AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Del Skrevet 9. desember 2016 Hei, jeg bare lurer på om det er noen der ute som kanskje er i samme problemstilling som meg. Har ofte følt at nordmenn er kanskje de vanskeligste når det kommer til fordommer mot en man velger å være sammen med. Vel det var det jeg tenkte til jeg ble sammen med denne albanske gutten (oppvokst i Norge) og jeg innså at min norske familie var veldig aksepterende i forhold til hans familie som ble fly forbannet fordi han hadde funnet seg en norsk jente. De ville ikke høre et ord om meg, og hver gang han var med meg ringte de hele tiden (har enda ikke stoppet etter 2 år...). Jeg vet det ikke er ment personlig, men det gikk veldig innpå meg. Skammer meg over å være norsk, ikke-muslim. Sånn som kanskje utenlandske føler seg når de møter på slik rasisme fra nordmenn (eller ett og slett hvem som helst). Vi har vært sammen i 2 år nå, han har møtt familien min. Men jeg må innse at det aldri blir noe mellom oss fordi familien hans nekter. Tror ikke de helt skjønner at de ødelegger for folk. Jeg har slitt mye psykisk på grunn av dette. Han er min beste venn så jeg kan ikke bare Get on. En stor del av min virkelighetsoppfatning har endret seg, og jeg blir rett og slett rasende. Uansett hvilken religion eller kultur man tilhører, og uansett hvilken etnisitet man har bør det ikke ha noe å si i 2016. Faktum er at jeg er fra Norge og da stiller jeg faktisk krav til den friheten til å velge. Hele min tid før han trodde jeg at jeg skulle møte en og alt gikk bra, hvert fall til nå viss grad da. Jeg forventet ikke at sånne ting som dette skulle skje i selveste Norge. For meg er dette SCI-fi men jeg kan ikke gjøre noe med det. Jeg elsker han... vi har vært gjennom mye sammen så han har blitt min aller beste venn og jeg vil jo dele livet mitt med han. lurer på om er er noen som kanskje har det på samme måte eller kan fortelle om forhold mellom albanere og nordmenn? Om hva som kan komme ol å kje eller hva om bør skje? Anonymkode: bf8ee...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Del Skrevet 9. desember 2016 Nå er Ikke albanerene en helt homogen gruppe, en del albanere er faktisk kristne og litt mer aksepterende. Men ja familien står sterkt og mannen er overhodet i huset. Skal overlate til andre å komme med egne opplevelser. Anonymkode: 560e6...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 9. desember 2016 #3 Del Skrevet 9. desember 2016 Tja, nei det eneste jeg kan foreslå er å lese Romeo & Juliet på originalspråket. "Love is a smoke raised with the fume of sighs; Being purged, a fire sparkling in lovers' eyes; Being vexed, a sea nourished with loving tears. What is it else? A madness most discreet," Mmmmh, jepp ... håper det hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Del Skrevet 9. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg bare lurer på om det er noen der ute som kanskje er i samme problemstilling som meg. Har ofte følt at nordmenn er kanskje de vanskeligste når det kommer til fordommer mot en man velger å være sammen med. Vel det var det jeg tenkte til jeg ble sammen med denne albanske gutten (oppvokst i Norge) og jeg innså at min norske familie var veldig aksepterende i forhold til hans familie som ble fly forbannet fordi han hadde funnet seg en norsk jente. De ville ikke høre et ord om meg, og hver gang han var med meg ringte de hele tiden (har enda ikke stoppet etter 2 år...). Jeg vet det ikke er ment personlig, men det gikk veldig innpå meg. Skammer meg over å være norsk, ikke-muslim. Sånn som kanskje utenlandske føler seg når de møter på slik rasisme fra nordmenn (eller ett og slett hvem som helst). Vi har vært sammen i 2 år nå, han har møtt familien min. Men jeg må innse at det aldri blir noe mellom oss fordi familien hans nekter. Tror ikke de helt skjønner at de ødelegger for folk. Jeg har slitt mye psykisk på grunn av dette. Han er min beste venn så jeg kan ikke bare Get on. En stor del av min virkelighetsoppfatning har endret seg, og jeg blir rett og slett rasende. Uansett hvilken religion eller kultur man tilhører, og uansett hvilken etnisitet man har bør det ikke ha noe å si i 2016. Faktum er at jeg er fra Norge og da stiller jeg faktisk krav til den friheten til å velge. Hele min tid før han trodde jeg at jeg skulle møte en og alt gikk bra, hvert fall til nå viss grad da. Jeg forventet ikke at sånne ting som dette skulle skje i selveste Norge. For meg er dette SCI-fi men jeg kan ikke gjøre noe med det. Jeg elsker han... vi har vært gjennom mye sammen så han har blitt min aller beste venn og jeg vil jo dele livet mitt med han. lurer på om er er noen som kanskje har det på samme måte eller kan fortelle om forhold mellom albanere og nordmenn? Om hva som kan komme ol å kje eller hva om bør skje? Anonymkode: bf8ee...413 Jeg er kvinne i 20 årene som er født og oppvekst i Norge. Mine foreldre er opprinnelig fra Albania. Jeg har i hele barndommen min slitt med det å finne meg selv. Med foreldre som snakker "dritt" om nordmenn. Mener at bare dems kultur, levemåte og syn på ting er riktig. Mange av dem er veldig strenge og barna dems må gjøre som dem vil. De forventer at du skal tilfredsstille dem. Så siden de har fødet deg så mener dem at de eier deg. Dette endte opp med at jeg flyttet hjemmeifra før jeg ble 18. Har ikke hatt kontakt med familien på snart 9 år. Har kjæreste (samboer) som er fra et annet land og han er langt ifra akseptert. Har også fått ett barn med denne mannen og familien min bryr seg rett og slett ikke om barnebarnet sitt. Albanere liker bare sitt eget folk og du kan ikke være sammen med eller gifte deg med noen fra ett annet land. Og da gjelder det ikke bare Norge men alle land i verden. Noen ganger er det sånn at albanske menn har litt friere tøyler og kan velge partner fra ett annet land. Jeg kjenner albanske menn som bor i Norge og har kone både fra Norge, Vietnam, Tyrkia, Bulgaria osv...for kvinnene derimot er det helt umulig å være sammen med noe annet enn albaner. Jeg kan da tenke at kjæresten din enten kommer til å gjøre som han vil og fortsette å være sammen med deg. Eller så kommer han til å måtte gjøre foreldrene sine fornøyde å enten finne en albansk dame i Norge eller importere fra hjemlandet. Det er veldig synd og det ser man også mye blant pakistanere. Hvor foreldrene forventer at de gifter seg med en pakistansk dame og importerer henne også flyr dem rundt her med en elskerinne i hvert hjørne. Det er fordi de ikke får leve livet sitt som dem selv vil. Desverre! Jeg vet ikke hva mer jeg kan si eller mene noe om hvordan deres forhold vil utvikle seg. Men har dem bestemt seg for å ikke like deg så er det kanskje veldig lite som kommer til å få dem til å endre mening. Har han kjæresten din fortalt foreldrene sine om deg og har han prøvd å invitere deg hjelm til dem? Anonymkode: 2b29d...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #5 Del Skrevet 9. desember 2016 Skjønner f... ikke hva de gjør i Norge med sånne fordommer mot nordmenn. Regner med disse er Kosovo-albanere og ikke fra Albania. mitt råd til deg: kom deg vekk fra han. Du kommer bare til å få problemer. Det kan jeg love deg. Mulig jeg også har fordommer etter å ha vært i det landet i over 1 år, men foreløpig står jeg støtt og ingen har klart å motbevise. Vent og se eller kom deg videre nå. Anonymkode: cfa80...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 9. desember 2016 #6 Del Skrevet 9. desember 2016 Jeg var med ei bosnisk dame i en periode. Det gikk ikke av samme grunn som du nevner, flere av familiemedlemmene godtok meg ikke. Foreldrene var forholdsvis aksepterende, det samme med kvinnene, men brødrene og besteforeldrene var ikke superhappy. Skulle ikke blandes inn noe kritthvitt østlandsblod der i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. desember 2016 #7 Del Skrevet 9. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg bare lurer på om det er noen der ute som kanskje er i samme problemstilling som meg. Har ofte følt at nordmenn er kanskje de vanskeligste når det kommer til fordommer mot en man velger å være sammen med. Vel det var det jeg tenkte til jeg ble sammen med denne albanske gutten (oppvokst i Norge) og jeg innså at min norske familie var veldig aksepterende i forhold til hans familie som ble fly forbannet fordi han hadde funnet seg en norsk jente. De ville ikke høre et ord om meg, og hver gang han var med meg ringte de hele tiden (har enda ikke stoppet etter 2 år...). Jeg vet det ikke er ment personlig, men det gikk veldig innpå meg. Skammer meg over å være norsk, ikke-muslim. Sånn som kanskje utenlandske føler seg når de møter på slik rasisme fra nordmenn (eller ett og slett hvem som helst). Vi har vært sammen i 2 år nå, han har møtt familien min. Men jeg må innse at det aldri blir noe mellom oss fordi familien hans nekter. Tror ikke de helt skjønner at de ødelegger for folk. Jeg har slitt mye psykisk på grunn av dette. Han er min beste venn så jeg kan ikke bare Get on. En stor del av min virkelighetsoppfatning har endret seg, og jeg blir rett og slett rasende. Uansett hvilken religion eller kultur man tilhører, og uansett hvilken etnisitet man har bør det ikke ha noe å si i 2016. Faktum er at jeg er fra Norge og da stiller jeg faktisk krav til den friheten til å velge. Hele min tid før han trodde jeg at jeg skulle møte en og alt gikk bra, hvert fall til nå viss grad da. Jeg forventet ikke at sånne ting som dette skulle skje i selveste Norge. For meg er dette SCI-fi men jeg kan ikke gjøre noe med det. Jeg elsker han... vi har vært gjennom mye sammen så han har blitt min aller beste venn og jeg vil jo dele livet mitt med han. lurer på om er er noen som kanskje har det på samme måte eller kan fortelle om forhold mellom albanere og nordmenn? Om hva som kan komme ol å kje eller hva om bør skje? Anonymkode: bf8ee...413 Jeg vet sannelig ikke hvilke råd jeg skal komme med, annet enn at du kan kontakte mentalhelses hjelpetelefon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå