AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har jobbet innenfor samme bransje i mange år, jeg har fått prøvd meg innenfor 3 forskjellige arbeidsplasser i denne bransjen også. Over nyttår får jeg leder jobb og har ansvar for å skaffe flere kunder (blant annet.) Det er et sted jeg jobbet hvor jeg vet om en håndfull av kunder som ikke er fornøyd. Er det ok å kontakte de kundene da under et nytt firma og foreslå bedre pris? Jeg skrev ikke under på noe angående det firmaets kunder da jeg forlot den jobben. Grunnen til at jeg sluttet i det firmaet var fordi jeg ikke var fornøyd med hvordan ting ble utført og oss "på gulvet" fikk mye kjeft pga dårlig arbeid. Nå føler jeg at jeg har lært hva kunder ønsker og kan faktisk tilby disse kundene noe bedre. Hva temker folk? Er det galt av meg? Anonymkode: 178d5...95b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Sikker på at du ikke har skrevet under på noe? Merkelig å ikke ha en slik klausul når jobben din var å skaffe kunder. Anonymkode: 0f399...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Vær forsiktig med å ta med deg kundeporteføljen din ut av jobben, du kan bli beskyldt for bedriftsspionasje. Skjedde med meg en gang.... Jævlig utrivelig opplevelse, og jeg visste virkelig ikke at jeg hadde gjort noe galt engang Anonymkode: c1b93...806
blonden Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Spør en advokat som kan se gjennom avtalen din for å være på den sikre side.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at du ikke har skrevet under på noe? Merkelig å ikke ha en slik klausul når jobben din var å skaffe kunder. Anonymkode: 0f399...6ac Jobben min var ikke å skaffe kunder til forrige stedet. Det er nå jeg får den jobben. Jeg har gått opp i gradene. Anonymkode: 178d5...95b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Det er også 1 5 år siden jeg var ansatt i det firmaet jeg prater om nå. Anonymkode: 178d5...95b
cmd Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 Jeg var også i sånn bransje. Og når jeg sluttet på jobb, kunne jeg ikke ta med gamle kunder over til nytt firma. Det er noe som heter "karantene". Jeg lurer på om det var 9 mnd. Dvs. jeg kunne ikke tatt med over til nytt firma. Det er klausul i arbeidskontrakt i enkelte bransjer. Gå gjennom signerte arbeidskontrakt om hva som står under oppsigelse.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 Akkurat nå, cmd skrev: Jeg var også i sånn bransje. Og når jeg sluttet på jobb, kunne jeg ikke ta med gamle kunder over til nytt firma. Det er noe som heter "karantene". Jeg lurer på om det var 9 mnd. Dvs. jeg kunne ikke tatt med over til nytt firma. Det er klausul i arbeidskontrakt i enkelte bransjer. Gå gjennom signerte arbeidskontrakt om hva som står under oppsigelse. Jeg gikk fra den jobben for 1.5 år siden. Hadde ingen lederjobb der i det hele tatt. Skrev kun vanlig ansatt arbeidskontrakt. Fikk en helt vanlig attest da jeg fikk samme type jobb et annet sted. Nå 1.5 år i samme type jobb for nye firmaet så får jeg leder jobb der jeg får ansvar for blant annet å skaffe nye kunder. La oss si at jeg jobbet i kantine og serverte mat i forrige jobben. Fortsatte å jobbe i kantine og servere mat i nye jobben. Men nå har jeg gått opp i gradene. Jeg vet om 5-6 kunder som ikke er altfor store som ikke var fornøyde noe som gikk utover oss som serverte. Men hvis jeg kan komme nå snart 2 år etterpå og tilby noe bedre? Jeg kjenner ei som fremdeles jobber for gamle firmaet, de i ledelsen fungerer dårlig og de mister flere og flere kunder her i byen. Er det virkelig ulovlig å kontakte de? Fikk bare en attest da jeg sluttet i jobben somsagt. (Kantine er ikke jobben, bare beste måte å forklare på.) Anonymkode: 178d5...95b
cmd Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 Jeg tør ikke å svare konkret. Men du sier at det er gått 1,5 år fra den forrige jobben. Det har ikke noe å si om du er gått i gradene. For eks. om du hadde jobbet som medarbeider og gått over til rådgiver, salgsleder, har det fortsatt ikke noe å si. Det er snakk om det gamle firma og det nye firma du jobber i. Jeg tror ikke sånn kranetene tid var over ca. 1,5 år. Det varierer fra jobb til jobb men tror 1,5 år er veldig lenge. Du kan sikkert ta kontakt med kundene. (tror jeg)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 12 minutter siden, cmd skrev: Jeg tør ikke å svare konkret. Men du sier at det er gått 1,5 år fra den forrige jobben. Det har ikke noe å si om du er gått i gradene. For eks. om du hadde jobbet som medarbeider og gått over til rådgiver, salgsleder, har det fortsatt ikke noe å si. Det er snakk om det gamle firma og det nye firma du jobber i. Jeg tror ikke sånn kranetene tid var over ca. 1,5 år. Det varierer fra jobb til jobb men tror 1,5 år er veldig lenge. Du kan sikkert ta kontakt med kundene. (tror jeg) Jeg tar jo på sett og vis ikke kundene heller. Jeg gir et tilbud som en helt vanlig konkurrent. Så får man jo se hva kunden vil. Det blir jo som en vanlig konkurranse. Og i dette yrket er det mye av det. Anonymkode: 178d5...95b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #11 Skrevet 9. desember 2016 Undersøk kontrakten din fra firmaet du jobbet i før for eventuelle klausuler (ta det gjerne med jurist, disse tingene kan være mer komplekst formulert), ville også lest eventuelle personalhåndbøker eller annen form for internt reglement som er fastsatt fra tidligere arbeidsplass. Viktig at man klarerer dette slik at man ikke bryter noen form for karantene. Når og hvis det viser seg at du ikke har karantene, så er det selvsagt bare å kjøre på. Det er fri konkurranse innen mange bransjer, og jeg ville ikke hatt noe problem med å ta kunder fra en tidligere arbeidsgiver som i tillegg behandlet en dårlig. Anonymkode: 8d269...619
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #12 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Undersøk kontrakten din fra firmaet du jobbet i før for eventuelle klausuler (ta det gjerne med jurist, disse tingene kan være mer komplekst formulert), ville også lest eventuelle personalhåndbøker eller annen form for internt reglement som er fastsatt fra tidligere arbeidsplass. Viktig at man klarerer dette slik at man ikke bryter noen form for karantene. Når og hvis det viser seg at du ikke har karantene, så er det selvsagt bare å kjøre på. Det er fri konkurranse innen mange bransjer, og jeg ville ikke hatt noe problem med å ta kunder fra en tidligere arbeidsgiver som i tillegg behandlet en dårlig. Anonymkode: 8d269...619 Hadde mye kjøring i det firmaet og spurte flere ganger om å bruke firmabil mellom kundene. Men det kunne jeg ikke. I tillegg jobbet jeg 6 dager i uken uten helgetillegg og fikk ikke kjøregodtgjørelse for å måtte bruke privatbil. Samt dårlig tid pr kunde som førte til at kunden enten ikke ble fornøyd eller at jeg jobbet gratis, for overtidsbetalt fikk man heller ikke. Jeg kjempet lenge med dette firmaet og leste side opp og side ned med regler og slikt, jeg kan det meste på akkurat det. Men så dukket dette andre firmaet opp og jeg fikk samme type jobb der, bedre lønn, alt man har krav på etc. Anonymkode: 178d5...95b
Kara W Skrevet 9. desember 2016 #13 Skrevet 9. desember 2016 De gangene jeg har opplevd karantene, så har det vært snakk om ett år, så jeg tror du er ganske trygg. En ting du kanskje bør være forsiktig med er å bruke informasjon du fikk på den forrige jobben som salgsargument nå. Hvis du f.eks fikk vite at kunden holdt på med et hemmelig prosjekt, eller du vet noe om kundens finansielle situasjon, så er dette taushetsbelagt informasjon som du ikke kan benytte deg av nå. (Alle vet jo at du kommer til å ha dette i bakhodet, men du kan ikke bruke dette formelt i tilbudene dine eller ta det opp på møter).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå