Gå til innhold

Gravid og rettigheter ifh til ferie/permisjonstiden osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i første trimester og har termin i juli/tidlig august. Dette er mitt første barn, og som alle andre er det mange ting jeg lurer på ifh til diverse juridiske/økonomiske spørsmål. Jeg vet det kanskje er litt tidlig å begynne å spørre om slike ting, men jeg vil gjerne være forberedt, og vite hva som kan skje slik at vi kan finne de beste løsningene for oss.  

Det har seg slik at jeg jobber fast 80% (har vært yrkesaktiv siden 2015), og har i tillegg 20% vikariat i et år frem i tid på samme jobb, som mest sannsynlig blir utvidet, eller gjort om til fast etter ett år. Jeg har nå jobbet 100% i noen mnd, og før der kun 80%. 

Jeg er redd for at jeg må sykmelde meg i løpet av svangerskapet. Dette er selvfølgelig noe som jeg ikke håper vil skje, da jeg ønsker å være så frisk som mulig under graviditeten. 

Hvis jeg skulle blitt sykmeldt FØR jeg går ut i permisjon som er 3 uker før termin, vil jeg da få vanlig sykepenger? Jeg kom over en side hvor det sto: "Dersom mor er syk under svangerskapet, regnes dette som vanlig sykefravær frem til tre uker før termin. Da begynner stønadsperioden for foreldrepenger å løpe, selv om du er sykemeldt." Vil det si at stønadsperioden uansett ikke starter før tre uker før termin? Eller kan arbeidsgiver kreve at stønadsperioden min feks starter i 7 svangerskapsmåned? 

Så har det seg slik at både jeg og barnefar er ferdig med permisjon ca i slutten av juni 2018 hvis vi tar 100% stønad, og vi får mest sannsynlig barnehageplass fra august. Har man krav på å kunne ta ferien sin etter man har vært i permisjon? 

Vi planlegger å ta 4 uker ferie før babyen blir født. Dermed sitter jeg igjen med 1 uke ferie som jeg ikke tar i løpet av det året. Har jeg krav på å overføre den siste ferieuken min til neste år etter permisjon? Har tenkt at vi tar ut ferien før barnehagestart da ingen av oss kan ta ulønnet permisjon. 

Vil permisjonsinntekten og evt sykmelding regnes ut i fra gjennomsnitt lønn, eller ut i fra hvor mange prosent jeg jobber fast? Jeg har jo en gjennomsnittslønn på 100% jobb, selvom ikke alt er fast. 

Beklager for langt innlegg- men som dere sikkert skjønner sitter jeg med mange spørsmål :-) Takk for kommende svar. 

Anonymkode: 0d53c...a3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Det er du selv som bestemmer når permisjonen dun starter inntil 12 (?) uker før termin, men senest 3 uker før som du nevner over. 

- Ferie er det arbeidsgiver som bestemmer når skal tas ut. Dersom ferie ikke er tatt ut pga foreldrepermisjon overføres den, men du kan fremdeles ikke bestemme selv når den tas. 

- Vær obs på at du ikke opparbeider fulle feriepenger på foreldrepengene med mindre arbeidsgiver spesifikt betaler dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...