Gå til innhold

Forlover med taleskrekk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, hva gjør jeg?? Skal være forlover den 17. august. Jeg takler ikke tanken på å holde tale til venninna mi, selv om jeg vet det forventes av meg. Dels fordi jeg begynner bare å gråte, dels fordi det er så mange ukjente mennesker. Har ordnet med sang til henne, er det nok? Har ikke lyst til å si noenting i en forsamling på 150.... Noen som har tips til en med taleskrekk? Da ville jeg bli glad :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tulle-brud-ikkeinnlogg
Skrevet

Den første tanken som er svært beroligende er at du må tenke at ingen vil deg noe vondt. Alle gleder seg til å høre på deg og alle har forståelse for at du kanskje ikke gjør dette hver dag og at du derfor er litt nervøs. Trekk pusten godt og konsentrer deg kun om brudeparet, og ta det med ro.

Det går helt sikkert bra, skal selv holde tale til min kjære og er veldig usikker om jeg kommer til begynne å storhulke og virkelig bli rørt, men omså får folk bare vente til jeg klarer å fortsette da.

Lykke til, dette går så bra så !

(ps uansett er jo en sang fint også og du trenger kanskje ikke holde tale til bruden så lenge hun vet om at det blir kun en sang fra deg ??)

Skrevet

Det er mer enn bra nok hvis du har laget en sang til bruden! Da forventes det ikke at du skal holde tale i tillegg.

Siden du ikke har lyst til å holde tale, synes jeg ikke du skal gjøre det. Men hvis du skulle ombestemme deg, så er det mange triks man kan følge for å få til en god tale. Det viktigste er at du er godt forberedt og vet hva du skal si. Hvis du vet at du blir nervøs, og vil få jernteppe, så skriv talen helt ut, ikke bare stikkord. Les talen opp for noen, øv deg på å lese den, slik at du virkelig kan den. Og hvis du er redd for å begynne å gråte, så si det innledningsvis, for å ufarliggjøre det! En annen ting er at hvis du prøver å lage en litt morsom tale i stedet for en sentimental en, så er det ikke så lett å begynne å gråte!

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre!

Gjest Solskinn
Skrevet

Vil du ikke så vil du ikke, men tenk deg godt om. Jeg leste her ett sted om en brud som angret på at hun ikke hadde sagt noe på dagen sin. Det er veldig hyggelig med noen ord, men kjenn deg for all del ikke presset. Den fineste talen jeg har hört var en brudgom som reiste seg opp, trakk pusten og så kom tårene, så talen måtte han vente med!! ;-) Litt tårer gjör ikke noe.

Det du kan gjöre er jo å introdusere sangen din selv, da trenger du jo bare å si en setning eller to!

Lykke til!

Skrevet

Selvfølgelig er det nok med en sang!

Men hvis du har lust til å si noen ord har jeg et tips;

Du trenger ikke dikte en lang tale. Da jeg selv var forlover hadde jeg store problemer med å finne noe å si. Jeg fikk da et godt tips;

Kjøp inn et par roser. For hver rose finner du en positiv ting ved bruden. (Eks; snill, stiller opp når du trenger henne, flink til å lytte m.m.) Under talen sier du opp de gode egenskapene, samtidig som du overrekker henne en og en rose. (En rose for hver egenskap). Underveis kommer du kanskje på ting som kan understreke egenskapen, men det er ikke nødvendig.

..... Bare et lite forslag. Jeg gjorde det og fikk masse skryt for det etterpå!

Ellers så kan du jo finne et dikt å lese opp!!!?

Lykke til enten du velger å tale eller ikke!

Skrevet

Hvis du har taleskrekk, så lar du være å holde tale. Forloveren til mannen min holdt ikke tale i vårt bryllup. Det var ingen som reagerte på det, og vi visste om det på forhånd, så det var greit for oss også.

Min far har også taleskrekk, så han holdt heller ingen tale.

Skrevet

Jeg synes det holder med en sang. Bruden kjenner deg sikkert såpass godt at det ikke kommer som et sjokk at du ikke holder tale.

Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR!!

Jeg får jo bare mer lyst til å prøve å holde tale når jeg leser svarene :wink:

Synes tipset om rosene var utrolig fint, og fikk lyst til å gjøre det, men da blir det iallefall bare grining. Jeg får se.. Mulig jeg skriver en tale og øver på den (bare noen veldig få ord!), så får jeg se om jeg klarer.. Tenkte kanskje jeg kunne få toastmasteren til å introdusere sangen, hvis jeg får fullstendig panikk. Er det dumt?

Takk for gode råd til alle dere!

Klem.

Gjest Solskinn
Skrevet

Hei!

Hvis du bestemmer deg for å si noen ord, allier deg med toastmaster, så han kan "ta over" og introdusere sangen, så vet du at det er noen som stötter deg!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du....prøv å holde tale hvis du tør ! Jeg synes det er mye mer personlig enn en sang. En god tale trenger ikke være lang - tvert imot. Har du klart å lage en sang, greier du helt sikkert å lage en tale også ! Tror du vil være glad for det i ettertid, og hvis din venninne (bruden) vet at du har taleskrekk vil det bety enda mer for henne også.

Lykke til :wink:

Skrevet

Hva med å kanskje lage noen morsomme limericker som handler litt om sprell og fanteri dere har gjort sammen? De fleste ler godt av det, og dessuten da kan du lese det ;)

Lykke til!!

Klem Sessa

• 5 år senere...
Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Til alle som lider av taleskrekk vil jeg bare si at der finnes håp. "Talehjelperen" holder kurs flere steder i landet. Jeg gikk på kurs i Oslo, 2 dager, og det var kjempebra! Der var vi alle i "samme båt", vi var i utgangspunktet vettskremte. Alle deltagerne lærte så mye iløpet av de dagene, og vi kom ut fra kurset med en helt ny selvtillit. Vi lærte at " å trene på å snakke i forsamlinger er kongeveien til økt selvtillit". Hvis vi alltid skal grue oss for å måtte si noe, vil vi aldri få vist hva vi egentlig kan. Lykke til!

Mimmi

Skrevet

Jeg synes du skal holde tale, fordi det høres ut som om du egentlig har lyst til det. Jeg har selv vært redd for å holde taler, men jeg har tenkt som så at jeg har lyst til å være en person som tør, og da er det bare en ting å gjøre: Holde tale. Den første gangen er dritskummel, den andre gangen litt mindre skummelt og etter noen taler har man lært hva som må til for at man ikke skal bli så nervøs...

For meg er det viktig at talen er godt forberedt. Jeg synes tidligere det var lettere hvis talen var på rim, for da gjorde det ingenting om jeg leste fra manus. Et annet triks er å bruke bokstavene i brudens (nye?) navn, og la hver bokstav representere en egenskap/kjennetegn ved bruden, og spinne litt rundt det.

Det er superviktig å øve på forhånd. Jeg leser og øver alene, synes liksom det er flauere å lese for bare en enn mange, men det er forskjellig fra person til person. Bruk speilet, og tenk gjennom når du tror det kan bli vanskelig å holde tårene tilbake. Hvis du har tenkt det på forhånd, blir det ikke så vanskelig å kontrollere det. Jeg var selv litt bråtøff en gang, hadde ikke øvd så mye, og ble "overrasket" av mine egne tårer da jeg reiste meg for å begynne talen. Måtte svelge og kremte litt, men hvis mag gjør det med et smil er det jo bare sjarmerenede, og man viser at man har følelser for den man holder tale for. Trikset er å ikke ende opp i krampegråt :-)

Det er ingen som er "fødte" talere, alle må øve mer eller mindre for å kunne ta ordet i forsamlinger. Hvis du har lyst, er det bare å hoppe ut i det!

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

Forloveren min skal skrive et lite dikt på rim til meg.. :)

Det er jo like hyggelig som en tale egentlig!

Selv har jeg også taleskrekk og kommer helt sikkert til å gråte om jeg skal si noe til min mann i bryllupet mitt, så jeg har skrevet en sang til han. :)

Gjest taleskrekk
Skrevet

Hva med å ha fremvisning av lysbilder samtidig som du holder talen? Da vil ikke fokuset være på deg, og det vil kanskje gjøre det lettere å snakke. Hvis ikke kan du lese det inn på forhånd slik at det spilles av sammen med bildene.

Men det holder med at du har sang :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Ser at tråden er fra 2002, så hvordan gikk det trådstarter?

Uansett, så mener jeg at det holder med en fin sang som er skrevet ned og som alle gjestene kan synge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...