Gå til innhold

Noen som vil veilede en hobbyforfatter i 5 minutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!:hjerte:

Jeg har helt siden 3 klasse elsket å lese bøker og alltid lånt 3-4 bøker på biblioteket og lest dem ut på noen dager. Jeg har derfor alltid hatt en ønske om å bli forfatter, til å starte med selvsagt hobbyforfatter selvsagt. Før så syntes jeg at jeg var flink til å skrive og hadde bra fantasi, men med årene syns jeg at jeg er kjempe dårlig og fantasien blir dårligere. Det hjelper lite at jeg er så dårlig i norsk på skolen (vg3), så jeg klarer ikke lenger å bli fornøyd med tekster jeg skriver, og det ender opp med at jeg bare sletter hele historien min etter flere timers arbeid. Jeg får ofte høre at jeg skriver bra og at jeg formulerer meg kjempe bra skriftlig, men jeg klarer aldri se det helt selv...

Jeg har nå prøvd å skrive ett lite kapittel på Wattpad (Vet ikke om andre steder hvor jeg kan skrive og la folk lese det jeg skriver), men jeg er så usikker på om det er bra eller ikke. Kunne noen her tenkt seg å veilede meg i 5 minutter? Bare lese det lille kapittelet jeg har skrevet og komme med konstruktiv kritikk? Klikk her for å lese det lille kapitlet. 

Jeg prøver i hovedsak å skrive en fortelling som sikter på unge (13-18-ish), så fortellingen jeg har planer om å skrive om handler om ei jente som nesten blir et ''problembarn'' (hvis jeg kan bruke det ordet), etter at faren hennes dør pga. henne - Jenta havner mye i trøbbel, spesielt med politiet, og blir derfor sendt på internat av sin mor (Det er den korte versjonen uten å ''avsløre'' for mye av planen min).

Jeg håper virkelig på svar. Det betyr mye for meg ettersom bøker og skriving er noe som jeg trives godt med! Takker for alle svar på forhånd:hjerte:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var slett ikke verst, lite feilskriving og med en grei handling. Det du bør se på først og fremst er replikkene dine, du bør repetere hvordan dialog skal skrives. Det var også litt mye dialog, prøv å se om du kan få frem det samme uten alle replikkene. Bare et lite tips. :)

Lykke til videre!

Anonymkode: ad56b...537

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg synes du er på god vei, så det er bare å fortsette. 

For meg er deler av det jeg leste litt langtekkelig, noe som virker mot sin hensikt når du faktisk forsøker å bygge spenning i dette avsnittet. Mange av setningene dine starter veldig likt, derfor reduseres interessen min: "Jeg gjør...", "Jeg løper ..." "Jeg ber ...", "Jeg setter ...", "Jeg sitter ...", "Jeg holder ...", "Jeg holder ...", "Jeg ser ...", "Jeg ser ...", "Ole ser ...", "Vi ser ..."

Endret av Overrasket
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var slett ikke verst, lite feilskriving og med en grei handling. Det du bør se på først og fremst er replikkene dine, du bør repetere hvordan dialog skal skrives. Det var også litt mye dialog, prøv å se om du kan få frem det samme uten alle replikkene. Bare et lite tips. :)

Lykke til videre!

Tusen takk for svar! Det setter jeg utrolig pris på! 

Det er ikke lett å se sine egne feil, så derfor er det godt med tilbakemelding. 

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Jeg synes du er på god vei, så det er bare å fortsette. 

For meg er deler av det jeg leste litt langtekkelig, noe som virker mot sin hensikt når du faktisk forsøker å bygge spenning i dette avsnittet. Mange av setningene dine starter veldig likt, noe som reduserer interessen min: "Jeg gjør...", "Jeg løper ..." "Jeg ber ...", "Jeg setter ...", "Jeg sitter ...", "Jeg holder ...", "Jeg holder ...", "Jeg ser ...", "Jeg ser ...", "Ole ser ...", "Vi ser ..."

Tusen takk! 

Jeg er helt enig i at det blir mye likt når jeg prøver å bygge spenning. Syns det er så vanskelig å formulere meg på flere måter. Er nødt til å øve på det.

Skrevet
10 minutter siden, Spiteful skrev:

Jeg er helt enig i at det blir mye likt når jeg prøver å bygge spenning. Syns det er så vanskelig å formulere meg på flere måter. Er nødt til å øve på det.

En gyllen regel er at for hvert avsnitt du begynner med "jeg" så skal du ha minst to avsnitt uten. Dette gjelder også fagtekster og brev. Les mye litteratur og merk deg hvordan forfatteren bygger opp spenning.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En gyllen regel er at for hvert avsnitt du begynner med "jeg" så skal du ha minst to avsnitt uten. Dette gjelder også fagtekster og brev. Les mye litteratur og merk deg hvordan forfatteren bygger opp spenning.

Tusen takk! Det var en fin regel, så den skal jeg huske.

Gjest Overrasket
Skrevet

For å følge opp, jeg synes du starter og avslutter greit. Kanskje du kan prøve å skrive om de tre avsnittene i midten? Kan avsnittene fra "Vi er nødt til ..." til "Så kommer jeg på det ..." bli til to litt mer fartsfylte avsnitt? Har du en annen "fortellerstemme" du kan forsøke deg med på den delen? Er all handlingen du har tatt med så langt strengt tatt nødvendig? Må du sette bagen din under deg for å sette deg på huk over den? Osv ... :popcorn:

Skrevet
3 minutter siden, Overrasket skrev:

For å følge opp, jeg synes du starter og avslutter greit. Kanskje du kan prøve å skrive om de tre avsnittene i midten? Kan avsnittene fra "Vi er nødt til ..." til "Så kommer jeg på det ..." bli til to litt mer fartsfylte avsnitt? Har du en annen "fortellerstemme" du kan forsøke deg med på den delen? Er all handlingen du har tatt med så langt strengt tatt nødvendig? Må du sette bagen din under deg for å sette deg på huk over den? Osv ... :popcorn:

Tusen takk for svar! Når det kommer til bagen prøvde jeg å liksom få frem at den ikke er glemt og at den er viktig for handlingen, som et lite frampek. Jeg vil gjerne bruke litt virkemidler bevisst, men jeg tror jeg bommet en god del hehe. 

Hva mener du med annen fortellerstemme? Jeg føler jeg bare har en:fnise:

Gjest Overrasket
Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

Tusen takk for svar! Når det kommer til bagen prøvde jeg å liksom få frem at den ikke er glemt og at den er viktig for handlingen, som et lite frampek. Jeg vil gjerne bruke litt virkemidler bevisst, men jeg tror jeg bommet en god del hehe. 

Hva mener du med annen fortellerstemme? Jeg føler jeg bare har en:fnise:

Jeg synes ikke du bommet, tvert imot. Men kan du forsøke å redusere innholdet som kanskje ikke er mest sentralt, nettopp for å få bedre frem hva som er sentralt. F.eks. dersom det som skjer med bagen underveis er viktig, så kanskje du kan utelate noe annet for å trekke litt mer fokus til det du gjerne vil formidle. Hvis du har en utskrift av teksten kan du understreke handlingene i forskjellige farger ettersom hvor sentral/usentral hver del er. Slik synliggjør du for deg selv deler du kan vurdere å fjerne helt. Jeg tror det ligger et potensial i en delvis konsolidert versjon av de første avsnittene. :5:

Skrevet
6 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg synes ikke du bommet, tvert imot. Men kan du forsøke å redusere innholdet som kanskje ikke er mest sentralt, nettopp for å få bedre frem hva som er sentralt. F.eks. dersom det som skjer med bagen underveis er viktig, så kanskje du kan utelate noe annet for å trekke litt mer fokus til det du gjerne vil formidle. Hvis du har en utskrift av teksten kan du understreke handlingene i forskjellige farger ettersom hvor sentral/usentral hver del er. Slik synliggjør du for deg selv deler du kan vurdere å fjerne helt. Jeg tror det ligger et potensial i en delvis konsolidert versjon av de første avsnittene. :5:

Tusen takk for hjelp! Jeg leste gjennom teksten min igjen nå og kom over enkelte ting jeg burde fikse på. Setter utrolig pris på hjelpen din!

Skrevet

Jeg tror absolutt du har potensiale, i alle fall dersom målgruppen er ungdom. Teksten er imidlertid ikke god nok helt enda. Den er litt ustrukturert, du har ganske mange skrivefeil og det er altfor mange ord som beskriver samme tingen. Det blir mer oppramsing enn flytende tekst. Kanskje du skal forsøke å skrive i tredjeperson i stedet, så du har tilgang på flere pronomen enn "jeg". Utover det må du bare jobbe og øve deg. Det er en veldig god idé å be om tilbakemeldinger slik som du har gjort nå :)

Anonymkode: e4800...48f

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt du har potensiale, i alle fall dersom målgruppen er ungdom. Teksten er imidlertid ikke god nok helt enda. Den er litt ustrukturert, du har ganske mange skrivefeil og det er altfor mange ord som beskriver samme tingen. Det blir mer oppramsing enn flytende tekst. Kanskje du skal forsøke å skrive i tredjeperson i stedet, så du har tilgang på flere pronomen enn "jeg". Utover det må du bare jobbe og øve deg. Det er en veldig god idé å be om tilbakemeldinger slik som du har gjort nå :)

Anonymkode: e4800...48f

Har jeg mange skrivefeil?:ohmy: Ser ikke skrivefeilene mine selv, og ejg har lest gjennom flere ganger nå...

Å forsøke å skrive i tredjeperson var ikke en dårlig ide, tusen takk, det skal jeg prøve, for det har jeg aldri prøvd før!

Skrevet

Ikke slett tekstene dine. Legg dem vekk, og la dem modne i bakhodet. Ta dem frem om en stund og jobb videre med dem. 

Anonymkode: 5f023...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...