AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har en 13,5år gammel norsk skogskatt som foreldrene minen passer mens jeg studerer. Jeg studer i en annen del av landet og er hjemme på juleferie. Jeg la merke til at munnen hans var litt skeiv og tok enn skjekk. Den ene hjørnetannen er knekt med en liten bit igjen oppe. Han har også en del tannstein, men normalt farger tannkjøtt. Han maler og koser seg og virker tilfreds. Spiser tørrfôr litt sakte,, men spiser oppbløtet mat normalt. Og da er dilemmaet, skal jeg dra til dyrlegen? Det er stor risiko å legge gamle dyr i narkose. Regne også med at de sikkert må trekke restene av tannen og at han kanskje må gå på medisiner. Da blir han pleieplasient, og jeg reiser snart tilbake (selve julen skal jeg feire hos samboeren min) og kan ikke pleie han så mange dagene til. Han er jo glad å pigg? Er redd narkosen eller komplikasjonene av inngrepet skal gjøre mer skade enn nytte. I tillegg er han sykelig redd å være i bur å kjøre bil, får nesten hjertestans. Så turen til dyrelegen vil være en lidelse. I tilregg er også penger dessverre et tema. Som student har jeg ikke så mye for tiden. Og dyreleger skal ofte ta røntgen og mye ekstra. Da blir der fort mange tusen. Og før dere halshugger meg for å få dyr jeg ikke har råd til var jeg 13 år når jeg fikk han og broren. Jeg slet psykisk grunnet alvorlig mobbing, og stolte ikke på mennesker men elsket katter og likte rasen norsk skogkatt. Så jeg fikk de i gave, og de har vært terapi dyr og hjulpet meg. I dag er jeg normalvtakket være dem, de hjalp meg fra gjørma. Broren hans døde av kreft i sommer. I vår brukte jeg alle pengene på å ta prøver å lignende for å finne ut hva som feilte han (8000) Mamma ble rasende, fordi jeg brukte så mye penger når utfallet blir det samme: død. Og rett fikk hun, alle pengene og og prøvene hadde ingen betydnig for utfallet. Anonymkode: 02092...1ab
Gjest aceydazey Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 Dra til veterinæren! Hunden min brakk en tann, og de fjernet den under narkose, smertestillende et par dag med bløt mat, og fin igjen. Hvis du ikke gjør det så fikk jeg beskjed om det hunden kom til å ha vondt, og det ville bli betennelse.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Snakk med dyrlegen, spør hva som bør gjøres og få prisoverslag før du bestemmer deg. Hvis du har mulighet, kontakt flere dyrkeger, for prisen kan variere veldig mye. Anonymkode: a0ea8...480
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Takk dere 😊 Pris overslag var en god ide. Jeg kan jo også spørre hvor lang tid det vil ta for han å komme seg, han er jo svært gammel. Hvis det vil gjøre mer skade enn nytte vil jeg jo heller la han kose seg med bløtmat enn å sende han igjennom en prosedyre som skader han Anonymkode: 02092...1ab
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Narkose kan så klart være en rissiko, men om det er en ellers frisk katt uten sykdommer så går det i de fleste tilfeller bra men det kan umulig være behagelig å gå med den tanna, så jeg ville uansett hørt med dyrlegen. Man trenger ikke betale for telefon konsultasjon å en liten sjekk koster heller ikke mye, så kan man bestemme etter der Anonymkode: 3c268...13a
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Jeg hadde ikke gjort det om dyret ikke så ut til å ha vondt. Å legge en så gammel katt i narkose hadde jeg ikke gjort om det ikke var absolutt nødvendig. Til og med unge dyr kan dø i narkose, og det kan ha en effekt på helsa fremover også. Han har vel en måte å si fra om han får det vondt. Jeg merker det iallefall på mine dyr om de har det.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #7 Skrevet 10. desember 2016 En knekt hjørnetann bør komme ut, og tannstein fjernes. Under tannsteinen kan det være flere stygge ting man ikke ser. Om du ikke har råd så er billigste alternativ å avlive. Dyrets vel og ve skal foran pengeproblemer. Anonymkode: f906b...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #8 Skrevet 10. desember 2016 Katter er kjent for å skjule sine lidelser så han kan fortsatt ha smerter, selv om han virker fin. Hvis han har problemer med tørrfor så tyder det på det. Ville tatt han til dyrlegen 😊 er det ingen som kan hjelpe deg litt økonomisk? Anonymkode: ff5de...332 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #9 Skrevet 10. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En knekt hjørnetann bør komme ut, og tannstein fjernes. Under tannsteinen kan det være flere stygge ting man ikke ser. Om du ikke har råd så er billigste alternativ å avlive. Dyrets vel og ve skal foran pengeproblemer. Anonymkode: f906b...4eb Dette. Man skaffer seg forsikring om man ikke har råd til å punge ut flere 1000 på en gang. Tror man at dyret kan ha smerter så fikser man det! Har man ikke råd så avliver man, ikke at det skal være greit å avlive på noen som helst måte når det kunne vært fikset, men heller det en at dyret skal gå å ha vondt fordi eier ikke har råd til å fikse det. Anonymkode: 3c268...13a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå