Gå til innhold

Er det OK for en på snart 26 å bo hjemme uten å bidra noe som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent(var tidligere nære venner faktisk) på snart 26 som fortsatt bor hjemme hos foreldrene. Hun har selv sagt at hun ikke betaler for seg, bidrar med matinnkjøp og venter heller med å få rene klær til "mamma" skal vaske andre klær og får servert mat og det er også mora eller faren som smører matpakke til henne. Hun jobber forøvrig også i en vernet bedrift. Hun går også rundt å skryter av dette. Og at hun nesten har en million på sparekonto. Ikke at jeg lar det gå inn på meg, for hun kommer nok til å få seg et slag i trynet når hun finner ut av at det koster å bo alene. Men saken er jo også at hun er ung ufør, er nok psykisk for hun var til tider veldig barnslig.

Er selv veldig glad for at jeg vet hva det vil si å betale husleie, stå for matinnkjøp, betale regninger.

Men uansett hva †enker du om en som har det slik?

Anonymkode: fbad3...384

Videoannonse
Annonse
Gjest Frederik
Skrevet

Er jo umulig for oss å vite hva som er best for henne. Kan godt være hun ikke bør bo alene.

Skrevet

Jeg tenker at det er sikkert flere som skulle gjort slik. Masse folk som sutrer over at de ikke har EK. Hvis de lot være å flytte ut så tidlig, så ville de jo kunne fått hus, selv på sine lave inntekter.

Venninnen din høres ut som et økonomisk fornuftig menneske, er hun singel?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette nok har en sammenheng med hennes kognitive og/eller psykiske tilstand. Det er lett for foreldrene å overbeskytte litt da. 

Anonymkode: 72885...9e0

• Liker 12
Skrevet

Hvis hun jobber i vernet bedrift, så kan jo det tyde på at hun trenger mer oppfølging hjemmefra enn den gjennomsnittlige 26-åring? Og da er kanskje ikke hun så relevant for deg å sammenligne deg med?

• Liker 16
Skrevet

Nevøen min er straks 40 og bor fortsatt hjemme hos moren. Hun lager mat, vasker klær og vekker han om morgenen. Han betaler ingenting hjemme, har en vanlig jobb i det offentlige, bruker ikke penger og har nok ganske sikkert en rimelig velfylt konto han også.  

Anonymkode: 64e24...fcd

Skrevet
10 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg tenker at det er sikkert flere som skulle gjort slik. Masse folk som sutrer over at de ikke har EK. Hvis de lot være å flytte ut så tidlig, så ville de jo kunne fått hus, selv på sine lave inntekter.

Venninnen din høres ut som et økonomisk fornuftig menneske, er hun singel?

Nei hun er ikke singel. kjæresten hennes er 19 år og hun må spørre "mamma" om lov for å sove hos han eller ha han på overnatting. Noe hun forøvring faktisk ikke får lov til!! Hun er heller langt i fra fornuftig økonomisk men veldig grådig og gjerring.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei hun er ikke singel. kjæresten hennes er 19 år og hun må spørre "mamma" om lov for å sove hos han eller ha han på overnatting. Noe hun forøvring faktisk ikke får lov til!! Hun er heller langt i fra fornuftig økonomisk men veldig grådig og gjerring.

Hvis hun ikke er mangemillionær er hun ikke grådig, men fornuftig.

Hvis hun må spørre om lov for å overnatte borte lurer jeg på om de psykiske problemene du nevnte kan være årsaken, kanskje de er verre enn du får det til å se ut som.

La nå denne stakkars jenta leve livet sitt slik som hun vil.

• Liker 9
Skrevet

TS - hvorfor skiver du "mamma" på denne måten? Hva kaller du din mor?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Hvis hun ikke er mangemillionær er hun ikke grådig, men fornuftig.

Hvis hun må spørre om lov for å overnatte borte lurer jeg på om de psykiske problemene du nevnte kan være årsaken, kanskje de er verre enn du får det til å se ut som.

La nå denne stakkars jenta leve livet sitt slik som hun vil.

Det er psykiske problemer. Men at hun er grådig det vet jeg. Har et godt eksempel. Vi skulle til en venninne sammen og vi skulle spleise på mat og da ble hun nesten så sur at hun sa hun vurderte ikke å komme fordi hun måtte betale når hun var inviteret bort. Selvom vi hadde blitt enige i forveien.

Skrevet (endret)

Hva jeg tenker? Jeg tenker at det er ganske vanskelig å si noe om når man ikke kjenner vedkommende, men ettersom hun har en kognitiv svikt er det kanskje det hun har behov for. Uansett, en kan vel ikke sammenligne seg med henne og ens evne til å bo alene når man har ganske så forskjellige forutsetninger for dette.

Endret av Sofie_22
  • Liker 7
Skrevet

Sannsynlegvis ikkje heilt som "alle andre", og då er det sikkert ok å bu heime...

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om ei som er slik også. Hun er lett tilbakestående men fungerer nesten normalt. Hun har ingen sperrer når det kommer til å utspørre andre om deres privatliv og familie. Ellers er hun både søt og blid som regel. Farter rundt med andre som jobber på samme verna bedrif, kino og besøk.. Men det er jo hennes liv og slik må det bare bli når hun er som hun er. Så, jeg lurer litt på hvorfor du føler behov for å skrive om hun du kjenner, og gjetter det har med at du kaller henne en tidligere venninne.

Kan du ikke bare ordne opp der istedenfor?

Anonymkode: 3f179...6b3

• Liker 7
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Syns du skal passe på dine egne ting og ikke sammenligne deg med en person som har åpenbare problemer. Får litt følelsen av at du vil føle deg bedre enn denne dama, men hun er jo ikke helt frisk! Tenk på deg selv du, i stedet for å rakke ned på andre.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om ei som er slik også. Hun er lett tilbakestående men fungerer nesten normalt. Hun har ingen sperrer når det kommer til å utspørre andre om deres privatliv og familie. Ellers er hun både søt og blid som regel. Farter rundt med andre som jobber på samme verna bedrif, kino og besøk.. Men det er jo hennes liv og slik må det bare bli når hun er som hun er. Så, jeg lurer litt på hvorfor du føler behov for å skrive om hun du kjenner, og gjetter det har med at du kaller henne en tidligere venninne.

Kan du ikke bare ordne opp der istedenfor?

Jeg følte vel egentlig ikke at jeg hadde noe behov for å skrive om akuratt henne, men generelt er 26 åring som kanskje bor hjemme. Som er som henne.

Jeg har på ingen måte noe behov for å ordne opp med henne. Hun har gått å baksnakket meg, spredd falske rykter og klarer ikke holde noe for seg selv.

Skrevet

Som andre her har nevnt kan det jo rett og slett være at hun ikke er skikket til å bo for seg selv. Ja, hun har nok lite peiling på hva det vil si å stå på egne ben og være selvstendig, men hvis hun ikke er i stand til å ta ordentlig vare på seg selv, så faller jo selvsagt slike prioriteringer i andre rekke mens det å få spist, ha rene klær, osv. blir prioritet nummer én.

Hadde det vært snakk om et 100% oppegående menneske hadde saken blitt en annen, da hadde jeg vært enig i at foreldrene bare gjør henne bjørnetjeneste ved å sy puter under armene på henne på den måten. Besteforeldrene mine gjorde det med tanten min (som nå er 51 år gammel) i alle år. Så døde bestemor for under et år siden og bestefar forfalt kraftig etter det, så hva skjer med tanten min da? Jo, hun er helt hjelpesløs, aner ikke hvordan hun skal ta vare på seg selv, kan ingenting om økonomi eller generelt hvordan verden fungerer. Men hun er altså helt psykisk, mentalt og fysisk oppegående og det blir derfor, som sagt, en helt annen situasjon.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette nok har en sammenheng med hennes kognitive og/eller psykiske tilstand. Det er lett for foreldrene å overbeskytte litt da. 

Anonymkode: 72885...9e0

Noe overbeskyttende er de nok, men mora har jo trua med å kaste henne ut om hun blir gravid.....så ikke alt for overbeskyttende. Kanskje litt dobbeltmoralsk....

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte vel egentlig ikke at jeg hadde noe behov for å skrive om akuratt henne, men generelt er 26 åring som kanskje bor hjemme. Som er som henne.

Jeg har på ingen måte noe behov for å ordne opp med henne. Hun har gått å baksnakket meg, spredd falske rykter og klarer ikke holde noe for seg selv.

Lol. "Generelt 26-åringer som bor hjemme. Som er som henne." Da har du jo et behov for å skrive om akkurat henne. 

Anonymkode: 4e11d...c22

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde først du mente arbeidsledige eller studenter. Friske mennesker, men det er jo ikke det du skriver om når du drar henne inn i dette, for da blir tråden noe helt annet. Selv kjenner jeg flere 26 åringer, som er friske, og som bor hjemme og bidrar med matlaging og vasking. Hun du skriver om kan ikke sammenlignes med disse, da hun er syk.

Ser du forskjellen?

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde først du mente arbeidsledige eller studenter. Friske mennesker, men det er jo ikke det du skriver om når du drar henne inn i dette, for da blir tråden noe helt annet. Selv kjenner jeg flere 26 åringer, som er friske, og som bor hjemme og bidrar med matlaging og vasking. Hun du skriver om kan ikke sammenlignes med disse, da hun er syk.

Ser du forskjellen?

Alle må vel en gang i livet kunne lære seg litt om å bo alene eller?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...