Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vært bestemt ganske lenge nå på at jeg skal studere sykepleie når jeg er ferdig å ta opp fag, men så begynte jeg å Google meg litt rundt nå og ble plutselig litt i tvil på om jeg kanskje heller ønsker å gå vernepleie. Jeg har satt meg inn i forskjellene, så det er ikke det som gjør at jeg sliter med å bestemme meg, men heller at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg helst vil.

Vernepleie høres mye mer interessant ut med tanke på typen folk man jobber med, men sykepleie virker mer allsidig. Det virker også som at det er lettere å eventuelt ta videreutdanning for å kunne utføre en vernepleiers oppgaver hvis man allerede er sykepleier, enn omvendt. Stemmer dette (sistnevnte "faktor" altså)? Også klarer jeg ikke å finne en komplett oversikt over typen etterutdanninger/masterstudier man kan ta hvis man er vernepleier (de listene jeg fant var nokså utdaterte, de stammet fra 2008 og bakover og mye kan jo ha forandret seg i utdanningsmiljøet siden den gang), så er det noen som kan si noe om dette? 

Også er det jo dette med selve studiene også. Jeg stiller allerede sterkt i den samfunnsfaglige biten av pensumet til vernepleierstudiet, mens hvis jeg går sykepleie så stiller jeg i mye større grad på bar bakke på alle fagområder. Det er ikke det at jeg ser etter letteste utvei altså, men når jeg allikevel sitter her og letter etter faktorer for og imot, så... heheh. I tillegg har jeg arbeidserfaring med psykisk og fysisk utviklingshemmede, kraftig demente og noe med rusmisbrukere, og det er vel mer direkte relevant for en vernepleier enn for en sykepleier? Ikke at ikke sykepleiere også jobber med de gruppene, men dere skjønner hva jeg mener. 

Men så kommer jeg hele tiden tilbake til det med at en bachelor i sykepleie åpner for mange flere videreutdanninger og at det gir autorisasjon til å utføre flere typer arbeidsoppgaver... Også aner jeg ikke om det er like garantert å få jobb som vernepleier som det er som sykepleier? Lønna er vel mer eller mindre den samme sånn jeg har forstått det, så akkurat det tar jeg ikke med i beregningen.

Er det noen som har noen synspunkter eller erfaringer å dele? :)

Endret av vscare
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne ut hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig, og velge studium ut i fra det. Det hjelper ikke at sykepleien har et vell av videreutdanninger hvis det du ønsker å jobbe med gjør at vernepleien passer bedre. Du lærer jo det faglige du trenger å kunne på studiet, så forkunnskap er mindre viktig, det er hva du vil gjøre resten av livet som bør vare avgjørende. Jeg ønsket å jobbe med akutt syke mennesker på sykehus og valgte sykepleien, men hvis du ønsker jobb innen psykiatrien, med psykisk utviklingshemmede eller innen rus kan vernepleien være et godt valg. 

Anonymkode: 183ab...2ed

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må finne ut hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig, og velge studium ut i fra det. Det hjelper ikke at sykepleien har et vell av videreutdanninger hvis det du ønsker å jobbe med gjør at vernepleien passer bedre. Du lærer jo det faglige du trenger å kunne på studiet, så forkunnskap er mindre viktig, det er hva du vil gjøre resten av livet som bør vare avgjørende. Jeg ønsket å jobbe med akutt syke mennesker på sykehus og valgte sykepleien, men hvis du ønsker jobb innen psykiatrien, med psykisk utviklingshemmede eller innen rus kan vernepleien være et godt valg. 

Anonymkode: 183ab...2ed

Det er sant, tenkte ikke på det på den måten... Når du sier det sånn så blir det nesten åpenbart at jeg bør velge vernepleie:laugh: Nesten, vel og merke. For jeg har også lenge hatt lyst til å bli diabetessykepleier og det blir det jo selvsagt ikke noe av hvis jeg tar en bachelor i vernepleie heheh:tongue: 

Skrevet

Hvis det er psykiskhelse du vil jobbe med, er det stor mangel på psykiatriske sykepleiere, da veldig mange ønsker å jobbe innenfor somatikk. Derfor blir etterutdanning i psykiatri/rus veldig ofte betalt av arbeidsplassen mot at du binder deg til arbeidsplassen i 2 år. Vet ikke hvordan det er med faste stillinger for vernepleiere/ hvor lett det er å få jobb etter endt studie, men som sykepleier er det mye lettere å få fast stilling i psykiatrien enn somatikken. Hvis du er litt usikker på hvilken retning du ønsker hadde jeg gått for sykepleie da du har flere strenger å spille på! Lykke til med valget. 😊

Skrevet
17 timer siden, Hoppelopp skrev:

Hvis det er psykiskhelse du vil jobbe med, er det stor mangel på psykiatriske sykepleiere, da veldig mange ønsker å jobbe innenfor somatikk. Derfor blir etterutdanning i psykiatri/rus veldig ofte betalt av arbeidsplassen mot at du binder deg til arbeidsplassen i 2 år. Vet ikke hvordan det er med faste stillinger for vernepleiere/ hvor lett det er å få jobb etter endt studie, men som sykepleier er det mye lettere å få fast stilling i psykiatrien enn somatikken. Hvis du er litt usikker på hvilken retning du ønsker hadde jeg gått for sykepleie da du har flere strenger å spille på! Lykke til med valget. 😊

Åja, jeg visste ikke at det var stor etterspørsel på psykiatriske sykepleiere... Da er jo det også noe å ta med i beregningen! Takk for svar:laugh:

Skrevet

Flere som har noen synspunkter å dele? :)

Skrevet

Du kan ta videreutdanning innen psykisk helsearbeid med vernepleierutdanningen også, og dermed bli psykiatrisk vernepleier. Ut i fra det du beskriver synes jeg vernepleie høres mest riktig ut for deg 😉 

Og det stemmer nok forøvrig at du som sykepleier kan gå inn i mange av jobbene til en vernepleier, men måten vernepleiere jobber/tenker på er ofte litt annerledes enn hos sykepleierne, og dette viser seg stadig mer etterspurt i stillinger med f eks mye miljøarbeid, hvor det kun søkes etter vernepleiere, ikke sykepleiere. :)

Anonymkode: 4cedf...916

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta videreutdanning innen psykisk helsearbeid med vernepleierutdanningen også, og dermed bli psykiatrisk vernepleier. Ut i fra det du beskriver synes jeg vernepleie høres mest riktig ut for deg 😉 

Og det stemmer nok forøvrig at du som sykepleier kan gå inn i mange av jobbene til en vernepleier, men måten vernepleiere jobber/tenker på er ofte litt annerledes enn hos sykepleierne, og dette viser seg stadig mer etterspurt i stillinger med f eks mye miljøarbeid, hvor det kun søkes etter vernepleiere, ikke sykepleiere. :)

Anonymkode: 4cedf...916

Det er vel gjerne det jeg tenker å gjøre hvis jeg går for vernepleie (å ta videreutdanning innen psykisk helsearbeid) :) 

For øvrig: Nå var jeg på jobb i dag og der var det en vernepleierstudent som hadde sin siste praksisvakt (det er første gang jeg har møtt henne fordi vaktene våre ikke har vært samtidig før i dag) og da bare kom jeg til å tenke på dette med å jobbe på sykehjem som vernepleier. Får man da lønn som en vernepleier, eller vil man måtte "ta til takke" med å bli lønnet og titulert som assistent? Jeg har lest flere steder at hvis man som utdannet vernepleier av en eller annen grunn skulle få jobb på et sykehus, så vil man måtte ta til takke med en assistentlønn og en assistenttittel fordi vernepleierutdanningen rett og slett ikke er relevant på et sykehus med unntak av medisinkompetansen (med mindre det er snakk om en psykiatrisk avdeling), og det er jo greit nok. Men er det noen som vet om det er det samme på sykehjem, eller vil man der bli lønnet som (og ha tittelen) vernepleier?

Skrevet
På 13.12.2016 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å lese denne når det gjelder hva vernepleieren har lov til, er mange misoppfatninger ute å går: https://vernepleieren.com/2012/03/28/vernepleieren-kan-hvis-hun-kan/ Bloggen er forøvrig fin for å få et innblikk i fagfeltet.

Anonymkode: e8593...a3c

Det var et bra innlegg, ja, takk for innspill! :)

Skrevet

Vernepleiere og sykepleiere er likestilt hos oss :) begge bedriver miljøterapi, begge setter sprøyter, begge har ansvarsvakter osv. Vernepleieren har større kompetanse på psykiske lidelser, mens sykepleieren har større kompetanse på somatiske lidelser (uttalt av vernepleieren selv). Altså, vernepleieren er bedre rustet til å takle den schizofrene pasienten, mens sykepleieren har bedre kompetanse til å takle parkinsons. (jeg er ikke utdannet noen av delene - men det er dette de sier selv).

Dersom du ønsker å jobbe innen psykisk helse eller psykiatri vil jeg kanskje anbefale vernepleien. Men det er sant som du sier at sykepleiere har flere retninger og gå innen videreutdanninger. Det spørs helt hvor du ønsker og jobbe :) Vil du jobbe i somatisk akuttmottak anbefales sykepleie - vil du jobbe i psykiatrisk akuttmottak kan du ligsågodt velge vernepleie. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, boblevann skrev:

Vernepleiere og sykepleiere er likestilt hos oss :) begge bedriver miljøterapi, begge setter sprøyter, begge har ansvarsvakter osv. Vernepleieren har større kompetanse på psykiske lidelser, mens sykepleieren har større kompetanse på somatiske lidelser (uttalt av vernepleieren selv). Altså, vernepleieren er bedre rustet til å takle den schizofrene pasienten, mens sykepleieren har bedre kompetanse til å takle parkinsons. (jeg er ikke utdannet noen av delene - men det er dette de sier selv).

Dersom du ønsker å jobbe innen psykisk helse eller psykiatri vil jeg kanskje anbefale vernepleien. Men det er sant som du sier at sykepleiere har flere retninger og gå innen videreutdanninger. Det spørs helt hvor du ønsker og jobbe :) Vil du jobbe i somatisk akuttmottak anbefales sykepleie - vil du jobbe i psykiatrisk akuttmottak kan du ligsågodt velge vernepleie. 

Så fint at vernepleiere og sykepleiere er likestilte hos dere! Psykiske lidelser interesserer meg nok en god del mer enn somatiske lidelser gjør og sånn som du beskriver det her, at sykepleiere og vernepleiere er likestilte, så ser jeg for meg at jeg kanskje ender opp med å velge vernepleie :) Tusen takk for hjelpsomt svar!

Skrevet

Er vernepleier student selv, har alltid sagt at jeg ønsket å bli sykepleier, men nå ser jeg at mulighetene som vernepleier passer meg bedre ☺️ Som vernepleier kan man jobbe veldig variert, skole, psykiatri, barnevern, fengsel o.l så mulighetene er store og det blir ikke så mye av det samme. På skolen min er det mastergrad foe vernepleiere ☺️ Du kan se på VID.no ☺️

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, koko458 skrev:

Er vernepleier student selv, har alltid sagt at jeg ønsket å bli sykepleier, men nå ser jeg at mulighetene som vernepleier passer meg bedre ☺️ Som vernepleier kan man jobbe veldig variert, skole, psykiatri, barnevern, fengsel o.l så mulighetene er store og det blir ikke så mye av det samme. På skolen min er det mastergrad foe vernepleiere ☺️ Du kan se på VID.no ☺️

Jeg satser i første omgang på å forbli der jeg er (i Bergen), men hvis jeg finner ut at jeg må/vil flytte på meg så er VID absolutt en kandidat! Kan du si noe om studiet, fks. hva slags fag du har/har hatt tidligere? :)

Skrevet

VID har også program i Bergen ☺️ Vet ikke om andre vernepleier skoler, men vet vid nettopp startet men en ny mastergrad ☺️ Jeg gikk almen vis det er fag der du tenker på? Vi har ikke fag nå, men emner. Altså har et emne og eksamen så er emne ferdig og vi begynner på et nytt ☺️ går på vid så vet ikke om alle skoler er helt like, men vi har mye egenstudie og gruppearbeid. En dag i uken er studiedag. Ved starten av året ble vi delt inn i basisgrupper på syv personer for å lære å jobbe sammen med andre, denne gruppen har vi hele året. Vi startet jo med emne 1 som handlet om utviklingshemmedes historie, hvorfor vernepleier utdanningen ble til, begreper som livskvalitet hva det er, hvordan bedre o.l emne avsluttes med en innlevering. Emne 2 gikk mer ut på juss, tvangsbruk, sosiologi, sosialpsykologi, fattigdom, taushetsplikt, nettverk og viktigheten av å ha et nettverk rundt (etter periode i Paul feks)  o.l  avsluttes med en skoleeksamen. Har selv jobbet på sykehjem i 4 år og lærte masse nytt om tvangsbruk og taushetsplikten for eksempel. Etter jul blir det emne 3 som er miljøarbeid og funskjsonshemming, som går på litt av det samme som emne 2. hjemmeeksamen og emne 4 etterpå og praksis i emne 4 før sommerferie. Dette er første året. Når jeg begynte på skolen ville jeg helst gå sykepleien men nå vil jeg heller bli vernepleier. 

Skrevet
22 minutter siden, koko458 skrev:

VID har også program i Bergen ☺️ Vet ikke om andre vernepleier skoler, men vet vid nettopp startet men en ny mastergrad ☺️ Jeg gikk almen vis det er fag der du tenker på? Vi har ikke fag nå, men emner. Altså har et emne og eksamen så er emne ferdig og vi begynner på et nytt ☺️ går på vid så vet ikke om alle skoler er helt like, men vi har mye egenstudie og gruppearbeid. En dag i uken er studiedag. Ved starten av året ble vi delt inn i basisgrupper på syv personer for å lære å jobbe sammen med andre, denne gruppen har vi hele året. Vi startet jo med emne 1 som handlet om utviklingshemmedes historie, hvorfor vernepleier utdanningen ble til, begreper som livskvalitet hva det er, hvordan bedre o.l emne avsluttes med en innlevering. Emne 2 gikk mer ut på juss, tvangsbruk, sosiologi, sosialpsykologi, fattigdom, taushetsplikt, nettverk og viktigheten av å ha et nettverk rundt (etter periode i Paul feks)  o.l  avsluttes med en skoleeksamen. Har selv jobbet på sykehjem i 4 år og lærte masse nytt om tvangsbruk og taushetsplikten for eksempel. Etter jul blir det emne 3 som er miljøarbeid og funskjsonshemming, som går på litt av det samme som emne 2. hjemmeeksamen og emne 4 etterpå og praksis i emne 4 før sommerferie. Dette er første året. Når jeg begynte på skolen ville jeg helst gå sykepleien men nå vil jeg heller bli vernepleier. 

Åja, trodde VID bare var i Oslo heheh, men tenker å søke meg til HiB, hvertfall som førstevalg, men det går jo selvsagt alltids an å sette VID som andrevalg :) Ja, det var emner jeg tenkte på! Jeg synes alt det høres kjempespennende ut, spesielt det som inngår i emne 2!

Skrevet

Ja det er veldig spennende! Bare hvor intens taushetsplikten er, og viktigheten av et nettverk og tiltak for å bedre og holde på det. Ja men vet ikke om vid bare har deltid i Bergen, vi har noen forelesninger med dem. Men du kan se på nettsiden ☺️

Skrevet

Jeg hadde valgt sykepleier, dessverre ser det ut til at vernepleiere er en utdøende rase. Sykepleiere er en mer spisset profesjon, hvor videreutdanningene er mange. Møter mange dører som vernepleier.

Anonymkode: 3ba12...0b7

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde valgt sykepleier, dessverre ser det ut til at vernepleiere er en utdøende rase. Sykepleiere er en mer spisset profesjon, hvor videreutdanningene er mange. Møter mange dører som vernepleier.

Anonymkode: 3ba12...0b7

Hva mener du med "møter mange dører"? At det er mange muligheter man går glipp av som man kanskje ikke hadde gått glipp av hvis man var sykepleier, eller...? :/

Skrevet

Du har gode jobbmuligheter uansett hvilken retning du velger. Vernepleiere får mer erfaring med helhetlig tilrettelegging for psykisk syke, sykepleiere er gode på å ivareta fysisk helse. Begge profesjoner er like viktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...