Gå til innhold

Hjelp! Dårlig ventilasjonsanlegg på kjøkkenet. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som en lufteluke. Du måler åpningen også kjøper du er nytt lokk. 

Anonymkode: 44356...909

Nei nå ser jeg at lokket fortsatt er på. Herregud hva forrige eieren har drevet med. For et makkverk. 

Elektrikeren kommer til å få latterkrampe. 

Dra dette ut. Lukk luken med lokket, skru ned viften og kjøp en med kullfilter. Den kan du montere selv. Trenger ikke elektriker for det. 

Men kanskje du har en bror eller far som vil hjelpe deg å skru den opp om du synes det er vanskelig?!

Hilsen, interiørarkitekten. 

Anonymkode: 44356...909

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Viftemotoren sitter inni den hvite kassa som er montert i kjøkkenskapet. Dette ser ikke ut som en styreenhet til ventilasjonsanlegg, men en avtrekksvifte med egen motor. Hadde motoren sittet et annet sted tror jeg koblingen inn i veggen hadde sett litt annerledes ut. 

Anonymkode: c6957...083

Hvor ser du strømkabelen?

Hos meg er viften på taket, ventilatoren er bare en ventil man åpner. Viften er styrt av en trykksensor, så snart undertrykket forsvinner øker den farten. Slik trenger man ingen kobling mellom ventilator og vifte. Viftene er jo også mye større enn det som får plass i et sånt lite skap, den er jo på størrelse med sånn 3 mikrobølgeovner.

Skrevet
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hos meg er viften på taket, ventilatoren er bare en ventil man åpner. Viften er styrt av en trykksensor, så snart undertrykket forsvinner øker den farten. Slik trenger man ingen kobling mellom ventilator og vifte. Viftene er jo også mye større enn det som får plass i et sånt lite skap, den er jo på størrelse med sånn 3 mikrobølgeovner.

Bilde nummer to?

Anonymkode: 02199...d83

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bilde nummer to?

Anonymkode: 02199...d83

Den er vel bare til lyset?

Skrevet

Mulig du bare trenger å skifte viften?

Vi hadde en gammel vifte som bråkte noe veldig, det viste seg å være et ødelagt lager inne i vifta. Kjøpte oss ny vifte til ca 1000 kr, problemet er løst. Men kan du lite om slike ting må du jo sjekke hva problemet er.

Anonymkode: e9e7d...33f

Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Strømkabelen er på bilde to. Ventilasjonsanlegg som betjener flere rom eller et helt bygg er store, ja, men motoren til en ordinær kjøkkenvifte for utlufting eller kullfilter får helt fint plass i et overskap, og kan se ut akkurat som kassa TS har i skapet sitt (inklusive akkurat maken strømkabel). Og jeg tviler på at en avtrekkshette koblet til et sentralt anlegg hadde hatt kanalen dyttet ut gjennom en ordinær gammeldags klaffventil. 

Anonymkode: c6957...083

Skrevet

Hei! Siste spørsmål angående ventilator (ikke ventilasjonsanlegg). Er det noen som vet om man bare kan sette inn et nytt kullfilter i mitt eksisterende opplegg? Og ikke kjøpe noe som helst nytt, med unntak av et slikt filter? Det hadde vært både tidsbesparende og billig, men forutsetter at greia på bildet er kompatibel med kullfilter-uten-noob-tube-ut-av-veggen.

På forhånd takk!

image2.JPG

Skrevet
3 minutter siden, Boligeier92 skrev:

Hei! Siste spørsmål angående ventilator (ikke ventilasjonsanlegg). Er det noen som vet om man bare kan sette inn et nytt kullfilter i mitt eksisterende opplegg? Og ikke kjøpe noe som helst nytt, med unntak av et slikt filter? Det hadde vært både tidsbesparende og billig, men forutsetter at greia på bildet er kompatibel med kullfilter-uten-noob-tube-ut-av-veggen.

På forhånd takk!

image2.JPG

Du kan, men det er bare nødløsning. Det finnes kullfiltermatter du kan klippe til, og som skal byttes ofte hvis de brukes i vifta. Et ordinært fettfilter vil ikke ta lukten av matosen, for det er jo fett og lukt poenget med kullet er der. 

Jeg ville gått til elkjøp eller lignende, vist frem bildene og forklart problemet.

Anonymkode: 746a8...df6

Skrevet
På 11.12.2016 den 12.36, Bohemia skrev:

Vel, jeg har moderne kullfilter selv, og det kan ikke sammenlignes med avtrekksvifte. Gjør inneklima vesentlig dårligere og man kjenner matlukta i evigheter til sammenligning med i boliger med ordentlig avtrekksvifte. Det tar på langt nær like mye av stekeosen som en avtrekksvifte. Med kullfilter-vifte må man ventilere med åpne vinduer i tillegg, og det er ikke alltid så praktisk nå i den kalde årstida. At det i eldre bokker ikke er noe annet alternativ enn å montere kullfilter-vifte er en helt annen diskusjon og at feilmontering av avtrekksvifte øker risiko for brann er også en annen diskusjon. :) 

Du vet at du må bytte filter minst to ganger i året?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at du må bytte filter minst to ganger i året?

Ja, jeg vet det. 

Skrevet

Før du bruker penger på å kjøpe nytt, vask den du allerede har. Skru fra hverandre, og vask i vaskemaskin eller i salmiakk om det er mye fett. Undersøk om røret har hull eller på annet vis er ødelagt. 

Anonymkode: efbfc...528

• Liker 1
Skrevet

Lufteluken bør du uansett la stå på gløtt om du velger å borre hull til røret. 

Anonymkode: efbfc...528

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...