Gå til innhold

Ekstremt tiltaksløs - Hvordan endre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble veldig usikker på hvor tråden min hører hjemme, mod får flytte den og evt redigere bort denne setningen.

Saken er den at jeg nå har vært sykmeldt i ett år grunnet depresjon, svimmelhet og slapphet. Legen mener det mulig er etterreaksjon på kyssesyke. Men jeg har ikke vært syk på den måten så jeg vet ikke om det stemmer. Går på medisiner men synes ikke at de gir meg noe dytt til å fikse problemet jeg nå skal beskrive.

Uansett, problemet er at nå er alt ute å kjøre. Kostholdet mitt er ræva, jeg har sluttet å løpe og min 40 kvm leilighet er skitten, og full i skrot og rot fordi jeg ikke har klart å opprettholde ting som før. Det må det bli slutt på, og jeg er bare nødt til å rydde vaske og shine før jula setter inn. 

I tillegg, er matlysta elendig. Jeg klarer ikke se for meg hva og hvor mye som er riktig måltid til ftokost lunsj middag eller kvelds for jeg har ingen gjøremål på jobben nå som jeg er sykmeldt.

Så, hvordan? Hvordan gjorde dere det? Dere som har opplevd der samme? Please gi meg tips, og dytt meg i riktig retning med mattips og hvordan jeg skal få gjort dette. Det er like før jeg skriver meg inn på et aldershjem og ber noen tømme leiligheten min! 

Neida. Joda. Men jo, jeg må ha en eller annen form for hjelp, så begynner her. Takk for at dere leser.

Anonymkode: d027a...d4e

Skrevet

Jeg syns det er veldig vanskelig å få struktur på dagene hvis jeg ikke har noen konkrete planer eller avtaler, sånn sett er det ikke alltid så ideelt å være 100% sykmeldt om problemet er depresjon... Tiltaksløsheten forverrer jo sykdommen.

Prøv å sette opp en plan for 2-3 ting du skal gjøre neste dag, og ikke vær mer ambisiøs enn at du er sikker på at du klarer det. Hvis du har noen du kan avtale å løpe med, så gjør det selv om du ikke er helt i form. Sett deg som mål å rydde ett av rommene, f.eks. Eller gå en tur på kafé og les avisa. Det tar mye energi å gå rundt og lure på hva man skal gjøre...

Er det aktuelt med gradert sykemelding? Så har du i alle fall noen faste holdepunkter i hverdagen. 

• Liker 1
Skrevet

Har de en Frisklivssentral i kommunen din? De kan hjelpe med aktivitet, kostholdsveiledning, få et treningsprogram tilpasset deg, sosiale aktiviteter sammen med andre deltagere. Jeg har hørt masse positivt om den i min kommune, det kan jo være verdt et forsøk?

Er du usikker på om det finnes en der du bor er det en liste her, under bilde nr. 2 :)

Skrevet

Har du økonomi til vaskehjelp for en engangsshining? Ta en spansk en og si at du brakk benet for en tid tilbake om det er lettere. Men det å få en ny start med en ren leilighet er ikke så dumt om du kan.

Anonymkode: 44420...cd2

Skrevet
51 minutter siden, prill skrev:

Jeg syns det er veldig vanskelig å få struktur på dagene hvis jeg ikke har noen konkrete planer eller avtaler, sånn sett er det ikke alltid så ideelt å være 100% sykmeldt om problemet er depresjon... Tiltaksløsheten forverrer jo sykdommen.

Prøv å sette opp en plan for 2-3 ting du skal gjøre neste dag, og ikke vær mer ambisiøs enn at du er sikker på at du klarer det. Hvis du har noen du kan avtale å løpe med, så gjør det selv om du ikke er helt i form. Sett deg som mål å rydde ett av rommene, f.eks. Eller gå en tur på kafé og les avisa. Det tar mye energi å gå rundt og lure på hva man skal gjøre...

Er det aktuelt med gradert sykemelding? Så har du i alle fall noen faste holdepunkter i hverdagen. 

Nei jeg er ikke frisk nok til å jobbe ifølge lege og psykolog. 2-3 ting må jeg kunne få til å utføre. God ide.

49 minutter siden, applestories skrev:

Har de en Frisklivssentral i kommunen din? De kan hjelpe med aktivitet, kostholdsveiledning, få et treningsprogram tilpasset deg, sosiale aktiviteter sammen med andre deltagere. Jeg har hørt masse positivt om den i min kommune, det kan jo være verdt et forsøk?

Er du usikker på om det finnes en der du bor er det en liste her, under bilde nr. 2 :)

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du økonomi til vaskehjelp for en engangsshining? Ta en spansk en og si at du brakk benet for en tid tilbake om det er lettere. Men det å få en ny start med en ren leilighet er ikke så dumt om du kan.

Nei dessverre går ikke det, tror jeg er for flau til å la noen få se rotet mitt. Jeg syns det er vanskelig å be om hjelp fra andre.

Skrevet

Har du sjekket deg for jern og vitaminer?

Anonymkode: ec048...af6

Skrevet

Prøv å få litt struktur inn i hverdagen? Jeg går også rundt hjemme og føler meg litt deprimert, og jeg har alltid vært tiltaksløs. 

Jeg har begynt med en plan, stå opp kl. 9.00, f.eks, cappocino og lese nyheter til 10.00. Så tar jeg det litt utover. Rydde 11.00-12.00. Trene 14.00. Dusje 15.30-16.00. Det hjelper å litt struktur, synes jeg, og man trenger heller ikke å følge timeplanen helt slavisk, men dagene får litt mer mening.

Når det gjelder rydding/vasking, start med et rom, så kan du se hvor bra resultatet blir når du er ferdig. For min del merker jeg en indre ro når det er ryddig og rent, men jeg liker å vaske, da. Sett på musikk, kom i gang, og ta noen pauser underveis. Det kan sikkert ta litt tid, men jeg tror du kan føle deg mye bedre om du får det rent hos deg selv, en slags mestringsfølelse. Jeg sliter nemlig med akkurat det, men vaske - det kan jeg :) 

Ta en ting av gangen også. "I dag skal jeg fikse stua", ikke tenk "men badet ser ut som dritt! Snart er det jul! Hva skal jeg spise til middag i morgen? Hjelp, hva er riktig frokost? Når kan jeg begynne å jobbe igjen?:bond:". Kast alt det ut av hodet, og tenk kun på stua.

Slutt å være denne: :bond:  Jeg bekymrer meg en del selv, men det er ting jeg ikke kan få gjort noe med, så jeg burde egentlig ikke tenke på dem. Det er ikke lett, så klart, men det er bortkasta tid og energi å tenke på alt som er "feil", og kunne/skulle/burde ha gjort og kunne/skulle/burde gjøre

Ellers, hvis jeg føler meg veldig veldig deppa, kan jeg se på noe som er morsomt, som fails på youtube eller en komedie (Scary Movie 1-4, Vacation). Kanskje det er en 'falsk' glede, men det hjelper for meg

Lykke til :) 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er ikke frisk nok til å jobbe ifølge lege og psykolog. 2-3 ting må jeg kunne få til å utføre. God ide.

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut.

Nei dessverre går ikke det, tror jeg er for flau til å la noen få se rotet mitt. Jeg syns det er vanskelig å be om hjelp fra andre.

Det er det faktisk ikke de som bestemmer.

At du får sykmelding betyr slett ikke alltid at man ikke kan jobbe.

Skrevet
23 minutter siden, applestories skrev:

Det er det faktisk ikke de som bestemmer.

At du får sykmelding betyr slett ikke alltid at man ikke kan jobbe.

Om du leser det jeg skriver i HI, virker det som om jeg er istand til å jobbe?

Skrevet
28 minutter siden, Ginavn skrev:

Prøv å få litt struktur inn i hverdagen? Jeg går også rundt hjemme og føler meg litt deprimert, og jeg har alltid vært tiltaksløs. 

Jeg har begynt med en plan, stå opp kl. 9.00, f.eks, cappocino og lese nyheter til 10.00. Så tar jeg det litt utover. Rydde 11.00-12.00. Trene 14.00. Dusje 15.30-16.00. Det hjelper å litt struktur, synes jeg, og man trenger heller ikke å følge timeplanen helt slavisk, men dagene får litt mer mening.

Når det gjelder rydding/vasking, start med et rom, så kan du se hvor bra resultatet blir når du er ferdig. For min del merker jeg en indre ro når det er ryddig og rent, men jeg liker å vaske, da. Sett på musikk, kom i gang, og ta noen pauser underveis. Det kan sikkert ta litt tid, men jeg tror du kan føle deg mye bedre om du får det rent hos deg selv, en slags mestringsfølelse. Jeg sliter nemlig med akkurat det, men vaske - det kan jeg :) 

Ta en ting av gangen også. "I dag skal jeg fikse stua", ikke tenk "men badet ser ut som dritt! Snart er det jul! Hva skal jeg spise til middag i morgen? Hjelp, hva er riktig frokost? Når kan jeg begynne å jobbe igjen?:bond:". Kast alt det ut av hodet, og tenk kun på stua.

Slutt å være denne: :bond:  Jeg bekymrer meg en del selv, men det er ting jeg ikke kan få gjort noe med, så jeg burde egentlig ikke tenke på dem. Det er ikke lett, så klart, men det er bortkasta tid og energi å tenke på alt som er "feil", og kunne/skulle/burde ha gjort og kunne/skulle/burde gjøre

Ellers, hvis jeg føler meg veldig veldig deppa, kan jeg se på noe som er morsomt, som fails på youtube eller en komedie (Scary Movie 1-4, Vacation). Kanskje det er en 'falsk' glede, men det hjelper for meg

Lykke til :) 

Takk for et godt og langt svar :)

Jeg tror jeg må bare begynne med et hjørne først. Har og tenkt jeg er bare nødt til å kutte ned på kravene om hvor mye jeg skal få gjort på en dag. Kanskje lage meg en alternativ julerengjøringskalender og kostholdskalender haha ;)  

Gjelder å ha humøret oppe.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket deg for jern og vitaminer?

Anonymkode: ec048...af6

Ikke de siste tre måneder, jeg kunne kanskje bedt om det hos lege men får ikke time før i januar. Derfor må jeg forsøke noe annet i mellomtiden. Mat og slikt.

Skrevet

Ikke begynn med for store prosjekter. Del gjerne opp rommene i flere "soner" og ta en om gangen. F.eks kjøkkenbenken en dag, bordet den neste osv. Og et triks jeg har brukt når jeg absolutt ikke orker noe er å rydde bare 5 ting før jeg går og legger meg om kvelden. Det kan være å brette sammen pleddet jeg hadde rundt meg i sofaen, sette glasset mitt i oppvaskmaskinen, legge strikketøyet tilbake i kurven, legge ipaden i skuffen og legge avisen i posen jeg bruker til returpapir.

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser det jeg skriver i HI, virker det som om jeg er istand til å jobbe?

Du viste til at det er lege og psykolog som sier at du ikke er frisk nok til å jobbe.
Jeg skriver bare at det ikke er de som bestemmer sånt.

Skrevet
2 minutter siden, SweetM skrev:

Ikke begynn med for store prosjekter. Del gjerne opp rommene i flere "soner" og ta en om gangen. F.eks kjøkkenbenken en dag, bordet den neste osv. Og et triks jeg har brukt når jeg absolutt ikke orker noe er å rydde bare 5 ting før jeg går og legger meg om kvelden. Det kan være å brette sammen pleddet jeg hadde rundt meg i sofaen, sette glasset mitt i oppvaskmaskinen, legge strikketøyet tilbake i kurven, legge ipaden i skuffen og legge avisen i posen jeg bruker til returpapir.

Takk, den skal jeg huske.:) 

Skrevet

Hei igjen dere.

I dag har vært en virkelig rar dag. Trøtt og sliten som vanlig, grublet på noe og tok en avgjørelse angående noe helt annet, og noen timer senere er jeg plutselig i gang med å rydde søppel, rydde litt annet og tørke støv i ene kroken av stua. Hva skjer? Holdt på en time, og nå er jeg tappet men glad og fornøyd over at slaget ikke er helt tapt.. :P Jeg har en mer "ryddigere" krok enn på lenge hvertfall! :fnise:

Nå er jeg bare spent på morgendagen.

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Mitt beste triks når jeg er tiltaksløs og helst bare vil sitte stille i sofaen med en kopp kaffe, består av følgende punkter

1. sette på kaffetrakteren

2. Tenke at jeg bare skal rydde litt, de få minuttene det tar mens kaffen traktes. 

3. Begynne å rydde i raskt tempo. 

Resultat= Jeg ender alltid med å rydde lengre enn jeg planla. Det har hendt at jeg har gjort unna rundvask på kjøkkenet på denne måten, selv om jeg vet at jeg setter på trakteren, for å lure meg selv. 

Funker sikkert med vannkoker for de som liker te 😏

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen dere.

I dag har vært en virkelig rar dag. Trøtt og sliten som vanlig, grublet på noe og tok en avgjørelse angående noe helt annet, og noen timer senere er jeg plutselig i gang med å rydde søppel, rydde litt annet og tørke støv i ene kroken av stua. Hva skjer? Holdt på en time, og nå er jeg tappet men glad og fornøyd over at slaget ikke er helt tapt.. :P Jeg har en mer "ryddigere" krok enn på lenge hvertfall! :fnise:

Nå er jeg bare spent på morgendagen.

Jeg kjente meg mye igjen i det du skriver i tråden, men jeg har ingen tips! Jeg ville bare si at jeg ble glad på dine vegne da jeg leste denne oppdateringen. Flott at du fikk til å gjøre det du gjorde! (Heier på deg videre i det stille.)

Anonymkode: 79d2a...fbc

Skrevet
1 time siden, absinthia skrev:

Mitt beste triks når jeg er tiltaksløs og helst bare vil sitte stille i sofaen med en kopp kaffe, består av følgende punkter

1. sette på kaffetrakteren

2. Tenke at jeg bare skal rydde litt, de få minuttene det tar mens kaffen traktes. 

3. Begynne å rydde i raskt tempo. 

Resultat= Jeg ender alltid med å rydde lengre enn jeg planla. Det har hendt at jeg har gjort unna rundvask på kjøkkenet på denne måten, selv om jeg vet at jeg setter på trakteren, for å lure meg selv. 

Funker sikkert med vannkoker for de som liker te 😏

Det minner litt om det som skjedde meg i dag. Jeg hadde nemlig bestemt meg for å bestille litt vårruller og slikt for engangs skyld, men ville først bate kaste litt søppel og plutselig var det bare gjort. Gikk rundt sulten og tenkte "Bare litt til og ja, det der også!"  og vips! Rart! :)

Jeg er hvertfall veldig fornøyd :fnise:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente meg mye igjen i det du skriver i tråden, men jeg har ingen tips! Jeg ville bare si at jeg ble glad på dine vegne da jeg leste denne oppdateringen. Flott at du fikk til å gjøre det du gjorde! (Heier på deg videre i det stille.)

Anonymkode: 79d2a...fbc

Åh takk! Heier på deg og :)

Skrevet

Det du nevner om at du fikk mer overskudd når du var sulten, det kjenner jeg igjen selv. Delfastet mye i perioder før (små mengder nøtter og noe jus), og det fungerte overraskende bra. Burde nok har startet opp igjen med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...