Gå til innhold

Politikere i militæruniform

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ministeret har vel ikke så mye i en uniform å gjøre nei. Dessuten ser hun ut som en dass i uniform.

Skrevet

Dama kjører sitt eget løp, HUN vet hva som er best. :klappe: Det er bare å ta av seg hatten for alle raske gjennomtenkte beslutninger hun har tatt i sin karriere. Nasjonen er evig takknemlig!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg liker hun' date=' stilig dame.[/quote']

Jeg liker henne

Du som en gang skrev et innlegg om bystyrerepresentanter med innvandrerbakgrunn som burde lære seg bedre norsk.

Skrevet
Dama kjører sitt eget løp' date=' HUN vet hva som er best. :klappe: Det er bare å ta av seg hatten for alle raske gjennomtenkte beslutninger hun har tatt i sin karriere. Nasjonen er evig takknemlig![/quote']

Det er ikke slik at en offentlig person som representerer Norge kan gjøre som hun vil. Dette er ikke kvinnekamp, hun har ikke kvalifikasjonene som trengs for å være soldat, ergo hun skal IKKE bruke uniform.

Skrevet

Skulle advart i startet av svaret mitt med store fete bokstaver som stavet ironi. :wink:

Skrevet

Det er ikke slik at en offentlig person som representerer Norge kan gjøre som hun vil. Dette er ikke kvinnekamp, hun har ikke kvalifikasjonene som trengs for å være soldat, ergo hun skal IKKE bruke uniform.

Hun er heller ikke soldat, hun er sjefen. Og sjef for militæret kan man fint være selv om man ikke har vært på sesjon. Det er ikke slik at førstegangstjeneste gjrø deg bedre kvalifisert til å være sjef for militære styrker. Isåfall er det jo en mengde menn som heller ikke kan være minister. En minister er en politisk leder som skal gjennomføre regjeringens politikk, ingen strateg, slik er det i erhvert departement.

Om hun bruker uniform eller ikke har en del å gjøre med hvem hun skal møte, hvor hun er osv. Ikke bare ledere av muslimske land som bruker uniform.

Forsvarsminister Kristin Krohn Devold sier via sin pressetalskvinne Louise Bastviken at hun av sikkerhetshensyn ble anbefalt å bruke uniform på reisen i Afghanistan.

- Hovedprinsippet er at forsvarsministeren bruker sivile klær.  

Men på reiser til utlandet skjer det at hun av hensyn til sikkerheten blir anbefalt å bruke uniform, og da følger hun anbefalingen.  

Ved reiser her hjemme bruker hun sivile klær, men stiller i uniform ved spesielle aktiviteter ute, sier kommandørkaptein Louise Bastviken.

Skrevet

Er jo noe som heter at man ikke har lov til å bære uniform mens man driver med politisk eller idealistisk arbeid, i det norske forsvaret..

Jeg vil tro ministeren forsøker drive noe sånt, selv om jeg ikke alltid er like overbevist.

Skrevet
Er jo noe som heter at man ikke har lov til å bære uniform mens man driver med politisk eller idealistisk arbeid, i det norske forsvaret..  

Jeg vil tro ministeren forsøker drive noe sånt, selv om jeg ikke alltid er like overbevist.

Etter hva jeg har fått med meg er hun en politiker. En politikers jobb er å drive politisk arbeid. Men med tanke på det sololøpet den dama har kjørt i sin karriere forundrer det meg jammen ikke om hun gir langt faen i hva det heter i det norske forsvar. Nei, jeg sier meg enig med en god del befal.. Hun har INGENTING i en uniform å gjøre. Hadde hun gått befalskole, krigsskole osv, greit, da hadde jeg ikke sagt noe. Men når hun blir tildelt en tittel har hun ingenting i en uniform som representant for det Norske Forsvar å gjøre.

Skrevet

Etter hva jeg har fått med meg er hun en politiker. En politikers jobb er å drive politisk arbeid. Men med tanke på det sololøpet den dama har kjørt i sin karriere forundrer det meg jammen ikke om hun gir langt faen i hva det heter i det norske forsvar. Nei, jeg sier meg enig med en god del befal.. Hun har INGENTING i en uniform å gjøre. Hadde hun gått befalskole, krigsskole osv, greit, da hadde jeg ikke sagt noe. Men når hun blir tildelt en tittel har hun ingenting i en uniform som representant for det Norske Forsvar å gjøre.

My point exactly.

Skrevet

Så når hun av sikkerhetshensyn blir bedt om å gå i uniform i et land i krig, så synes du hun ikke bør følge denne anbefalingen?

Skrevet

Gi meg en svartens god grunn for at hun av sikkerhetshensyn måtte ha uniform? Splitvest/skuddvest er IKKE uniform.

Av sikkerhetshensyn ville jeg rådet henne til det tvert motsatte. Hvis det liksom er påskuddet om at "det blir vanskeligere å peke ut hvem som er ministeren i en mengde uniformerte", så er det et par poenger som slår ihjæl den påstanden. For det første så er det få som ikke fatter at mennesket som ikke bærer våpen i en klynge med soldater, er under beskyttelse og således et mulig prioritert mål. Og for det andre, hvis det skulle være tvil om hvem som er minister og soldat - så ville jeg nektet være beskyttelse for denne personen - siden jeg og plutselig kan være mål på feil grunnlag.

Hver sin jobb og alt det der, jeg er soldat - hun er minister.

Skrevet

Så når hun av sikkerhetshensyn blir bedt om å gå i uniform i et land i krig, så synes du hun ikke bør følge denne anbefalingen?

Nå er det ikke kun bildet i avisen der hun er i Afghanistan jeg sikter til. Hun har opptrådt i uniform flere ganger enn det.. Som hun selv sa, man kan ikke inspisere tropper iført kjole. Merkelig at flere andre klarer det helt flott! Jeg mistenker at hun vil gi uttrykk for at hun skal være "mektigere" og viktigere enn hun egentlig er. Men det er kun spekulasjon, og ikke en faktaopplysning..

Skrevet

Nå er det ikke kun bildet i avisen der hun er i Afghanistan jeg sikter til. Hun har opptrådt i uniform flere ganger enn det.. Som hun selv sa, man kan ikke inspisere tropper iført kjole. Merkelig at flere andre klarer det helt flott!

Det var jo ikke bare i Aghanistan det var blitt anbefalt av sikkerhetshensyn, da...

Hvilke kvinnelige forsvarsministre er det du tenker på som har inspisert tropper i kjole? Har du link til noe bilde eller noe sånt?

Skrevet

Det var jo ikke bare i Aghanistan det var blitt anbefalt av sikkerhetshensyn, da...

Hvilke kvinnelige forsvarsministre er det du tenker på som har inspisert tropper i kjole? Har du link til noe bilde eller noe sånt?

Nå var det ikke spesielt kvinnelige forsvarsministre jeg tenkte på i og med at det faktisk finnes andre enn forsvarsministre som også inspiserer tropper, gjør det ikke? Men synes det virker litt fjernt at en som er tildelt en tittel får bære uniform for det Norske Forsvar. Selv om hun er kvinne og forsvarsminister så er ikke det gode nok grunner spør du meg, selv om hun skal til krigsherjede land. Når hun atpåtil har møter med statsledere iført uniform begynner jeg å tvile på hennes evne til å representere Norge i politiske sammenhenger, spesielt når det strider imot uniformsreglementet til det Norske Forsvar.

Skrevet

Nå var det ikke spesielt kvinnelige forsvarsministre jeg tenkte på i og med at det faktisk finnes andre enn forsvarsministre som også inspiserer tropper, gjør det ikke?

Jeg kan fint lite om hvem som inspiserer tropper. men bortsett fra dronninger (som også bærer uniform inniemllom) kan jeg ikke huske å ha sett noen inspisere tropper i kjole. Men det har tydligvis du. Jeg bare lurte på hvem det var du hadde sett, siden du sa at det var vanlig.

Men synes det virker litt fjernt at en som er tildelt en tittel får bære uniform for det Norske Forsvar. Selv om hun er kvinne og forsvarsminister så er ikke det gode nok grunner spør du meg, selv om hun skal til krigsherjede land.

Her var det dette med anbefaling av sikkerhetsgrunner kom inn i bildet.....

Når hun atpåtil har møter med statsledere iført uniform begynner jeg å tvile på hennes evne til å representere Norge i politiske sammenhenger, spesielt når det strider imot uniformsreglementet til det Norske Forsvar.

Noen må jo ha gitt henne disse uniformene? Meget mulig det er feil bruk, jeg går ut fra at dere ville reagert like mye om det var en populær mannlig forsvarsminister som ikke bestod sesjonen?

Skrevet

Med tanke på at hennes pressetalskvinne er en kommandørkaptein vil jeg ikke tro det er noe problem for henne å få de militæreffektene hun måtte ønske. Nå skal hun ikke ha det på seg at hun er flink når det gjelder forvaltning av utstyret til det Norske Forsvar.

Jeg klarer enda ikke å se hvilke sikkerhetsmessige årsaker det ligger til grunne når hun møter statsledere i uniform! Om hun må ha det når a går rundt, greit nok med et nødskrik, men når hun er på et politisk oppdrag burde hun klare å opprettholde regelverket spør du meg. Min mening.

Hadde det vært en mannlig forsvarsminister, uavhengig om han hadde bestått sesjon eller førstegangstjeneste eller hva enn, som hadde møtt statsleder iført uniform hadde jeg reagert. Når det f.eks gjelder Kongefamilien vil jeg si at de er et unntak, da de faktisk HAR stillinger i det Norske Forsvar, og har gått nødvendig lære for å kunne bære uniformen til de oppgaver de er satt til.

Når det gjelder hvem som har inspisert militære tropper i kjole/skjørt så gjelder det først og fremst kongelige ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...