PhilosopherSe7en Skrevet 10. desember 2016 #1 Skrevet 10. desember 2016 Skal lage pepperkakehus i år, og tenker å lage fra grunn av fremfor disse ferdige pakkene med hus. Noen som kan gi meg noen gode tips for å få det best mulig? Hva bør en bruke for å feste ting med? Smeltet sukker er evig griseri, så vil helst unngå det, men samtidig ha noe som gjør at huset kan spises. Hvor finner en mal til pepperkakehus som en kan skrive ut og klippe til for å få riktig størrelse på vegger, tak, vinduer osv? Noe spesielt en må ta hensyn til når en skal steke disse pepperkakene? Noen gode tips til pynting av hus, hva en bør bruke for å få på melis osv?
Fjaselina Skrevet 10. desember 2016 #2 Skrevet 10. desember 2016 Limpistol..... Limet blir ei fast stripe etter at det stivnar, og det er lett å fjerne før spising.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #3 Skrevet 10. desember 2016 Til å sette det sammen kan du bruke smørbukk. Det kan smeltes og stivner godt når det blir kaldt. Til melis er det er enklest å bruke sprøyeposer. Gjerne med tipp om du har det tilgjengelig. Ångående mal er det bare å google. Der finnes det i alle former og størrelser. Anonymkode: db806...080 1
Marimba Skrevet 10. desember 2016 #4 Skrevet 10. desember 2016 Finskjær delene (gjerne med tapetkniv og linjal, etter malen) rett etter at veggene dine kommer ut av ovnen (mens de fortsatt er litt myke), så får du rette kanter å jobbe med det. Jeg har også hørt at smørbukk er fint å feste delene sammen med. Vil du ha glass i vinduer, kan du legge drops i dem mens veggene stekes. Dropsene vil da smelte og se ut som glass. Ellers kan du jo ta en titt på denne http://www.sintef.no/siste-nytt/byggskader-pa-pepperkakehus-skyldes-darlig-planleg/ 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #5 Skrevet 10. desember 2016 8 minutter siden, Marimba skrev: Finskjær delene (gjerne med tapetkniv og linjal, etter malen) rett etter at veggene dine kommer ut av ovnen (mens de fortsatt er litt myke), så får du rette kanter å jobbe med det. Jeg har også hørt at smørbukk er fint å feste delene sammen med. Vil du ha glass i vinduer, kan du legge drops i dem mens veggene stekes. Dropsene vil da smelte og se ut som glass. Ellers kan du jo ta en titt på denne http://www.sintef.no/siste-nytt/byggskader-pa-pepperkakehus-skyldes-darlig-planleg/ Det henvises spesielt til lenken på Sintef siden "Spiselige byggverk Pepperkakehus" Anonymkode: 807ff...c1c 1
Serafina. Skrevet 10. desember 2016 #6 Skrevet 10. desember 2016 Jeg kjevler pepperkakedeigen rett på bakepapiret, skjærer ut delene inkl vinduer og dør og drar pakepairet forsiktig over på stekebrettet. Da blir delene rette og fine. Jeg har alltid satt det sammen med melis blandet med eggehvite. Det er mye bedre å spise enn knekk. Jeg vil tippe du kan finne maler på nettet. Jeg synes det er noe klin å vaske sprøyteposer så bruker gjerne en 2 liters frysepose og klipper hull i denne for å pynte med melis. 1
PhilosopherSe7en Skrevet 11. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2016 På 10.12.2016 den 11.11, AnonymBruker skrev: Til å sette det sammen kan du bruke smørbukk. Det kan smeltes og stivner godt når det blir kaldt. Til melis er det er enklest å bruke sprøyeposer. Gjerne med tipp om du har det tilgjengelig. Ångående mal er det bare å google. Der finnes det i alle former og størrelser. Anonymkode: db806...080 Tenker å prøve med smørbukk. Men smelter du den rett i gryten eller via vannbad? Blir gryten noen gang ren igjen om en smelter de direkte i gryten?
Kvist Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 (endret) 9 timer siden, PhilosopherSe7en skrev: Tenker å prøve med smørbukk. Men smelter du den rett i gryten eller via vannbad? Blir gryten noen gang ren igjen om en smelter de direkte i gryten? Såklart den blir ren. Smørbukk er for det meste sukker. Sukker er vannløselig. Det er bare å la kjelene stå med vann i en stund. *edit. Det gjelder knekk/smeltet sukker også * Endret 11. desember 2016 av Kvist 1
ops2 Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 På 10.12.2016 den 11.04, Fjaselina skrev: Limpistol..... Limet blir ei fast stripe etter at det stivnar, og det er lett å fjerne før spising. Det er nytt for meg. Setter ikke limet smak på huset? At det trekker inn besk smak før det tørker?
Fjaselina Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 (endret) @ops2Njei... Må innrømme at eg ikkje er den ivrigaste til å ete peparkakehus som har stått i ein måneds tid... Men det skal visst gå bra:) Endret 12. desember 2016 av Fjaselina
PhilosopherSe7en Skrevet 12. desember 2016 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2016 6 timer siden, ops2 skrev: Det er nytt for meg. Setter ikke limet smak på huset? At det trekker inn besk smak før det tørker? Kan jo bare skjære vekk kantene. Prøvde med limpistol, men det hang jo ikke sammen i det hele tatt, så ble smørbukk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå