Gjest Frederik Skrevet 9. desember 2016 #1 Del Skrevet 9. desember 2016 I Norge så sier loven at man må kvotere kvinner inn i styrer i stedet for at man skal velge de beste. Nå kan man lese at Telenors kvinnelige styreleder rett og slett ikke var kvalifisert til å gjøre jobben sin. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/naeringsliv/waersted-om-telenor-feiden-jeg-soerger-for-aa-ha-ryggdekning-i-styret/a/23867356/ Er det ikke på tide at vi lar de mest kvalifiserte få jobben og ikke bare velger etter kjønn? Tror mange glemmer at det er arbeidsplassene det går ut over når de som styrer bedriften ikke er kvalifiserte. Hvor mange arbeidsplasser skal man egentlig risikere for at eliten blant kvinner skal få lov til å få noen styreverv de ikke er kvalifisert til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2016 #2 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Jeg er redd styrelederen antagelig er mer kvalifisert enn CEO, uten at det sier så mye. Men jeg tror styreleder har fått ett klart bilde at det er større problemer i styret enn kun Sigve nå, og hun bør samle sammen de som var illojale og få dem ut. Selskapet er ikke tjent med ett styre som leker reality show. Sigve har fått sin mulighet, og når antydningen til at har er på vei ut, styrker aksjen markant, er det kun tilliten til styreleder som kan redde han. Og det er en tillit vi vet han ikke har. Endret 9. desember 2016 av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 9. desember 2016 #3 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Dette er ganske enkelt. Etter at Brekke ble konsernsjef ble det bråk fordi det ikke ble en kvinne. Da Telenor skulle ha ny styreleder fikk valgkomiteen beskjed om å finne en kvinne (jeg kjenner noen som har vært involvert i dette), og det gjorde de. Vi har altså fått et system hvor man ganske riktig bruker kjønnskvotering når slike posisjoner skal deles ut, ganske spesielt. Kvinner klarer å skaffe seg posisjoner uten at de behøver denne bjørnetjeneste, på tide at man kutter ut dette PK-våset. Endret 9. desember 2016 av Leifern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2016 #4 Del Skrevet 9. desember 2016 Og så banker virkeligheten på, siden vi nå kan se historien: Sigve Brekke var feil kandidat. Og deler av styret driver taktisk spill for han. Det er lenge siden dette handlet om innover eller utovertiss og kvotering; nå handler det om kompetanse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Del Skrevet 9. desember 2016 Kvinner må kvoteres inn, fordi det ikke finnes noen kompetente kvinner til å gjøre jobben... Anonymkode: c4fd5...421 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 9. desember 2016 #6 Del Skrevet 9. desember 2016 16 minutter siden, Leifern skrev: Dette er ganske enkelt. Etter at Brekke ble konsernsjef ble det bråk fordi det ikke ble en kvinne. Da Telenor skulle ha ny styreleder fikk valgkomiteen beskjed om å finne en kvinne (jeg kjenner noen som har vært involvert i dette), og det gjorde de. Vi har altså fått et system hvor man ganske riktig bruker kjønnskvotering når slike posisjoner skal deles ut, ganske spesielt. Kvinner klarer å skaffe seg posisjoner uten at de behøver denne bjørnetjeneste, på tide at man kutter ut dette PK-våset. Tviler ikke på at de ønsket en kvinne. Husker jo at det var mye snakk om det i mediene. 12 minutter siden, Druid skrev: Det er lenge siden dette handlet om innover eller utovertiss og kvotering; nå handler det om kompetanse. Det handler om begge deler. Man har kvotert inn en styreleder som er udugelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2016 #7 Del Skrevet 9. desember 2016 Foreløpig ser vi ingen tegn til udugelighet hos styreleder. Vi får se hvordan hun takler situasjonen. Vi ser tegn til at styremedlemer konspirerer. Dette er hverken nytt eller uvanlig, selv om det ikke pleier spille ut på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 9. desember 2016 #8 Del Skrevet 9. desember 2016 15 minutter siden, Druid skrev: Foreløpig ser vi ingen tegn til udugelighet hos styreleder. Åpenbart er hun udugelig. Hun fortalte konsernsjefen at han burde gå samtidig som hun ikke hadde dekning fra styret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. desember 2016 #9 Del Skrevet 9. desember 2016 Siden alle talere hittil er menn, så får jeg vel komme med en kvinnes synspunkt, siden vi tross alt er på KvinneGuiden: Jeg kjenner ikke til denne saken, men jeg trenger ikke å lese den for å si at jeg er for tanken om at man vil ha begge kjønn i en spesiell type jobb eller i et styre. Det er sunt med blanding av kjønn. Men jeg er fullstendig imot kvotering, som er en dårlig kamuflert tvangsmetode. Slik jeg ser det er det ingen som vinner på kvotering: hverken den som får jobben, de som ikke får den, eller selskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Wrayburn Skrevet 9. desember 2016 #10 Del Skrevet 9. desember 2016 Kvotering er idiotisk men la oss være ærlige vi vet alle hvorfor det er slik at man må ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. desember 2016 #11 Del Skrevet 9. desember 2016 3 minutter siden, Knirke skrev: Siden alle talere hittil er menn, så får jeg vel komme med en kvinnes synspunkt, siden vi tross alt er på KvinneGuiden: Jeg kjenner ikke til denne saken, men jeg trenger ikke å lese den for å si at jeg er for tanken om at man vil ha begge kjønn i en spesiell type jobb eller i et styre. Det er sunt med blanding av kjønn. Men jeg er fullstendig imot kvotering, som er en dårlig kamuflert tvangsmetode. Slik jeg ser det er det ingen som vinner på kvotering: hverken den som får jobben, de som ikke får den, eller selskapet. Hvis du skal operere hjertet, vil du helst ha 50% sjanse for at du får en kvinne eller en mann, eller 100% sjanse for at det er den beste kirurgen villig til å operere deg? Jeg er helt enige i at man ikke burde hindre noen i å ta en jobb på grunn av kjønn (iallefall ikke i det offentlige, private bedriftseiere bør få gjøre akkurat hva dem vil). Men å kvotere inn noen er uakseptabelt. Da diskriminerer vi jo noen på grunn av kjønnet sitt. Vi må ha like muligheter, ikke likt utfall. Kvinner vinner på kvotering. Slik det er i dag har kvinner store fordeler i akademia, i næringslivet og flere og flere av yrkene menn kunne velge isteden for høyere utdanning blir nå kvotert bort til kvinner. Ofte kvinner med dårlige kvalifikasjoner. Når huset mitt brenner gir jeg fint faen i om jeg blir reddet av en Tina eller en Tommy eller Mullah Krekar, jeg vil ha ansatt den som er best, den som er sterkest, den som er raskest. Alt annet er rivende likegyldig. Hvis Tina ikke kan løfte like mye som Tommy får hun begynne å trene eller noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 9. desember 2016 #12 Del Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kvinner må kvoteres inn, fordi det ikke finnes noen kompetente kvinner til å gjøre jobben... Anonymkode: c4fd5...421 Åpenbart. Feministene burde lære seg å jobbe hardere og smartere i stedet for å tvinge seg inn i jobber de ikke er kvalifisert for. Jeg har i hvert fall ikke lyst til å miste jobben fordi sjefen min ble kvotert inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeoxBarca Skrevet 9. desember 2016 #13 Del Skrevet 9. desember 2016 Kvotering er en meget god ide dersom en ønsker og svekke den aktuelle bedriften eller samfunnsinstitusjonen . Jeg var vitne til kvotering når jeg var på opptak i Forsvaret 2008-2009 (relativt krevende gren men ikke noe spesialsoldat) - de slapp inn jenter som ikke klarte de fysiske minimumskravene. Identitetspolitikk er det samme som tribalisme og jeg blir oppriktig oppgitt når jeg observerer ellers intelligente mennesker som presser fram slike praksiser. Beste person for jobben uavhengig av kjønn, rase, religion! Dette er paradoksalt nok likestilling. Dvs like muligheter for alle. Prinsippelt gjør dette meg skeptisk til hele venstresiden da det framstår for meg som deres overordnede mål er at ALLE skal være like. Dvs en lik fordeling av kjønn, rase og religion. Dersom en ujevnhet forekommer skal dette forhindres ved at noen diskrimineres. Kosmisk rettferdighet på bekostning av moral, med negative konsekvenser. Idioti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. desember 2016 #14 Del Skrevet 9. desember 2016 46 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvis du skal operere hjertet, vil du helst ha 50% sjanse for at du får en kvinne eller en mann, eller 100% sjanse for at det er den beste kirurgen villig til å operere deg? ... Når huset mitt brenner gir jeg fint faen i om jeg blir reddet av en Tina eller en Tommy eller Mullah Krekar, jeg vil ha ansatt den som er best, den som er sterkest, den som er raskest. Alt annet er rivende likegyldig. Hvis Tina ikke kan løfte like mye som Tommy får hun begynne å trene eller noe. Ja, jeg skrev også "spesielle typer jobber". Da tenker jeg på steder som f.eks bilverksteder, der det kan være greit å ha en jente for å begrense toaletthumoren, eller typiske kvinneyrker der en mann kan roe gemyttene på hønseflokken. Jeg tok sikkerhetskurs i forbindelse med jobb, og selv om vi alle var igjennom røykdykkerøvelsene er jeg den første til å innrømme at jeg aldri skal bli røykdykker. Det handler om selvinnsikt mer enn noe annet, og det er for tungt for meg. Om andre kvinner tror de ville passet til oppgaven, så er det jo fint for dem. Men det bør ikke gå på bekostning av en mann som er fysisk sterkere. Men jeg er ingen feminist. Tvert imot, jeg synes det de holder på med er tull og fjas. Lik lønn for likt arbeid har man oppnådd for lenge siden, det er på tide å legge ned stridsøksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. desember 2016 #15 Del Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, Frederik skrev: Åpenbart er hun udugelig. Hun fortalte konsernsjefen at han burde gå samtidig som hun ikke hadde dekning fra styret. Du forutsetter at hun løy, og ikke ble lurt. Gitt at dette kommer ut av styrerommet, og hun er ikke tjent med situasjonen, taler alle kjente fakta for at hennes fremstilling er mest korrekt. Det betyr at hun har ett illojalt styre. Hun holder fortsatt kortene tett til brystet og har så langt ikke åpnet for spekulasjoner. Dermed vet vi ikke hva hun gjør i saken. Hvis det ikke blir opprydning i styret på sikt, kan man hevde hun er svak. Men alle vurderinger kommer først når vi ser hva som skjer framover. (og nei, det er ikke uvanlig at styreleder blir lurt. Det er ikke vanlig at det skjer i så store selskaper, for i store selskaper er styremedlemer mer lojale til aksjeeierne enn de har vært her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frederik Skrevet 9. desember 2016 #16 Del Skrevet 9. desember 2016 24 minutter siden, Druid skrev: Du forutsetter at hun løy, og ikke ble lurt. Gitt at dette kommer ut av styrerommet, og hun er ikke tjent med situasjonen, taler alle kjente fakta for at hennes fremstilling er mest korrekt. Det betyr at hun har ett illojalt styre. Hun holder fortsatt kortene tett til brystet og har så langt ikke åpnet for spekulasjoner. Dermed vet vi ikke hva hun gjør i saken. Hvis det ikke blir opprydning i styret på sikt, kan man hevde hun er svak. Men alle vurderinger kommer først når vi ser hva som skjer framover. (og nei, det er ikke uvanlig at styreleder blir lurt. Det er ikke vanlig at det skjer i så store selskaper, for i store selskaper er styremedlemer mer lojale til aksjeeierne enn de har vært her. Jeg har aldri sagt eller forutsatt at hun løy. Jeg har sagt at hun er udugelig. Du derimot kommer med konspirasjonsteorier som forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gorgonzola Skrevet 9. desember 2016 #17 Del Skrevet 9. desember 2016 4 timer siden, Leifern skrev: Dette er ganske enkelt. Etter at Brekke ble konsernsjef ble det bråk fordi det ikke ble en kvinne. Da Telenor skulle ha ny styreleder fikk valgkomiteen beskjed om å finne en kvinne (jeg kjenner noen som har vært involvert i dette), og det gjorde de. Vi har altså fått et system hvor man ganske riktig bruker kjønnskvotering når slike posisjoner skal deles ut, ganske spesielt. Kvinner klarer å skaffe seg posisjoner uten at de behøver denne bjørnetjeneste, på tide at man kutter ut dette PK-våset. En seier for likestillingen kalles det. Og det er godt mulig at det stemmer, i så fall forsterker det bare min motstand mot dette tøysete begrepet, som er utopisk, dystopisk, irrasjonelt, urealistisk og meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Z.Z Skrevet 9. desember 2016 #18 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) 2 timer siden, amativeReflection skrev: Når huset mitt brenner gir jeg fint faen i om jeg blir reddet av en Tina eller en Tommy eller Mullah Krekar, jeg vil ha ansatt den som er best, den som er sterkest, den som er raskest. Haha, dagens. Ser for meg en aldrende Krekar storme inn i et brennende hus i full islamistisk habitt for å redde de vantro. Denne karen har blitt et merkelig ikon, uavhengig av hvor ille de bakenforliggende meningene er og uansett hvor mange arrestasjoner og rettssaker han gjennomgår. Endret 9. desember 2016 av Z.Z Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #19 Del Skrevet 9. desember 2016 39 minutter siden, Z.Z skrev: Haha, dagens. Ser for meg en aldrende Krekar storme inn i et brennende hus i full islamistisk habitt for å redde de vantro. Denne karen har blitt et merkelig ikon, uavhengig av hvor ille de bakenforliggende meningene er og uansett hvor mange arrestasjoner og rettssaker han gjennomgår. Krekaren har harselert så til de grader med det norske rettssystemet og alltid kommet ut av det med føttene på bakken. Nesten så jeg håper sirkuset bare fortsetter i 20 år til, bare for å se den enorme inkompetansen regjeringer utviser for ikke å klare å bli kvitt ett eneste menneske. Fullstendig latterliggjøring på alle punkt. Sirkus Krekar ruller videre! Anonymkode: d9739...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå