AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #1 Skrevet 8. desember 2016 Hva gjør dere for å unngå sykdom med små barn i huset som går i barnehage? Altså, alt kan man jo ikke unngå. Men flere runder med omgangssyke føles unødvendig. Mistenker at enkelte foreldre i bhg ikke overholder 48t regel da, de har vel viktige jobber. De er neppe lærere eller sykepleiere. (Ironi, ja). Anonymkode: a9a48...d54 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #2 Skrevet 8. desember 2016 Å unngå alt er vel umulig, men her er ungene indoktrinert med håndhygiene!! Jeg passer på som en hauk, når jeg er sammen med de, helt fra de var baby har det lært å vaske hender før mat, og etter do-besøk, og hver gang de har tatt på møkkete ting. Elste som nå har begynt på skolen, har fått egen desisprit. og jeg har alltid med desisprit i lomma og veska, de får ikke putte noe i munnen uten å vaske/sprite hendene!! På denne måten har vi kunn hatt en runde med omgangssyke på de 6 årene vi har hatt barn.... Anonymkode: f34fe...f96 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #3 Skrevet 8. desember 2016 Håndhygiene! Vask hendene når dere kommer til barnehagen og før dere drar derfra på ettermiddagen. Da vi hadde slikt regime under svineinfluensaepidemien var det nesten ikke sykefravær i vår barnehage. Anonymkode: 61ce4...a37 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #4 Skrevet 8. desember 2016 Håndvask og hygieniske tiltak kan hjelpe, men det er ingen garanti. Jeg tror du har veldig, veldig rett i dine mistanker, og jeg tror at mange glemmer(/"glemmer"?) at 48 timer også gjelder etter siste diaré.. Dessuten er det jo de som insisterer på at barnet kastet opp pga det har smakt på pepperkakedeig, selv om omgangssyka går og resten av barnets familie tilfeldigvis fikk det etterpå.. Anonymkode: 068a4...48f
Vera Vinge Skrevet 9. desember 2016 #5 Skrevet 9. desember 2016 Håndvask, særlig når de kommer hjem fra barnehagen (der går også nesten alltid på do rett etter bhg, så det løser seg selv). Det er jo ikke påvist at sprit har noen effekt utover håndvask, så det driver vi ikke med. For øvrig normal hygiene, hyppigere skift av håndhåndklær i sykdomsperioder. Og så forsøker vi å holde oss unna andre med symptomer på omgangssyke. Men, der vet jeg flere slurver med når de sender barna i bhg, og vi har også noen i omgangskretsen som kan komme på besøk til oss og si at barnet kastet opp rett før de dro... Når det gjelder forkjølelsesvirus, så er jo det overalt visse deler av året uansett. Men barna har hvertfall ordentlige klær i barnehagen, med ull innerst, varme luer, votter og halser, gode sko m.m, så håper jeg det at de ikke går rundt og fryser hvertfall hjelper noe. Men mye syke er de uansett, da, sånn er det bare med noen barn.
GammelKaktus Skrevet 9. desember 2016 #6 Skrevet 9. desember 2016 Vi gjør ingenting utenom å vaske hendene da. Det er de flinke til i barnehagen og. Har vært veldig heldige og hatt utrolig lite sykdom hos oss, er generelt sett lite sykdom i vår barnehage. 🤗
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #7 Skrevet 9. desember 2016 mange foreldre holder ikke barna hjemme nei. Har vært borti foreldre som leverer barn, hevder dem er helt frisk, og barnet sier til den ansatte "jeg kasta opp i morgest jeg!" Spesielt leger pleier ha dårlig tid med å "bli kvitt ungen"! Men ja håndhygiene er megaviktig. og vask av leker! Fryktelig mange barnehager vasker leker 1/4 av anbefalt hyppighet! Virus kan overleve i ukesvis i leker! Anonymkode: f3fb7...900
Arkana Skrevet 9. desember 2016 #8 Skrevet 9. desember 2016 Vi gjør ingenting utenom å være ekstra nøye med håndvask og vi overholder selvsagt 48-timersregelen slik at det i allefall ikke er vi som sprer det videre. Jeg har dårlig immunforsvar så mannen tar seg av alt som heter oppkast slik at jeg forhåpentligvis kan unngå å bli smittet. Omgangssyke er det heldigvis sjelden vi har, tror det har skjedd maks 2-3 ganger totalt og det har aldri skjedd at alle i huset har blitt smittet. Da det var svineinfluensa begynte barnehagen med at alle som kom inn der skulle sprite hendene. De oppdaget at det også førte til at det var mye mindre av annen sykdom og har derfor fortsatt med det. Det er generelt lite sykdom i barnehagen og våre har ennå ikke vært borte fra barnehagen pga sykdom. Jeg tror som deg at 48-timersregelen dessverre ikke blir overholdt av alle. Ikke alle skjønner at det å ikke være hjemme til barna er helt friske og ikke smittefarlige er med på å spre det videre og kanskje sørge for at de får det tilbake igjen selv. Jeg har som andre her hørt om tilfeller hvor foreldrene sier de er friske og hvor barnet selv så forteller at de kastet opp kvelden før, eller hvor foreldrene stapper i barnet en paracet slik at det er feberfritt ved levering og så blir syk noen få timer senere når virkningen opphører. Man er ikke så uunnværlig på jobb at man ikke kan være hjemme med syke barn så lenge det kreves, det er en del av det å ha barn. Jeg synes dessuten man også skal ha i tankene at det går barn i barnehage som ikke tåler sykdom like godt som andre.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 Det hjelper ikke at noen er flinke, dersom andre ikke er det, en del sender syke barn i barnehagen. Har tatt en del telefoner oppgjennom. Anonymkode: 56ddc...4e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå