Gå til innhold

Hva er problemet med Uber, AirBNB ol?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å forstå hva som egentlig er problemet med Uber, AirBNB og liknende tjenester.  Vi har jo lover som regulerer taxi-næringen, utleie, skatt osv.  Jeg skjønner at visse folk som tilbyr tjenester via disse appene ikke følger lovene, og det er selvfølgelig et problem, men det er vell ikke selve appen sin feil?  Det blir vel ikke noe mer eller mindre riktig å f.eks. tilby taxi-tjenester via Facebook enn via Uber?  Hvis et utleiefirma leier ut via AirBNB så må vell det være greit?  Eller en taxi-sjåfør bruker Uber i tillegg til å vente på taxiholdeplassen?

Skrevet
11 timer siden, Kara W skrev:

Jeg prøver å forstå hva som egentlig er problemet med Uber, AirBNB og liknende tjenester.  Vi har jo lover som regulerer taxi-næringen, utleie, skatt osv.  Jeg skjønner at visse folk som tilbyr tjenester via disse appene ikke følger lovene, og det er selvfølgelig et problem, men det er vell ikke selve appen sin feil?  Det blir vel ikke noe mer eller mindre riktig å f.eks. tilby taxi-tjenester via Facebook enn via Uber?  Hvis et utleiefirma leier ut via AirBNB så må vell det være greit?  Eller en taxi-sjåfør bruker Uber i tillegg til å vente på taxiholdeplassen?

Nå er ikke jeg utelukkende negativ til disse tingene, men argumenter jeg har hørt mot, er:

1) Taxinæringen er organisert med løyver for å sikre at alle får de turene de trenger. Altså at man ikke bare har bemanning når det er flest turer, eller at taxier bare tar de mest lukrative turene. Uber undergraver dette systemet. Og å annonsere taxier på Facebook, med mindre du har løyve, er jo like ulovlig som Uber.

2) Hvis et utleiefirma leier ut via AirBnb og følger regelene for f.eks. skattelegging i Norge, så er jo det helt greit. Men AirBnb har hittil ikke gitt ut informasjon staten trenger for å ettergå og kontrollere dette i Norge. Det eneste stedet de har gitt ut slik informasjon, er vel i Kina, så vidt jeg husker. Det kan bety mindre skatteinntekter til staten, og en betydelig svart økonomi.

3) I f.eks. Oslo er man bekymret for at et allerede presset boligmarked vil bli enda mer presset om enda flere leiligheter blir kjøpt opp og brukt til utleie.

Anonymkode: 0ddcc...b47

  • Liker 4
Skrevet

De er ikke problematiske i seg selv, problemet oppstår når konkurransen ikke skjer på like vilkår. I Norge har man på godt og vondt et løyvesystem, man har i tillegg krav som å ha godkjent taksameter (som skal kontrolleres ved visse intervaller), kjøreseddel osv. Det er selvfølgelig ikke vanskelig å konkurrere dersom man slipper disse utgiftene, og dessuten slipper å betale skatter og avgifter! Dersom man skal tillate uber på like vilkår, så må man enten kreve det samme av Über, eller så må man la den tradisjonelle taxinæringen slippe de samme kravene. 

Argumenter som at Taxniæringen ikke tåler konkurranse er nesten det reneste sprøyt. Det er flere tradisjonelle taxiselskaper bla. i Oslo som konkurrerer om de samme kundene, men de har altså samme krav til løyve og øvrige krav. Å ønske å liberalisere denne er en grei nok holdning, men da må man også forsøke å sette seg inn i konskvensene, som noen påpeker at det kan bli langt mindre tilgjengelighet av taxi generelt siden de fleste vil ønske å kjøre kun når det er lønnsomt som i helgene og høytider osv. 

Airbnb er ikke et problem så lenge utleier betaler skatter og avgifter på samme måte som utleiere som formidler via mer tradisjonelle kanaler. Men det kan være et problem i borettslag og sameier hvis det fører til stor gjennomtrekk av ulike leietakere. Sannsynligheten for rot, bråk og støy, samt evt. skadedyr (typisk hotellproblematikk) øker hvis det er mange eiere som leier ut via Airbnb eller andre kanaler. 

Anonymkode: fb5ea...c93

  • Liker 2
Skrevet

 Taxi-selskapene ønsker minst mulig konkurranse fratjenester som Uber.

 0g hotell-kjedene ønsker selvfølgelig minst mulig AirBnB-overnattinger.

 De er jo redd for å miste kundene sine....

Anonymkode: 1f615...6fa

Skrevet

 

Anonymkode: 90e59...362

Skrevet

Drosjenæringen i feks Oslo trenger jo ikke mer konkurranse, da det er alt for mange løyver i omløp as is. Gjennomsnittlig nedetid på en drosje er 72% av tida, en timelønn på gjennomsnittlig 40-60 kroner er ikke uvanlig. Klart man ikke ønsker Uber velkommen da.

Kvaliteten på billigere tjenester er også ofte dårligere, jeg tar mye drosje i forbindelse med jobb, og etter å ha prøvd de mindre selskapene bruker jeg kun OsloTaxi, fordi de har sjåfører som i hvert fall vet hvor de ulike bydelene er, og ikke er like ivrige på å tafse kundene sine på låret. 

Anonymkode: a1a51...ffd

  • Liker 1
Skrevet

Problemet med Ubers system er at alle sjåførene konkurrerer med hverandre, og når det er flere mennesker som ikke kan få noen annen jobb enn markedet trenger så får man det som kalles Race to the bottom, evt. sosial dumping. I England har det nå ført til at de tjener mindre enn minstelønn (£7,2 i timen) og må kjøre opptil 70 timer i uka bare for å få nok til å leve for.

https://www.theguardian.com/technology/2016/dec/09/uber-drivers-report-sweated-labour-minimum-wage

Anonymkode: 3ec7c...e11

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med Ubers system er at alle sjåførene konkurrerer med hverandre, og når det er flere mennesker som ikke kan få noen annen jobb enn markedet trenger så får man det som kalles Race to the bottom, evt. sosial dumping. I England har det nå ført til at de tjener mindre enn minstelønn (£7,2 i timen) og må kjøre opptil 70 timer i uka bare for å få nok til å leve for.

https://www.theguardian.com/technology/2016/dec/09/uber-drivers-report-sweated-labour-minimum-wage

Anonymkode: 3ec7c...e11

Takk for interessante linker.  Jeg har visst missforstått hvordan Uber virker.  Jeg tenkte at person A skrev at de ville reise fra sted X til Y, og så sa noen andre at de ville kjøre den strekningen, og så ble man enig om pris, litt som Finn.no for reiser.  Men det er altså Uber som ansetter sjåførene og bestemmer prisen, litt som et tradisjonelt taxi-selskap?  Da skjønner jeg mye bedre kritikken.  Det handler vell også litt om at jeg er bortskjemt, og tenker at dersom man ikke er fornøyd med lønnen så enten finner man noe annet eller bare lar være å gjøre det.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Taxi-selskapene ønsker minst mulig konkurranse fratjenester som Uber.

 0g hotell-kjedene ønsker selvfølgelig minst mulig AirBnB-overnattinger.

 De er jo redd for å miste kundene sine....

Anonymkode: 1f615...6fa

Men det er jo også dårlig at "ufaglærte" (i mangel på bedre ord) bare kommer og tar jobbene - å ta taxi-lappen koster faktisk penger og man må få kjøreseddel fra politiet så det er en viss kvalitetssikring der. Tror du uber-sjåfører har det eller? 

Anonymkode: d7756...650

  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg utelukkende negativ til disse tingene, men argumenter jeg har hørt mot, er:

1) Taxinæringen er organisert med løyver for å sikre at alle får de turene de trenger. Altså at man ikke bare har bemanning når det er flest turer, eller at taxier bare tar de mest lukrative turene. Uber undergraver dette systemet. Og å annonsere taxier på Facebook, med mindre du har løyve, er jo like ulovlig som Uber.

2) Hvis et utleiefirma leier ut via AirBnb og følger regelene for f.eks. skattelegging i Norge, så er jo det helt greit. Men AirBnb har hittil ikke gitt ut informasjon staten trenger for å ettergå og kontrollere dette i Norge. Det eneste stedet de har gitt ut slik informasjon, er vel i Kina, så vidt jeg husker. Det kan bety mindre skatteinntekter til staten, og en betydelig svart økonomi.

3) I f.eks. Oslo er man bekymret for at et allerede presset boligmarked vil bli enda mer presset om enda flere leiligheter blir kjøpt opp og brukt til utleie.

Anonymkode: 0ddcc...b47

Hvorfor er det taxi-kø hver eneste helg klokken halv fire da? Virker jo fornuftig å ha bemanning når det er folk som vil ta drosje. På ukedagene ser jeg hundrevis av taxier som bare står og koper rundt om kring. De burde jo lugget hjemme og sovvet og spart opp energi til å kjøre på fredag og lørdag kveld.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo også dårlig at "ufaglærte" (i mangel på bedre ord) bare kommer og tar jobbene - å ta taxi-lappen koster faktisk penger og man må få kjøreseddel fra politiet så det er en viss kvalitetssikring der. Tror du uber-sjåfører har det eller? 

Anonymkode: d7756...650

Ubersjåfører varierer litt, men der kan jeg jo selv luke ut de livsfarlige fjolsene. Når jeg tar drosje får jeg jo ikke gitt dem stjerner. Hvis et taxiselskap lagde en app ala uber og lot meg gi sjåføren stjerner (som kunne sparke sjåføren) ville jeg valgt dem.

Å få lov til å kjøre drosje krever kjentmannsprøven (unødvendig når man kjører etter GPS) og et kurs i takstameter (unødvendig når man bruker app). Vandelsjekk får alle når de søker om førerkort. Ville ubersjåførene blitt bedre hvis de måtte betale ti lapper for å ta kjentsmannsprøven og for å bli kurset i takstameterbruk? 

  • Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Kara W skrev:

Takk for interessante linker.  Jeg har visst missforstått hvordan Uber virker.  Jeg tenkte at person A skrev at de ville reise fra sted X til Y, og så sa noen andre at de ville kjøre den strekningen, og så ble man enig om pris, litt som Finn.no for reiser.  Men det er altså Uber som ansetter sjåførene og bestemmer prisen, litt som et tradisjonelt taxi-selskap?  Da skjønner jeg mye bedre kritikken.  Det handler vell også litt om at jeg er bortskjemt, og tenker at dersom man ikke er fornøyd med lønnen så enten finner man noe annet eller bare lar være å gjøre det.

Nei, Uber ansetter ingen, de lar bare alle melde seg på og underby hverandre for å få turer. Siden det er flere som vil kjøre enn det er kunder så betyr det at de underbyr hverandre til de så vidt tjener mer på en tur enn det koster å kjøre. Storbritannia har hatt veldig høy innvandring i mange år, så det er veldig mange lavt utdannede mennesker som trenger pengene der og ikke har noe annet valg hvis de skal unngå å sulte. Alternativet er å leve på sosialstøtte som er ca 2500 kr i måneden + litt ekstra hvis man har barn.

Anonymkode: 3ec7c...e11

  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Uber ansetter ingen, de lar bare alle melde seg på og underby hverandre for å få turer. Siden det er flere som vil kjøre enn det er kunder så betyr det at de underbyr hverandre til de så vidt tjener mer på en tur enn det koster å kjøre. Storbritannia har hatt veldig høy innvandring i mange år, så det er veldig mange lavt utdannede mennesker som trenger pengene der og ikke har noe annet valg hvis de skal unngå å sulte. Alternativet er å leve på sosialstøtte som er ca 2500 kr i måneden + litt ekstra hvis man har barn.

Anonymkode: 3ec7c...e11

Eneste Uber er billigere enn taxi i er jo korte turer (lavere minstepris), ellers koster de omtrent det samme. Det er minimale forskjeller i Norge.

Stor arbeidsleidghet fører til slikt, hvis det bare blir nok apper som Uber slik at folk blir mer etterspurt går prisene opp. Problemet i storbritania er arbeidsledighet, og lave lønninger, og Uber lagde jo ikke det problemet, det kommre jo av idiotisk politikk.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Uber ansetter ingen, de lar bare alle melde seg på og underby hverandre for å få turer. Siden det er flere som vil kjøre enn det er kunder så betyr det at de underbyr hverandre til de så vidt tjener mer på en tur enn det koster å kjøre. Storbritannia har hatt veldig høy innvandring i mange år, så det er veldig mange lavt utdannede mennesker som trenger pengene der og ikke har noe annet valg hvis de skal unngå å sulte. Alternativet er å leve på sosialstøtte som er ca 2500 kr i måneden + litt ekstra hvis man har barn.

Anonymkode: 3ec7c...e11

Altså, jeg skjønner at det lave lønninger og fattigdom er et problem, men hva mener folk at Uber skal gjøre med dette?  Hvis de ikke bestemmer hverken pris eller antall ledige biler?  Det blir litt som å klage på at finn.no har ødelagt for loppemarkedene, fordi alle prøver å selge tingene sine der heller enn å donere dem bort til det lokale korpset.

Skrevet
1 time siden, Kara W skrev:

Altså, jeg skjønner at det lave lønninger og fattigdom er et problem, men hva mener folk at Uber skal gjøre med dette?  Hvis de ikke bestemmer hverken pris eller antall ledige biler?  Det blir litt som å klage på at finn.no har ødelagt for loppemarkedene, fordi alle prøver å selge tingene sine der heller enn å donere dem bort til det lokale korpset.

Man kan ikke forvente at Uber gjør noe siden de tjener på at andre må leve på sultegrensen, men vi kan forby selskaper å drive med forretningspraksiser som får slike konsekvenser i Norge.

Anonymkode: 3ec7c...e11

  • Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Kara W skrev:

Altså, jeg skjønner at det lave lønninger og fattigdom er et problem, men hva mener folk at Uber skal gjøre med dette?  Hvis de ikke bestemmer hverken pris eller antall ledige biler?  Det blir litt som å klage på at finn.no har ødelagt for loppemarkedene, fordi alle prøver å selge tingene sine der heller enn å donere dem bort til det lokale korpset.

Problemet er jo at Uber - så langt jeg vet - jo faktisk bestemmer prisen eller i det minste setter maks/min priser basert på etterspørsel (de har en algoritme som setter prisene veldig lavt når det er lite å gjøre), og minsteprisen er ganske lav. 

I tillegg er altså problemet konkurranse på ulike vilkår, noe du altså ikke ser ut til å forstå. 

Ville du likt at en annen person eller selskap bare kom inn og tilbød tjenestene du gjør på jobben til daglig uten å betale mva og skatt slik at de naturlig nok kunne underbydd deg eller din arbeidsgiver? DET er det store problemet med Ûber, for hadde de betalt de samme avgiftene og hatt de samme utgiftene til taksameter, opplæring, løyve og kjøreseddel så tipper jeg prisene hadde blitt mye likere. 

Anonymkode: fb5ea...c93

  • Liker 2
Annonse
Skrevet
9 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor er det taxi-kø hver eneste helg klokken halv fire da? Virker jo fornuftig å ha bemanning når det er folk som vil ta drosje. På ukedagene ser jeg hundrevis av taxier som bare står og koper rundt om kring. De burde jo lugget hjemme og sovvet og spart opp energi til å kjøre på fredag og lørdag kveld.

Ubersjåfører varierer litt, men der kan jeg jo selv luke ut de livsfarlige fjolsene. Når jeg tar drosje får jeg jo ikke gitt dem stjerner. Hvis et taxiselskap lagde en app ala uber og lot meg gi sjåføren stjerner (som kunne sparke sjåføren) ville jeg valgt dem.

Å få lov til å kjøre drosje krever kjentmannsprøven (unødvendig når man kjører etter GPS) og et kurs i takstameter (unødvendig når man bruker app). Vandelsjekk får alle når de søker om førerkort. Ville ubersjåførene blitt bedre hvis de måtte betale ti lapper for å ta kjentsmannsprøven og for å bli kurset i takstameterbruk? 

En rekke biler som bare står eller kjører rundt ville jo heller ikke blitt løst selv om man hadde byttet ut alle tradisjonelle taxier med Überbiler. Det er uheldig med for lange rekker av taxier på "idle", men man hadde i en eller annen form hatt det samme problemet med Über også. Et sted må de jo stå i beredskap, enten det er på taxiholdeplassen eller hjemme hos seg selv. Hvis de gjør noe helt annet når behovet for kjøring oppstår blant mange nok, så kan du i så fall regne med lang responstid på kjøreforespørselen din. 

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo er det faktisk plenty med taxier kl. 0330 også natt til lørdag og søndag. Jeg får alltid taxi hvis jeg trenger det også på nattestid i helgene. Du må kanskje vente et minutt eller tre ekstra nå i julebordsesongen, men taxi får man ganske enkelt. At en del utenbys fra står og tramper i de samme, lange taxikøene betyr ikke at det er for få taxier, for man kan enkelt stoppe en bil eller gå til en annen kø. Eller man kan bestille taxi i app fra noen av taxiselskapene. 

Ser poenget ditt med at det kan være unødvendig med taxameter i dag. Men det er jo det som er problemet, inntil videre er taxiene påkrevd å ha det, de kan ikke velge hva slags teknologi de skal benytter for å taksere turer slik Über kan, og da er det ren og skjær konkurranse på ulike vilkår. Sånn kan man ikke ha det. Enten må man unnta taxiene det samme krave, eller så må man påkreve Über de samme kravene. 

Anonymkode: fb5ea...c93

  • Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Kara W skrev:

Altså, jeg skjønner at det lave lønninger og fattigdom er et problem, men hva mener folk at Uber skal gjøre med dette?  Hvis de ikke bestemmer hverken pris eller antall ledige biler?  Det blir litt som å klage på at finn.no har ødelagt for loppemarkedene, fordi alle prøver å selge tingene sine der heller enn å donere dem bort til det lokale korpset.

Uber har sterke føringer på prisen, det er ikke sammenlignbart med Finn, der hver enkelt setter prisen HELT på egenhånd. I tillegg sammenlikner du epler og bananer. Über trer inn i et regulert marked på et tvilsomt grunnlag i gråsonen. Finn løser et behov som på ingen måte er kontroversielt eller ligger i noen juridisk gråsone, Finn fører heller ikke til noen markedsvridning da de som selger ting der har nøyaktig de samme vilkårene som de som selger ting fra andre steder eller plattformer på nett. De betaler nemlig de samme avgiftene om det dreier seg om profesjonelt salg. 

Anonymkode: fb5ea...c93

  • Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rekke biler som bare står eller kjører rundt ville jo heller ikke blitt løst selv om man hadde byttet ut alle tradisjonelle taxier med Überbiler. Det er uheldig med for lange rekker av taxier på "idle", men man hadde i en eller annen form hatt det samme problemet med Über også. Et sted må de jo stå i beredskap, enten det er på taxiholdeplassen eller hjemme hos seg selv. Hvis de gjør noe helt annet når behovet for kjøring oppstår blant mange nok, så kan du i så fall regne med lang responstid på kjøreforespørselen din. 

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo er det faktisk plenty med taxier kl. 0330 også natt til lørdag og søndag. Jeg får alltid taxi hvis jeg trenger det også på nattestid i helgene. Du må kanskje vente et minutt eller tre ekstra nå i julebordsesongen, men taxi får man ganske enkelt. At en del utenbys fra står og tramper i de samme, lange taxikøene betyr ikke at det er for få taxier, for man kan enkelt stoppe en bil eller gå til en annen kø. Eller man kan bestille taxi i app fra noen av taxiselskapene. 

Ser poenget ditt med at det kan være unødvendig med taxameter i dag. Men det er jo det som er problemet, inntil videre er taxiene påkrevd å ha det, de kan ikke velge hva slags teknologi de skal benytter for å taksere turer slik Über kan, og da er det ren og skjær konkurranse på ulike vilkår. Sånn kan man ikke ha det. Enten må man unnta taxiene det samme krave, eller så må man påkreve Über de samme kravene. 

Anonymkode: fb5ea...c93

At biler står i ro ser jeg ingen problem med. Det var heller alle taxisjåførene som tvinges til å jobbe når det ikke er kundegrunnlag for å drive lønnsomt jeg tenkte på. Uber løser hele problemet perfekt ved å gi tilbud og etterspørsel. Er det få som jobber går prisene opp. Dette er en langt bedre løsning enn å tvinge personer til å jobbe når det ikke er jobb til dem. Det er ikke vanskelig å forutsi når det trengs mange taxier, det klarer de å gjøre uten statlig innblanding.

Jeg har bodd i Oslo lenge, og det er ikke lett å finne taxi der. Med mindre man vil ta de utenbys taxiene som koster dobbelt så mye som de lokale og har sjåfører som er direkte livsfarlige. 

Jeg synes det er dritskummelt å ta taxi. Man er utsatt for overgrep og dårlige sjåfører og har liten mulighet til å vite hvem som kjørte. Jeg er helt enige i at det burde være en felles app for alle taxiselskap. Man burde kunne velge om man vil ha billigst eller raskest, og kunne gi tilbakemeldinger etter endt tur (både til taxiselskapet, statens vegvesen og til politiet). Slik kunne man vært langt tryggere når man tar taxi, og vi kunne blitt kvitt de farlige sjåførene. 

 

Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

At biler står i ro ser jeg ingen problem med. Det var heller alle taxisjåførene som tvinges til å jobbe når det ikke er kundegrunnlag for å drive lønnsomt jeg tenkte på. Uber løser hele problemet perfekt ved å gi tilbud og etterspørsel. Er det få som jobber går prisene opp. Dette er en langt bedre løsning enn å tvinge personer til å jobbe når det ikke er jobb til dem. Det er ikke vanskelig å forutsi når det trengs mange taxier, det klarer de å gjøre uten statlig innblanding.

Jeg har bodd i Oslo lenge, og det er ikke lett å finne taxi der. Med mindre man vil ta de utenbys taxiene som koster dobbelt så mye som de lokale og har sjåfører som er direkte livsfarlige. 

Jeg synes det er dritskummelt å ta taxi. Man er utsatt for overgrep og dårlige sjåfører og har liten mulighet til å vite hvem som kjørte. Jeg er helt enige i at det burde være en felles app for alle taxiselskap. Man burde kunne velge om man vil ha billigst eller raskest, og kunne gi tilbakemeldinger etter endt tur (både til taxiselskapet, statens vegvesen og til politiet). Slik kunne man vært langt tryggere når man tar taxi, og vi kunne blitt kvitt de farlige sjåførene. 

 

Når du skal jobbe er jo uansett opp til taxieieren, hvertfall i Oslo. Men heller ikke med Über er det slik at du kan bruke tiden i beredskap på noe annet, så det løser fint lite. Hvis du reiser bort, er på besøk e.l. og ikke er klar på noen minutter hvis det dukker opp en behovstopp, så går du jo glipp av de kundene, så det er ikke slik at man kan gjøre noe annet enn å være i beredskap, og det spiller således ingen rolle om dette er i en taxirank eller hjemme hos deg selv.

Om du har slitt med å finne taxi i Oslo, så har du i så fall gått i turistfellene og stilt deg i de lengste køene, når du kunne ha praiet taxi fra gata eller gått ned til sjøsiden Oslo S. Der er det betydelig kortere kø enn flere andre steder i byen. Og nei, vi snakker ikke utenbys Taxi da, tenker på Oslo Taxi. Asker og Bærum taxi var for øvrig ennå billigere innen Oslo da jeg prøvde dem, så det er nok ikke alltid så dyrere med andre heller.  

Ellers enig i at felles taxiapp for selskapene i Oslo kunne gitt en fordel. 

Anonymkode: fb5ea...c93

  • Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at Uber - så langt jeg vet - jo faktisk bestemmer prisen eller i det minste setter maks/min priser basert på etterspørsel (de har en algoritme som setter prisene veldig lavt når det er lite å gjøre), og minsteprisen er ganske lav. 

I tillegg er altså problemet konkurranse på ulike vilkår, noe du altså ikke ser ut til å forstå. 

Ville du likt at en annen person eller selskap bare kom inn og tilbød tjenestene du gjør på jobben til daglig uten å betale mva og skatt slik at de naturlig nok kunne underbydd deg eller din arbeidsgiver? DET er det store problemet med Ûber, for hadde de betalt de samme avgiftene og hatt de samme utgiftene til taksameter, opplæring, løyve og kjøreseddel så tipper jeg prisene hadde blitt mye likere. 

Anonymkode: fb5ea...c93

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uber har sterke føringer på prisen, det er ikke sammenlignbart med Finn, der hver enkelt setter prisen HELT på egenhånd. I tillegg sammenlikner du epler og bananer. Über trer inn i et regulert marked på et tvilsomt grunnlag i gråsonen. Finn løser et behov som på ingen måte er kontroversielt eller ligger i noen juridisk gråsone, Finn fører heller ikke til noen markedsvridning da de som selger ting der har nøyaktig de samme vilkårene som de som selger ting fra andre steder eller plattformer på nett. De betaler nemlig de samme avgiftene om det dreier seg om profesjonelt salg. 

Anonymkode: fb5ea...c93

OK, trodde at hver enkelt sjåfør kunne sette prisen fritt, men da forstår jeg litt mer av kritikken.  Jeg er helt for at alle som driver næring skal betale skatt osv.  Det påpekte jeg også i åpningsinnlegget mitt.  Man da er jo problemet at folk driver svart næring, ikke at Uber utkonkurrerer de tradisjonelle taxiene, som er det media skriver om.  Vi har lover som regulerer hva som skal til for å få lov til å kjøre en taxi i Norge, f.eks takstameter, forsikringer, løyve osv.  Så som sagt, jeg skjønner at mange av de som faktisk kjører taxi uten disse tinege gjør noe ulovlig, men jeg ser ikke nødvendigvis på Uber som problemet.  Hvis noen tok seg bryet med å skaffe alle disse nødvendige tingene, hadde da fortsatt Uber vært ulovelig?  Finnes det noen lover som regulerer prisene på taxituren?

Men jeg skjønner en del mer nå etter denne tråden.  Takk for at dere tok dere tid til å svare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...