Gå til innhold

Ensom katt som kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge på ca 10 mnd som kjeder seg tilsynelatende noe helt enormt. Han er utekatt, og ble kastrert før han fikk være ute alene, og det virker som han kjeder seg minst like mye ute som inne. Har går ikke særlig lenger enn til nabo husene når han først er ute,og har ikke noen andre "venner" å leke med. Han er ikke ute lenge av gangen, og trives best inne da han er litt pysete når det kommer til regn og vind. I tillegg så er det en kranglefant som vanker i området som har angrepet han uprovosert flere ganger. Når han er inne så sutrer han masse og er tydelig misfornøyd. Han har leker, og jeg leker en del med han, men kan jo ikke gjøre det hele dagen. 

Noen som har tips til leker eller hvordan jeg kan aktivisere han mer så han slipper å kjede seg så mye? Jeg har dessverre ikke mulighet å skaffe en katt til, selv om jeg vet det nok ville ha hjulpet. 

Anonymkode: 40ad1...ef4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss så mange menneskelig egenskaper du tilegner den katten din.

Anonymkode: d11f5...ab9

• Liker 5
Skrevet

skulle til å si at en ekstra katt ville hjulpet helt til jeg så at det ikke var aktuelt, (hvorfor ikke egentlig?) 

er dere flinke til å aktivisere pus når den er inne? det er mange leker man kan fikse til pus som "går av seg selv" uten at dere trenger å leke hele tiden. men katter ordner seg selv. de har ikke det samme behovet som oss mennesker når det kommer til aktivisering. de ordner seg som regel selv. å jo eldre de blir jo roligere blir de i mange tilfeller uten at det betyr at de kjeder seg. 

katter som går ute blir sjeldent "venner" da det er mye kamp om terretorie (da er det ukastrerte puser som oftest lager bråk). 

Anonymkode: 92ecf...099

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet

Tror det er på tide at folk lærer at kjæledyr ikke er mennesker.

Skrevet
3 minutter siden, Winston Churchill skrev:

Tror det er på tide at folk lærer at kjæledyr ikke er mennesker.

Tror det er på tide at du lærer at mennesker også er dyr. Dyr kan faktisk oppleve kjedsomhet og frustrasjon. Du skjønner vel det?

Anonymkode: 1d870...f94

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Katter pleier ikke ha så mange "venner" de trives best alene.

Skrevet
15 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Katter pleier ikke ha så mange "venner" de trives best alene.

Det er veldig forskjellig. Katter som vokser opp i lag har ofte mye selskap i hverandre. 
Katten min kjenner alle nabokattene, og er veldig bestemt på hvem av dem som får lov inn i hagen og hvem som skal jages.

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss så mange menneskelig egenskaper du tilegner den katten din.

Tror du virkelig ikke katter eller andre dyr kan kjede seg? 

• Liker 2
Skrevet

Til spørsmålet: Jeg regner med at du et hvilke leker pus liker? Her liker ene pusen å jakte på en pinne jeg løper med i hagen. Ellers er det fint å gå tur med katten (uten sele) om katten følger etter deg og du har egnede nærområder (skog e.l.) 

Om pus er glad i snop, kan du prøve å lære ham triks som sitt, gi labb o.l.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er på tide at du lærer at mennesker også er dyr. Dyr kan faktisk oppleve kjedsomhet og frustrasjon. Du skjønner vel det?

Anonymkode: 1d870...f94

Nei. Mennesker kan oppleve kjedsomhet og frustrasjon. Det er menneskelige egenskaper og ikke dyriske egenskaper.

Menneske har beveget seg så langt vekk fra sine dyriske egenskaper at det siste som er igjen, er svettelukten hos de som ikke vasker seg daglig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Mennesker kan oppleve kjedsomhet og frustrasjon. Det er menneskelige egenskaper og ikke dyriske egenskaper.

Menneske har beveget seg så langt vekk fra sine dyriske egenskaper at det siste som er igjen, er svettelukten hos de som ikke vasker seg daglig.

Selvsagt kan alle dyr gjøre det. Ville dyr kjeder seg sjelden, de har nok med å overleve, kjempe om område o.l. Dyr som har lite plass å bevege seg på utvikler unoter eller adferdsproblemer. Mink som er i bur kan få steriotypisk atferd, der de graver frenetisk på et sted i buret eller hopper frem og tilbake i et mønster. Det er fordi de ikke får utløp for sine instinkter, ikke får beveget seg og pga ekstrem kjedsomhet. Hester i en stall kan utvikle uvaner som luftsluking, sparking i vegger, veiving o.l. når de kjeder seg.  

• Liker 2
Skrevet

Dyr kan kjede seg. Dyr som gjør det bruker lage mer trøbbel. Mulig de ikke opplever en følelse som er identisk til mennesker sin, men katter har definitivt den type følelser

Syns fremstillingen din av katten var søt, TS, ikke hør på sutrekoppene som ikke en gang har prøvd å hjelpe deg. De skrev bare i tråden for å være surmaget, sier mer om dem enn deg.

Anonymkode: 47710...5ef

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Selvsagt kan alle dyr gjøre det. Ville dyr kjeder seg sjelden, de har nok med å overleve, kjempe om område o.l. Dyr som har lite plass å bevege seg på utvikler unoter eller adferdsproblemer. Mink som er i bur kan få steriotypisk atferd, der de graver frenetisk på et sted i buret eller hopper frem og tilbake i et mønster. Det er fordi de ikke får utløp for sine instinkter, ikke får beveget seg og pga ekstrem kjedsomhet. Hester i en stall kan utvikle uvaner som luftsluking, sparking i vegger, veiving o.l. når de kjeder seg.  

Dyr i fangenskap reagerer slikt og er IKKE en stereotypisk adferd, men en adferd i fangenskap.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kattunge på ca 10 mnd som kjeder seg tilsynelatende noe helt enormt. Han er utekatt, og ble kastrert før han fikk være ute alene, og det virker som han kjeder seg minst like mye ute som inne. Har går ikke særlig lenger enn til nabo husene når han først er ute,og har ikke noen andre "venner" å leke med. Han er ikke ute lenge av gangen, og trives best inne da han er litt pysete når det kommer til regn og vind. I tillegg så er det en kranglefant som vanker i området som har angrepet han uprovosert flere ganger. Når han er inne så sutrer han masse og er tydelig misfornøyd. Han har leker, og jeg leker en del med han, men kan jo ikke gjøre det hele dagen. 

Noen som har tips til leker eller hvordan jeg kan aktivisere han mer så han slipper å kjede seg så mye? Jeg har dessverre ikke mulighet å skaffe en katt til, selv om jeg vet det nok ville ha hjulpet. 

Områdene/revirene ble gått opp i februar/mars. Gutten din eier nok ikke sitt eget område, men det er det stor sannsynlighet for at "kranglefanten" gjør. Og han ("kranglefanten") eier nok området gutten din går ut i.

At det er få/ingen andre katter i området kan tyde på at "kranglefanten" er høyt på rangstigen. Men, den prosessen vil gå sin gang når vi kommer til områdeoppgangen i februar/mars, når gutten din skal ha et område han også (alle har, men de svakeste/eldste får de dårligste områdene som inneholder lite mat og er langt unna).

Det er litt dumt at du ikke kan ha en katt til, for 2 er sterke sammen, og de samarbeider om de trives og liker hverandre :fnise:

Det er nok lite å jakte på i det området pusen din nå, og da blir det ikke nødvendigvis så interessant å være ute i et område som "kranglefanten" er konge over.

Dessuten er gutten din i sin mest aktive periode nå som nesten voksen. Aktivitet og masse energi. Hold ut, det endrer seg når han blir helt voksen. Da blir han litt mer "laid back". 

En snor med en papirkrøll i enden, trukket under en fillerye er ofte en veldig morsom lek, og du må leke med ham. En liten laserpenn er også artig, bare husk å gi ham en liten godbit som erstatning for det byttet laserprikken erstatter :)

Anonymkode: 5b2ed...302

Skrevet

Å gå på tur med katten din burde du prøve. Pusen her bare elsker å ha meg med i skogen. 

Hva slags lek liker katten din? En pinne med fjær på (kjøpt på buddy) er en slager her. Hun liker også at jeg løper etter henne, spesielt ute for da får jeg aldri tatt henne igjen uansett :P hun kommer bort til meg og jeg tror at hun vil ha kos, hun lager en lyd og løper fort som f, jeg løper etter rundt og rundt og når hun ikke vil mer stopper hun bare.

Anonymkode: 2a190...5be

Skrevet
2 timer siden, Herr Heftig skrev:

Det finnes automatiske katteleker. De er vedlig populære her i huset.

http://www.frolicat.com/

Spennende, men dårlig side. Må man registrere seg for å få vite prisen? Og må man registrere seg for å bestille?

Gjest Herr Heftig
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Spennende, men dårlig side. Må man registrere seg for å få vite prisen? Og må man registrere seg for å bestille?

Det produktet vi har tror jeg er kjøpt i vanlig dyrebutikk eller mulignes på Enklere Liv. Tror ikke det er så dyrt, da hadde ikke vi hatt rå.

Skrevet

Takker for svar! Jeg har hørt om slike interaktive leker ja, og lurer på å skaffe en slik dings som kan avlaste meg :fnise: Jeg har forsøkt det meste av leker; den klassiske tråd og papirremse varianten, laser peker, baller og andre små leker har han også. Jeg var mye med han ut da han var mindre, men da i bånd. 

Jeg satser på  at det går seg til når han blir litt eldre da, både med tanke på trivsel ute og rastløsheten :)

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...