Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en slektning som dessverre sliter psykisk. Hun er verdens herligste dame, men de siste årene har hun stengt seg mer og mer inne. Vi ser lite til henne da hun stort sett avlyser planer i siste liten, eller drar hjem tidlig fra selskaper pga angst. Hun er stort sett alene i jula og de nærmeste prøver å få kontakt, men det er vanskelig.

Uansett, jeg ønsker å gi henne en julegave. Bare noe for å vise at jeg tenker på henne og at jeg ønsker at hun skal ha det godt. Ettersom vi har hatt lite kontakt de siste årene vet jeg svært lite om hva hun liker og foretrekker. Er det noen som har noen forslag? Det må være noe jeg kan sette utenfor døren. Hun har aldri åpnet døren tidligere når jeg har stukket innom.

Tar imot alle forslag med stor takk.

Anonymkode: 13d78...601

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med et kaffekrus det står til verdens beste på, og en pose med spesielt god kaffe? Kanskje putte i noen hjertesjokolader. 

Anonymkode: bb367...61c

• Liker 6
Skrevet (endret)

Bare et lite innspill sånn på siden av det du spør om: Å bare "stikke innom" noen som sliter med angst (uten at det er varslet/avtalt på forhånd) kan være ekstremt stressende for vedkommende. Derfor er det kanskje ikke så rart om hun ikke åpner døren når dette skjer.

Men i forhold til det du spør om: Vet du om hun har noen hobbyer? Kanskje det går an å gi noe som hun kan holde på med i jula for eksempel, ettersom det nok kan være ganske ensomt.

Endret av Tonus
  • Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med et kaffekrus det står til verdens beste på, og en p ose med spesielt god kaffe? Kanskje putte i noen hjertesjokolader. 

Koselig tips av deg! :) Ellers kan kanskje en bok, kryssordblad eller annet blad være noe sammen med kaffe og el sjokolade? Syns det kruset høres svært hyggelig ut, om man får tak i et slikt. :)

• Liker 2
Skrevet

Søk på Google etter et slikt krus. Det skal så lite til å varme et frossent hjerte. :)

• Liker 4
Skrevet

En kasse øl.

Anonymkode: a464f...fa4

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en slektning som dessverre sliter psykisk. Hun er verdens herligste dame, men de siste årene har hun stengt seg mer og mer inne. Vi ser lite til henne da hun stort sett avlyser planer i siste liten, eller drar hjem tidlig fra selskaper pga angst. Hun er stort sett alene i jula og de nærmeste prøver å få kontakt, men det er vanskelig.

Uansett, jeg ønsker å gi henne en julegave. Bare noe for å vise at jeg tenker på henne og at jeg ønsker at hun skal ha det godt. Ettersom vi har hatt lite kontakt de siste årene vet jeg svært lite om hva hun liker og foretrekker. Er det noen som har noen forslag? Det må være noe jeg kan sette utenfor døren. Hun har aldri åpnet døren tidligere når jeg har stukket innom.

Tar imot alle forslag med stor takk.

Tja. Gavekort på Olav Thon- kjeden? De har kjøpesentre flere steder i landet(sjekk mittgavekort.no, eller dra på nærmeste Thon- senter)? 

Til forslag kan hun også ringe mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS. 

Skrevet
31 minutter siden, Tonus skrev:

Bare et lite innspill sånn på siden av det du spør om: Å bare "stikke innom" noen som sliter med angst (uten at det er varslet/avtalt på forhånd) kan være ekstremt stressende for vedkommende. Derfor er det kanskje ikke så rart om hun ikke åpner døren når dette skjer.

Men i forhold til det du spør om: Vet du om hun har noen hobbyer? Kanskje det går an å gi noe som hun kan holde på med i jula for eksempel, ettersom det nok kan være ganske ensomt.

Hei! Det kom kanskje ikke så godt frem, men jeg Stikker aldri innom uten å ha avtalt først. Men selv med avtale åpner hun som regel ikke. Tenkte derfor å bare sette noe der uten å plage henne med mas om besøk å sende en sms etterpå med at det står en liten oppmerksomhet ved døra etc. Jeg får noia selv når folk stikker innom og jeg har ikke angst, så full forståelse for at det er en belastning. 

Hun har vært veldig glad i å sy tidligere, men usikker på om hun liker dette nå. Men det viktigste er kanskje at tanken er god og ikke at det nødvendigvis er noe hun vil holde på med med en gang? 

Takk for god forslag og svar dere! 

• Liker 2
Skrevet

Noen forslag:

-Skriv et brev/lag et fint kort til henne. 

-Lag en liten bok hvor du klipper ut  fine bilder, kanskje skriver noen ord om hva hun betyr for deg/gode minner dere har sammen

-Tegneserier

-En bok: Selv likte jeg godt "Oliver-the cat who saved Christmas" av Sheila Norton eller disse "Slik fungerer det"-bøkene. Mye morsomt der! 

-Tilbud om å handle for henne

Anonymkode: 1e891...896

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare tenker et stort NEI. Jeg har det slik selv og ville mislikt kraftig å finne en gave utenfor døren min og dermed skjønne at noen jeg ikke har ønsket kontakt med (du sier hun dropper ut og kutter avtaler) har vært der.

Om du absolutt må gi noe, er et gavekort levert til noen du vet med sikkerhet har fysisk kontakt med henne det eneste jeg kunne tenkt meg var ok.

Men selv det er i grenseland for meg. Ikke kjøp blader, krus, pynt eller andre småting. Det kan trigge stress og være en uønsket påminnelse om slektninger hun ikke har krefter til å tenke på. Selv om du sier du har positive tanker om henne, så vet du faktisk ikke hva hun egentlig mener om deg eller din familie/andre slektninger.

Nå er jeg kanskje i en spesiell situasjon da jeg har kuttet kontakt med mange i min familie og har selv opplevd velmenende slektninger på døren. Det har bare vært stressende og laget mer konflikt. 

Anonymkode: 5b717...585

• Liker 2
Skrevet

Siden du er usikker på hva hun liker, ville jeg kjøpt noe som "alle" har bruk for. Et blad, servietter, et fint stearinlys, potteplante, sjokolade - pakk det inn i en fin cellofanpose for eksempel. 

Jeg sliter veldig psykisk selv, og hadde blitt kjempeglad hvis noen gjorde noe sånt for meg.

Anonymkode: c919d...08f

• Liker 2
Skrevet

En harddisk full av gode filmer og sende en melding og høre om hun vil ha besøk en dag hun føler seg bra så kan du lage en bedre middag til dere hjemme hos henne :)

Anonymkode: c0ee0...349

• Liker 3
Skrevet

Kjærlighet, omtanke og inkludering.

• Liker 2
Skrevet

spa behandling!! omg de hadde vert supert og fått for min del og da jeg var deprimert.

Skrevet
Akkurat nå, lokmeister2016 skrev:

spa behandling!! omg de hadde vert supert og fått for min del og da jeg var deprimert.

Seriøst. Spa og angst?

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Spa og angst?

eller kansje ikke tenkte mer på deprimert og ikke angst beklager ... hjemme spa sett da kansje

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kasse øl.

Generelt sett er en kasse øl er flott gave, til de som liker øl. Ville definitivt ikke gitt en kasse øl til en deprimert person, som er svært mye alene. Drikke alkohol i kun eget selskap anbefales aldri!

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare tenker et stort NEI. Jeg har det slik selv og ville mislikt kraftig å finne en gave utenfor døren min og dermed skjønne at noen jeg ikke har ønsket kontakt med (du sier hun dropper ut og kutter avtaler) har vært der.

Om du absolutt må gi noe, er et gavekort levert til noen du vet med sikkerhet har fysisk kontakt med henne det eneste jeg kunne tenkt meg var ok.

Men selv det er i grenseland for meg. Ikke kjøp blader, krus, pynt eller andre småting. Det kan trigge stress og være en uønsket påminnelse om slektninger hun ikke har krefter til å tenke på. Selv om du sier du har positive tanker om henne, så vet du faktisk ikke hva hun egentlig mener om deg eller din familie/andre slektninger.

Nå er jeg kanskje i en spesiell situasjon da jeg har kuttet kontakt med mange i min familie og har selv opplevd velmenende slektninger på døren. Det har bare vært stressende og laget mer konflikt. 

Her er et godt eksempel på at mennesker er forskjellige, selv de som har diagnoser eller former for utfordringer! Vil gi deg en klem! :klem::hjerte: Utover  det, vil jeg med stor ydmykhet si, at mange med diagnoser som depresjon eller angst, egentlig ønsker kontakt med omverdenen, men ofte ikke kan få det til, klare å gjennomføre. Da er varmer det svært godt med en hilsen! :) Du har svart i forhold til din egen situasjon, som du selv beskriver som spesiell, så tolker det her at du ikke har angst eller er deprimert, men at det er en konflikt som ligger til grunn for at du har kuttet kontakt med mange. Det er en helt annen situasjon enn depresjon og angst. (Men selvsagt flere ganger belastende dersom man skulle være i situasjon der alle faktorene er til stede, både diagnose og konflikt)Dersom en av de du har kuttet ut, hadde satt en gave utenfor hos deg, betyr det kanskje at vedkommende ikke har forstått konflikten, eller at h*n vil strekke ut en hånd? Familiekjærlighet betyr blant annet å ikke gi den andre opp, uansett konfliktsituasjon! Selv om du ikke syns noe om det, eller vil opprette kontakt, ta det i det minste som et signal om at du fortsatt er i deres hjerte og er elsket! Så kan det være en gang i fremtiden at du skifter mening, og da betyr det mye å vite at de andre har utvist form for omsorg for deg i mellomtiden (det betyr mindre usikkerhet for deg om du vil ta kontakt igjen senere), ved en evt hilsen ved døren!:hjerte:

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Her er et godt eksempel på at mennesker er forskjellige, selv de som har diagnoser eller former for utfordringer! Vil gi deg en klem! :klem::hjerte: Utover  det, vil jeg med stor ydmykhet si, at mange med diagnoser som depresjon eller angst, egentlig ønsker kontakt med omverdenen, men ofte ikke kan få det til, klare å gjennomføre. Da er varmer det svært godt med en hilsen! :) Du har svart i forhold til din egen situasjon, som du selv beskriver som spesiell, så tolker det her at du ikke har angst eller er deprimert, men at det er en konflikt som ligger til grunn for at du har kuttet kontakt med mange. Det er en helt annen situasjon enn depresjon og angst. (Men selvsagt flere ganger belastende dersom man skulle være i situasjon der alle faktorene er til stede, både diagnose og konflikt)Dersom en av de du har kuttet ut, hadde satt en gave utenfor hos deg, betyr det kanskje at vedkommende ikke har forstått konflikten, eller at h*n vil strekke ut en hånd? Familiekjærlighet betyr blant annet å ikke gi den andre opp, uansett konfliktsituasjon! Selv om du ikke syns noe om det, eller vil opprette kontakt, ta det i det minste som et signal om at du fortsatt er i deres hjerte og er elsket! Så kan det være en gang i fremtiden at du skifter mening, og da betyr det mye å vite at de andre har utvist form for omsorg for deg i mellomtiden (det betyr mindre usikkerhet for deg om du vil ta kontakt igjen senere), ved en evt hilsen ved døren!:hjerte:

Jo jeg har både angst og depresjon. Og selvfølgelig ønsker jeg kontakt med omverden, men ikke med en familie som er i stor del direkte årsak til min situasjon. Problemet er og at flere har en misforstått tro på at de er uskyldige og at ting kan løses med den form for omtanke og kjærlighet de tror kan fikse mine problemer. Hvis du ikke har opplevd dette selv så er det vanskelig å forstå alvoret i situasjonen og ta inn over seg at man gjør best i å gi slipp. 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Generelt sett er en kasse øl er flott gave, til de som liker øl. Ville definitivt ikke gitt en kasse øl til en deprimert person, som er svært mye alene. Drikke alkohol i kun eget selskap anbefales aldri!

Jeg er deprimert, er svært mye alene og har det helt fint med å drikke alkohol i eget selskap. Hadde selvsagt ikke drukket en kasse. Men, folk har jo forskjellige utfordringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...