Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten utblåsning... På min arbeidsplass har vi 50 svært ulike ansatte. Nå er altfor mange syke med egenmelding eller sykmeldte. Stort sett stoler jeg på at de som ikke er på jobb faktisk ikke klarer å jobbe, men 3-4 av de som jobber her, er hjemme for bagateller. 

De litt eldre er aldri borte, de tar seg sammen og går på jobb nesten uansett, kanskje med en paracet. 

De som er borte mest, er borte i en uke pga omgangssyke. En ny uke fordi de har fått influensa. Og gjerne en mandag etter en hard helg. Og dersom de er slitne må de jo ha noen dager igjen til å samle kreftene. Det blir snakket om det fordi de ikke har vett til å holde seg hjemme, men gjerne blir sett på polet eller på butikken, og de er elendige når de ringer inn og beklager at de er borte 3 dager til, men de har vært på fest likevel.

Dette er stort sett ikke de som har barn.

Denne flokken snakker hverandre ned, gir aksept til hverandre om at det er viktig å være hjemme noen dager.

Og siden dette er en arbeidsplass der alle er helt nødvendige hver dag, blir vikarer brukt flittig. Vikarene vet ikke nok om arbeidet, så det blir merarbeid for de som er på plass på hvert team.

Jeg kunne gjerne sparket noen av disse på dør. Det ergrer meg at det er haugevis av arbeidsløse her, men vi er stuck med dårlige, uengasjerte og samvittighetsløse arbeidsfolk. 😡

Dagens ungdom ....

Anonymkode: f7d92...9fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Huff, herregud... Det er litt samme tilstander på arbeidsplassen min, men der er det stort sett de voksne damene mellom 35 og 45 som ter seg på den måten, mens de helt unge og de på 45+ er samvittighetsfulle og dukker opp med mindre det er skikkelig sykdom på gang.

Men ja, det er fryktelig irriterende. Jeg er bare assistent, ansatt som ringevikar, men har heldigvis vært så mye på jobb at jeg kjenner rutinene godt. (Grunnen til at jeg har vært så mye på jobb er jo selvsagt alle disse "syke"fraværene.) Men når jeg da ender opp med å jobbe sammen en annen assistent, som kanskje bare har vært gjennom fire-fem vakter, samt én helsefagarbeider/sykepleier/vernepleier, så faller allikevel forferdelig mye arbeid på den ene faglærte fordi h*n er den eneste der som har lov til å utføre en mengde av oppgavene. Så mens h*n da styrer med medisiner og papirarbeid og slikt, faller veldig mye av stellet av pasientene på meg fordi den andre assistenten ikke kan jobben godt nok og dermed jobber veldig sakte og mer enn én gang må tilkalle meg for å få hjelp. Og det er selvsagt ikke den andre assistenten sin feil, h*n kan jo ikke noe for situasjonen; det er jo den gruppen på seks-syv damer sin feil, som ringer inn og sier de er syke så ofte at hvis jeg hadde plukket opp alle vaktene som blir ledige pga. dem, så hadde jeg pokker meg sikkert jobbet nærmere 100% stilling!

At folk tar seg ut én eller to eller tre egenmeldinger i året fordi de rett og slett er utslitte og trenger en dag fri får nå være én ting, men å konsekvent behandle egenmeldinger og sykemeldinger og sykemeldinger for barn som om det er uttak av ferie det er snakk om, synes jeg fint lite om.

Endret av vscare
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tenker alltid at man skal være litt forsiktig med å kaste dritt mot de som er hjemme syke fordi man vet absolutt ingenting om HVORFOR de er borte. Det kan ha mange mange årsaker som ikke kommer frem, blant annet psykiske problemer og man da får beskjed om å faktisk komme seg ut. Influensa, omgangssyke er et flittig brukt cover up da man gjerne ikke vil legge ut slike ting til kollegaer. MEN igjen høres det jo ut som det faktisk er noen som benytter seg litt av det også da, er jo litt rart og ringe å si du er så dårlig at du må være hjemme i 3 dager men klarer å gå på fest selvsagt. Men litt rart vikarene deres ikke er mer rutinerte om det er så mange syke. Vi bruker en del vikarar også for planlagte ting som møter, sykdom, kurs osv og vi har som regel veldig rutinerte.

Er litt sykemeldte hos oss også dessverre, men her er mange slitne pga veldig tung jobb, og dårlig ledelse. Vi bruker også vikarer, men heldigvis flinke og rutinerte vikarer:) Innimellom er det alltid noen som ringer seg syke søndagsmorgen eller lørdagskveld som har vært på fest, disse får advarsel og om dette er en vikar får de sparken eller ikke vakter videre.

Anonymkode: 2f982...fc8

Skrevet

Dette er problemer som dukker opp når arbeidsmiljøet er dårlig. Når folk blir behandlet dårlig eller folk baksnakker dem, så har folk mindre lyst å møte på jobb. Om man vil endre det må man få et mer positivt miljø

Anonymkode: 717ce...604

• Liker 6
Skrevet

Er derfor sykelønnsordningen må forandres. Er helt hårreisende at man skal få full lønn når man er sykmeldt. Burde ihvertfall satt ned sykelønna til 80%. Slik det er nå er systemet til for å misbrukes. Og det gjøres det også i stor stil. Det henger feks ikke på greip at nordmenn skal være mye sykere enn svensker som forøvrig har en mindre generøs sykelønnsordning enn Norge. Norge er på topp i Europa i sykefravær.

Anonymkode: 627a2...29b

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er derfor sykelønnsordningen må forandres. Er helt hårreisende at man skal få full lønn når man er sykmeldt. Burde ihvertfall satt ned sykelønna til 80%. Slik det er nå er systemet til for å misbrukes. Og det gjøres det også i stor stil. Det henger feks ikke på greip at nordmenn skal være mye sykere enn svensker som forøvrig har en mindre generøs sykelønnsordning enn Norge. Norge er på topp i Europa i sykefravær.

Dette er det dummeste jeg hører, hvorfor skal de som faktisk er syke straffes? Ingen kan for at de blir syke.

• Liker 7
Skrevet

Det er faktisk litt slike tilstander, på min arbeidsplass også. Først og fremst de "unge voksne" mellom tjue og tretti år. De vil gjerne gå alt fra fem til tretti minutter før arbeidsdagen faktisk er ferdig. For de ønsker heller å stikke ut med venninner / kompiser, i steden for å drive mwd "kjedelig arbeid"

Anonymkode: 6443f...2e4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste jeg hører, hvorfor skal de som faktisk er syke straffes? Ingen kan for at de blir syke.

Vi straffes for så mangt, 90% hadde vært greit, så får de en liten kostnad ved å ikke møte på jobb. Det skal lønne seg å arbeide. 

Anonymkode: 61f95...880

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør mye heller tas tak i hvorfor folk sykemelder seg, eventuelt omplassere de som er på arbeidssteder de egentlig ikke klarer og dermed må sykemelde seg ofte. Legene må få seg litt tilsnakk som faktisk sykemelder disse personene som utnytter, som regel stoler jeg på at om legen mener det er sykemeldings grunn så er det absolutt det. At Norge er på topp trenger ikke kun ha sammenheng med utnyttelse av systemet (selvsagt også dette) men dårlige arbeidsmiljø, dyrt å leve, dårlig ledelse; slike ting spiller mye inn på arbeidernes lyst til å jobbe å gi en innsats. Sier ikke det er rett selvsagt men slik er nå. Norge er også dyrere enn Sverige på mye, noe så gjør at man gjerne må jobbe i yrker man i utgangspunktet ikke er så motiverte for som igjen skaper dårlig arbeidsmoral.

Angående svenskene kan det være de presser seg på jobb nettopp fordi de ikke har råd til å være hjemme for da får de kutt i lønna feks. Det er ikke noe løsning i seg selv å tvinge folk som i grunn ikke burde vært på jobb til å jobbe som kanskje bli liggende i senga resten av dagen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi straffes for så mangt, 90% hadde vært greit, så får de en liten kostnad ved å ikke møte på jobb. Det skal lønne seg å arbeide. 

Anonymkode: 61f95...880

Selvsagt, men jeg mener man ikke skal tape noe på å få en sykdom eller bli så syke at man ikke kan jobbe. De som sitter der å gjerne vil jobbe men som ikke klarer.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste du har hørt? Vel. Noen ganger må man faktisk bare ta konsekvensene av et system som belaster velferdssystemet med altfor store utgifter. Det er en ikke-bærekraftig ordning. Dette vil vi spesielt merke når oljen tar slutt og AS Norge ikke går i pluss lenger.

Ja, de som er reelle syke vil straffes. Men det kan de takke alle de som misbruker sykelønnsordningen, ikke noen andre. Du er klar over at det faktisk finnes en grense hvor mye penger staten kan bruke på dette?

I andre land blir de helt himmelfalne over denne generøse ordningen. Hvorfor dra på jobb i dag når jeg har litt vondt, når jeg kan sitte hjemme og få full lønn.. Om du fikk la oss si kun 60-80 % av full lønn så tror jeg endel hadde vært adskillig mer motivert til å gå på jobb.

Hadde man endret på sykelønnsordningen måtte dessuten folk også planlagt sin økonomi deretter. Istedet for å pusse opp kjøkkenet så prioriterte man heller mer penger på konto slik at man har en buffer i tilfelle man blir syk. 

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er problemer som dukker opp når arbeidsmiljøet er dårlig. Når folk blir behandlet dårlig eller folk baksnakker dem, så har folk mindre lyst å møte på jobb. Om man vil endre det må man få et mer positivt miljø

Anonymkode: 717ce...604

Vel, da må man si fra, være rakrygget og ta kampen. Man kan ikke være så feig at man stikker hodet i sanden hver gang det er noe som er ubehagelig på jobb, for de situasjonene er det mange av i dagens arbeidsliv. 

Anonymkode: f9221...b27

Skrevet

Det er helt sykt dårlig arbeidsmoral på min arbeidsplass også. Vi jobber i en team med 8 mennesker, hvor en er teamleder, og han har vært sykemeldt nå i snart 5 måneder. Etter at team lederen har blitt sykemeldt har det tatt helt av. Hun ene jeg jobber med jobber 80% men de siste 5 månedene har hun også vært syk minst en dag hver uke. Hver uke er hun enten syk 1 eller 2 dager, også kommer hun tilbake. Det er enten hun som er syk eller så er hun hjemme med sykt barn.

Utenom disse 2 er vi 6 mennesker, hvor 3 er veldig ustabile, syke minst et par ganger i måneden, sier alltid ifra et kvarter før de skulle vært på jobb. Så vi er tre mennesker som har jobbet som om vi er 8 de siste 5 månedene - det er helt jævlig. Vi har klaget, snakket med HR, snakket med alle sjefer på alle kontinenter, og alt vi får er en klapp på skulderen og lovnad om at det skal bli bedr - men det blir jo ikke det. Det har ingen konsekvens for dem å være hjemme hele tiden, så da fortsetter de bare med det. Ja, kall meg slem og si at jeg ikke vet hva som feiler dem, det er greit. Jeg kan være slem jeg. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da må man si fra, være rakrygget og ta kampen. Man kan ikke være så feig at man stikker hodet i sanden hver gang det er noe som er ubehagelig på jobb, for de situasjonene er det mange av i dagens arbeidsliv. 

Nettopp dette. Vi kan ikke ha et samfunn hvor alle er så redd for konflikt at de sykemelder seg fordi noe er litt ubehagelig. Da må det være en konsekvens for å få folk til å konfrontere problemene sine da. Som for eksempel dette:

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 85f8d...9d3

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste du har hørt? Vel. Noen ganger må man faktisk bare ta konsekvensene av et system som belaster velferdssystemet med altfor store utgifter. Det er en ikke-bærekraftig ordning. Dette vil vi spesielt merke når oljen tar slutt og AS Norge ikke går i pluss lenger.

Ja, de som er reelle syke vil straffes. Men det kan de takke alle de som misbruker sykelønnsordningen, ikke noen andre. Du er klar over at det faktisk finnes en grense hvor mye penger staten kan bruke på dette?

I andre land blir de helt himmelfalne over denne generøse ordningen. Hvorfor dra på jobb i dag når jeg har litt vondt, når jeg kan sitte hjemme og få full lønn.. Om du fikk la oss si kun 60-80 % av full lønn så tror jeg endel hadde vært adskillig mer motivert til å gå på jobb.

Hadde man endret på sykelønnsordningen måtte dessuten folk også planlagt sin økonomi deretter. Istedet for å pusse opp kjøkkenet så prioriterte man heller mer penger på konto slik at man har en buffer i tilfelle man blir syk. 

Dette vil uansett sette mange som faktisk er syke i store økonomiske kriser om de skal gå ned til 60-80%. De som har litt vondt og ikke går på jobb tar seg som regel egenmelding og ikke sykemelding. De som da bli syke har ingen valg muligheter, men skal bare sitte der med ussel lønn for di uheldigvis har en sykdom som gjør at de i perioder må være borte fra jobb. Nei jeg er ikke syk selv, ei heller sykemeldt.

Andre land dras hele tiden inn, andre land er også himmelfalne over dyre priser på diverse i Norge, ser ikke at dette spiller noe rolle. Så hva andre land gjør er uten betydning for meg.

• Liker 1
Skrevet

Altså er de virkelig syke, bør de holde seg hjemme, ellers smitter de hele kontoret. Det er vel de du kaller flinke som smitter resten da

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sykt dårlig arbeidsmoral på min arbeidsplass også. Vi jobber i en team med 8 mennesker, hvor en er teamleder, og han har vært sykemeldt nå i snart 5 måneder. Etter at team lederen har blitt sykemeldt har det tatt helt av. Hun ene jeg jobber med jobber 80% men de siste 5 månedene har hun også vært syk minst en dag hver uke. Hver uke er hun enten syk 1 eller 2 dager, også kommer hun tilbake. Det er enten hun som er syk eller så er hun hjemme med sykt barn.

Utenom disse 2 er vi 6 mennesker, hvor 3 er veldig ustabile, syke minst et par ganger i måneden, sier alltid ifra et kvarter før de skulle vært på jobb. Så vi er tre mennesker som har jobbet som om vi er 8 de siste 5 månedene - det er helt jævlig. Vi har klaget, snakket med HR, snakket med alle sjefer på alle kontinenter, og alt vi får er en klapp på skulderen og lovnad om at det skal bli bedr - men det blir jo ikke det. Det har ingen konsekvens for dem å være hjemme hele tiden, så da fortsetter de bare med det. Ja, kall meg slem og si at jeg ikke vet hva som feiler dem, det er greit. Jeg kan være slem jeg. 

Nettopp dette. Vi kan ikke ha et samfunn hvor alle er så redd for konflikt at de sykemelder seg fordi noe er litt ubehagelig. Da må det være en konsekvens for å få folk til å konfrontere problemene sine da. Som for eksempel dette:

Forskjell på litt ubehag og det jeg sa da men ok. Det var et eksempel, det er ikke mange som gjør dette selvsagt. Men å ta ned sykepengene blir for dumt, straffe de som trenger det mest. Ingen kan for at de får en sykdom, og at de ta på toppen av den belastningen skal straffes økonomisk.

Skrevet
3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Altså er de virkelig syke, bør de holde seg hjemme, ellers smitter de hele kontoret. Det er vel de du kaller flinke som smitter resten da

Hos oss kommer de også syke på jobb fordi de ikke vil være syke, man kan jo ikke være syk og sjefene klager i influensa sesongen. Det er i seg selv også dårlig arbeidsmoral, plutselig er resten av de ansatte smittet og pasientene våre.

• Liker 3
Skrevet

Forskjell på litt ubehag og det jeg sa da men ok. Det var et eksempel, det er ikke mange som gjør dette selvsagt. Men å ta ned sykepengene blir for dumt, straffe de som trenger det mest. Ingen kan for at de får en sykdom, og at de ta på toppen av den belastningen skal straffes økonomisk.

Er det i ditt hode en selvfølge at staten skal ta vare på deg når du blir syk? For hvis norges land fortsetter som det gjør nå så vil ikke det være realitet i fremtiden. Det er ikke bærekraftig.

Hvis det er så dårlig stilt at du ikke hadde klart å overleve på 80% av lønnen din i det som antakelig er en kortere periode, så anbefaler jeg å ta litt ansvar selv, og spare opp en buffer for om ulykken er ute, for hvem vet hvor lenge 100% sykepenger kommer til å eksistere?

Folk må slutte å tenke at staten skal sørge for å løse alle problemene sine. Ja, det er sykt kjipt om man blir syk, og det er ikke en egens feil, men det er jo ikke noen andre sin feil heller?

Det må være en form for konsekvens av å sykemelde seg. Man belønnes jo nærmest for å være syk, det er helt feil! Det må være en fordel med å komme seg tilbake på jobb. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Mange i dag har blitt noen sveklinger, man må være tøff i dagens arbeidsliv og ha litt spisse albuer, nettopp fordi andre har det. 

Når det er sagt er jeg ikke enig i at man skal sette ned sykelønn til 60-80% over hele fjøla hele veien. Det vil straffe de som faktisk er syke. Men man kan gjøre en mellomting, som å sette ned satsen på den første dagen i egenmeldingen til 60% for eksempel. At mange bruker egenmelding på en dag her og der er det største problemet, og mitt inntrykk er at det er relativt få som tør å bruke alle tre dagene når de egentlig ikke er syke. Som regel bruker de fleste bare en av dem for ikke å skape inntrykk av skulk, og da vil det være nyttig å sette ned satsen på nettopp denne ene, første dagen i egenmeldingsperioden til 60%.

Skrevet

Enig. Mange i dag har blitt noen sveklinger, man må være tøff i dagens arbeidsliv og ha litt spisse albuer, nettopp fordi andre har det. 

Når det er sagt er jeg ikke enig i at man skal sette ned sykelønn til 60-80% over hele fjøla hele veien. Det vil straffe de som faktisk er syke. Men man kan gjøre en mellomting, som å sette ned satsen på den første dagen i egenmeldingen til 60% for eksempel. At mange bruker egenmelding på en dag her og der er det største problemet, og mitt inntrykk er at det er relativt få som tør å bruke alle tre dagene når de egentlig ikke er syke. Som regel bruker de fleste bare en av dem for ikke å skape inntrykk av skulk, og da vil det være nyttig å sette ned satsen på nettopp denne ene, første dagen i egenmeldingsperioden til 60%.

Helt enig! Eller at alle tre dagene med egenmelding er 80%. Det er mange land i verden hvor man må bruke feriedager om man er syk, og selvom det blir helt feil på andre siden av skalaen, så gjør jo det at folk kanskje drar seg litt i nakkeskinnet.

Det er et godt poeng dette med egenmeldig. De med sykemelding trenger ikke å straffes, la de få 100% - for da må folk som er syke enten komme seg til legen, eller leve med lavere lønn de 1-3 dagene de er hjemme. Da har man et valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...