AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #1 Skrevet 9. desember 2016 Jeg skal kjøpe bolig, er helt i startfasen og ikke snakket med banken ennå. Men jeg lurer på dette med kjøpesum/lånesum hvis man kjøper borettslagsleilighet. Si at leiligheten er prisantydet til 1,5 mill, og så er det 500k i fellesgjeld, altså totalpris på 2 mill. La oss si at jeg har ingen ek bare sånn for enkelhetens skyld. Hvor stort blir lånet jeg må ta, er det på 1,5 mill eller 2? Jeg er nesten 30 og dette blir min første egne bolig. I diskusjon med mamma sier hun at jeg da må få 2 mill i lån, men når man betaler ned på fellesgjelden med de månedlige utgiftene får jeg liksom ikke dette til å henge på greip. Takker for all hjelp! Anonymkode: d3170...236
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #2 Skrevet 9. desember 2016 I brl er totalprisen innskudd + fellesgjeld. I selveier/eieseksjon er totalprisw prisen + dokumentavgiften. Du må ha finansiering for hele kjøpesummen + gebyrer og dokumentavgift. Sett deg inn i tingene ved å lese på OBOS eller meglernes sider. Alt står tydelig forklart i boligprospektene for hver enkelt bolig som selges. Anonymkode: 1248b...892
1337 Skrevet 9. desember 2016 #3 Skrevet 9. desember 2016 Du tar opp 1,5 mill i lån i banken, men må ha nok inntekt til å betjene 2 mill i lån. Så ditt totale lån kommer på 2 milllioner, men da til to forskjellige utlånere. Banken din kan gi deg et "tak", si 2,5 millioner. Dette er maks det du kan ha i lån, gjeld til banken + fellesgjeld (+eventuelt billån, studielån, kredittkortgjeld osv) 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #4 Skrevet 9. desember 2016 46 minutter siden, 1337 skrev: Du tar opp 1,5 mill i lån i banken, men må ha nok inntekt til å betjene 2 mill i lån. Så ditt totale lån kommer på 2 milllioner, men da til to forskjellige utlånere. Banken din kan gi deg et "tak", si 2,5 millioner. Dette er maks det du kan ha i lån, gjeld til banken + fellesgjeld (+eventuelt billån, studielån, kredittkortgjeld osv) Da forstår jeg! Da har jeg bare misforstått hva min mor mente. Så finansieringsbeviset må "dekke" 2 mill, eller hele kjøpesummen da? Er som sagt helt ny på markedet og har ikke satt meg inn i så mye ennå, det var bare akkurat dette jeg ikke helt skjønte Takk for hjelpen til deg og AB over! Anonymkode: d3170...236
Gjest Mysticgirl Skrevet 12. desember 2016 #5 Skrevet 12. desember 2016 Lånet er på 1,5 mill. Banken regner bare med fellesgjelden fordi de er redde for at du ikke skal klare å betjene den og fellesutgiftene også. Fellesgjelden betaler du ned som en husleie hver mnd til borettslaget, etter kjøp. Det er kun innskuddet , altså kjøpesummen du skal låne hos banken.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 På 09.12.2016 den 2.37, AnonymBruker skrev: Da forstår jeg! Da har jeg bare misforstått hva min mor mente. Så finansieringsbeviset må "dekke" 2 mill, eller hele kjøpesummen da? Er som sagt helt ny på markedet og har ikke satt meg inn i så mye ennå, det var bare akkurat dette jeg ikke helt skjønte Takk for hjelpen til deg og AB over! Anonymkode: d3170...236 Nei, betaler du 1,5 mill. skal lånet dekke dette pluss kostnader /avgifter til staten. Men er fellesgjelden veldig høy kan banken nekte å godkjenne boligen. I alle fall om du har startlån. Se også om borettslaget /sameiet har planer om oppussing som kan øke fellesutgiftene. Er borettslaget med i en in-ordning er det et pluss. Anonymkode: 31494...9ed
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 Den delen av fellesgjelden som er til boligen, i ditt eksempel på 500k, blir lagt til som en del av ditt lån. Det blir altså tatt med i beregningsgrunnlaget på hva du må ha i egenkapital. Fellesgjeld + prisantydningen = lånegrunnlaget 15% av 2 mill er 300k. Prisantydningen - EK = 1,2 mill som da er lånet innenfor 85%. Der har du ulempen med så høy fellesgjeld... Du kan få lån i stedet for EK, men denne blir da med høyere rente. Flere banker tilbyr 100%, spesielt for dem under 34 år. https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ Der kan du se litt om hvem som tilbyr hva, og du kan sende inn søknad til flere banker på en gang. Anonymkode: 6afff...fb5
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2016 #8 Skrevet 12. desember 2016 På mitt finansieringsbevis står det veldig tydelig at dette gjelder totalsummen, altså lån i banken og fellesgjeld. så når jeg skulle by, måtte jeg trekke fra fellesgjelden fra summen på finansieringsbeviset for å finne ut hvor mye jeg kunne by på hver enkelt leilighet. Altså hvis mitt finansieringsbevis var på 2 mill, og leiligheten jeg skulle by på hadde 200 000 i fellesgjeld, kunne jeg maks by 1,8.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #9 Skrevet 12. desember 2016 Dette kommer veldig ann på banken. Den banken jeg fikk finansieringsbevis fra så helt bort ifra fellesgjelden da den ikke var mer enn 200 000. Det eneste som betyr noe er om du kan betjene lånet og betale felleskostnader. Dette med mindre det er veldig høy fellesgjeld, for da kan felleskostnadene stige mye pga avdragsfrihet etc. Anonymkode: d4d22...4cc
Gjest Mysticgirl Skrevet 12. desember 2016 #10 Skrevet 12. desember 2016 5 timer siden, Wolfmoon skrev: På mitt finansieringsbevis står det veldig tydelig at dette gjelder totalsummen, altså lån i banken og fellesgjeld. så når jeg skulle by, måtte jeg trekke fra fellesgjelden fra summen på finansieringsbeviset for å finne ut hvor mye jeg kunne by på hver enkelt leilighet. Altså hvis mitt finansieringsbevis var på 2 mill, og leiligheten jeg skulle by på hadde 200 000 i fellesgjeld, kunne jeg maks by 1,8. Ja nettopp, for fellesgjelden er jo ikke noe du skal ha lån på fra din bank. Det er jo lån borettslaget har. Men banken tar som sagt med det i beregningene for å se om du klarer å betale ned både deres lån og fellesgjelden i månedlige innbetalinger. De vil forsikre seg at du klarer å nedbetale begge deler
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 Konklusjonen er at du må se på det med liten skrift på finansieringsbeviset for å se hva som er betingelsene i hvert konkrete tilfelle. Dette kan variere fra bank til bank. Anonymkode: 721de...fcd
Lista Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 På 9. desember 2016 den 2.37, AnonymBruker skrev: Da forstår jeg! Da har jeg bare misforstått hva min mor mente. Så finansieringsbeviset må "dekke" 2 mill, eller hele kjøpesummen da? Er som sagt helt ny på markedet og har ikke satt meg inn i så mye ennå, det var bare akkurat dette jeg ikke helt skjønte Takk for hjelpen til deg og AB over! Anonymkode: d3170...236 På 12. desember 2016 den 12.19, AnonymBruker skrev: Nei, betaler du 1,5 mill. skal lånet dekke dette pluss kostnader /avgifter til staten. Men er fellesgjelden veldig høy kan banken nekte å godkjenne boligen. I alle fall om du har startlån. Se også om borettslaget /sameiet har planer om oppussing som kan øke fellesutgiftene. Er borettslaget med i en in-ordning er det et pluss. Anonymkode: 31494...9ed Jo, fin.beviset må dekke kjøpesum + fellesgjeld, dvs. 2 mill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå