Gå til innhold

Fortsette sykepleien eller hoppe rett på medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er 22 år, går sykepleien 2 året og trives godt. Likevel har jeg funnet ut at jeg er mye mer interessert i det medisinske, enn pleie. Dette har jeg nå tenkt på hele tiden mens jeg har vært i min første sykehuspraksis. I tillegg til at jeg elsket å jobbe med anatomi og sykdomslære, og syns det er dumt at det er så lite fokus på dette i sykepleien.. Bør jeg fullføre sykepleieutdannelsen, eller slutte nå og ta opp realfagene for å komme inn på medisin (det må jeg jo uansett gjøre)? Tenker at det kan være en fordel å ha en utdannelse i bånn som jeg kan falle tilbake på hvis ikke medisin er noe for meg likevel. På en annen side blir det jo veldig lenge til jeg får begynt på medisin om jeg gjør dette, og jeg vil jo sikkert være ganske mye eldre enn resten når jeg først starter. I tillegg til at 10 år som student høres jo grusomt lenge ut.. Dette er vanskelig. Noen som har tatt medisin etter sykepleien her? 

Anonymkode: 2c12f...c92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du et år igjen? Ikke lenge det i så tilfelle og det er blir kanskje lettere å få jobb og gir bedre lønn under studiene? Og som du sier hvis ting ikke går etter planen så har du noe å bakhånd. 

Du blir ikke mye eldre enn snittet vil jeg anta. For det er mange som har gjort andre ting før de begynner på medisin,  slik som du.

Har du vurdert andre utdannelser innenfor helse, siden du synes 10 år er lenge? Tannleger har kortere utdannelse, bedre lønn og arbeidstid f.eks.

Anonymkode: 5f2b4...aa6

• Liker 2
Skrevet

Ville fullført sykepleien hvis jeg var deg. Da har du som du sier noe å falle tilbake på hvis du ikke liker medisin :) plutselig skjer også noe uventet, kanskje du blir syk eller kanskje du blir gravid (eller en kjæreste blir gravid hvis du er mann) - da er det veldig greit og allerede har en utdanning hvis du ikke orker å fullføre medisin, det er jo et langt studie.. 

du er nok ikke eldre enn de fleste hvis du begynner når du er 23/24. De fleste bruker ganske mange år på å komme inn :) i tillegg vil du være eldre, mer moden og å ha sykepleien i bunn vil være en stor fordel for deg. Da har du litt innføring i anatomi og sykdomslære, og du vet hva sykepleie går ut på! 

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke du blir å angre på at du fullfører sykepleie først. Har du studiestøtte fra lånekassen? I få fall er det fint å ha en jobb ved siden av studiene som du tjener litt bedre på enn en jobb for ufaglærte, ettersom lånekassen kun gir støtte i 8 år.

Anonymkode: 8304e...34f

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke klarer å ta opp fag samtidig som du studerer sykepleie bør du hoppe av. Du har 1,5 år igjen på sykepleierutdanningen, og denne perioden kan du heller bruke på å ta opp fag og komme inn på medisin høsten 2018 (eller allerede høsten 2017 dersom du ikke må ta opp så mange fag). I det lange løp har en sykepleierutdanning før medisinutdanning ingenting å si. Det eneste er at du vil ha det litt mer behagelig økonomisk sett (faglig sett har du ikke et fortrinn) under studietiden, men dette er ikke en god grunn til å fortsette utdannelsen etter min mening. Studietiden er midlertidig. 

Når du er så fast bestemt på at du vil studere medisin (som jeg får inntrykk av), bør du med en gang starte planleggingen med å ta opp fag.

Anonymkode: 7b90c...6f6

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må du ta opp fag?

Anonymkode: f0108...c58

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du ta opp fag?

Antageligvis fordi TS har generell studiekompetanse, og ikke realfagskompetanse. 

Anonymkode: 18641...0e1

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antageligvis fordi TS har generell studiekompetanse, og ikke realfagskompetanse. 

Anonymkode: 18641...0e1

Og ved å ta opp realkompetansen, så reduseres jo muligheten til å bli tilbud plass.

75dea30bc6724600a0c09555fdbfe3a5.png

Skrevet

Fullfør og ta realfagene parallellt, så kan du søke deg direkte til medisin etter endt sykepleie (og være sykepleier som ekstrajobb med normal betaling! når du går medisin:))

Anonymkode: 33e6c...1ed

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner flere som har tenkt akkurat det samme som deg og fellesnevneren er at ingen av de har kommet inn på medisinstudiene selv mange år senere... Så mitt råd til deg er å fullføre sykepleiestudiene, ta noen vakter som sykepleier mens du tar opp fag, og kommer du ikke inn har du i alle fall et yrke å falle tilbake på. 

Anonymkode: 3d106...764

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke klarer å ta opp fag samtidig som du studerer sykepleie bør du hoppe av. Du har 1,5 år igjen på sykepleierutdanningen, og denne perioden kan du heller bruke på å ta opp fag og komme inn på medisin høsten 2018 (eller allerede høsten 2017 dersom du ikke må ta opp så mange fag). I det lange løp har en sykepleierutdanning før medisinutdanning ingenting å si. Det eneste er at du vil ha det litt mer behagelig økonomisk sett (faglig sett har du ikke et fortrinn) under studietiden, men dette er ikke en god grunn til å fortsette utdannelsen etter min mening. Studietiden er midlertidig. 

Når du er så fast bestemt på at du vil studere medisin (som jeg får inntrykk av), bør du med en gang starte planleggingen med å ta opp fag.

Selvsagt vil ts være mer moden og allerede ha en liten basiskunnskap innenfor både anatomi og sykdomslære noe som vil være en fordel under medisinstudiet... tror ikke du vet hvor detaljert anatomien til sykepleiere er? Uansett vil det være en fordel. Det vil også være greit og ha en god og solid utdanning å falle tilbake på dersom medisin blir for tøft eller noe annet forekommer. 

Sykepleien vil ikke gi fordel i form av godskrevne fag o.l. Selvfølgelig, men sykepleien vil være en fordel i form av modning, kunnskap og ikke minst det at ts allerede har vært i praksis i sykehjem og på sykehus og vet hva det går i. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ved å ta opp realkompetansen, så reduseres jo muligheten til å bli tilbud plass.

75dea30bc6724600a0c09555fdbfe3a5.png

Man trenger realfag for å komme inn på medisin. Realkompetanse er noe helt annet, det er de som ikke har generell studiekompetanse men hvis de har jobbet lenge innenfor yrket eller lignende yrke kan man søke om bli tatt opp uten studiekompetanse. Medisinstudiet tar nok ikke inn noen på den måten :)

Anonymkode: 55456...f93

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, boblevann skrev:

Selvsagt vil ts være mer moden og allerede ha en liten basiskunnskap innenfor både anatomi og sykdomslære noe som vil være en fordel under medisinstudiet... tror ikke du vet hvor detaljert anatomien til sykepleiere er? Uansett vil det være en fordel. Det vil også være greit og ha en god og solid utdanning å falle tilbake på dersom medisin blir for tøft eller noe annet forekommer. 

Sykepleien vil ikke gi fordel i form av godskrevne fag o.l. Selvfølgelig, men sykepleien vil være en fordel i form av modning, kunnskap og ikke minst det at ts allerede har vært i praksis i sykehjem og på sykehus og vet hva det går i. 

Og du har nok ikke innsikt i hva slags detaljnivå det legges på medisinstudiet. Dette er rett og slett ikke sammenlignbart. Det betyr ikke at sykepleierutdanningen er noe dårligere, men det er to vidt forskjellige utdanninger. I realiteten er det lite forskjell på studenter som har sykepleierutdanning til grunn og de som ikke er utdannet i noe helsefaglig, spesielt når man har kommet et stykke ut i studieløpet. 

TS har hatt praksis som sykepleierstudent. Praksis som sykepleierstudent og medisinstudent er ikke sammenfallende. 

TS har god tid til å modne og å tilegne seg kunnskap og erfaring gjennom et 6-årig studieløp med påfølgende halvannet år med turnus. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du har nok ikke innsikt i hva slags detaljnivå det legges på medisinstudiet. Dette er rett og slett ikke sammenlignbart. Det betyr ikke at sykepleierutdanningen er noe dårligere, men det er to vidt forskjellige utdanninger. I realiteten er det lite forskjell på studenter som har sykepleierutdanning til grunn og de som ikke er utdannet i noe helsefaglig, spesielt når man har kommet et stykke ut i studieløpet. 

TS har hatt praksis som sykepleierstudent. Praksis som sykepleierstudent og medisinstudent er ikke sammenfallende. 

TS har god tid til å modne og å tilegne seg kunnskap og erfaring gjennom et 6-årig studieløp med påfølgende halvannet år med turnus. 

Jeg vet at det er to vidt forskjellige studier, men jeg nekter å tro at erfaringen, kunnskapene og alt ts har tilegnet seg ila sykepleien ikke har noen erfaring. Ikke langt ut i studieløpet så klart, men allefall 1. År. Kjenner en som har gått først helsefagarbeider, så sykepleien og nå medisin - og hun sier hun har fått god bruk for sammenhengsforståelsen og det å se hele mennesket og ikke bare symptomer som hun lærte på sykepleien. 

Selv om praksisen ikke er den samme har ts fortsatt erfaringen og har sett caser før - noe som vil komme henne til gode. Klart vil hun modne ila. De 6 årene men modenheten, kunnskapen og erfaringene hun allerede har er da aldeles ikke en ulempe. 

Forøvrig er det å ha en utdanning å falle tilbake på hovedargumentet mitt. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som har tenkt akkurat det samme som deg og fellesnevneren er at ingen av de har kommet inn på medisinstudiene selv mange år senere... Så mitt råd til deg er å fullføre sykepleiestudiene, ta noen vakter som sykepleier mens du tar opp fag, og kommer du ikke inn har du i alle fall et yrke å falle tilbake på. 

Anonymkode: 3d106...764

Hvorfor kom de ikke inn?

Anonymkode: a37b3...ee7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at utdanningene ikke kan sammenlignes da det er ganske ulikt fokus i utdanningene, men det betyr jo også at det er kunnskap TS tilegner seg på sykepleierstudiet som kan brukes som supplement i medisinstudiet og legeutøvelsen.

Anonymkode: 8304e...34f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere som har tatt sykepleien først og så medisin, det går helt fint og du er ikke eldre enn de andre fordi mange har brukt flere år på å komme inn. Jeg ville tatt opp fag paralelt med sykepleien, og så søkt når du er ferdig. Fordelen med å gjøre ferdig sykepleien er at du har mulighet for deltidsjobb som sykepleier ved siden av medisinstudiet, det er både lettere å få jobb og bedre betalt som sykepleier enn student. Da har du også noe å falle tilbake på dersom ting skjærer seg under studiet eller det ikke var slik du tenkte deg. Studiene er veldig forskjellig, men det er klart du har nytte av det du lærer på sykepleien. Du har sett mange pasienter og sykdomsbilder medstudentene dine bare vil ha lest om, du vil ha trent på kommunikasjon, berøring og taus kommunikasjon som man ikke kan lese seg til, og du vil ha en større forståelse for hvordan helsevesenet er bygd opp og fungerer. Den kunnskapen du allerede sitter inne med vil gi deg flere knagger å henge faget på, spesielt i starten. Du vil også kunne en del prosedyrer mange strever med å lære seg, som kateterinnleggelse og venekanyle, så da slipper du p bruke tid på slike ting. 

Anonymkode: 0c3e9...e5b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, boblevann skrev:

Jeg vet at det er to vidt forskjellige studier, men jeg nekter å tro at erfaringen, kunnskapene og alt ts har tilegnet seg ila sykepleien ikke har noen erfaring. Ikke langt ut i studieløpet så klart, men allefall 1. År. Kjenner en som har gått først helsefagarbeider, så sykepleien og nå medisin - og hun sier hun har fått god bruk for sammenhengsforståelsen og det å se hele mennesket og ikke bare symptomer som hun lærte på sykepleien. 

Selv om praksisen ikke er den samme har ts fortsatt erfaringen og har sett caser før - noe som vil komme henne til gode. Klart vil hun modne ila. De 6 årene men modenheten, kunnskapen og erfaringene hun allerede har er da aldeles ikke en ulempe. 

Forøvrig er det å ha en utdanning å falle tilbake på hovedargumentet mitt. 

Men hva er poenget med å fortsette på en utdanning i halvannet år til til når det kun vil være fordelaktig i ett år? Det er ikke en ulempe å ha en helsefaglig utdannelse til grunn når man starter på medisinstudiet. Mitt poeng er at det ikke er en nødvendighet. Det kreves ingen forkunnskaper på medisinstudiet, og utdanningen legges deretter.

Etter min mening bør TS heller bruke denne tiden på å jobbe fokusert på å komme inn på medisinstudiet, særlig dersom hun må ta opp mange fag. Når man sjonglerer med flere baller i luften samtidig, eller når man utsetter det noen år, er det en større risiko for at man ikke klarer å oppnå det målet man har satt seg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med å fortsette på en utdanning i halvannet år til til når det kun vil være fordelaktig i ett år? Det er ikke en ulempe å ha en helsefaglig utdannelse til grunn når man starter på medisinstudiet. Mitt poeng er at det ikke er en nødvendighet. Det kreves ingen forkunnskaper på medisinstudiet, og utdanningen legges deretter.

Etter min mening bør TS heller bruke denne tiden på å jobbe fokusert på å komme inn på medisinstudiet, særlig dersom hun må ta opp mange fag. Når man sjonglerer med flere baller i luften samtidig, eller når man utsetter det noen år, er det en større risiko for at man ikke klarer å oppnå det målet man har satt seg.

Fordi h'n snart er ferdig sykepleier, og det vil være en stor sikkerhet og ha en såpass dagsrelevant og trygg utdanning og falle tilbake på. Mye kan skje under medisinstudiet, sykdom/barn etc. I tillegg er det et knallhardt studie for de fleste - og det kan være godt å ha noe å falle tilbake på dersom noe går skeis. Allefall når h'n er så nærme målet.

jeg har heller aldri sagt at helsefaglig bakgrunn er nødvendig for medisin, kun at ts vil ha en stor fordel med sin bakgrunn.

Endret av boblevann
  • Liker 1
Skrevet

Hopp av sykepleien etter at du er ferdig med eksamenene dette semesteret. Så jobber du mye og tar opp nødvendige fag til våren. Dersom du fullfører sykepleien vil du ikke ha igjen mange nok år med støtte fra Lånekassen til å,få støtte gjennom hele medisinstudiet. 

Anonymkode: f3361...663

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...