AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #1 Skrevet 10. desember 2016 Fikk meg akkurat en skikkelig overraskelse. Skulle ned og ta opp noe fisk fra fryseren (en sånn stor gammeldags fryseboks som står lengst inne i kjelleren, og vi ikke akkurat bruker daglig...) og oppdaget til min store forskrekkelse at sikringen har gått for en stund siden, og fy som det luktet og så ut! Har nå lempet alt innholdet i søppelsekker og hevet det ut, men selve fryseren står jo igjen der med illeluktende væske i bunnen (smeltevann og lignende fra en del fisk). Så nå tar jeg i mot alt av råd. Hvordan skal jeg få ut væsken, hvordan skal jeg få dritten rein og hvordan skal jeg bli kvitt lukta? Ikke helt den lørdagen jeg så for meg med andre ord Anonymkode: 9863c...b82
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #2 Skrevet 10. desember 2016 Har hørt at eddik skal hjelpe mot lukt Anonymkode: 722d8...5f9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #3 Skrevet 10. desember 2016 Avhengig av hvor mye vann det er hadde jeg startet med å øse ut med egnet redskap, før jeg hadde gått over til tørkepapir/kluter som jeg brukte til å suge opp resten. Og så hadde jeg nok brukt Klorin for å vaske og desinfisere den, skylt godt og deretter latt den stå og lufte seg en stund til lukten var borte. Bakterier fra råtten fisk er ikke et område der jeg hadde tatt sjansen på kjerringråd som eddik. Anonymkode: cc050...5e1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Kontakt forsikringsselskapet ditt. Det er mulig at du får erstattet både mat og fryseboks. Jeg hadde ikke brukt den samme fryseren til mat etter et slikt uhell med råtten fisk. Det er nok ikke mulig å få den helt ren. Anonymkode: f62d9...3ed 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 Ts her. Helt klart at den fryseren skal ut ja! Men er nok uansett greit å få vasket den en del først. Fy for en drittjobb! Har øst ut det meste nå og har putta masse bleier oppi for å suge opp det helt i bunnen. Så går jeg over med klorin etterpå. Har og satt ut skåler med eddik i kjelleren for å få bort lukta derfra. Det med forsikringsselskapet var lurt da, har ikke tenkt på det engang. Anonymkode: 9863c...b82 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Helt klart at den fryseren skal ut ja! Men er nok uansett greit å få vasket den en del først. Fy for en drittjobb! Har øst ut det meste nå og har putta masse bleier oppi for å suge opp det helt i bunnen. Så går jeg over med klorin etterpå. Har og satt ut skåler med eddik i kjelleren for å få bort lukta derfra. Det med forsikringsselskapet var lurt da, har ikke tenkt på det engang. Anonymkode: 9863c...b82 Det er mulig at du burde hatt gassmaske på mens du rengjør. I hvertfall må du lufte godt mens du er i samme rom som den stanken av råtten fisk. Anonymkode: f62d9...3ed
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #7 Skrevet 10. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Helt klart at den fryseren skal ut ja! Men er nok uansett greit å få vasket den en del først. Fy for en drittjobb! Har øst ut det meste nå og har putta masse bleier oppi for å suge opp det helt i bunnen. Så går jeg over med klorin etterpå. Har og satt ut skåler med eddik i kjelleren for å få bort lukta derfra. Det med forsikringsselskapet var lurt da, har ikke tenkt på det engang. Anonymkode: 9863c...b82 Ikke ha eddikk og klorin i samme rom! Det utvikles dødelig gass om de to kommer i kontakt i luften (det gjelder ikke kun om de blandes sammen, da de reagerer med hverandre i luften) Eddikk, på samme måte som klorin utvikler dødelig gass sammen med klorin Anonymkode: f62d9...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #8 Skrevet 10. desember 2016 Eddikk og salmiakk skal aldri stå i samme skap engang, grunnet at plastflasker ikke er helt tette, og gass fra salmiakk/ eddikk kommer ut i skapet og blandes med gass fra klorin som også kommer ut i skapet, og dermed har du en dødelig gass! Anonymkode: f62d9...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #9 Skrevet 10. desember 2016 Ohoisann. Godt jeg ikke har startet med klorinen enda. Da får jeg fjerne eddiken igjen og drøye vaskinga litt. Visste om det med salmiakk og klorin, men tenkte jo ikke på at det gjaldt for eddik og. Anonymkode: 9863c...b82 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #10 Skrevet 10. desember 2016 Husk også å bland klorin i kaldt vann, når du skal vaske med en vann/ klorinblanding. Blander du klorin i lunket vann/ varmt vann, så vil du puste inn skadelig klorindamp! Anonymkode: f62d9...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #11 Skrevet 10. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ohoisann. Godt jeg ikke har startet med klorinen enda. Da får jeg fjerne eddiken igjen og drøye vaskinga litt. Visste om det med salmiakk og klorin, men tenkte jo ikke på at det gjaldt for eddik og. Anonymkode: 9863c...b82 Luft gjerne ut godt etter edikken, før du starter med klorin. Anonymkode: f62d9...3ed
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #12 Skrevet 10. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Helt klart at den fryseren skal ut ja! Men er nok uansett greit å få vasket den en del først. Fy for en drittjobb! Har øst ut det meste nå og har putta masse bleier oppi for å suge opp det helt i bunnen. Så går jeg over med klorin etterpå. Har og satt ut skåler med eddik i kjelleren for å få bort lukta derfra. Det med forsikringsselskapet var lurt da, har ikke tenkt på det engang. Anonymkode: 9863c...b82 Trodde det var en propp i bunnen på alle frysere. Anonymkode: 86574...52c 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #13 Skrevet 10. desember 2016 http://www.viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/disse-vaskemidlene-bor-du-ikke-blande/ Anonymkode: f62d9...3ed 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #14 Skrevet 10. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ha eddikk og klorin i samme rom! Det utvikles dødelig gass om de to kommer i kontakt i luften (det gjelder ikke kun om de blandes sammen, da de reagerer med hverandre i luften) Eddikk, på samme måte som salmiakk utvikler dødelig gass sammen med klorin Anonymkode: f62d9...3ed Rettet Anonymkode: f62d9...3ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå