Gå til innhold

Sortering av klesvask, hvilke farger går i lag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vasker dere i lag av farger?

Går lyse klær sammen med hvit, eller er det en vask for lyse og en for hvit?

Hva menes med kulørt, og skal det også her sorteres i de ulike fargene eller går alt her i lag?

Anonymkode: e9556...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når plaggene er nye vasker jeg dem separat. Deretter sammen med like farger noen ganger. 

Hvis det er plagg som er i daglig bruk er jeg ikke så nøye. Deler i mørke og lyse farger. Men viktigere er temperatur, så ull og lignende ikke blir ødelagt. 

Fine klær vasker jeg separat, eller med kun samme farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Som regel slår jeg sammen "lys" og "hvit", men ville nok ikke tatt med en lys rød genser sammen med det hvite, f.eks. Lys beige kunne jeg derimot tatt uten å blunke. 

Når det gjelder "kulørt" så slår jeg sammen alt, så lenge alle klærne har vært innom en vaskemaskin en gang eller to først. Er det helt nye klær som kan tenkes å ha masse løsfarge i så deler jeg litt opp, men jeg kan f.eks fint vaske en ny rød genser (som kan farge av) sammen med en gammel svart eller mørkeblå genser, for der vil jo ikke evt. løsfarge fra den røde vises uansett. En ny svart genser kunne jeg sikkert vasket sammen med en gammel mørkeblå, men ikke sammen med en rød. 

Men altså, så lenge alle klærne har vært vasket en gang eller to tidligere så er "kulørt" hos meg alt som ikke er hvitt eller svært lyse farger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer etter farger. Problemet her i hus er å få alle til å skjønne hva som skal hvor. Hva som er lyst, hva som er kulørt osv.

Tenkte lage til noen lapper med de ulike fargene på som jeg kan feste på kurven, på den måten kan selv de minste legge klær i riktig kurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cata skrev:

Kommer helt an på. Som regel slår jeg sammen "lys" og "hvit", men ville nok ikke tatt med en lys rød genser sammen med det hvite, f.eks. Lys beige kunne jeg derimot tatt uten å blunke. 

Når det gjelder "kulørt" så slår jeg sammen alt, så lenge alle klærne har vært innom en vaskemaskin en gang eller to først. Er det helt nye klær som kan tenkes å ha masse løsfarge i så deler jeg litt opp, men jeg kan f.eks fint vaske en ny rød genser (som kan farge av) sammen med en gammel svart eller mørkeblå genser, for der vil jo ikke evt. løsfarge fra den røde vises uansett. En ny svart genser kunne jeg sikkert vasket sammen med en gammel mørkeblå, men ikke sammen med en rød. 

Men altså, så lenge alle klærne har vært vasket en gang eller to tidligere så er "kulørt" hos meg alt som ikke er hvitt eller svært lyse farger. 

Hvilke farger går under kulørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke farger går under kulørt?

Alt som ikke er hvitt eller svært lyse farger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil en beholde plagg hvite så skal de kun vaskes sammen med hvite plagg. Nye fargede plagg farger ofte av,
så de må overskuddsfargen ut av før de kan gå i en felles "kulørt vask". 

Anonymkode: 670b8...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...