Hilli74 Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Min sønn på snart 3 år har nylig byttet barnehage da vi har flyttet. Tilvenningen har vært vanskelig, han har nettopp funnet seg til rette (etter 2 mnd). Noe av grunnen tror jeg er at de ofte åpner avdelingene så barna løper fritt mellom 3 avdelinger. Det er 2 storbanravdelinger samt en mellomavdeling (fra 2-3 år) som min sønn går i. Jeg synes selv ofte det er "kaos" når jeg leverer og henter han, da det fort blir mange barn på små rom. Det er 16 barn på storbarnavdelingene og 14 på denne mellomavdelingen han går på. Jeg har opplevd å komme inn på en an de 3 avdelingene, og når de har "åpnet dørene" kan det fort være 20-25 barn inne på et av de små rommene. Jeg tenker at det har vært mange å fprholde seg til for han i starten, men også at det blir "slitsomt" på sikt for et lite barn med så mange barn samlet. Er dette vanlig praksis rundt omkring? Jeg hentet han en fredag ikke lenge før stengetid, det var fullstendig kaso med masse unger, kjempevarmt i rommet og jeg tenker også på jo flere barn jo mer smitte. Han har vært forkjølet siden han startet der for over 2 mnd siden. Han var sjelden syk før. Synspunkter?
evelynn Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Greit til de store barna, da kan de bli kjent med hverandre. Men ikke så bra til de små. Hos oss er det 2 advelinger til småbarn, og de leker sammen av og til. Og to avdelinger til store barn og en til førskole barn - og de ofte leker sammen. Av og til leker også de store med de små, men aldri alle avdelingene på samme tid, og det er alltid planlagt og overvåket av voksne. 1
Siri_H Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Jeg tenker at det ofte er frilek på begynnelsen og slutten av dagen. I løpet av kjernetiden er det nok mer organisert, aldersgrupper, forskjellige aktiviteter osv slik at det ikke er "fritt" på samme måten.
ViljaH Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Basebarnehage... ungene flyter rundt, vanskeligere å være ny. Hos oss har de to småbarns- og to storbarnsavdelinger. Og så har de litt felles områder inne imellom avdelingene. Inne er de ofte på sine egne avdelinger, og ofte aldersklubber gjør noe sammen for å få til mindre grupper. Da er de 4-6 barn. I frilek kan barna være på fellesområder på tvers av storbarnsavd. Småbarns er nesten alltid bare sin avd på fellesområder. Ute leker ungene på tvers av avdelinger, selv om de også der har aldersklubber og skjermer de minste mye på egne områder. De har ikke noe tro på basebarnehager, og veksler på større og mindre grupper. De mener barna har godt av å ofte være i mindre grupper. Mindre kaos og bråk, bedre relasjoner mellom barna, tryggere barn. Ikke minst, enklere å være ny. De voksne har også bedre oversikt, og styrer barna hvis behov til å leke to-tre stk. Da blir man fort kjent. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Det er fordeler og ulemper med alt. Vårt barn går i en liten barnehage, med bare 15 barn på storebarnsavdelingen, hvorav de fleste er i to/treårsalderen, og mange er mye borte. Ypperlig for småbarna hvorav flere trenger litt ekstra omsorg og ro og rutiner, drepen for vår snart-seksåring som kjeder vettet av seg, har vært der i fire år og aldri får leke med noen eller noe på sitt eget nivå. Det skjer altfor lite for de få store. I år skulle vi gjerne hatt ham i en stor basebarnehage, jo flere seksåringer jo bedre . Vi var dog superfornøyde den gangen vårt barn var den yngste, og alt var så rolig og stabilt... Anonymkode: 05955...19c 1
Hilli74 Skrevet 9. desember 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2016 7 timer siden, ViljaH skrev: Basebarnehage... ungene flyter rundt, vanskeligere å være ny. Hos oss har de to småbarns- og to storbarnsavdelinger. Og så har de litt felles områder inne imellom avdelingene. Inne er de ofte på sine egne avdelinger, og ofte aldersklubber gjør noe sammen for å få til mindre grupper. Da er de 4-6 barn. I frilek kan barna være på fellesområder på tvers av storbarnsavd. Småbarns er nesten alltid bare sin avd på fellesområder. Ute leker ungene på tvers av avdelinger, selv om de også der har aldersklubber og skjermer de minste mye på egne områder. De har ikke noe tro på basebarnehager, og veksler på større og mindre grupper. De mener barna har godt av å ofte være i mindre grupper. Mindre kaos og bråk, bedre relasjoner mellom barna, tryggere barn. Ikke minst, enklere å være ny. De voksne har også bedre oversikt, og styrer barna hvis behov til å leke to-tre stk. Da blir man fort kjent. Akkurat som jeg tenker. MIndre kaos og bedre relasjon mellom barna. Er vel smak og behag.. Problemet er at det er fullt i de andre barnehagene i nærheten og ventelister, samt at jeg vegrer meg for å bytte barnehage igjen. Da måtte det være at man flytter tilbake til der vi bodde så han kan evt kan begynne i den gamle barnehagen han gikk i og trivdes så godt i...
Hilli74 Skrevet 9. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2016 8 timer siden, evelynn skrev: Greit til de store barna, da kan de bli kjent med hverandre. Men ikke så bra til de små. Hos oss er det 2 advelinger til småbarn, og de leker sammen av og til. Og to avdelinger til store barn og en til førskole barn - og de ofte leker sammen. Av og til leker også de store med de små, men aldri alle avdelingene på samme tid, og det er alltid planlagt og overvåket av voksne. Her blander de altså 3 avdelinger stadig (2-6 år).
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 I vår barnehage har de åpent mellom de tre avdelingene kun på morgen. En av fordelene da er at alle barna kjenner alle de voksne slik at de voksne da lettere kan rules ved sykdom og ferieavviklinger (jul og sommer). Har aldri opplevd det som vanskelig. Dette er da ikke en stor barnehage, aldri vært fult på alle avdelingene. Anonymkode: 1173e...a90
Hilli74 Skrevet 9. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2016 Det er 15 barn på hver av de 3 avdelingene her. Jeg har ofte opplevd når jeg henter om ettermiddagen at det er 20-25 barn samlet på et ganske lite rom - noe jeg synes kan virke noe "kaotisk"
Orly Skrevet 9. desember 2016 #10 Skrevet 9. desember 2016 Vi har åpent mellom avd fram til 9.30 og etter 15.30 Ungene elsker å være på besøk hos hverandre på avd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå