Drømmern Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Jeg var på jobbintervju igår (gruppeintervju), og der spurte intervjueren om alle hadde søkt politiattest. Alle utenom meg nikket samtykkende. Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var da å søke. Som forutsett fikk jeg avslag på søknaden.. jeg har jo ikke fått jobben enda og ikke bekreftelse på formål. Sitter da igjen med noen spørsmål: 1. Hvordan kan alle de andre ha søkt om å få politiattest og fått dette godkjent? (Jeg fikk svar etter én dag, og noen av dem hadde den med på intervjuet). 2. Hvordan kan arbeidsgiver forvente at du har politiattest før det er mulig å få godkjent søknaden (uten bekreftelse på formål)? 3. Generelt, hvorfor kan jeg ikke få bevis på at jeg ikke har gjort noe galt uten å ha et spesielt formål? Kan det misbrukes på noen måte? Og hvorfor skulle jeg gjort det om jeg hadde plettfri vandel...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Er politiattest samme som vandelattest? Sånn som man for eksempel må vise når man skal jobbe med barn? Det får man lett hvis man ringer politikontoret. Anonymkode: 71f39...100
cmd Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Det kan hende at politi attest var en av kriteriene for å søke denne jobben. Du har lest grundig gjennom jobbstilling og hva krever de når du møter på 1.gangs intervju?
Drømmern Skrevet 9. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er politiattest samme som vandelattest? Sånn som man for eksempel må vise når man skal jobbe med barn? Det får man lett hvis man ringer politikontoret. Anonymkode: 71f39...100 Jepp. De vil nok ha formål da også, og det "har jeg ikke" foreløpig.. 1 minutt siden, cmd skrev: Det kan hende at politi attest var en av kriteriene for å søke denne jobben. Du har lest grundig gjennom jobbstilling og hva krever de når du møter på 1.gangs intervju? Politiattest er et kriterie for å få jobben ja (barnehagegreier), men det hjelper ikke når jeg får avslag på søknaden siden jeg faktisk ikke har fått jobben enda. Jeg skal få svar i løpet av neste uke, og hadde jeg fått godkjent søknaden hadde jeg hatt den klar til når det var relevant å fremvise den. .. men det er jo ikke tilfelle..
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Dette er også noe jeg har lurt på. Spesielt det i forhold til uttømmende politiattest. Har flere ganger streifet innom tanken på å prøve utdannelse innen politi, fengsel og tollvesen. Problemet er at jeg har en sak langt tilbake i tid (nasking). Vet ikke om det er registrert. Siden dette skjedde i tiden før digitalisering og alt med automatisk registrert i datasystemer. Men det er altså da ikke mulighet for å troppe opp på nærmeste politikammer og be om en uttømmende attest.. Eller hur? Anonymkode: 415d8...ff5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Man kan jo ikke bare få politiattest uten bekreftelse fra arbeidsgiver eller utdanning på hvorfor man trenger den? Enig i at det var merkelig, det vanlige er vel å søke attest etter å ha blitt tilbudt stillingen. Send mail til arbeidsgiver og be om bekreftelse på formål med attesten kanskje? Anonymkode: 23ca4...ff1
Drømmern Skrevet 9. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo ikke bare få politiattest uten bekreftelse fra arbeidsgiver eller utdanning på hvorfor man trenger den? Enig i at det var merkelig, det vanlige er vel å søke attest etter å ha blitt tilbudt stillingen. Send mail til arbeidsgiver og be om bekreftelse på formål med attesten kanskje? Anonymkode: 23ca4...ff1 I avslaget var de veldig tydelige på at jeg ikke fikk attest uten jobbtilbud. Uansett kleint å be om bekreftelse om formål fra arbeidsgiver når det slettes ikke er sikkert at jeg får jobb. Skulle det bli et problem får jeg heller forklare saken og vise til begrunnelse for avslag. Saksbehandlingen var jo såpas rask, at hvis de må vente bittelitt før de får attesten får det heller være. Haster det veldig har jeg kontakter som kan påskynde prosessen, men er jo ganske merkelig opplegg.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 Detaljer, detaljer. Du har jo nå også søkt om en politiattest, selv om du allerede har fått et avslag. Tilsvarende kan de andre også ha søkt på politiattest og har nok derfor fått det samme avslaget, eller får det i nær fremtid, med tanke på at ingen av dere faktisk har blitt tilbudt jobb ennå. Anonymkode: b3f71...f68
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er politiattest samme som vandelattest? Sånn som man for eksempel må vise når man skal jobbe med barn? Det får man lett hvis man ringer politikontoret. Anonymkode: 71f39...100 Ikke sånn det fungerer lenger. Alke søknader må sendes til samme sted(oppi nordnorge et sted). Jobbet som barnehageassistent via adecco for litt siden. Da fikk jeg et sånt vedlegg fra de, med bekreftelse på at jeg søkte jobb der, som måtte legges ved søknaden om politiattest. Ts; har du spurt arbeidsgivern? Kanskje de har glemt deg litt eller noe sånt? Anonymkode: bbad4...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå