Gå til innhold

Jente vil ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei. 

Jeg er en 15 år gammel jente. Vil gå ned 18 kg, er 1.70 cm høy og ca 68 kg. Råd til hvordan jeg kan starte, og hvor mye jeg bør trene?

Anonymkode: 322e7...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er 170. Du skal ikke gå ned 18 kilo. Gå til legen og få eventuelt henvisning til psyk, for det er ikke normalt å ville være undervektig. Bedre å få hjelp nå før du blir alvorlig syk med anoreksi og det tar mye lengre tid å behandle. 

Anonymkode: f561d...5ec

• Liker 7
Skrevet

Har psykolog, men det er dritpinlig, og skamfullt å prate om det. Sliter også med endel andre ting, tror det har sammenheng med det. Men jeg vil bli perfekt til skolestart, bli tynn slik at jeg vil bli mer populær på ny skole til nyttår.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har psykolog, men det er dritpinlig, og skamfullt å prate om det. Sliter også med endel andre ting, tror det har sammenheng med det. Men jeg vil bli perfekt til skolestart, bli tynn slik at jeg vil bli mer populær på ny skole til nyttår.

At du opplever det som pinlig og skamfullt å snakke om gjør det faktisk enda mer viktig at du faktisk gjør det.

Å gå ned i vekt for å skal være 'populær' vil faktisk ikke løse noen av dine psykologiske problemer, det vil faktisk bare øke dine problemer.

Bruk psykologen som du har nå, vær glad for at du faktisk får en psykolog å gå til. For den dagen du blir 18 år er det ikke sikkert at du er like heldig.

Reparer hodet ditt mens du enda er ung og formbar. Det vil du tjene på det i lange løpet. Det er det som er det sunneste for deg, og for kroppen din.

Anonymkode: be963...950

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor har du valgt deg 50 kg? Fordi det var et fint, rundt tall?

Jeg tror ikke du har helt begrep om hvor mye 18 kg faktisk er, spesielt på en allerede normalvektig kropp. Jeg er litt høyere enn deg, og det laveste jeg har vært nede på er 57 kg, og da er jeg merkbart tynn.

Jeg var akkurat likedan som deg da jeg var 15 - alt handlet om å se bra ut til skolestart, så jeg har full sympati. Og jeg vet ikke helt om jeg kan nå ut til en hormonell tenåring, men tro meg - når jeg ser tilbake på mitt 15-årige jeg så var jeg så utrolig søt og fin, selv om jeg hatet meg selv da. Skulle sånn ønske jeg bare kunne nytt den tiden, men slik er vel livet. 

Anonymkode: 5eec6...985

Skrevet

Snakk med psykologen din om det, kjære deg. Dette er SF-materiale waiting to happen.

Anonymkode: fc8b1...4bc

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil bli perfekt til skolestart, bli tynn slik at jeg vil bli mer populær på ny skole til nyttår.

Kjære deg. Man blir ikke perfekt og populær ved å være tynn ser du. Perfekt blir ingen, og godt er det. Ingen er helt fornøyd med seg selv, man må etterhvert lære seg å bli fornøyd med seg selv. Type "du er god nok". Vi er alle gode nok, og vi må alle øve på å ikke tenke så mye på hva andre tror, mener og tenker om en. Mine venner er ikke valgt ut på hvordan de ser ut eller kler seg, ingen av mine venner er perfekte og populære. De er gode mennesker, interessante å prate med og har interesse av å være sammen med meg fordi de liker meg. Sånne venner bør man satse på å finne. 

Min søster sa til meg engang, når jeg skulle begynne på ny skole og var usikker og hadde liten selvtillit : "husk at ingen kjenner deg. Du kan være akkurat den du vil være!" Det forandret alt for meg! Vær blid mot folk, vær lyttende (folk elsker å prate om seg selv og folk som lytter blir fort en "populær" person), vær sånn som du liker at andre folk er mot deg. Jeg lover deg at det er hva folk liker og søker seg mot. Ikke tynne folk. Jeg er og har alltid selv vært tynn jeg, ble langt i fra populær for det. Men jeg fikk noen gode venner etterhvert, og de har jeg ennå. Fordi de er glade i meg, ikke fordi jeg er tynn..

Så lykke til på ny skole TS, vis interesse for folk så viser de nok interesse for deg. Fordi de liker deg, ikke fordi du har gått ned for mye i vekt *klem*

Skrevet

Man blir ikke populær av å være tynn. Det er mange tynne jenter som er upopulære, det er ikke det det står på. Hvis du innbiller deg at du blir populær dersom du blir tynnere, er det en veldig farlig vei å gå.... Risikoen er jo at du går ned i vekt, men blir ikke populær. Du blir desperat og går enda mer ned i vekt på grunn av din vrangforestilling om at det å være tynn gjør deg populær. Så ender du opp syk.

Popularitet går på mange ting: hvilke venner man har, personlighet, humor, og rett og slett litt flaks. Selv om man ikke er populær på videregående, kan man fint få det bra etterpå. Fakta er at mange mistrives på videregående.

Selv var jeg ikke populær, men hadde en fin tid på videregående likevel. Hvorfor? Fordi jeg ikke brydde meg om å være populær. Hvorfor skal man forandre på den man er for at en gjeng med overfladiske ungdommer skal like deg? Det er ingenting å trakte etter.

Gjør som meg, få deg en eller to gode venner, og vær deg selv. Mye bedre.

Skrevet

Hei TS. Dette får deg kanskje til å forandre mening. Den vekten vil gjøre deg undervektig. Det vil si at brystene dine, som stort sett bare er fett, bli betydelig mindre. Siden du fortsatt vokser og er i puberteten kan brystene dine stoppe å utvikle seg. Permanent. 

Anonymkode: b61c2...451

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, helseskadelige råd og svar til dette.

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Raven Emerald, mod

Endret av Raven Emerald
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...