Gå til innhold

Bruker du safran eller gurkemeie i lussekattene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har brukt begge deler (ikke samtidig!), og de gir jo litt smak. Noen elsker smaken safran gir, men jeg er ikke overbegeistret for den. Så jeg har alltid brukt mindre safran enn oppskriften sier. Det er jo mest for fargen, synes jeg.

Annonse

Jeg tror faktisk aldri jeg har bakt lussekatter, men skulle jeg gjort det hadde jeg brukt safran. Den smaker kanskje ikke mye, men jeg synes den smaker veldig godt. :) Gurkemeie er bare fargestoff for meg, jeg foretrekker å ikke kjenne smaken av den.

Men så skal jeg innrømme at jeg bare har smakt gurkemeie på glass fra super'n, da, gjerne av typen som gjemmer seg innerst i krydderskapet. Jeg er åpen for at den kan smake mer og bedre om den er fersk eller av bedre kvalitet. Men lussekattene "skal" uansett ha safran. :) 

Anonymkode: 78079...4f3

Om gulfargen er poenget her så skjønner jeg at noen kan finne på å bruke gurkemeie.
Rent smaksmessig er safran noe HELT ANNET! og gurkemeie er da ikke en erstatning. Man trenger for øvrig veldig lite safran

Jeg varierer litt mellom to varianter:
-Enten bare med kardemomme (bruker da kjerner som jeg støter selv fordi det gir bedre smak) Ingen gul farge på disse
-Med safran, for safran-smak og gulfargen kommer da på kjøpet

Annonse

Safran!! Gjør underverker for smak og farge. Jeg skjønner at det kan droppes hvis en ikke liker smaken, men ellers synes lussekatter skal bakes med safran og ikke gurkemeie. 

Anonymkode: a5f4f...be0

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...