AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #1 Skrevet 10. desember 2016 Jeg gruer meg til jul og er usikker på om jeg vil hjem til familien min. Jeg kommer fra en familie der fasade og suksess har alt å si, og hver jul føler jeg meg veldig liten på grunn av holdninger de har. Mine foreldre og bror sitter godt i det med hus, svært godt betalte jobber, og alt som hører med. Jeg har kommunaljobb og en bachelorgrad med tilleggsutdanning, har nylig kjøpt meg egen leilighet. Utfra normale termer er jeg ingen "taper", dette er ganske normalt for en som er i midten av 20 årene. Men familien min synes ikke noe om verken jobben min eller utdanningen jeg har valgt å ta, de liker heller ikke at jeg er singel. Hver sammenkomst minner de meg på hvor mislykket jeg er i forhold til broren min som har høyere utdannelse, bedre jobb og ikke minst unger. Dette er et tema de aldri går lei av. Som om dette ikke er ille nok, fikk jeg tilsendt en e- post med julegaver ungene til bror ønsker seg, kona hans vil at jeg skal kjøpe minst en av tingene på lista. Og det er ikke en gjenstand der som koster under 1000 kr, han har to barn. Juleaften i år blir en dyr og lite hyggelig affære, nå vurderer jeg å feire alene. Hva bør jeg gjøre? Dra dit og bite tenna sammen eller feire alene i ensomhet. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 60f47...8e5 1
Saphyria Skrevet 10. desember 2016 #2 Skrevet 10. desember 2016 I din situasjon hadde eg blitt heime og feiret for meg selv siden det ville vært koseligere, evt invitert venner over på middag eller kikka etter noen å feire jul med på internett dersom det var ein mulighet. 14
Ulrikke Skrevet 10. desember 2016 #3 Skrevet 10. desember 2016 Er det langt hjem til dine foreldre? Sånn at du må være der lenge? I det tilfellet du skisserer tror jeg at jeg ville vurdert å bli hjemme hos meg selv - evt. melde meg som frivillig hos andre som arrangerer jul for folk som er alene osv for å føle at jeg gjorde noe meningsfylt for andre den kvelden! Det går seriøst ikke an å lage en ønskeliste til ungene sine hvor det BARE er dyre ting! Vi gir ikke julegave til over tusenlappen til våre egne barn, engang! 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Hva ønsker du? Ønsker du å tilbringe tid med familien din? Eller ønsker du heller å tilbringe tiden i den nye leiligheten din og ditt bosted? Og ang gavelister... Du må jo ikke handle noe som er på listen, jeg anser dem kun som veiledende. Hvor mye du legger i det økonomisk er opp til deg. Ingen skal komme og fortelle hvor mye du skal bruke på julegave! Jeg hadde lett blitt hjemme dersom følelsen av å være med familien hadde gjort meg verre enn å være uten dem. Å være alene er ikke det samme som å være ensom Man kan dog fint være ensom selv om man er sammen med flere andre Anonymkode: 55294...43b 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 Herregud,for en hjernedød familie du har. Det er alt jeg har å si. Anonymkode: ede2e...a42 3
Cata Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 I din situasjon så hadde jeg glatt blitt hjemme hos meg selv. Det høres ut som du kan få det vel så hyggelig der som sammen med familen din, slik du beskriver dem. Alenejul er slett ikke ille hvis man er innstilt på det. Jeg har feiret alene mange ganger og skal gjøre det i år igjen. 2
skruf Skrevet 10. desember 2016 #7 Skrevet 10. desember 2016 Jeg hadde blitt hjemme hadde jeg vært deg ts. Kjøpt inn god mat, pyntet til jul og gjort det julekoselig. Bare senket skuldrene og kjent på julefreden og hvor godt det ikke er å ikke skulle sitte sammen med noen som trykker deg ned og som gjør deg nedfor og trist. Ang tantebarna dine så ville jeg kjøpt gaver etter lommeboka, selv om svigerinne mener du må kjøpe noe fra ønskelisten. Det er nettopp det ei sånn liste er; ei ønskeliste. Det er ikke ei kravliste. Alternativ er å gi barna et gavekort i julegave, på en sum som du har økonomi til. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #8 Skrevet 10. desember 2016 44 minutter siden, Ulrikke skrev: Er det langt hjem til dine foreldre? Sånn at du må være der lenge? I det tilfellet du skisserer tror jeg at jeg ville vurdert å bli hjemme hos meg selv - evt. melde meg som frivillig hos andre som arrangerer jul for folk som er alene osv for å føle at jeg gjorde noe meningsfylt for andre den kvelden! Det går seriøst ikke an å lage en ønskeliste til ungene sine hvor det BARE er dyre ting! Vi gir ikke julegave til over tusenlappen til våre egne barn, engang! Det er ikke langt til mine foreldre, ca 1 time med kollektiv transport. Men jeg har ikke bil, så blir nødt til å være der frem til 1. Juledag. Jeg er veldig usikker, det er ikke spesielt hyggelig å være hos foreldrene mine, men jeg har samtidig aldri feiret alene før, så jeg er redd jeg vil sitte å grine hele kvelden. Anonymkode: 60f47...8e5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #9 Skrevet 10. desember 2016 Jeg ville uten tvil ha feiret alene. Jeg synes alenejul høres koselig ut, jeg. Anonymkode: 5fc10...ff8 2
Rosalie Skrevet 10. desember 2016 #10 Skrevet 10. desember 2016 Bli hjemme og kos deg. Og husk at en ønskeliste ikke er en kravliste. Jeg hadde ALDRI kjøpt så dyre gaver til nieser og nevøer. Vi bruker rundt 300 i julegave kr per niese/nevø til jul. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. desember 2016 #11 Skrevet 10. desember 2016 Hadde ikke orket å feire jul med sånne mennesker, så i det tilfelle hadde jeg feiret alene.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #12 Skrevet 10. desember 2016 53 minutter siden, Saphyria skrev: I din situasjon hadde eg blitt heime og feiret for meg selv siden det ville vært koseligere, evt invitert venner over på middag eller kikka etter noen å feire jul med på internett dersom det var ein mulighet. Jeg har ikke så mange gode venner, nettverket mitt består av kollegaer og en veldig nær venninne. Ikke aktuelt å feire med noen av dem, vil ikke trenge meg innpå. Julen er tross alt familietid. Feire med noen fremmede fra Internett tørr jeg ikke. Anonymkode: 60f47...8e5
Ulrikke Skrevet 10. desember 2016 #13 Skrevet 10. desember 2016 300 kr er summen til nieser og nevøer her også. Enda vi er to voksne med grei inntekt, det samme er svoger og svigerinne.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #14 Skrevet 10. desember 2016 Her er hva jeg ville gjort ts! Først tenkte jeg at jeg ville kjøpt noe billig ræl til alle sammen. Noe ala oppvaskbørste til 5 kr på ikea feks, og småleker i samme pris. På pur faen. Og betraktet ansiktene når de åpnet pakkene. Men så tenker jeg at det er bare barna, hvis de er små og ikke preget av foreldrene, som fortjener noen små fine gaver. Der ville jeg kanskje kjøpt noe som passet og innenfor min prisgrense. Det kravet bror kommer med kan han bare glemme. Og så hadde jeg bare blitt hjemme og feiret jul alene eller med venner/noe alternativ jul. Fordi en slik sossefamilie kan man fint melde seg ut av. De syns ikke du er bra nok? Vel, da får de klare seg selv. Alene. Anonymkode: 97b97...ce5 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #15 Skrevet 10. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så mange gode venner, nettverket mitt består av kollegaer og en veldig nær venninne. Ikke aktuelt å feire med noen av dem, vil ikke trenge meg innpå. Julen er tross alt familietid. Feire med noen fremmede fra Internett tørr jeg ikke. Anonymkode: 60f47...8e5 Hva med å gjøre som en annen foreslo, hjelpe til på et arangemang som arrangerer jul for enslige mennesker eller mennesker som ikke har det så enkelt. Da ville du gjort noe godt for andre, samtidig som du slapp å sitte alene på julaften. Tenk å komme å si noe sånt til den fine familien din da, at du skal hjelpe andre mennesker som ikke er så heldige. Anonymkode: d9a0d...aa5
Saphyria Skrevet 10. desember 2016 #16 Skrevet 10. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så mange gode venner, nettverket mitt består av kollegaer og en veldig nær venninne. Ikke aktuelt å feire med noen av dem, vil ikke trenge meg innpå. Julen er tross alt familietid. Feire med noen fremmede fra Internett tørr jeg ikke. Anonymkode: 60f47...8e5 Då er det uansett koseligere å feire aleine, enn med ein gjeng som bare trykker deg ned og som nærmest forlanger dyre gaver.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #17 Skrevet 10. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er hva jeg ville gjort ts! Først tenkte jeg at jeg ville kjøpt noe billig ræl til alle sammen. Noe ala oppvaskbørste til 5 kr på ikea feks, og småleker i samme pris. På pur faen. Og betraktet ansiktene når de åpnet pakkene. Men så tenker jeg at det er bare barna, hvis de er små og ikke preget av foreldrene, som fortjener noen små fine gaver. Der ville jeg kanskje kjøpt noe som passet og innenfor min prisgrense. Det kravet bror kommer med kan han bare glemme. Og så hadde jeg bare blitt hjemme og feiret jul alene eller med venner/noe alternativ jul. Fordi en slik sossefamilie kan man fint melde seg ut av. De syns ikke du er bra nok? Vel, da får de klare seg selv. Alene. Anonymkode: 97b97...ce5 Eller hva med å gi en geit i mottakernes navn. Så kan de få et kort med bilde av geita og beskjed om at i år så har du mor/ far/ bror/ svigerinne/ tantebarn, gitt en geit til fattige barn i xxxxx. Anonymkode: d9a0d...aa5 1
Ulrikke Skrevet 10. desember 2016 #18 Skrevet 10. desember 2016 Helt seriøst - en familie som gjør at et av medlemmene føler seg som TS her er ikke verdt særlig mye... En familie skal støtte hverandre, akseptere hverandre for den man er og være ubetinget glad i en med mindre det selvfølgelig ligger spesielle ting til grunn. Familien til TS svikter på alle punkter her. Synes ikke TS skylder dem noe som helst, en familie som får en til å føle seg mindreverdig er ikke verdt verken penger, tid eller kjærlighet.... 1
Gjest Runforit Skrevet 10. desember 2016 #19 Skrevet 10. desember 2016 Hadde kjøpt en flaske vin, Alene Hjemme 1 og 2, alt av favorittmat og digg, tent på minijuletreet, tent stearinlys og storkost meg
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #20 Skrevet 10. desember 2016 Det virker som de fleste her ville feire alene hvis de var i min situasjon. Og jeg føler at det er det beste for meg også. Jeg pleier til vanlig å føle meg uvel i uker etter julefeiring hos foreldrene mine, har dessverre veldig dårlig selvbilde, så sånne ting gnager dypt, spesielt når der kommer fra din nærmeste familie. Så da blir det juleaften hjemme i år. Jeg kommer til å kjøpe gaver til brors unger for 300kr per stykk. De voksne får ikke gave av meg i år. Gruer meg litt til å være alene, men det er tross alt mye bedre enn å være hos foreldrene mine. Anonymkode: 60f47...8e5 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå