AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Jeg er i utlandet, og har tatt med meg en reinsdyrstek fra Norge. Den vil jeg lage et gourmetmåltid av i morgen, og servere for mine utenlandske venner. Men jeg sliter litt med hvilken saus jeg skal lage. I Norge har jeg tidligere brukt kremet klassisk viltsaus, med brunost i. Jeg tok ikke med meg andre ingredienser fra Norge enn selve reinsdyrsteken. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal basere sausen på. Noen som kan hjelpe med idèer til saus? Jeg har googlet, men finner bare sauser som inneholder ingredienser jeg ikke kan skaffe her. Jeg kan ikke skaffe: Brunost, viltbuljong/viltkraft, rips, rømme. Steken skal serveres med potetgrateng, steinsoppstuing og tyttebærsyltetøy. Anonymkode: 6da90...c63
Jerry Lee Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 (endret) Tyttebær nevner du. Det bruker jeg i sauser. Får du tak i rips og/eller rognebær, er det godt, også. Knuste einerbær? Kraft kokt på dyrets bein, fett og innmat kanskje? (Edit : Ser nå det var kun steken du har) Endret 9. desember 2016 av Jerry Lee
onyx Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Lag steinsoppsaus i stedet for stuing og bruk sjyen fra steika i sausen. Bruk gjerne timian og ørlite einerbær (om du har), så får du en nydelig smak som passer godt til rein! Server heller grønnsaker til, glaserte rotgrønnsaker, sukkererter, rosenkål etc. 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 Du kan lage saus av stekesjyen. Lag basis til brunsaus, ha i avsilt stekesjy, og tilsett evt. litt fløte (eller creme fraiche). Det kan være at du får tak i rips i frysedisken. I tillegg kan du bruke kalve- eller grønnsaksfond (selv om jeg personlig foretrekker stekesjy). Et annet alternativ (fra Kokkelandslagets Store Kokebok) er en rødvinssaus med balsamicoeddik. (Vet ikke om jeg har lov til å skrive den her mht. åndsverklov og slikt). Hvis hjortestek er vanlig der du bor, så kan du se hva som brukes til slike retter.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, onyx skrev: Lag steinsoppsaus i stedet for stuing og bruk sjyen fra steika i sausen. Bruk gjerne timian og ørlite einerbær (om du har), så får du en nydelig smak som passer godt til rein! Server heller grønnsaker til, glaserte rotgrønnsaker, sukkererter, rosenkål etc. Takk! Einerbær og timian finner jeg her. Supert tips! Anonymkode: 6da90...c63 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, Lafemmemauvaise skrev: Du kan lage saus av stekesjyen. Lag basis til brunsaus, ha i avsilt stekesjy, og tilsett evt. litt fløte (eller creme fraiche). Det kan være at du får tak i rips i frysedisken. I tillegg kan du bruke kalve- eller grønnsaksfond (selv om jeg personlig foretrekker stekesjy). Et annet alternativ (fra Kokkelandslagets Store Kokebok) er en rødvinssaus med balsamicoeddik. (Vet ikke om jeg har lov til å skrive den her mht. åndsverklov og slikt). Hvis hjortestek er vanlig der du bor, så kan du se hva som brukes til slike retter. Hjort er mye brukt her, men det er ikke vanlig med saus. Men takk for godt tips om saus fra stekesky! Rips er vanskelig å finne. Men jeg kan kanskje bruke litt tyttebærsyltetøy? Dersom det ikke blir for søtt, da. Takker for alle tips, og håper på flere. (Og dunker hodet i veggen et par ganger for å ikke ha tenkt langt nok da jeg reiste fra Norge. En Toro-viltsaus med litt modifikasjoner hadde gjort susen... ) Anonymkode: 6da90...c63
onyx Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk! Einerbær og timian finner jeg her. Supert tips! Anonymkode: 6da90...c63 Bare hyggelig. Jeg tror også at steinsoppsaus gir en bedre helhetlig rett enn å ha både grateng, stuing OG en saus i tillegg. Blir mye sausete konsistenser. Heller litt grønt på tallerkenen. Og om du er har nok sopp, så kan du steke opp noen fine skiver steinsopp til garnitur i tillegg til sausen.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjort er mye brukt her, men det er ikke vanlig med saus. Men takk for godt tips om saus fra stekesky! Rips er vanskelig å finne. Men jeg kan kanskje bruke litt tyttebærsyltetøy? Dersom det ikke blir for søtt, da. Takker for alle tips, og håper på flere. (Og dunker hodet i veggen et par ganger for å ikke ha tenkt langt nok da jeg reiste fra Norge. En Toro-viltsaus med litt modifikasjoner hadde gjort susen... ) Anonymkode: 6da90...c63 Frosne tranebær/cranberries kan erstatte tyttebær - ikke så ulikt. Bjørnebær passer også fint. Anonymkode: de539...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå