Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å fatte meg I korthet.

Jeg og samboer bestemte oss for å kjøpe hus. Vi fant drømmehuset og var på finansieringsmøte med banken den 26 oktober. Vi ønsket mellomfinanisering og fikk innvilget det om vi hadde kausjonist for en del av egenkapitalen, dette var ikke noe problem og min far stilte som kausjonist og sendte inn selvangivelse same dagen. Vi opplyste om at han matte få dokumentene tilsendt siden han bor på den andre siden av landet. Finansieringen ble godkjent.

Vi hadde overtagelsesmøte og overtagelsesdato ble satt 28 november.

Den 16 skulle vi ha underskriftsmøtet på finansieringen. Dette ble avlyst samme dag. Begrunnelsen var at han ville se hvordan salget av leiligheten gikk.

Nytt møte ble avtalt etter purring fra oss, torsdag 24, kl 1700, altså fire dager (utenom to dager helg) før vi skulle overta. Finansieringsrådgiveren ble veldig overrasket da min far ikke deltok på møtet, på tross at vi hadde sagt gjentatte ganger at han ikke bor her og må ha dokumentene tilsendt. Han ble tydelig stresset å sa at vi måtte skynde oss og poste dokumentene med over natten post. Men at dette gikk bra, han skulle ringe megleren og forklare saken og vi måtte bare flytte inn.

Vi gikk direkte fra banken til postkontoret og bestilte overnatt ekspress. Papirene kom fram tirsdags morgen. Da var de mangelfulle, det var kun selve underskriftarkene han hadde sendt og ikke forklaring på hva han faktisk skrev under på. Pappa sendt mail til banken og sa at det ar mangelfullt, men han sendte likevel underskriftene. Han gjorde en feil og sendte til vår gamle adresse og ikke direkte til banken som han hadde fått beskjed om, så på grunn av adresseendring ble posten mottatt og deretter ettersendt til den nye adressen og kom på fredag. Vi sendte dem direkte videre og de ankom mandag morgen.

Dagen før vi mottok og sendte papirene videre ringte megleren og lurte på hva i all verden som skjedde, han hadde ikke mottatt noen penger og hadde heller ikke fått noen beskjed fra banken. Vi fikk beskjed om at vi bodde i huset ulovlig og at vi kom til å få straffegebyr.

På mandagen var endelig alt kommet på plass, det trodde vi ihvertfall helt til i går, fredags ettermiddag. Da ringte min far og fortalte at han hadde fått mail fra banken (han sjekker ikke mailen daglig så det var flaks han så det). Han kunne ikke være kausjonist dersom han ikke var kunde i banken, dette har ingen nevnt på noe tidspunkt eller i noen møter. Han hadde prøvd å bli kunde via net, det gikk ikke, han ringte kundeservice og de visste ikke hvordan det skulle gjøres, det måtte personlig oppmøte til.

De jeg lurer på, har vi noen rettigheter her? Jeg ble trukket med over 4000 kroner, selv om vi ikke har fått noen beskjeder eller så mye som ett kvekk fra banken, man skulle tro man i det minste kunne fått beskjed? Jeg føler dette er veldig urettferdig da vi faktisk prøvde å få til ett møte i god tid, men banken ville vente uten å ta forbehold om at ting skulle gjennom postgang.

Anonymkode: 48e60...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ouch. Hastverk er lastverk. 

Høres nesten ut som advokatmat.

Skrevet

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være DNB? 

Skrevet
16 minutter siden, smilo skrev:

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være DNB? 

DNB er kjempebra og gav ihvertfall meg alle opplysningene. Er kjempefornøyd med DNB! Byttet bank og vurderer å få noen forsikringer i DNB også etter den gode kundebehandlingen. 

Anonymkode: 6239c...2ef

• Liker 4
Skrevet

Men hvordan klarer du å overta et hus uten at selger har fått pengene sine?

Anonymkode: abb65...95a

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Her har banken rotet noe aldeles forferdelig. Krev at de rydder opp øyeblikkelig. 

Jeg anbefaler også sterkt at dere vurderer å skifte bank ved første anledning. Det er lov å gjøre feil, men det får da være grenser for kløneri.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klarer du å overta et hus uten at selger har fått pengene sine?

Anonymkode: abb65...95a

Vi fikk utlevert nøkler på overtakelsesdato, beskjeden fra banken var at det var bare å flytte inn. Jeg har aldri eid noen form for bolig før og det var som sagt bare en del av finansieringen (150 000) som manglet så jeg antok at resten var ført over. 

Min samboer er konfliktsky og mener det er min far som er årsaken til forsinkelsene, jeg mener at ting skjer og når ting skal sendes hit og dit er det greit å få litt slingringsmonn i tilfelle noe slikt skulle skje. Det unnskylder heller ikke bankens manglende informasjon angående at kausjonistet må ha kundeforhold i banken eller at møtet var altfor sent i forhold til overtagelse. Selv om absolutt alt hadde gått som det skulle så hadde likevel ikke min far fått sendt fra seg før mandag og om han hadde brukt over natt og det hadde gått knirkefritt så hadde det kommet en dag for sent uansett. Jeg mener dette burde blitt tatt forbehold rundt med tanke på at det gjentatte ganger var opplyst om. 

Det er ikke DnB men en annen stor bank. Vi vurderer sterkt å skifte men jeg merker jeg er spent på om de kommer til å ta noe som helst selvkritikk. 

Skrevet

Så per i dag så bor dere i en bolig dere ikke har betalt for?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Mystico skrev:

Så per i dag så bor dere i en bolig dere ikke har betalt for?

Vi fikk mail igår om at alt omsider var i orden. Mesteparten av finansieringen var i boks før alt styret begynte. Vi fikk som sagt beskjed om å flytte inn så da gjorde vi det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...