AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Opplevde dette for ikke lenge siden. Han jeg snakket med i tlf fikk tydelig frem at han ikke trodde på meg, selv om han ikke sa det direkte. Type: "men er du sikker på du ikke så feil da, det er jo mange som ser noe og innbiller seg at det er noe". Senere da jeg snakket personlig med politiet så virket de veldig profesjonelle. Er det gjerne slik at de som besvarer tlf ønsker å unngå å måtte sende ut politi når man ringer? Mulig dette var et unntak, men hva har dere av erfaring? Anonymkode: e9cb8...306
Saphyria Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 De vil unngå å sende folk ut på bomtur, så de vil jo være sikre på at opplysningene er korrekt. Eg vil ikkje si noe særlig om politiet her, det er bare eit par av de som er vettige, og resten er idioter. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Har alltid opplevd hyggelig politi. Måtte tinge de en gang midt på natten da jeg hørte folk rundt husveggene. Bodde utpå landet og hadde ikke låst døra, hørte flere mannestemmer snakke om "her er det ikke låst en gang." Fy f å nervøs jeg var. Så ikke hvem det var bare hørte stemmene. Hørte at de snakka rundt vinduer og diskuterte utemøblene osv. Det viste seg da politiet kom at det var noen fulle kompiser av meg som var på rundtur, fyllekjøring midt på natta for å dra på besøk!! Politiet var på plass på 10 min. Anonymkode: 28ac2...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har opplevd å bli ledd av en gang når jeg ringte inn om en elg som svaiet rundt midt i veibanen på e18. Den ble skutt dagen etter fordi den gikk opp i nabolaget og var helt tydelig syk. Stod i avisen. Anonymkode: 834da...87c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Ja, ringte engang inn fordi noen var skikkelig ruset i gaten nedenfor. Fikk beskjed om at siden det var to stk som passa på h#n så skulle alt være ok. To? EN. Jeg var alene hjemme i stuen og vettskremt av det som foregikk utenfor. Jeg vet ikke om politiet kom engang, hørte bare mye skriking og roping fram og tilbake. Men tenkte mitt at politiet ringer ikke jeg mer. Anonymkode: bbb06...787
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid opplevd hyggelig politi. Måtte tinge de en gang midt på natten da jeg hørte folk rundt husveggene. Bodde utpå landet og hadde ikke låst døra, hørte flere mannestemmer snakke om "her er det ikke låst en gang." Fy f å nervøs jeg var. Så ikke hvem det var bare hørte stemmene. Hørte at de snakka rundt vinduer og diskuterte utemøblene osv. Det viste seg da politiet kom at det var noen fulle kompiser av meg som var på rundtur, fyllekjøring midt på natta for å dra på besøk!! Politiet var på plass på 10 min. Anonymkode: 28ac2...fc0 Det var noe lignende som skjedde meg. Har hatt en voldelig eks som flere ganger har truet med å "komme å ta meg". Hørte noen utenfor huset, prøvde å riste i døren osv. Til slutt kom politiet. De fant han ikke, det tok jo lang tid før de kom fordi han i tlf skulle spørre om alt mulig. Ja, jeg viste det ikke trengte å være eksen som lusket utenfor, men jeg så jo ikke hvem det var. Jeg følte meg truet og eneste personen jeg tenkte kunne luske rundt slik var jo eksen min. Jeg viste hva han var i stand til å gjøre, så fatter ikke at politiet ikke tok det mer seriøst. De viste fra tidligere hva han hadde gjort mot meg. TS Anonymkode: e9cb8...306
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 Kun blitt tatt på alvor. Jeg har ringt politiet tre ganger. Den ene gangen kom de med en patrulje, den andre gangen med tre patruljebiler og skjold og det som var, og den tredje gangen (til sjøs) kom de med båt og hadde også tilkalt Sea King. Jeg har også forklart meg som vitne et par ganger, og da har de også vært høflige og ikke betvilt det jeg sier. Skjønner at de er litt skeptiske, jeg husker jo at en gjennomgang viste at godt over halvparten (!!) av samtalene de mottar er samtaler de aldri skulle mottatt. Det kan være både tulleringing og samtaler om ting politiet ikke har noe med, i hvert fall ikke operasjonssentralen, men det er et jo en forferdelig stor andel og en enorm sløsing med ressurser om de ukritisk rykker ut på alt. Det hjelper selvfølgelig ingenting hvis du først ikke tas på alvor når du trenger politiet, men det forklarer vel hvorfor de ofte skal forsikre seg en ekstra gang og er litt tilbakeholdne. Anonymkode: 82ded...93a 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 Jobber i politiet.. Anslår at ca halvparten av det vi blir sendt på som folk har ringt til oss om, er enten direkte løgn eller svært overdrevent. Man prøver å unngå disse å størst mulig grad siden det er mange som faktisk trenger hjelp som må vente lenger. Eksempel: samboerpar hvor den ene er voldelig og slår. Når vi kommer frem er alt rolig, ingenting har skjedd og parten som ringte vil anmelde at den andre er en dårlig kjæreste fordi vedkommende leste meldingene åå telefonen til melder. Videre er det mange som ringer om fulle folk som "åpenbart vil dø om ingen følger ham hjem" selv om noen følger med. Som eksempelet over. Men faktum er at folk faktisk kommer seg hjem uten at politiet hjelper til. Hadde det ikke vært sånn ville det ligge døde folk overalt søndag morgen. Husk også at når man blir spurt ut på telefonen om noe alvorlig er det allerede en patrulje på vei. Det sitter som regel en annen og lytter på samtalen mens informasjonen går videre til patruljen. Så det er ikke sånn at flere spørsmål = lenger tid. Anonymkode: 566cb...eb3 6
ajarRun Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 En gang i russetiden fortalte jeg dem at jeg var i tvil om jeg var edru, og ville ha en promilletest for å sjekke om jeg kunne kjøre hjem. De ba meg slutte å mase eller så ville de arrestere meg. Så det virket som de ikke trodde meg. Generelt sett har min kontakt med politiet virket som om de er uprofesjonelle og late. Det eneste de gjør er jo å trakassere psykisk syke og å skrive henleggelser. Vold rykker de ikke ut for, innbrudd må man ringe om 7 ganger før de gidder å kjøre en snartur innom for å stå der tiltaksløs. Jeg er sikker på at jeg kunne erstattet politiet i en middels stor by, uten at oppklaringsprosenten hadde fått lide. Å lage et system som automatisk sender ut henleggelse 6 uker etter en anmeldelse burde også være trivielt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, amativeReflection skrev: En gang i russetiden fortalte jeg dem at jeg var i tvil om jeg var edru, og ville ha en promilletest for å sjekke om jeg kunne kjøre hjem. De ba meg slutte å mase eller så ville de arrestere meg. Så det virket som de ikke trodde meg. Generelt sett har min kontakt med politiet virket som om de er uprofesjonelle og late. Det eneste de gjør er jo å trakassere psykisk syke og å skrive henleggelser. Vold rykker de ikke ut for, innbrudd må man ringe om 7 ganger før de gidder å kjøre en snartur innom for å stå der tiltaksløs. Jeg er sikker på at jeg kunne erstattet politiet i en middels stor by, uten at oppklaringsprosenten hadde fått lide. Å lage et system som automatisk sender ut henleggelse 6 uker etter en anmeldelse burde også være trivielt. En enkel promilletest er ikke gjeldende som bevis, det er kun en indikasjon som kan slå begge veier. Så om du faktisk har promille og kjører ut, blir det feil at politiet i forkant sa du kunne kjøre. Innbrudd er lavt prioritert. Det blir gjort, men ikke når folk faktisk trenger hjelp. Har selv måtte ringe folk å si at innbruddet må vente flere timer. Sånn må det bli med den bemanningen man har. Om du tror du kunne erstattet politiet i en middels stor by, sier meg at du faktisk vet ganske lite om hvor mye som skjer i samfunnet rundt deg. Anonymkode: 566cb...eb3 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #11 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, amativeReflection skrev: En gang i russetiden fortalte jeg dem at jeg var i tvil om jeg var edru, og ville ha en promilletest for å sjekke om jeg kunne kjøre hjem. De ba meg slutte å mase eller så ville de arrestere meg. Så det virket som de ikke trodde meg. Generelt sett har min kontakt med politiet virket som om de er uprofesjonelle og late. Det eneste de gjør er jo å trakassere psykisk syke og å skrive henleggelser. Vold rykker de ikke ut for, innbrudd må man ringe om 7 ganger før de gidder å kjøre en snartur innom for å stå der tiltaksløs. Jeg er sikker på at jeg kunne erstattet politiet i en middels stor by, uten at oppklaringsprosenten hadde fått lide. Å lage et system som automatisk sender ut henleggelse 6 uker etter en anmeldelse burde også være trivielt. Trakassering av psykisk syke? Anonymkode: 566cb...eb3
Leo Skrevet 9. desember 2016 #12 Skrevet 9. desember 2016 (endret) Jeg har opplevd å ikke bli trodd da jeg nettopp hadde krabbet ut av et bilvrak og ringte politiet for å melde fra om ulykken. Han jeg snakket med kunne fortelle meg at de allerede hatt fått melding og at jeg ikke kunne ha sittet i den bilen fordi det utvilsomt var en dødsulykke. Jeg hadde nok bare vært vitne til ulykken og i sjokk på grunn av det jeg hadde sett mente han. Til slutt fikk jeg heldigvis overbevist ham om at ryktene om min død var betydelig overdrevet, men der og da opplevde jeg det hele som temmelig surrealistisk. Endret 9. desember 2016 av Leo 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #13 Skrevet 9. desember 2016 Har ringt politiet to ganger, første gang ved et innbrudd på jobb. Jeg var redd de fortsatt kunne være i bygningen (bygningen er et kvartal stor), politiet kom etter en time, ga beskjed om at det var ikke noe de kunne gjøre og dro igjen. Andre gang var også på jobb, jeg observerte en person på uteområdet som hadde et våpen/våpen-replika. Fikk beskjed om at patruljen var på vei men han satt nå der en time før han gikk. Ringte politiet igjen for å gi beskjed, men da ante de ikke hva jeg pratet om, første telefon var ikke loggført. Anonymkode: 730c0...fcf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #14 Skrevet 9. desember 2016 Aldri opplevd mistro fra politiet. Men en kompis av meg ringte pga en rabiat felles kompis vi hadde (slo til folk og herpet huset), politiet kom etter tre timer... (En halvtime fra politistasjonen) Anonymkode: 780b3...bc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #15 Skrevet 9. desember 2016 Kanskje legge til at jeg har ringt politiet ihvertfall ti ganger. Et par bilulykker, dyr/feilkjørin langs veien etc. Anonymkode: 780b3...bc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #16 Skrevet 9. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri opplevd mistro fra politiet. Men en kompis av meg ringte pga en rabiat felles kompis vi hadde (slo til folk og herpet huset), politiet kom etter tre timer... (En halvtime fra politistasjonen) Anonymkode: 780b3...bc5 Avstanden til stasjonen er dessverre ikke veldig relevant da de oftere enn man tror er tomme. Og nærmeste politibil er en time unna. Anonymkode: 566cb...eb3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #17 Skrevet 9. desember 2016 Har ringt tre ganger, to ganger har det vært patrulje i nærheten. Den ene gangen fersket de noen i hærverk, og den andre gangen roet ned kamphaner. Den tredje gangen ville ikke politiet komme selv om jeg og flere andre vitner hadde sett en dement kjøre bil i flere mil, til fare for både seg selv og andre trafikanter. Anonymkode: 4eb3e...f40
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #18 Skrevet 9. desember 2016 Ja, da broren min prøvde å ha sex med meg. Det trodde ikke politiet noe på. Anonymkode: a7890...f33
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #19 Skrevet 9. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ringt tre ganger, to ganger har det vært patrulje i nærheten. Den ene gangen fersket de noen i hærverk, og den andre gangen roet ned kamphaner. Den tredje gangen ville ikke politiet komme selv om jeg og flere andre vitner hadde sett en dement kjøre bil i flere mil, til fare for både seg selv og andre trafikanter. Anonymkode: 4eb3e...f40 De ville nok. Men hadde ikke mulighet. Jobbet dagvakt i dag og gikk i et banket kjør i 8 timer. Men da jeg kikket over loggen før jeg gikk hjem var det flere lignende hendelser som var avsluttet med "ikke kapasitet". Og dette er en middels stor by på Østlandet. Når det er to som møter på jobb sier det seg selv at man må prioritere beinhardt. Det er trist at den ene telefonen man tar til politiet på sikkert ti år avsluttes med "har ikke tid", men det er dessverre noen som trenger hjelpen mer enn deg. Det går som regel bra er det noe som heter. Og så lenge ting går bra, synes det ikke godt nok at bemanningen er sjokkerende lav enkelte steder. Eneste måten å avdekke det på er at folk fortsetter å anmelde små saker og ringer inn om de trenger hjelp. Så får de som tar i mot telefonen avgjøre om det er deg eller han på andre linja som trenger mest hjelp. Kjenner også jeg blir frustrert når jeg leser slikt som dette, "ville ikke" "gadd ikke" "var for late". Vi jobber oss svette hver dag uten alltid å rekke å spise. Det er ikke på grunn av lønna eller frynsegodene, men fordi vi har et genuint ønske om å bidra. Samme drivkraften som sykepleiere har når de møter på fjerde nattevakten på rad. Ingenting tærer mer på motivasjonen enn å vite at hver dag har folk behov for oss, men vi strekker ikke til. Ikke nok folk, for få biler, for mye å gjøre. Så det er bra det er fokus på at man ikke fikk hjelpen man ønsket, men vær så snill og ikke legg det på de som jobber ute. Hadde de vært late hadde de jobbet med noe helt annet. Anonymkode: 566cb...eb3 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #20 Skrevet 9. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var noe lignende som skjedde meg. Har hatt en voldelig eks som flere ganger har truet med å "komme å ta meg". Hørte noen utenfor huset, prøvde å riste i døren osv. Til slutt kom politiet. De fant han ikke, det tok jo lang tid før de kom fordi han i tlf skulle spørre om alt mulig. Ja, jeg viste det ikke trengte å være eksen som lusket utenfor, men jeg så jo ikke hvem det var. Jeg følte meg truet og eneste personen jeg tenkte kunne luske rundt slik var jo eksen min. Jeg viste hva han var i stand til å gjøre, så fatter ikke at politiet ikke tok det mer seriøst. De viste fra tidligere hva han hadde gjort mot meg. TS Anonymkode: e9cb8...306 Det var ei som pratet med meg på tlf helt til politiet var der. Hadde helt angst. Anonymkode: 28ac2...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå