Gå til innhold

Facebookgruppa "Idebroen for barnehagen" - hva synes du som mor eller far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På facebookgruppa "Idebroen for barnehagen" deler barnehagepersonale ideer, stort sett forming og aktiviteter. Innimellom kommer innlegg jeg reagerer på, slik som dette som ble lagt ut nå: 

Er det ok å utlevere ei barnegruppe slik på Facebook? 

IMG_8207.JPG

Anonymkode: 07e17...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en lukket eller åpen gruppe? 

Så lenge ingen barn blir navngitt eller at et enkelt barn omtales så det kan bli gjenkjennelig hadde jeg ikke reagert.

Det innlegget du viser til her synes jeg ikke er noe å reagere på. Barna omtales jo ikke negativt, at treåringer er aktive og ikke konsentrerer seg lenge av gangen er vel ikke uvanlig. 

Anonymkode: 889a6...307

• Liker 8
Skrevet

Så lenge det ikke er mulig å identifisere barna, så er det greit. 

Det er jo også greit å spørre om opplegg som skal dekke bestemte behov. 

Jeg synes det er fint at de kan utveksle ideer og erfaringer, det kommer jo alle til gode. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På facebookgruppa "Idebroen for barnehagen" deler barnehagepersonale ideer, stort sett forming og aktiviteter. Innimellom kommer innlegg jeg reagerer på, slik som dette som ble lagt ut nå: 

Er det ok å utlevere ei barnegruppe slik på Facebook? 

IMG_8207.JPG

Det er _ikke_ greit at barnehagepersonalet skriver at barna "mangler evne til å fokusere over lang tid" Det er veldig uprofesjonelt og jeg håper ikke dette er skrevet av en pedagog. Dersom vedkommende ikke er anonym er det også et brudd på taushetsplikten.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke vanskelig å identifisere hvilken barnehage, avdeling og hvilke barn det gjelder når personalet ikke er anonyme i denne gruppa, dersom man har kjennskap til barnehagen.

Om Kari i Marihøna barnehage jobber på avdelingen til mitt barn, og jeg ser at hun legger ut et slikt innlegg på denne gruppa, skjønner jeg jo at det må gjelde noen på den aktuelle avdelingen. Og da er det sannsynligvis ikke vanskelig å finne ut hvilke barn dette gjelder. Jeg ville ikke likt om mitt barn ble fremstilt som en ekstra aktiv unge som mangler evne evne til å fokusere over lang tid, på ei gruppe på facebook. 

Det andre jeg reagerer på er kvaliteten i den barnehagen, nå de må søke råd for denne type problem på facebook, har de ikke et faglig miljø? 

• Liker 6
Skrevet

Ikke ok! Dette er ikke anonymt så lenge det er på facebook under fullt navn. Hadde det vært en anonymbruker her på KG som skrev det hadde det vært noe helt annet. På facebook ser man navnet, stedet og hvilken barnehage personen jobber i. Det er brudd på taushetsplikten når andre kan finne ut hvilke barn det gjelder. 

Anonymkode: e03fb...036

Skrevet

Nå må vi passe litt på så ikke vi blir for hårsåre også da. Det går en grense. Jeg er veldig i mot at man skal dele noe som helst om  barn på sosiale medier, men av alle ting så var vel ikke akkurat dette noe å  reagere på. Men hvis personen fortsetter å legge ut om den samme barnegruppa ville jeg tatt det opp. 

Anonymkode: 6e1ae...adb

• Liker 1
Skrevet

Det blir spurt om et opplegg for noen av de ungene som går i bhg. Det er da ikke en hemmelighet at treåringer ikke klarer å sitte stille over tid? Ingen treåringer kan det. Og sjansen for at disse barna blir identifisert er minimal... Jeg opplever den gruppa som et sted der relativt uerfarne pedagoger og assistenter kan lufte tanker og problemstillinger som de kanskje synes er vanskelig å ta opp på jobb eller trenger flere meninger på. Denne posten er ikke noe drøy i mine øyne. Hverken som pedagog eller foreldre. (Jeg er begge deler)

Anonymkode: 5aec3...a9e

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir spurt om et opplegg for noen av de ungene som går i bhg. Det er da ikke en hemmelighet at treåringer ikke klarer å sitte stille over tid? Ingen treåringer kan det. Og sjansen for at disse barna blir identifisert er minimal... Jeg opplever den gruppa som et sted der relativt uerfarne pedagoger og assistenter kan lufte tanker og problemstillinger som de kanskje synes er vanskelig å ta opp på jobb eller trenger flere meninger på. Denne posten er ikke noe drøy i mine øyne. Hverken som pedagog eller foreldre. (Jeg er begge deler)

At vi som foreldre ikke reager på det er greit, det er jo ikke skrevet noe direkte stygt. Men at du som pedagog ikke ser at slike utsagn fremstiller et negativt barnesyn og at dette er en uprofesjonell måte å omtale barna er mer uroekkende. 

• Liker 1
Skrevet

Å finne inspirasjon på facebook og ellers på nett til aktiviteter for barn i barnehage synes jeg bare er positivt, -jeg har selv brukt Pinterest mye til akkurat det, og med det også inspirert andre. Dog skjønner jeg at du reagerer på det innlegget. Språket er såpass "useriøst" at jeg håper det er en assistent som skriver det, men har dessverre møtt mange pedagoger som ikke burde vært pedagoger, så man vet jo aldri. Jeg ville byttet ut antall barn med "liten gruppe" (det er ingen som har interesse av hvor mange barn som er i den gruppen, annet enn de det gjelder), og i stedet for "mangler evne" ville jeg skrevet "har problemer med". Men det er nå meg, da. :)

(Hvis noen tror jeg overdriver når jeg skriver mange: Jeg jobbet i en (liten, 2 avd.) barnehage i 6 år, og i løpet av de 6 årene var det 24(!!) pedagoger som kom og gikk. Riktignok var det mange som ikke burde jobbet som pedagog, men det var ledelsen som hadde skyld i at det var så stor gjennomtrekk, altså. Og er ikke bare fra den barnehagen jeg har erfaringer med "skulle-ikke-vært-pedagog"-pedagoger.)

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, kvinneguide skrev:

At vi som foreldre ikke reager på det er greit, det er jo ikke skrevet noe direkte stygt. Men at du som pedagog ikke ser at slike utsagn fremstiller et negativt barnesyn og at dette er en uprofesjonell måte å omtale barna er mer uroekkende. 

Hva da negativt barnesyn? Det er jo ikke negativt at treåringer ikke klarer å sitte stille! Det er en realitet, og jeg vil si det er en positiv realitet. Hvis du leser hva utgangsspørsmålet er, er det helt nøytralt i hva slags syn denne personen har på disse barna, bortsett fra at hen konstaterer at det er en gruppe med fem aktive treåringer. At du ser på det som en negativ ting forteller meg at du ikke er pedagog.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva da negativt barnesyn? Det er jo ikke negativt at treåringer ikke klarer å sitte stille! Det er en realitet, og jeg vil si det er en positiv realitet. Hvis du leser hva utgangsspørsmålet er, er det helt nøytralt i hva slags syn denne personen har på disse barna, bortsett fra at hen konstaterer at det er en gruppe med fem aktive treåringer. At du ser på det som en negativ ting forteller meg at du ikke er pedagog.

mangler evne

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna i gruppa hadde vært på høyde med jevnaldrene, hadde hun ikke trengt å si noe om gruppens aktivitetsnivå og evne til å fokusere, hun spør jo om råd fra annet barnehagepersonell, som forhåpentligvis vet hva man kan forvente av en gjennomsnittlig treåring. Derfor tolker jeg det dithen at disse barna er mer aktive, og har lavere evne til å fokusere over tid, enn gjennomsnittlige treåringer har. Jeg synes posten er drøy, fordi den beskriver særegenheter ved gruppa.

Hadde hun bedt om ideer til aktiviteter til en gruppe treåringer, uten å si noe om barnas evner og personlighet, hadde det vært helt i orden.

Anonymkode: d31f5...97e

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna i gruppa hadde vært på høyde med jevnaldrene, hadde hun ikke trengt å si noe om gruppens aktivitetsnivå og evne til å fokusere, hun spør jo om råd fra annet barnehagepersonell, som forhåpentligvis vet hva man kan forvente av en gjennomsnittlig treåring. Derfor tolker jeg det dithen at disse barna er mer aktive, og har lavere evne til å fokusere over tid, enn gjennomsnittlige treåringer har. Jeg synes posten er drøy, fordi den beskriver særegenheter ved gruppa.

Hadde hun bedt om ideer til aktiviteter til en gruppe treåringer, uten å si noe om barnas evner og personlighet, hadde det vært helt i orden.

Anonymkode: d31f5...97e

Enig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...