Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i første og eneste graviditet. Da sa legen at jeg har 50% større sjanse for å få diabetes type 2 senere. Vil denne prosenten øke hvis jeg blir gravid og får svangerskapsdiabetes igjen? Håper noen vet, dette gjør at jeg kvier meg for å få nr 2 (og ps, svangerskapsdiabetes fikk jeg til tross for at jeg kun gikk opp 2kg - så det vil være svært vanskelig  å unngå svangerskapsdiabetes i et eventuell ny graviditet). 

Endret av *nordby*
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, *nordby* skrev:

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i første og eneste graviditet. Da sa legen at jeg har 50% større sjanse for å få diabetes type 2 senere. Vil denne prosenten øke hvis jeg blir gravid og får svangerskapsdiabetes igjen? Håper noen vet, dette gjør at jeg kvier meg for å få nr 2 (og ps, svangerskapsdiabetes fikk jeg til tross for at jeg kun gikk opp 2kg - så det vil være svært vanskelig  å unngå svangerskapsdiabetes i et eventuell ny graviditet). 

Ja. Sannsynligheten stiger for hver gang du får sv.diabetes. Så du bør kutte ut alt av sukker og korte karbohydrater, samt begynne å følge kostplan for diabetikere, i det du tester positivt. Da minsker du risikoen for å utvikle sv.skapsdiabetes betraktelig,

Anonymkode: 74a7e...e77

• Liker 1
Skrevet

Skjønner. Gikk på diett sist, og levde veldig sunt, men fokk svangerskapsdiabetes likevel :(  Da blir det nok kun et barn på oss, mister jobben hvis jeg får diabetes på fulltid

Skrevet

Kan også hende at svangerskapsdiabetes fortsetter som type 1. Alltid en risiko å ta,  men den er jo ikke enorm. 

Skrevet

Det er mye du kan gjøre FØR du evt blir gravid på ny. De fleste som får svangerskapsdiabetes får det pga de ligger i øvre grenseområdet for blodsukker. Under graviditeten vil insulinresistensen øke for alle, også de som ikke har diabetes eller har risiko for svangerskapsdiabetes. Men de som ligger i øvre sjiktet vil da ha større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes. Få stabil og god kontroll over blodsukkeret ditt før du blir gravid på ny :-)

Skrevet
9 minutter siden, *nordby* skrev:

Skjønner. Gikk på diett sist, og levde veldig sunt, men fokk svangerskapsdiabetes likevel :(  Da blir det nok kun et barn på oss, mister jobben hvis jeg får diabetes på fulltid

Er du sikker på det? De har ikke lov å sparke deg for det.

Faren min fikk diabetes etter en kreftoperasjon. Han har det helt ok i dag, og jobber enda 13 år senere.

Anonymkode: 50eaa...52c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på det? De har ikke lov å sparke deg for det.

Faren min fikk diabetes etter en kreftoperasjon. Han har det helt ok i dag, og jobber enda 13 år senere.

Anonymkode: 50eaa...52c

Jobber i flybransjen, og der må man slutte hvis man får visse sykdommer, bla. diabetes. skal snakke mer med legen om svangerskapsdiabetes, har bestilt time neste uke! 

Skrevet
På 10.12.2016 den 22.48, 123run skrev:

Det er mye du kan gjøre FØR du evt blir gravid på ny. De fleste som får svangerskapsdiabetes får det pga de ligger i øvre grenseområdet for blodsukker. Under graviditeten vil insulinresistensen øke for alle, også de som ikke har diabetes eller har risiko for svangerskapsdiabetes. Men de som ligger i øvre sjiktet vil da ha større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes. Få stabil og god kontroll over blodsukkeret ditt før du blir gravid på ny :-)

Veldig sant dette, men ikke alltid dette hjelper. Jeg har selv veldig fint blodsukker til vanlig. Også ved glukosebelastning. Trener og spiser sunt før graviditeten og i graviditeten hvis jeg får i meg mat. Likevel får jeg svangerskapsdiabetes. Noen er nok bare ekstremt uheldig. Jeg har derimot ingenting som tyder på at jeg kommer til å få diabetes etter svangerskapet.  Glukosebelastningen viser bare ekstremt gode resultater utenom svangerskap og tidlig i svangerskapet 

Anonymkode: 413db...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...