Gå til innhold

Maksgrense for hvor mye man kan legge på seg på en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes noen grense for hvor mye det er mulig å legge på seg på en dag?

I slutten av august veide jeg 63 kg, og på tre og en halv måned har jeg gått opp ca. 4 kg. Det er en del, men jeg er overrasket over at det ikke er mye mer. Jeg har i hvert fall en gang i uka spist 6000 kcal (jeg kødder ikke, noen ganger har jeg spist opp mot 10 000 kcal), noen uker har det vært flere dager. De dagene jeg ikke har spist så mye har jeg som regel ligget på 1500-2500 kcal. Men uansett så har jeg i gjennomsnitt spist over 3000 kcal om dagen, og da burde jeg jo egentlig gått opp 1 kg i uka, og da burde jeg jo gått opp hvert fall 10 kg på disse ukene..??

Anonymkode: c60c2...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker jo også energi selv om du stapper inn mye. Det er sikkert derfor du ikke har gått opp mer. 

Anonymkode: 501a9...366

Skrevet

7000 kalorier er det samme som 1kg. Men ofte forbruker man mindre enn man tror. Det sies at en dame trenger 2000 kalorier om dagen, men hva det egentlig vil si er at det regnes som en normal, og er du i lite aktivitet eller er et lite menneske så trenger du mye mindre enn det. Da bør du heller regne ut i fra 1400 - 1500 kalorier om dagen. 

Anonymkode: fa380...b0c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7000 kalorier er det samme som 1kg. Men ofte forbruker man mindre enn man tror. Det sies at en dame trenger 2000 kalorier om dagen, men hva det egentlig vil si er at det regnes som en normal, og er du i lite aktivitet eller er et lite menneske så trenger du mye mindre enn det. Da bør du heller regne ut i fra 1400 - 1500 kalorier om dagen. 

Jeg forbruker jo ikke mindre enn jeg tror, da hadde jeg jo lagt på meg mye mer enn 4 kg. Jeg har i snitt spist 3000 kcal om dagen i 13 uker, da burde jeg lagt på meg minst 13 kg om jeg hadde hatt et forbruk på 2000 kcal om dagen, men jeg har bare lagt på meg 4. Så enten har jeg forbrent mer enn 2000 kcal om dagen, eller så har ikke kroppen klart å tatt opp alle kaloriene fra maten.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forbruker jo ikke mindre enn jeg tror, da hadde jeg jo lagt på meg mye mer enn 4 kg. Jeg har i snitt spist 3000 kcal om dagen i 13 uker, da burde jeg lagt på meg minst 13 kg om jeg hadde hatt et forbruk på 2000 kcal om dagen, men jeg har bare lagt på meg 4. Så enten har jeg forbrent mer enn 2000 kcal om dagen, eller så har ikke kroppen klart å tatt opp alle kaloriene fra maten.

Det jeg mener er at man ofte forbrenner mindre enn man tror. Slik at man ofte kan spise for mye i forhold til hva man egentlig forbruker. Ser jeg ordla meg litt vanskelig. Det høres merkelig ut at du har spist så mye, og lagt på deg så lite. Kan du komme med eksempel på en dag? Hvordan og hva slags mat spiste du tidligere? Spiste du mye usunt tidlugere? Om det er slik at du har spist mer den siste perioden, men likevel egentlig fått i deg mindre karbohydrater kan det hende at du har mistet litt vannvekt i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er at man ofte forbrenner mindre enn man tror. Slik at man ofte kan spise for mye i forhold til hva man egentlig forbruker. Ser jeg ordla meg litt vanskelig. Det høres merkelig ut at du har spist så mye, og lagt på deg så lite. Kan du komme med eksempel på en dag? Hvordan og hva slags mat spiste du tidligere? Spiste du mye usunt tidlugere? Om det er slik at du har spist mer den siste perioden, men likevel egentlig fått i deg mindre karbohydrater kan det hende at du har mistet litt vannvekt i tillegg. 

Jeg lurer på hva du spiste før disse 13 ukene da du la på deg så mye. Og hvordan en typisk dag så ut innad de 13 dagene. 

Skrevet (endret)

Jeg har lagt på meg seks kg på ca 10 uker på grunn av overspising slik som deg. Nå var muligens forbrenningrn min lav pga. jeg i flere måneder før det spiste alt for lite og de seks kg jeg har gått opp nå er seks kg jeg jeg mistet da jeg ikke spiste nok, så da kommer de kanskje lettere tilbake igjen. Men for meg så stemmer ca matinntak med ca vektoppgang..I tillegg til at jeg har økt muskelmassen litt da. 

Synes det er merkelig at du ikke har gått opp mer. 

Endret av Teriyaki
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva du spiste før disse 13 ukene da du la på deg så mye. Og hvordan en typisk dag så ut innad de 13 dagene. 

Jeg har spist MYE karbohydrater de dagene jeg har overspist. En typisk dag kan f.eks se slik ut:

8 hveteboller (1450 kcal)

I boks wanted-is (700 kcal)

I frøbaguett (670 kcal)

I pose godt&blandaet (900 kcal)

200 g melkesjokolade (1120 kcal)

I grandiosa (1300 kcal)

2 snickers-is (500 kcal)

200 g potetgull (1000 kcal)

Godt over 7500 kcal, og dette har skjedd 1-3 ganger i uka de siste 13 ukene. De andre dagene har jeg spist mellom 1500 - 2500 kcal, og da noe som er rikt på karbohydrater, som pasta, ris, godteri.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spist MYE karbohydrater de dagene jeg har overspist. En typisk dag kan f.eks se slik ut:

I frøbaguett (670 kcal)

I grandiosa (1300 kcal)

2 snickers-is (500 kcal)

Godt over 7500 kcal, og dette har skjedd 1-3 ganger i uka de siste 13 ukene. De andre dagene har jeg spist mellom 1500 - 2500 kcal, og da noe som er rikt på karbohydrater, som pasta, ris, godteri.

Høres veldig rart ut. Da har du spist mye mer enn det jeg har gjort på mine overspise-dager, likevel har du gått opp mindre enn meg. Kompenserer du på noe vis? Når jeg har overspist som verst (5000 på sitt verste, men vanligvis max 3500 kcal) så har jeg kvittet meg med noe av det ved å kaste opp. Er to uker siden sist nå da og jeg har ikke veid meg på nesten like lenge, men det var nå seks kg opp sist gang. 

Enten så overdriver du eller så må det jo være noe med stoffskifte/fordøyelsen din? :klo: Altså, jeg får min egen vektoppgang til å stemme, men du skulle som du sier, egentlig ha lagt på deg mer. 

Skrevet
16 minutter siden, Teriyaki skrev:

Høres veldig rart ut. Da har du spist mye mer enn det jeg har gjort på mine overspise-dager, likevel har du gått opp mindre enn meg. Kompenserer du på noe vis? Når jeg har overspist som verst (5000 på sitt verste, men vanligvis max 3500 kcal) så har jeg kvittet meg med noe av det ved å kaste opp. Er to uker siden sist nå da og jeg har ikke veid meg på nesten like lenge, men det var nå seks kg opp sist gang. 

Enten så overdriver du eller så må det jo være noe med stoffskifte/fordøyelsen din? :klo: Altså, jeg får min egen vektoppgang til å stemme, men du skulle som du sier, egentlig ha lagt på deg mer. 

Ja, det er rart. Jeg kaster ikke opp. Men jeg er til vanlig ganske aktivt, det har jo litt å si. Jeg går mye, minst 20 000 skritt om dagen, i følge fitbiten min forbrenner jeg som regel mellom 2500-3000 kcal om dagen, men jeg har alltid tatt den med en klype salt. :P Jeg har kanskje veldig høy forbrenning? Jeg går som regel ned i vekt når jeg spiser 2000 kcal om dagen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er rart. Jeg kaster ikke opp. Men jeg er til vanlig ganske aktivt, det har jo litt å si. Jeg går mye, minst 20 000 skritt om dagen, i følge fitbiten min forbrenner jeg som regel mellom 2500-3000 kcal om dagen, men jeg har alltid tatt den med en klype salt. :P Jeg har kanskje veldig høy forbrenning? Jeg går som regel ned i vekt når jeg spiser 2000 kcal om dagen.

Aner ikke. Jeg går ikke så mye, men trener 3-5 ganger i uken. Da kondisjon. 

Jeg har jo forstått det slik at med mindre man har noe med stoffskifte så er variabelen på hvor høy forbrenning personer med ca samme vekt og høyde og kjønn ganske liten. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I frøbaguett (670 kcal)

I grandiosa (1300 kcal)

2 snickers-is (500 kcal)

Ok. Dette hørtes merkelig ut ja. Nei, da vet jeg ikke hva som er grunnen. At du i tillegg har spist så mange carbs, og ikke gått opp mer, det er rart. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg da. Men hvorfor har du spist så mye i utgangspunktet? Det ergreit å unne seg noe, men dette var jo litt mye usunt.

Skrevet

Kroppen er ganske fleksibel. Forbrenningen vil variere til en viss grad etter hvor mye du spiser. Spiser du mer vil forbrenningen øke til en viss grad. I tillegg er det grenser for hvor mye næring tarmene klarer å ta til seg. Dette kombinert med at du kanskje spiser mindre enn du tror de dagene du ikke spiser så ekstremt gjør at det er veldig vanskelig å beregne dette.

Eneste som er sikkert er at når du ikke har gått mer opp i vekt så har du over tid ikke spist så mye som du tror du har gjort, selv om enkeltdager har vært veldig kaloririke. Det er ennå ingen som har klart å lure seg unna termodynamikkens første lov.

Anonymkode: dfdc8...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...