AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Er det mye for en 14-åring (snart 15) å jobbe 73 t i måneden på en bensinstasjon? Får 60 kr t, og gjennomsnittet pr mnd kan ligge på mellom 35-45 t. Anonymkode: 0fc18...191
Bergtatt Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Høres mye ut ja. hvilke dager og tidspunkt er det snakk om?
Runnershigh Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Ja, det høres veldig mye ut. 73 t er jo omtrent en 50% stilling. Regner med du/ 14-åringen går på skole i tillegg? 60kr timen synes jeg høres ulovelig lavt ut... 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Ja, jeg går på skole hver dag. I hverdagene (mandag-fredag) har jeg alt mellom 2-4 vakter fra 16-22.30 og i helgene har jeg vakter fra 16.00 til 22.00, men de aller fleste vaktene er fra 14-22.00. I forrige uke hadde jeg 2 12.00 til 22.00 vakter, noe som tilsvarte 10 timer. Jeg blir såklart sliten og det er ofte rush, men jeg er så takknemlig for jobben! Anonymkode: 0fc18...191
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Har tidligere tatt opp med sjefen at jeg synes lønna er litt lav, og om det var noen mulighet for å øke den til 70 kr t men dette fikk jeg nei på, og at jeg som er så ung har en god lønn. Jeg selger jo varer, tobakk\røyk\snus, rydder, vasker, lager mat osv?.. Jeg gjør jo alt det de andre gjør, men jeg vet ikke helt om jeg skal godta dette eller ikke, vil ikke risikere å miste den. Anonymkode: 0fc18...191
vscare Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 Når du er 14 år så har du ikke lov til å jobbe etter klokken 20:00, så der er det i alle fall et lovbrudd, og jeg er også rimelig sikker på at det er slik at skole + jobb til sammen ikke skal utgjøre mer enn åtte timer per døgn. Det er strenge regler knyttet til arbeid for ungdom mellom 13 og 15, du har fks. kun lov til å ta lett arbeid. Nå vet jeg ikke hva som inngår i begrepet "lett arbeid", men jeg synes ikke din arbeidshverdag høres ut som lett arbeid i det hele tatt; det høres ut som en jobb for voksne. Ting løsner litt mer når du fyller 16, men selv da har du ikke lov til å jobbe etter klokken 22:00. Når det kommer til lønn vet jeg ikke hva loven sier, men at lønna du får ikke står i stil med typen arbeid du blir satt til å utføre er i alle fall sikkert. Jeg skjønner at du er takknemlig for jobben din (jeg hadde gitt høyre armen min for en jobb når var på din alder), men jeg synes ikke det høres ut som at arbeidsgiveren din følger loven i det hele tatt, og det på en sånn måte at det til slutt kan begynne å gå utover helsen din :/
Sussi75 Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 For det 1.så høres dette ut som en sjef som utnytter deg. For å selge røyk i Norge må en være 18 år! Dersom det blir kontroll og de oppdager at du på 14 år selger røyk,kan det få store konsekvenser for bedriften. og 60kr timen???? Det tror jeg er ALTFOR lite. For meg så virker det som at du blir utnyttet for at gan skal ha lavest mulig lønnskostnader......håper du ikke har noe ansvar også på jobben?? Stenger f.eks?
vscare Skrevet 10. desember 2016 #9 Skrevet 10. desember 2016 1 minutt siden, Sussi75 skrev: For det 1.så høres dette ut som en sjef som utnytter deg. For å selge røyk i Norge må en være 18 år! Dersom det blir kontroll og de oppdager at du på 14 år selger røyk,kan det få store konsekvenser for bedriften. og 60kr timen???? Det tror jeg er ALTFOR lite. For meg så virker det som at du blir utnyttet for at gan skal ha lavest mulig lønnskostnader......håper du ikke har noe ansvar også på jobben?? Stenger f.eks? Man må faktisk ikke være 18 for å selge røyk/tobakk/snus i Norge så lenge det er en person over 18 som har daglig tilsyn med salget Men alt det andre her har du helt rett i! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #10 Skrevet 10. desember 2016 Tusen takk for nyttige svar begge to. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, 2 stk har nettopp sluttet, og derfor fikk jeg mye jobb fordi de hadde et ekstremt behov for meg siden det er desember+ jeg er billig arbeidskraft siden de andre tjener det dobbelte av meg men de er over 18 da. Har i det siste merket at så mye jobb har gått utover skole, selv om jeg alltid prøver å prioritere lekser og prøver framfor jobb. Dette har funket dårlig pga mye jobb i det siste, og karakterene har sunket ned. Men jeg liker å jobbe, og trives med å tjene mine egne penger, så vil ikke gå til sjefen med dette. Nei, jeg er ekstravakt, så stenger ikke. Anonymkode: 0fc18...191
Sussi75 Skrevet 10. desember 2016 #11 Skrevet 10. desember 2016 3 minutter siden, vscare skrev: Man må faktisk ikke være 18 for å selge røyk/tobakk/snus i Norge så lenge det er en person over 18 som har daglig tilsyn med salget Men alt det andre her har du helt rett i! Dersom noen under 18 år kan selge røyk,må en som er over 18 år jobbe sammen med han hele tiden og "gå god for det". Det nytter ikke at noen bare har daglig tilsyn med salget. Jobber selv i bransjen,så dette vet jeg ! 1
vscare Skrevet 10. desember 2016 #12 Skrevet 10. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for nyttige svar begge to. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, 2 stk har nettopp sluttet, og derfor fikk jeg mye jobb fordi de hadde et ekstremt behov for meg siden det er desember+ jeg er billig arbeidskraft siden de andre tjener det dobbelte av meg men de er over 18 da. Har i det siste merket at så mye jobb har gått utover skole, selv om jeg alltid prøver å prioritere lekser og prøver framfor jobb. Dette har funket dårlig pga mye jobb i det siste, og karakterene har sunket ned. Men jeg liker å jobbe, og trives med å tjene mine egne penger, så vil ikke gå til sjefen med dette. Nei, jeg er ekstravakt, så stenger ikke. Anonymkode: 0fc18...191 Jeg skjønner at du liker å tjene egne penger, men du må skjønne at hvis arbeidstilsynet finner ut av dette (fks. ved at foreldrene dine eller en av de andre ansatte sender inn en bekymringmelding) så kommer sjefen din til å få store problemer og det er ikke det at h*n ikke hadde fortjent det, men det kan i ettertid ende opp med å gå utover deg. Har du noen voksne du kan snakke med som kan hjelpe deg med å snakke med sjefen?
ajarRun Skrevet 10. desember 2016 #13 Skrevet 10. desember 2016 2 minutter siden, vscare skrev: Jeg skjønner at du liker å tjene egne penger, men du må skjønne at hvis arbeidstilsynet finner ut av dette (fks. ved at foreldrene dine eller en av de andre ansatte sender inn en bekymringmelding) så kommer sjefen din til å få store problemer og det er ikke det at h*n ikke hadde fortjent det, men det kan i ettertid ende opp med å gå utover deg. Har du noen voksne du kan snakke med som kan hjelpe deg med å snakke med sjefen? Det smarteste er vel å jobbe der så lenge man vil, dokumentere hvor lenge man jobbet der og så be om etterbetaling for at man ikke fikk. 1
vscare Skrevet 10. desember 2016 #14 Skrevet 10. desember 2016 Akkurat nå, Sussi75 skrev: Dersom noen under 18 år kan selge røyk,må en som er over 18 år jobbe sammen med han hele tiden og "gå god for det". Det nytter ikke at noen bare har daglig tilsyn med salget. Jobber selv i bransjen,så dette vet jeg ! "Selger av tobakksvarer må også være over 18 år. Dette kravet gjelder imidlertid ikke dersom en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Det er ikke nødvendig med permanent tilstedeværelse. Den som har tilsynet, må imidlertid sørge for at vedkommende selger under 18 år gjøres kjent med aldersgrensen for kjøp og at det i tvilstilfelle skal kreves legitimasjon." Tatt fra Helsedirektoratet. 1
vscare Skrevet 10. desember 2016 #15 Skrevet 10. desember 2016 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Det smarteste er vel å jobbe der så lenge man vil, dokumentere hvor lenge man jobbet der og så be om etterbetaling for at man ikke fikk. Økonomisk sett, ja, men TS sier at arbeidet på bensinstasjonen begynner å gå utover skolearbeidet og for en 14-åring, som fortsatt er i grunnskolen, blir jo det helt feil
ajarRun Skrevet 10. desember 2016 #16 Skrevet 10. desember 2016 Akkurat nå, vscare skrev: Økonomisk sett, ja, men TS sier at arbeidet på bensinstasjonen begynner å gå utover skolearbeidet og for en 14-åring, som fortsatt er i grunnskolen, blir jo det helt feil Da burde TS nok jobbe litt mindre. En 14-åring vil jo ikke få noen konsekvenser for at de blir utnyttet i en jobb. Fagforening er jo en mulighet, eventuelt å vente å se om lønnen blir bedre. Dog er det viktig at skatt blir riktig.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #17 Skrevet 10. desember 2016 Denne jobben jeg har er et ''samarbeid'' mellom foreldrene mine og sjefen, siden de kjenner hverandre såpass godt. Ellers hadde jeg nok aldri fått jobben, så kan ikke prate med foreldre om dette. Har en rådgiver på skolen jeg har forhørt meg med, og rådgiver synes også at jeg har lav lønn. Vil det medføre konsenkvenser for sjefen og meg om Arbeidstilsynet finner ut av dette? Anonymkode: 0fc18...191
vscare Skrevet 10. desember 2016 #18 Skrevet 10. desember 2016 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Da burde TS nok jobbe litt mindre. En 14-åring vil jo ikke få noen konsekvenser for at de blir utnyttet i en jobb. Fagforening er jo en mulighet, eventuelt å vente å se om lønnen blir bedre. Dog er det viktig at skatt blir riktig. Nei nei, ikke konsekvenser sånn sett, mente mer det at hvis h*n bare er ringevakt så har h*n jo ikke rett på noen bestemt mengde vakter, som kan føre til at sjefen rett og slett slutter å gi ham/henne vakter, på ren trass. Sjefen virker liksom litt som typen som kunne funnet på noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #19 Skrevet 10. desember 2016 2 minutter siden, vscare skrev: Nei nei, ikke konsekvenser sånn sett, mente mer det at hvis h*n bare er ringevakt så har h*n jo ikke rett på noen bestemt mengde vakter, som kan føre til at sjefen rett og slett slutter å gi ham/henne vakter, på ren trass. Sjefen virker liksom litt som typen som kunne funnet på noe sånt. Jeg er ikke ringevakt, får faste vakter hver mnd, sier de datoene jeg ikke kan, så setter de meg bare opp etter behov. Anonymkode: 0fc18...191
vscare Skrevet 10. desember 2016 #20 Skrevet 10. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Denne jobben jeg har er et ''samarbeid'' mellom foreldrene mine og sjefen, siden de kjenner hverandre såpass godt. Ellers hadde jeg nok aldri fått jobben, så kan ikke prate med foreldre om dette. Har en rådgiver på skolen jeg har forhørt meg med, og rådgiver synes også at jeg har lav lønn. Vil det medføre konsenkvenser for sjefen og meg om Arbeidstilsynet finner ut av dette? Anonymkode: 0fc18...191 Når du jobber så mye som du gjør så vil det nok få konsekvenser for sjefen om Arbeidstilsynet finner ut av det, ja. Men siden du får faste vakter så vil det ikke få noen konsekvenser for deg, nei (ikke som jeg kan tenke på i alle fall)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå