Gå til innhold

Skal søke på en internt utlyst stilling. Skal jeg legge ved CV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En stilling er utlyst internt i bedriften, i samme avdeling som jeg jobber i dag (vil ha samme leder). Dette betyr at utlyser jo har all informasjon om min utdanning, ansiennitet osv i personalmappa mi allerede. I utlysningsteksten står det kun at "søknaden sendes til (leder)", ikke noe om det skal legges ved CV eller annen informasjon. Hva skal jeg skrive i søknaden? Må jeg skrive en søknad på samme måte som om jeg hadde søkt hos en ukjent arbeidsgiver? Jeg har veldig lite lyst både til å gjøre søknaden for formell (med presentasjon, CV og full pakke) og for uformell ("halla sjef, jeg søker på stillingen, hilsen den du vet").

Anonymkode: c7411...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det offentlig eller privat? I førstnevnte tilfelle bør du sende en noenlunde formell søknad, ettersom den skal inn i søkerlister etc. Men siden det er samme sjef ville jeg nevnt til vedkommende i forkant at du vil søke. Er det privat ville jeg spurt sjefen hva de ønsket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Glitnir skrev:

Er det offentlig eller privat? I førstnevnte tilfelle bør du sende en noenlunde formell søknad, ettersom den skal inn i søkerlister etc. Men siden det er samme sjef ville jeg nevnt til vedkommende i forkant at du vil søke. Er det privat ville jeg spurt sjefen hva de ønsket. 

Det er offentlig. Det er nok forventet at jeg søker, så sjefen er klar over det. Jeg kunne selvfølgelig ha spurt hva som forventes av søknaden, men jeg har rett og slett ikke lyst til å fremstå som naiv eller noe sånt. 

Noenlunde formell kan jeg gjøre søknaden, men bør jeg da droppe CV'en tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er offentlig. Det er nok forventet at jeg søker, så sjefen er klar over det. Jeg kunne selvfølgelig ha spurt hva som forventes av søknaden, men jeg har rett og slett ikke lyst til å fremstå som naiv eller noe sånt. 

Noenlunde formell kan jeg gjøre søknaden, men bør jeg da droppe CV'en tror du?

Hvis det er statlig må du kjøre full pakke. 

Anonymkode: c5271...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å legge ved CV. Dette gjør søknaden din mer komplett og arbeidsgiver slipper å gå i personalmappene for å hente frem den enkeltes opplysninger. Siden dette er i det offentlige skal nok tilsettingen behandles av tilsettingsrådet. De vil nok ha en komplett oversikt med oppdatert CV. 

Anonymkode: efb6a...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som leder i kommunen.  Får mange søknader på forskjellige stillinger,  både fra interne og eksterne søkere. 

Det forventes alltid en formell søknad med oppdatert CV.  Noe annen er uprofesjonelt. 

Anonymkode: 69cbc...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, takk for svar :) 

Da legger jeg meg på den formelle linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganger har jeg søkt interne stillinger i norske kommuner, og begge ganger la jeg ved CV. Begge ganger fikk jeg jobben jeg søkte, også :) Dette gjelder to ulike, men ganske store, kommuner. (En innenfor topp 5 og en innenfor topp 25.)

Det koster jo ikke akkurat noe å oppdatere CV-en sin, i tillegg til at du selv forsikrer deg om at arbeidsgiver får fullstendige opplysninger om deg, så å i det hele tatt vurdere å la være er ikke særlig lurt. 

Anonymkode: 3a816...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...