flytte på landet. Måkeskrik og fandenskap.

• Liker 4
Skrevet

Vi flyttet til et borettslag for noen måneder siden. Vi leier og jeg skjønte ikke at det er fellesskap her. Utleier sa heller ingenting om at flytter man hit så er man en del av det. 

Det er dugnad opptil fire ganger i året og jeg er så LEI! Vi flytter i april. Dette går ikke an. 

Anonymkode: 94077...e40

Skrevet

Husker tilbake til tiden jeg bodde i borettslag med skrekk og gru! Folk som leide ut til tvilsomme bråkebøtter overalt, tyverier i boder, på vaskerom. Nei, det var nesten verre enn studentkollektiv.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet til et borettslag for noen måneder siden. Vi leier og jeg skjønte ikke at det er fellesskap her. Utleier sa heller ingenting om at flytter man hit så er man en del av det. 

Det er dugnad opptil fire ganger i året og jeg er så LEI! Vi flytter i april. Dette går ikke an. 

Anonymkode: 94077...e40

Leieboere er ikke pliktig til å delta på dugnad. Det er utleiers jobb.

Anonymkode: 91de3...42f

• Liker 13
Skrevet

Problemet med å være raus og overbærende er at det ofte(og kjapt) tolkes som aksept for at regler ikke er noe man trenger å bry seg så mye om, og så smitter det. Jeg tror vi skal være glade for at noen tar på seg å være analfikserte regelryttere. Uten dem blir det vanskelig å få det til å fungere sånn noenlunde når så mange mennesker i ulike livsfaser og med ulike behov skal bo sammen.

Skrevet

Hva er egentlig poenget med å ha regelverk for borettslag.

Hvis det til stadighet skal gjøres "unntak" hver bidige gang noen skal ha fest ?

Anonymkode: 22886...9af

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er sånn i mitt borettslag også, mange regelryttere og ingen raushet. Naboen over skulle feire 30-årsdag, og vaslet om at det kunne bli litt støy men at de skulle dra ut i 23-24 tiden. I verste fall en time over stille-tiden altså. Denne naboen fikk så mange på døra og på telefonen at h*n måtte slå av telefonen og late som om h*n ikke var hjemme. Jeg skulle reise bort så jeg vet ikke hva som ble med festen:\ Jeg jobber 3-delt turnus, selv jeg tåler at naboen tar seg en fest på 30årsdagen.

Fint for deg, men det betyr ikke at alle andre tåler det. Regler er faen meg regler. Som noen andre her skriver: "Hva er egentlig poenget med å ha regelverk for borettslag hvis det til stadighet skal gjøres "unntak" hver bidige gang noen skal ha fest?"

Anonymkode: 47d50...be1

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.... Jeg mente at det så ut som det er mange regelbrytere...

Skrevet
4 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Er sånne "jeg bryter jo bare reglene en gang iblant"-folk som gjør at jeg aldri vil bo i leilighet. Med ca 8stk i en oppgang, og gjerne 2 voksne i hver gang blir det 16 bursdager i året, gjerne isped andre fester. Når man i tillegg blir møtt av nedspydd gang hadde jeg blitt pottesur. Vil man endre reglene får man ta det på styremøtet, ikke ta seg tilrette på en lapp i gangen. 

Nå hadde jeg latt det gå hvis det var en nabo som sjelden ba om noe, og ikke støya ofte. Eller hvis det var en nyinnflytta som ikke kunne reglene hadde jeg også latt det gå for en gang. Er det derimot en nabo som fester høyt og ofte hadde jeg lagt en lapp i postkassa med reglene, og klagd til styret hvis festen gikk over tida. 

Du snakker sikkert om et sameie med endel leietakere som rett og slett ikke bryr seg. Borettslag har regler på at de som eier leiligheten skal bo der, og man passer mye bedre på å overholde reglene der.

Skrevet
20 minutter siden, Leavemealone skrev:

Du snakker sikkert om et sameie med endel leietakere som rett og slett ikke bryr seg. Borettslag har regler på at de som eier leiligheten skal bo der, og man passer mye bedre på å overholde reglene der.

Sett endel innlegg fra folk i borettslag og... Finnes idioter over alt.

Skrevet

Regelen om at det skal være stille til klokken 23.,00 gjelder uansett om noen har bursdag. "Nabovarsel" i forbindelse med fest gir ikke fritak fra vanlige regler i flermannsbolig. Folk må gjerne feire bursdagen sin hjemme, men ikke på en sånn måte at de holder hele oppgangen våkne. 

Anonymkode: a44dc...7db

• Liker 7
Skrevet

Hehe, minner meg om en episode fra blokken der mamma bor: der sendte styreformannen ut varsel at det måtte være helt stille mellom kl 17-18.... Dette var når blokken var ny, og enkelte måtte borre litt i veggene etter arbeidstid for feks å henge opp kjøkkenskap, bilder osv. 

Grunnen var at styreformannen skulle sove middag akkurat i de tider....

Anonymkode: cd963...508

• Liker 5
Skrevet

En sjelden fest en gang i blant hadde jeg foretrukket fremfor disse skrikerungene som skriker døgnet rundt. Ja, døgnet rundt. De er verre å ha som naboer, fordi de vekker deg hele uka gjennom støtt.

Innvandrerfamilien over meg, har ikke leggetider som er normalt for barn. Ikke slik vi nordmenn er vant til at unger legges.

De legger ungene sine når de voksne legger seg selv, dvs sent på kveld, og yngste barnet på ca ett år, sover åpenbart i samme rom som foreldrene. Dvs i rommet/etasjen rett over hodet mitt når jeg ligger i sengen på mitt soverom direkte under dem... Den ungen kan skrike...! Hun skriker hver eneste kveld, og hun skriker om natten når hun våkner f.eks. klokka fire, og hun skriker når hun våkner om morgenen, f.eks. mellom seks og sju. Hun skriker støtt! Hører henne skrike og grine i stua fordi hun er overtrøtt hver kveld i sju-åtte tiden om kvelden, men legger foreldrene henne da? Som normalt ville vært for en baby på hennes alder? NEIDA! De sitter i stua og har henne oppe helt til klokka elleve-halv tolv på kvelden, når de selv skal legge seg. Først da får den overtrøtte ungen endelig lagt seg og sovet!

Jeg fatter ikke at det går an! Heldigvis er tre-åringen deres såpass stor at han ikke bæljer og skriker hver gang han våkner eller hver gang han er litt trøtt. Hører iallfall ikke noe til han. Men den babyen... det er som å ha baby i hus igjen selv. Eneste forskjellen er at jeg ikke behøver å stå opp for å ta meg av det selv lenger, jeg må ligge og høre på det bare....Argh!

Anonymkode: e8a16...f81

• Liker 6
Skrevet
På ‎11‎.‎12‎.‎2016 den 13.46, Leifern skrev:

Husker tilbake til tiden jeg bodde i borettslag med skrekk og gru! Folk som leide ut til tvilsomme bråkebøtter overalt, tyverier i boder, på vaskerom. Nei, det var nesten verre enn studentkollektiv.

Du bodde i et sameie, ikke borettslag? Mener når du sier at det var vanlig med utleie.

• Liker 1
Skrevet

Tja er ikke bare i borettslag 😜 Vi bor i enebolig med ganske stor hage ett hus unna bor frøken Narvestad. 

Vel det var fest lengst ned i gaten på sommeren. Vi skulke sitte ute og grille med noen venner vi var 6 stk. Satt ute og nøyt den fine kvelden med vin og rolig prat. Plutselig står det en politi patrulje midt i Hagen og lurer på om det er her det er fest. Da hadde frøken faenskap ringt politiet fordi vi hadde besøk og hun jo tross alt hørte musikk fra ett sted det at det var ca 600 m fra huset hennes nei det spilte ikke noe rolle. Her vi bor er det ingen med småbarn (bortsett fra meg). Alle er i pensjonsalder og har bodd her hele livet de er helt grusomme og angrer på at vi flyttet hit

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...