AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Hei, noen her som har hatt en skikkelig knekk eller et selvmordsforsøk bak seg og blitt meldt til barnevernet av legevakt/sykehus? Venninnen min fikk det i går, prøvde å ta livet sitt og havnet på sykehuset og hun lurer nå på hva som vil skje videre.. Pappaen til barna har de, så de har det "greit" nå, såvidt jeg vet. De er også 1 og 3år, så begrenset hvor mye man kan forklare.. Anonymkode: aac07...ca1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Det blir meldt inn, ja. Hun bør jo også få hjelp. Anonymkode: d0aa8...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir meldt inn, ja. Hun bør jo også få hjelp. Anonymkode: d0aa8...7b6 Ja, det regnet jeg med, lurte bare på gangen i det - om barnevernsvakten kommer hjem til far (de er ikke sammen og han har hatt barna hele uken) eller om det bare kommer et brev i posten om en tid man må møte opp.. Hun har blitt lagt inn akuttpsykiatrisk nå, så hun får hjelp der. Anonymkode: aac07...ca1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Det blir nok meldt ja, men i og med at barna har en far som fungerer så vil det ikke bli snakk om omsorgsovertakelse. Anonymkode: 298dc...532 2
GammelKaktus Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Far må nok ta over barna inntil mor er på beina igjen. Blir voldsomt ustabilt for barna med en mor som ikke har det helt greit, barn merker slikt. 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Det blir meldt, men det handler ikke om omsorgsevne eller noe sånt, det er en formalitet som handler om at barna skal være ivaretatt når mor er på sykehuset. Anonymkode: 5a97a...676 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir meldt, men det handler ikke om omsorgsevne eller noe sånt, det er en formalitet som handler om at barna skal være ivaretatt når mor er på sykehuset. Anonymkode: 5a97a...676 Nei, dette skjer ikke når man er på vanlig sykehus. Godt mulig det er vanlig på psykiatrisk det vet jeg ingenting om. Men så lenge man har barnepass og er på vanlig sykehus så blir man ikke meldt. Anonymkode: 44047...9ff
Biloba Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette skjer ikke når man er på vanlig sykehus. Godt mulig det er vanlig på psykiatrisk det vet jeg ingenting om. Men så lenge man har barnepass og er på vanlig sykehus så blir man ikke meldt. Anonymkode: 44047...9ff Jo, det blir meldt. Helsepersonell har plikt til å melde ved bekymring for omsorgssvikt, og det er grunn til bekymring for omsorgssvikt når mor er suicidal. 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 har en slektning som gjorde det for noen år siden, der lå de også i skillsmisseforhandlinger og faren fikk full foreldrerett og 100% omsorg. men utover å støtte far i det, gjorde ikke barnevernet noe. dersom foreldrene skal fortsette sammen kommer nok barnevernet på banen ja. suicidale folk har dessverre litt for ofte tatt med seg barna sine i døden. Anonymkode: cf75d...db4 1
lokmeister2016 Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 så lenge faren er frisk blir de ingen omsorgs overtakelse
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #11 Skrevet 9. desember 2016 40 minutter siden, Biloba skrev: Jo, det blir meldt. Helsepersonell har plikt til å melde ved bekymring for omsorgssvikt, og det er grunn til bekymring for omsorgssvikt når mor er suicidal. Hvis det er fare for omsorgssvikt ja. Men blir en aleneforeldre lagt inn på sykehuset pga av en infeksjon i kroppen så blir ikke det meldt. Som jeg da blir du lagt inn på vanlig sykehus pga. somatisk sykdom så blir ikke dette meldt videre. Er du ikke helt i balanse så er det en annen ting. Anonymkode: 44047...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #12 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har dessverre vært der selv. Barnevernet kom uanmeldt hjem til far for å sjekke om barna våre var ivaretatt, noe de var. Etterpå hentet de inn opplysninger fra barnehagen for å sjekke at ungene hadde det bra, så ble saken henlagt. Anonymkode: f9845...d8f 1
Gjest Axl Rose Skrevet 9. desember 2016 #13 Skrevet 9. desember 2016 Så lenge barnet har en far så kommer ikke barnevernet og tar de. I så fall er barnevernet en gjeng med galninger som tar barna fra foreldrene på gøy. Fint at barnet har en far som kan ta seg av barnet til moren blir frisk så de kan dele omsorg.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #14 Skrevet 9. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette skjer ikke når man er på vanlig sykehus. Godt mulig det er vanlig på psykiatrisk det vet jeg ingenting om. Men så lenge man har barnepass og er på vanlig sykehus så blir man ikke meldt. Anonymkode: 44047...9ff Jeg tror det er standard på psykiatrisk. Dessverre. For mange unngår å søke nødvendig hjelp pga det greiene der.. Anonymkode: 5a97a...676 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #15 Skrevet 10. desember 2016 Aleneforeldre blir meldt ja.Det er ingen automatikk når en bor sammen med den andre forelderen at en blir meldt,men personell på psyk.tar en prat med den andre forelderen for å høre om barna blir ivaretatt. Tror nok dette stopper mange for å oppsøke nødvendig hjelp! Anonymkode: 67f0d...a68 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. desember 2016 #16 Skrevet 10. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aleneforeldre blir meldt ja.Det er ingen automatikk når en bor sammen med den andre forelderen at en blir meldt,men personell på psyk.tar en prat med den andre forelderen for å høre om barna blir ivaretatt. Tror nok dette stopper mange for å oppsøke nødvendig hjelp! Anonymkode: 67f0d...a68 Det er selvfølgelig forferdelig leit at personer som trenger hjelp ikke oppsøker den fordi de er redd barnevernet blir involvert. I mitt hode blir dette da en del av sykdomsbildet. Man er virkelig ikke i stand til å ha ansvar for barn når en er suicidal selv om en har sørget for at barna er hos far når en forsøker seg på å avslutte livet eller roper om hjelp ved å skade seg. Det er trist at dette ikke blir fanget opp før man går til slike drastiske skritt.
paulinemor Skrevet 10. desember 2016 #17 Skrevet 10. desember 2016 Jeg lurer på om dere som sier at ja det blir automatisk meldt inn til barnevernet vet eller tror. Jeg har erfaring med at dette ikke skjer. Jeg hadde et forsøk i januar en helg mitt barn var hos avlastningsfamilie. Jeg ble skrevet ut etter kort til, dette fikk ikke barnevernet vite fordi barne var ivaretatt under oppholdet. De viste ingenting før jeg i sommer valgte å fortelle. Da ba jeg selv om at barnet ble plassert midlertidig i fosterhjem for da klarte jeg ikke lenger å være en god og stabil nok omsorgsperson. Sånn at han er ivaretatt mens jeg får hjelp. 3
Nie Skrevet 10. desember 2016 #18 Skrevet 10. desember 2016 Vært i samme situasjon selv og barnevernet ble ikke kontaktet av den grunn. Barna var hos far, og barneansvarlig på avd kontaktet han og forsikret seg om at barna ble tatt vare på. Snakket med hun om de kom til å melde det videre til barnevernet og fikk til svar at så lenge de hadde forsikret seg om at barna ble tatt vare på var det ikke no automatikk i at barnevernet ble kontaktet!
Mari Y Skrevet 10. desember 2016 #19 Skrevet 10. desember 2016 På 9.12.2016 den 18.15, AnonymBruker skrev: Hei, noen her som har hatt en skikkelig knekk eller et selvmordsforsøk bak seg og blitt meldt til barnevernet av legevakt/sykehus? Venninnen min fikk det i går, prøvde å ta livet sitt og havnet på sykehuset og hun lurer nå på hva som vil skje videre.. Pappaen til barna har de, så de har det "greit" nå, såvidt jeg vet. De er også 1 og 3år, så begrenset hvor mye man kan forklare.. Anonymkode: aac07...ca1 Hun kan kontakte mentalhelses hjelpetelefon. Jeg har ingen erfaring, men det er forøvrig leit, og jeg håper hun får det bedre:)
Grovmel Skrevet 10. desember 2016 #20 Skrevet 10. desember 2016 På 9.12.2016 den 21.22, AnonymBruker skrev: har en slektning som gjorde det for noen år siden, der lå de også i skillsmisseforhandlinger og faren fikk full foreldrerett og 100% omsorg. men utover å støtte far i det, gjorde ikke barnevernet noe. dersom foreldrene skal fortsette sammen kommer nok barnevernet på banen ja. suicidale folk har dessverre litt for ofte tatt med seg barna sine i døden. Anonymkode: cf75d...db4 Mmm, nå tror jeg du tar litt i;) Hvor har du tall i fra at suicidale folk tar med seg barna sine i døden? Eneste jeg har hørt om i norge er sosiopatfar som først tar livet av barna og så seg selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå