Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 18 år gammel lærling på hotell. Som lærling følger vi tariff og har en fastlønn som øker litt hvert halvår. Vi får også tillegg for kveld og helgejobbing, men denne måneden skjedde det noe jeg synes er litt rart.

På lønnslippen fulgte det med en liten post-it lapp der hvor vår lønningsansvarlig skrev følgende: "Hei! Fordi jeg har klart å gi deg for mye tilleggslønn de tidligere månedene i år (jeg har gitt deg fullt tillegg isteden for mellomlegg) så har jeg trukket det fra lønningen din denne måneden for å få det på riktig år."

Det utgjorde en sum på 11000kr..... noe som var fryktelig surt i desember måned med tanke på julegaver osv.

Har bedriften egentlig lov til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lov å trekke det slik uten å avtale med deg først...

Anonymkode: e5625...6b7

Skrevet

11 000 hørtes veldig mye ut? du har jo ikke engang full lønn som lærlig?

Anonymkode: 78b33...cde

Skrevet

De kan trekke deg i lønn hvis de gir melding tidlig etter feilen. Har du i god tro brukt pengene, kan de ikke trekke deg. 

Anonymkode: 906f1...f80

Skrevet

Dette har gått over flere måneder og gjelder alle tillegg for kveld og helgejobbing.. Derfor har det blitt så mye som 11k

Skrevet
På 10.12.2016 den 13.19, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov å trekke det slik uten å avtale med deg først...

Anonymkode: e5625...6b7

Interessant. Jeg er borti noe av det samme nå. Jeg er ikke ts, men jobber som vikar ett sted. Grunnet teknisk feil i lønningsprogammet fikk jeg ikke utbetalt lønna på lønningsdagen sist måned. Da den først kom, fikk jeg ca. 5000 mer enn hva datasystemet regnet ut ved innsending av timeliste, helt uventet. Så da desemberlønna mi kom nå fikk jeg hele 99,84 kr! PÅ grunn av at jeg da hadde fått 11 000 sist måned. Hvor i arbeidsmiljøloven etc står det om dette?

Anonymkode: 740e3...34f

• Liker 1
Skrevet

Moralen er vel at får man for mye lønn utbetalt, bruker man ikke de pengene. Enten betaler man tilbake straks, eller så setter man dem på en annen konto så de ikke blir oppbrukt. Man bruker ikke penger som man urettmessig har fått utbetalt.

Anonymkode: 38b52...184

• Liker 3
Skrevet

Når summen er såpass stor, skal de ikke ta det tilbake i EN betaling. Det skal fordeles over flere utbetalinger fremover.

Jeg ville sagt ifra. De kan ikke ta hele fra desemberlønnen, og det burde leder vite. 

Det er selvsagt slik at du burde sett dette, men loven beskytter arbeidstaker her slik at dersom man ikke har fulgt med skal man ikke stå 'ribbet' neste måned. 

Anonymkode: c9093...c61

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg ganske ny på  å lese lønnslipper osv... men saken er jo det at jeg har eks: 50kr i timen og ett tillegg på 100kr. Da skal jeg få utbetalt mellomlegget som utgjør 50kr ikke hele tillegget på 100kr som jeg da har fått. Er det jeg som har vært fryktelig sløv med å lese gjennom lønnslippen min da?

Skrevet

Nei vet du hva, jeg skjønner deg godt. Hadde ikke akseptert dette. Ikke alt på én lønning for at det skal se "riktig" ut i papirene til arbeidsgiver. Er jo arbeidsgiver som har tabbet seg ut.

Anonymkode: ca8c0...271

• Liker 1
Skrevet

Også rett før jul da gitt!

Anonymkode: 5bd59...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...