Gå til innhold

Hjelp! Dårlig ventilasjonsanlegg på kjøkkenet. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har kjøpt en ny leilighet. Den er kjempefin, men har én stor hake (som ble opplyst om før kjøp): dårlig ventilasjonsanlegg på kjøkkenet. Kort om problemet: viften suger nesten ikke og er dermed nærmest ubrukelig. Den lager dessuten en stygg ule-lyd, som gjør at jeg stort sett velger å ikke bruke den og istedenfor åpner et vindu. Nå nærmer det seg vinter og jeg skulle gjerne ha løst problemet før kulden setter inn. Som det fremgår av bildene, er viften installert forholdsvis amatørmessig, med teip. Den går ut av ett hull i veggen, som trekker mye og som bidrar til at leiligheten blir ganske kald.

Mitt spørsmål er svært åpent: hva gjør jeg? Bytter man ut ventilasjonsanlegget med et tilsvarende ett, som suger bedre og ikke bråker? Kobler man seg på samme hull i veggen? Noen måte man kan unngå å ha et hull i veggen? Hva spør man etter på butikken? Og hvilken butikk/forhandler/hva slags type håndverker er det man egentlig trenger? Og hva slags prisanslag er det snakk om?

Alle innspill mottas med stor takk. Vaktmester svarer ikke på mail, og er ikke så service-innstilt, så håper på hjelp fra dere :)

image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG

image4.JPG

image5.JPG

Skrevet

Er det selve ventilatoren det er noe feil med føler du? Hvis vaktmester ikke svarer på mail, prøv han på tlf. Eller ring styreleder. Hvis ikke du kommer noen vei, så kontakt en elektriker. Mulig det er noe feil med selve vifta som en elektriker kan reparere, evnt så må ventilatoren byttes. 

Hvis det er noe med selve fellesanlegget, så går det på borettslaget (hvis det er borettslagsleilighet du har kjøpt).

Skrevet

Vi hadde problem med dårlig ventilasjon og uling da vi flyttet inn der vi bodde før. Viste seg at tidligere eier ikke hadde gjort ren ventilatoren på 10 år... Da vi tok ned filteret var det helt tett oppover i vifta med ekkelt gult fett. Og jeg bare sier det: den rengjøringsjobben er ikke for folk med lav spy-terskel...

Anonymkode: 18085...4d6

• Liker 2
Skrevet

Det finnes kjøkkenvifter med kullfilter, da slipper du å ha den slangen. Det ser dessuten ut til at det hele er ulovlig montert. Hullet i veggen der er kun ment for lufting av leilighet og ikke for rør til kjøkkenvifte. Sjekk husreglene for kjøkkenventilator. Her jeg bor er det ikke lov å bruke annet enn kullfiltervifte uten slike rør ut. Noen har sågar montert kjøkkenvifter på ventilasjonsanlegget i bygget, det er heller ikke lov.

Jeg ville kastet ut alt sammen og montert vifte med kullfilter. Da slipper du at det blir så kaldt på kjøkkenet.

Du burde dessuten klage, hvis forige eier er den som har montert dette. For så vidt jeg vet, er dette ulovlig.

Anonymkode: 746a8...df6

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde problem med dårlig ventilasjon og uling da vi flyttet inn der vi bodde før. Viste seg at tidligere eier ikke hadde gjort ren ventilatoren på 10 år... Da vi tok ned filteret var det helt tett oppover i vifta med ekkelt gult fett. Og jeg bare sier det: den rengjøringsjobben er ikke for folk med lav spy-terskel...

Anonymkode: 18085...4d6

ÆSJ :daane:

Skrevet

Ventilator med kullfilter anbefales ikke. Det er viktig å få stekeosen ut av leiligheten, og da må man ha avtrekk. Kullfilter fjerner ikke stekeosen, den bare resirkulerer lufta. For best inneklima anbefales avtrekk.

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Bohemia skrev:

Ventilator med kullfilter anbefales ikke. Det er viktig å få stekeosen ut av leiligheten, og da må man ha avtrekk. Kullfilter fjerner ikke stekeosen, den bare resirkulerer lufta. For best inneklima anbefales avtrekk.

Gode nye kullfiltre tar stekeosen, det er det lufta filtreres for. Det og fett. Filtrene må byttes ut jevnlig, slik som andre vanlige må rengjøres ofte. Det er ikke alle leiligheter det er lov å montere kjøkkenvifte med avsug ut i frisk luft, og da må man bruke kullfiltervifter. 

Det er tragisk at det skal begynne å brenne i et ventilasjonsanlegg i blokka bare fordi noen (sikter til eiere i eget bygg og andre jeg vet om) innbiller seg at det er greit å koble på vifta på ventilasjonsanlegget. Det er dessuten ikke tillatt å montere slik som det vises på ts sine bilder. Og da må et kullfiltervifte til.

Det er noe helt annet i bygg og eneboliger der det lar seg gjøre å montere avsug rett ut, men pga brannfare har mange nybyggede  og eldre blokker kullfiltervifte for å unngå brann i innebygde rør i et enormt bygg. 

Matos? Rengjør vifta. Så enkelt er det.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Bohemia skrev:

Avtrekk er helt klart best, men veldig mange blokker har ikke lagt opp til dette. I hvertfall ikke de som er bygget på 50 og 60 tallet. Det er verken ventil for avtrekk eller lov.  Da blir kullfilter eneste alternativ. 

Anonymkode: 5e74d...fcc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gode nye kullfiltre tar stekeosen, det er det lufta filtreres for. Det og fett. Filtrene må byttes ut jevnlig, slik som andre vanlige må rengjøres ofte. Det er ikke alle leiligheter det er lov å montere kjøkkenvifte med avsug ut i frisk luft, og da må man bruke kullfiltervifter. 

Det er tragisk at det skal begynne å brenne i et ventilasjonsanlegg i blokka bare fordi noen (sikter til eiere i eget bygg og andre jeg vet om) innbiller seg at det er greit å koble på vifta på ventilasjonsanlegget. Det er dessuten ikke tillatt å montere slik som det vises på ts sine bilder. Og da må et kullfiltervifte til.

Det er noe helt annet i bygg og eneboliger der det lar seg gjøre å montere avsug rett ut, men pga brannfare har mange nybyggede  og eldre blokker kullfiltervifte for å unngå brann i innebygde rør i et enormt bygg. 

Tross at TS nevner ventilasjonsanlegg ser det ikke ut som det er det det er snakk om her, bare en ordinær kjøkkenvifte med lokal motor og direkte utlufting gjennom en ordinær ventil, rett ut i friluft? Det er klart den lange fleksible kanalen ikke er ideell for effekten, men i utgangspunktet hadde jeg forsøkt å rengjøre vifta slik du sier. Funker ikke det hadde jeg investert i en ny avtrekksvifte. For å unngå trekk hadde jeg forsikret meg om at ventilen på utsiden var en lamellventil (som lukker seg når vifta ikke står på) med tette overganger gjennom veggen og over til den fleksible kanalen.

(Kullfilter er en kriseløsning for kjøkken uten mulighet for utlufting, uansett hvor mye bedre de har blitt de siste årene. Jeg har aldri vært borte i et kullfilter som fungerer like godt som en god kjøkkenvifte med utlufting.)

Anonymkode: c6957...083

• Liker 1
Skrevet

Det går an å bytte ut slangen også. Ny ventilator og slange, fagmessig montert. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, 2shy skrev:

Er det selve ventilatoren det er noe feil med føler du? Hvis vaktmester ikke svarer på mail, prøv han på tlf. Eller ring styreleder. Hvis ikke du kommer noen vei, så kontakt en elektriker. Mulig det er noe feil med selve vifta som en elektriker kan reparere, evnt så må ventilatoren byttes. 

Hvis det er noe med selve fellesanlegget, så går det på borettslaget (hvis det er borettslagsleilighet du har kjøpt).

Styreleder har ikke noe med dette å gjøre. Beboer har selv ansvar for det som er inne i sin leilighet, foruten vinduer og rør.

Til TS: Prøv mittanbud.no.

Anonymkode: 1dcd6...fac

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styreleder har ikke noe med dette å gjøre. Beboer har selv ansvar for det som er inne i sin leilighet, foruten vinduer og rør.

Til TS: Prøv mittanbud.no.

Viften er jo inne i bygget utenfor leiligheten.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, amativeReflection skrev:

Nei? Viftemotoren sitter inni den hvite kassa som er montert i kjøkkenskapet. Dette ser ikke ut som en styreenhet til ventilasjonsanlegg, men en avtrekksvifte med egen motor. Hadde motoren sittet et annet sted tror jeg koblingen inn i veggen hadde sett litt annerledes ut. 

Anonymkode: c6957...083

Skrevet
10 timer siden, amativeReflection skrev:

Neppe. TS har ventilator, den er nok ikke koblet til et felles ventilasjonssystem.

Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har moderne kullfilter selv, og det kan ikke sammenlignes med avtrekksvifte. Gjør inneklima vesentlig dårligere og man kjenner matlukta i evigheter til sammenligning med i boliger med ordentlig avtrekksvifte. Det tar på langt nær like mye av stekeosen som en avtrekksvifte. Med kullfilter-vifte må man ventilere med åpne vinduer i tillegg, og det er ikke alltid så praktisk nå i den kalde årstida. At det i eldre bokker ikke er noe annet alternativ enn å montere kullfilter-vifte er en helt annen diskusjon og at feilmontering av avtrekksvifte øker risiko for brann er også en annen diskusjon. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville byttet ventilatoren og fått den nye montert inn av en fagmann, en ventilasjonstekniker el.l. slik at kanal og gjennomføring m/spjeld blir gjort 100% korrekt.

Den modellen du har på bildet (Husqvarna Zephyr) mener jeg har gått ut av produksjon for en stund siden. 

Ny ventilator vil koste deg fra ca 3.500,- og oppover (en ny Electrolux-Husqvarna av tilsvarende type koster nesten 10 tusen i Sverige), og så kommer kanal, gjennomføring og ventilasjonstekniker i tillegg.

Skrevet

Takk for mange gode råd og innspill! Setter veldig pris på det. Blokken er fra 1950-tallet og jeg mistenker at det stemmer at dagens ordning i leiligheten er både ufaglært og ulovlig montert.

Forutsatt at kullfilter er den eneste løsningen, forstår jeg det slik at jeg bør hyre en elektriker, via mittanbud.no, til å installere en ny vifte med kullfilter. Stemmer det? Hva konkret er det jeg egentlig skal gjøre: kjøpe 1 stk ny ventilator (f.eks. Bosch ventilator DFM064A51) og så gjør fagpersonen resten? Eller er det noe mer jeg trenger?

Dumt spørsmål: hva gjør jeg med hullet, der slangen har gått før? Det er som kjent en del trekk og jeg regner med at det problemet ikke forsvinner når slangen er borte. Dette hører kanskje hjemme i kategorien ting styret/vaktmester kan være til hjelps med, siden det er på fasaden av bygget?

Skrevet
20 timer siden, Boligeier92 skrev:

Hei! Jeg har kjøpt en ny leilighet. Den er kjempefin, men har én stor hake (som ble opplyst om før kjøp): dårlig ventilasjonsanlegg på kjøkkenet. Kort om problemet: viften suger nesten ikke og er dermed nærmest ubrukelig. Den lager dessuten en stygg ule-lyd, som gjør at jeg stort sett velger å ikke bruke den og istedenfor åpner et vindu. Nå nærmer det seg vinter og jeg skulle gjerne ha løst problemet før kulden setter inn. Som det fremgår av bildene, er viften installert forholdsvis amatørmessig, med teip. Den går ut av ett hull i veggen, som trekker mye og som bidrar til at leiligheten blir ganske kald.

Mitt spørsmål er svært åpent: hva gjør jeg? Bytter man ut ventilasjonsanlegget med et tilsvarende ett, som suger bedre og ikke bråker? Kobler man seg på samme hull i veggen? Noen måte man kan unngå å ha et hull i veggen? Hva spør man etter på butikken? Og hvilken butikk/forhandler/hva slags type håndverker er det man egentlig trenger? Og hva slags prisanslag er det snakk om?

Alle innspill mottas med stor takk. Vaktmester svarer ikke på mail, og er ikke så service-innstilt, så håper på hjelp fra dere :)

image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG

image4.JPG

image5.JPG

Er ventilasjonsanlegg er noe HELT annet. Dette er en ventilator.

Filteret må byttes eller vaskes jevnlig. Tilkoblinger må være tett. 

Anonymkode: 44356...909

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Boligeier92 skrev:

Takk for mange gode råd og innspill! Setter veldig pris på det. Blokken er fra 1950-tallet og jeg mistenker at det stemmer at dagens ordning i leiligheten er både ufaglært og ulovlig montert.

Forutsatt at kullfilter er den eneste løsningen, forstår jeg det slik at jeg bør hyre en elektriker, via mittanbud.no, til å installere en ny vifte med kullfilter. Stemmer det? Hva konkret er det jeg egentlig skal gjøre: kjøpe 1 stk ny ventilator (f.eks. Bosch ventilator DFM064A51) og så gjør fagpersonen resten? Eller er det noe mer jeg trenger?

Dumt spørsmål: hva gjør jeg med hullet, der slangen har gått før? Det er som kjent en del trekk og jeg regner med at det problemet ikke forsvinner når slangen er borte. Dette hører kanskje hjemme i kategorien ting styret/vaktmester kan være til hjelps med, siden det er på fasaden av bygget?

Ser ut som en lufteluke. Du måler åpningen også kjøper du er nytt lokk. 

Anonymkode: 44356...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...