AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Hei, har en skoleoppgave der jeg sliter litt! Vi skal avslutte et regnskap tabellarisk og lurte på om noen har litt tips og råd? Slik ser saldobalansen ut, og det er også noen bilag som skal føres Faktura fra leverandør på 2200kr inkl.mva Faktura fra leverandør på 6482kr inkl.mva Faktura til kunde på 22580kr inkl.mva Faktura til kunde på 32480kr inkl.mva Innskuddskvittering fra banken på 160000kr Utgående og inngående mva overført til oppgjørskonto Privatuttak føres mot kapitalkonto Avskrivninger av varebiler foretas på samme måte som tidligere år. ingen biler solgt i 2015 Inventaret avskrives regnskapsmessig med 25% av anskaffelseskost, som er 1648000kr. Intet er kjøpt eller solgt i 2015 Anonymkode: d7148...aec
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Vil du at vi skal gjøre oppgaven for deg? Hva nøyaktig er det du trenger hjelp til? Hva er det du ikke forstår? Anonymkode: b0345...419 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil du at vi skal gjøre oppgaven for deg? Hva nøyaktig er det du trenger hjelp til? Hva er det du ikke forstår? Anonymkode: b0345...419 Jeg sliter med å plassere posteringene på riktig plass! Jeg tror jeg tenker riktig, men hvordan skal jeg føre utgående og inngående mva til oppgjørskontoen? Anonymkode: d7148...aec
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Du har fått oppgitt noen fakturaer ut og inn og de er inkl mva. Så du må regne deg frem til hva beløpet er eks mva som skal på kostnad/inntekt. Og differansen skal du føre på utgående og inngående mva. Og når du har gjort dette, så skal du nulle ut utgående og inngående mva og flytte summen av disse (trekke fra hveranre) skal på oppgjøreskonto for mva. Anonymkode: b0345...419
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Så langt ligger jeg an. Men allikevel blir det noe feil med totalsummene i resultatet!?! Anonymkode: d7148...aec
Gjest canacas Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Hva er det du har lagt på oppgjørskontoen for mva egentlig? Er det foregående termin, eller er det kommet på nå? Dersom dette er årsoppgjør så skal mva-kontoene nulles (avstemmes) og omsetningsoppgaven skal stemme overens med det som da legges på oppgjørskonto (avvik resultatføres). Jeg bruker ikke "skyldig mva" i min kontoplan, men ser at denne er uendret fra forrige screenshot, du har justert de andre mva-kontoene. Har du bilagene for dette?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 2 minutter siden, canacas skrev: Hva er det du har lagt på oppgjørskontoen for mva egentlig? Er det foregående termin, eller er det kommet på nå? Dersom dette er årsoppgjør så skal mva-kontoene nulles (avstemmes) og omsetningsoppgaven skal stemme overens med det som da legges på oppgjørskonto (avvik resultatføres). Jeg bruker ikke "skyldig mva" i min kontoplan, men ser at denne er uendret fra forrige screenshot, du har justert de andre mva-kontoene. Har du bilagene for dette? Det var dette jeg slet med! Bilager er: 31.12.15: Utgående og inngående mva overført til oppgjørskonto mva Anonymkode: d7148...aec
Gjest canacas Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 (endret) Nå har jeg kun sett kjapt over, men de inngående fakturaene dine har ingen resultateffekt. I alle fall ikke i tabellen din. Eller ligger det allerede i råbalansen? Det er riktig at en leverandørfaktura skal kreditere leverandørreskonto (i sin helhet), deretter skal mva debiteres inng.mva (balansekonto) og restbeløpet skal debiteres en kostnadskonto. Hvor er kostnaden i tabellen for de ulike fakturaene? Og avskrivningen skal også resultatføres. Har du disse i " til post" eller har du allerede satt de inn i råbalansen? Lagt til: vanskelig å hjelpe deg når jeg ikke ser IB før posteringene du sliter med å plassere. Endret 9. desember 2016 av canacas ..
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 7 minutter siden, canacas skrev: Nå har jeg kun sett kjapt over, men de inngående fakturaene dine har ingen resultateffekt. I alle fall ikke i tabellen din. Eller ligger det allerede i råbalansen? Det er riktig at en leverandørfaktura skal kreditere leverandørreskonto (i sin helhet), deretter skal mva debiteres inng.mva (balansekonto) og restbeløpet skal debiteres en kostnadskonto. Hvor er kostnaden i tabellen for de ulike fakturaene? Og avskrivningen skal også resultatføres. Har du disse i " til post" eller har du allerede satt de inn i råbalansen? Lagt til: vanskelig å hjelpe deg når jeg ikke ser IB før posteringene du sliter med å plassere. Kostnaden er varekjøp? Eller tenker jeg helt feil nå? Det eneste jeg har fått i oppgaven er saldobalansen som jeg la ut i første innlegget. Anonymkode: d7148...aec
Gjest canacas Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kostnaden er varekjøp? Eller tenker jeg helt feil nå? Det eneste jeg har fått i oppgaven er saldobalansen som jeg la ut i første innlegget. Anonymkode: d7148...aec Neida, ser at kontoplanen er svært liten. Så varekjøp er ok, det er en resultatkonto.
Gjest canacas Skrevet 9. desember 2016 #11 Skrevet 9. desember 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så langt ligger jeg an. Men allikevel blir det noe feil med totalsummene i resultatet!?! Anonymkode: d7148...aec De er flere poster som ikke er overført fra råbalansen til endelig balanse. Se feks på leverandørgjeld og skyldig skattetrekk. Du har også nedjustert varekjøpet fra råbalanse til balanse. Varekjøp er en debitering av konto, ikke kredit. Leverandørgjelden er også feil d/k. En viktig huskeregel er at penger du er skyldig skal debiteres i balansen, penger du har tilgode skal krediteres. Inntekt og omsetning er negative tall, gjeld er positive. Det er kun føringer mot bankkonto som følger "normal" logikk; penger inn = pluss, penger ut = minus. Om du endrer litt på posteringene dine, i forhold til debet og kredit, så kan dette løse seg. Prøv.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #12 Skrevet 9. desember 2016 Nå er det like før jeg sovner her, og hodet mitt går helt i surr! Jeg har kommet et stykke, og er ganske sikker på at tallene stemmer, men hodet mitt er ikke med lenger! Nå er det "bare" 595 367 som skiller totalsummene fra hverandre, men jeg får se videre på det imorgen. Så lenge, så kan gjerne folk komme med forslag og råd! Anonymkode: d7148...aec
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #13 Skrevet 9. desember 2016 Var feil bilde, dett er riktig Anonymkode: d7148...aec
smilo Skrevet 10. desember 2016 #14 Skrevet 10. desember 2016 Hvor får du avskrivningssatsene på bilene fra, og hvorfor har du avskrevet bare to av dem? Avskrivning på inventar var 25% av kostpris. I følge mine beregninger blir det kr 412 000. Du har 792 736. Hvordan kom du fram til denne? Varekjøp er fortsatt feil summert. Samme gjelder leverandørgjeld Oppgjørskonto blir 1736-11012= 9276. til balansen Du har endret varebeholdningen. Hvor kom den opplysningen fra og hvor er motposten? Du har ført privatlån feil vei. Du må kreditere det på konto 2060 og debitere det på konto 2051 ( konto 2060 skal gå i null) Så må du legge til en føring mellom 8800 og 2051 på årets resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå