*nordby* Skrevet 10. desember 2016 #1 Skrevet 10. desember 2016 (endret) Jeg hadde svangerskapsdiabetes i første og eneste graviditet. Da sa legen at jeg har 50% større sjanse for å få diabetes type 2 senere. Vil denne prosenten øke hvis jeg blir gravid og får svangerskapsdiabetes igjen? Håper noen vet, dette gjør at jeg kvier meg for å få nr 2 (og ps, svangerskapsdiabetes fikk jeg til tross for at jeg kun gikk opp 2kg - så det vil være svært vanskelig å unngå svangerskapsdiabetes i et eventuell ny graviditet). Endret 10. desember 2016 av *nordby* Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #2 Skrevet 10. desember 2016 5 timer siden, *nordby* skrev: Jeg hadde svangerskapsdiabetes i første og eneste graviditet. Da sa legen at jeg har 50% større sjanse for å få diabetes type 2 senere. Vil denne prosenten øke hvis jeg blir gravid og får svangerskapsdiabetes igjen? Håper noen vet, dette gjør at jeg kvier meg for å få nr 2 (og ps, svangerskapsdiabetes fikk jeg til tross for at jeg kun gikk opp 2kg - så det vil være svært vanskelig å unngå svangerskapsdiabetes i et eventuell ny graviditet). Ja. Sannsynligheten stiger for hver gang du får sv.diabetes. Så du bør kutte ut alt av sukker og korte karbohydrater, samt begynne å følge kostplan for diabetikere, i det du tester positivt. Da minsker du risikoen for å utvikle sv.skapsdiabetes betraktelig, Anonymkode: 74a7e...e77 1
*nordby* Skrevet 10. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2016 Skjønner. Gikk på diett sist, og levde veldig sunt, men fokk svangerskapsdiabetes likevel Da blir det nok kun et barn på oss, mister jobben hvis jeg får diabetes på fulltid
Silfen Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Kan også hende at svangerskapsdiabetes fortsetter som type 1. Alltid en risiko å ta, men den er jo ikke enorm.
123run Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 Det er mye du kan gjøre FØR du evt blir gravid på ny. De fleste som får svangerskapsdiabetes får det pga de ligger i øvre grenseområdet for blodsukker. Under graviditeten vil insulinresistensen øke for alle, også de som ikke har diabetes eller har risiko for svangerskapsdiabetes. Men de som ligger i øvre sjiktet vil da ha større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes. Få stabil og god kontroll over blodsukkeret ditt før du blir gravid på ny :-)
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 9 minutter siden, *nordby* skrev: Skjønner. Gikk på diett sist, og levde veldig sunt, men fokk svangerskapsdiabetes likevel Da blir det nok kun et barn på oss, mister jobben hvis jeg får diabetes på fulltid Er du sikker på det? De har ikke lov å sparke deg for det. Faren min fikk diabetes etter en kreftoperasjon. Han har det helt ok i dag, og jobber enda 13 år senere. Anonymkode: 50eaa...52c
*nordby* Skrevet 11. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på det? De har ikke lov å sparke deg for det. Faren min fikk diabetes etter en kreftoperasjon. Han har det helt ok i dag, og jobber enda 13 år senere. Anonymkode: 50eaa...52c Jobber i flybransjen, og der må man slutte hvis man får visse sykdommer, bla. diabetes. skal snakke mer med legen om svangerskapsdiabetes, har bestilt time neste uke!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #8 Skrevet 14. desember 2016 På 10.12.2016 den 22.48, 123run skrev: Det er mye du kan gjøre FØR du evt blir gravid på ny. De fleste som får svangerskapsdiabetes får det pga de ligger i øvre grenseområdet for blodsukker. Under graviditeten vil insulinresistensen øke for alle, også de som ikke har diabetes eller har risiko for svangerskapsdiabetes. Men de som ligger i øvre sjiktet vil da ha større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes. Få stabil og god kontroll over blodsukkeret ditt før du blir gravid på ny :-) Veldig sant dette, men ikke alltid dette hjelper. Jeg har selv veldig fint blodsukker til vanlig. Også ved glukosebelastning. Trener og spiser sunt før graviditeten og i graviditeten hvis jeg får i meg mat. Likevel får jeg svangerskapsdiabetes. Noen er nok bare ekstremt uheldig. Jeg har derimot ingenting som tyder på at jeg kommer til å få diabetes etter svangerskapet. Glukosebelastningen viser bare ekstremt gode resultater utenom svangerskap og tidlig i svangerskapet Anonymkode: 413db...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå