Gå til innhold

Ferdig studert for 2,5 år siden, enda ikke fått ordentlig jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne se om dere har noen tanker om hva jeg kan gjøre neste år. Kort fortalt:

- Ble ferdig med master i kommunikasjon juni 2014, hadde mye relevant frivillig arbeid ved siden av utdaninngen. Fikk relevant jobb i 3 måneder høsten 2014, men vikariatet gikk ut februar 2015.
- Gikk 11 måneder som lærervikar, før jeg fikk 6 mnd relevant jobb. Vikariatet gikk ut, og jeg fikk en ny (og urelevant jobb) som konsulent. 6 mnd. 
- Har nå 2 mnd igjen av det vikariatet. Har søkt jobber og hatt noen intervjuer i høst, men blir som regel 2.-3. Er gjerne over 100 søkere på stillingene, så jeg vet jeg er interessant, men når likevel ikke helt opp. 

Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre i 2017. Økonomisk sett er det grei, om jeg blir arbeidsledig kvalifiserer jeg til dagpenger. Men psykisk vet jeg dette kan bli tungt, jeg vil jo ha en jobb å gå til. 

Jeg har jo tenkt litt på studier, hvor mange sier "ta PPU da." Men jeg har prøvd læreryrket, og jeg trives bare sånn halvveis med det. Og når jeg ikke brenner for det tenker jeg at det neppe er den rette jobben for meg. Men kanskje er det noen relevante kurs jeg kan ta?

Nå har jeg kommet dit at jeg absolutt ikke må ha en veldig relevant jobb, men jeg ønsker en jobb hvor jeg får jobbe faglig. I nåværende jobb gjør jeg enkelt kontorarbeid, og trenger ikke bruke hjernen. Savner å analysere og skrive rapporter, etc.

Er det noen som har råd? Jeg har også søkt jobber i andre byer, men da får jeg aldri intervju.

Anonymkode: 309a8...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger med siden jeg ble ferdig i September med lignende utdanning..Jeg har dog ikke så mye erfaring :-( 

Anonymkode: e0736...d45

Skrevet

Hvordan er nettverket ditt? :-)

Det at du kommer på intervju og har hatt noen relevante stillinger (noe jeg vet ikke er tilfeldig da jeg kjenner bransjen og vet det er mange om beinet) så tyder det på at du er en interessant arbeidstaker.

Men veldig mange ansettes gjennom nettverk, nettverk og atter nettverk.

Selv fikk jeg nåværende stilling gjennom en venninne (var på intervju og ansettelsesprosessen gikk formelt for seg altså, men det hjalp nok at noen i firmaet kjente meg) jeg ble kjent med gjennom frivillig arbeid i Kommunikasjonsforeningen.

Jeg prøvde først å søke jobb i bransjen med en bachelor fra utlandet, men manglet nettverk og jeg tror at mange i arbeidslivet i Norge ikke vet hvor mye praktisk erfaring man faktisk får på universiteter i utlandet sammenlignet med lignende utdannelser hjemme. Tok derfor master i Oslo for å få et større nettverk her og nå kjenner jeg mange gjennom skole og frivillig arbeid.

Jeg jobber riktignok bare deltid nå (holder på med master), men det er en relevant jobb som jeg håper på å kunne øke i stillingsprosent i etter hvert. I tillegg fikk jeg meg et relevant internship i sommer, som også hjelper på.  

En ting jeg også vil tipse om er å prøve å «gi alt» for å komme inn i det sosiale miljøet der du jobber. Det har utrolig mye å si på hvem som får videre engasjement etter et vikariat. Vi hadde selv to jenter her i korte vikariater i sommer og da begge var flinke ble det til at hun som gled best inn sosialt fikk fortsette. Selv om sjefene våre sjeldent har oversikt på detaljnivå om hvem som gjør hva så tror jeg at det å engasjere seg mye i å bli kjent med folk sender riktige signaler oppover.

Anonymkode: 6e888...72f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er nettverket ditt? :-)

Det at du kommer på intervju og har hatt noen relevante stillinger (noe jeg vet ikke er tilfeldig da jeg kjenner bransjen og vet det er mange om beinet) så tyder det på at du er en interessant arbeidstaker.

Men veldig mange ansettes gjennom nettverk, nettverk og atter nettverk.

Selv fikk jeg nåværende stilling gjennom en venninne (var på intervju og ansettelsesprosessen gikk formelt for seg altså, men det hjalp nok at noen i firmaet kjente meg) jeg ble kjent med gjennom frivillig arbeid i Kommunikasjonsforeningen.

Jeg prøvde først å søke jobb i bransjen med en bachelor fra utlandet, men manglet nettverk og jeg tror at mange i arbeidslivet i Norge ikke vet hvor mye praktisk erfaring man faktisk får på universiteter i utlandet sammenlignet med lignende utdannelser hjemme. Tok derfor master i Oslo for å få et større nettverk her og nå kjenner jeg mange gjennom skole og frivillig arbeid.

Jeg jobber riktignok bare deltid nå (holder på med master), men det er en relevant jobb som jeg håper på å kunne øke i stillingsprosent i etter hvert. I tillegg fikk jeg meg et relevant internship i sommer, som også hjelper på.  

En ting jeg også vil tipse om er å prøve å «gi alt» for å komme inn i det sosiale miljøet der du jobber. Det har utrolig mye å si på hvem som får videre engasjement etter et vikariat. Vi hadde selv to jenter her i korte vikariater i sommer og da begge var flinke ble det til at hun som gled best inn sosialt fikk fortsette. Selv om sjefene våre sjeldent har oversikt på detaljnivå om hvem som gjør hva så tror jeg at det å engasjere seg mye i å bli kjent med folk sender riktige signaler oppover.

Takk for et godt svar! Nå har jeg selvfølgelig tatt min master i utlandet, og det har jo ført til et lite nettverk i Norge. Har velig lik erfaring som deg, mange arbeidsgivere har hatt mangefull forståelse for hvordan masteren er lagt opp praktisk. Føler dog jeg er flink til å få dette frem i søknaden, og noen av tingene jeg produserte under masteren ble også publisert. 

Du gav meg faktisk en idé, jeg kan prøve å finne et relevant internship nå til våren, f. eks jobbe der 3 dager i uka og jobbe som lærervikar 1 dag i uka, og bruke den siste dagen på jobbsøking. Det er høres for meg ut som en veldig god kombinsjon i alle fall. Er litt usikker på hvor da, jeg har prøvd et par humanitære organisasjoner hvor jeg opplevde å få gjøre svært lite (og også ble satt til noen helt urelevante oppgaver, noe jeg ikke er så interessert i når jeg jobber ulønnet). Ønsker et sted hvor de faktisk gir meg noen skikkelig utfordringer. Kan du anbefale Kommunikasjonsforeningen?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger med siden jeg ble ferdig i September med lignende utdanning..Jeg har dog ikke så mye erfaring :-( 

Så du er jobbsøker nå? Har du vurdert noe ulønnet praksis for å få erfaring? :) Forstår det kanskje er vanskelig økonomisk, men f. eks to dager i uka gir deg 3 dager til å jobbe lønnet.

Skrevet

" Så du er jobbsøker nå? Har du vurdert noe ulønnet praksis for å få erfaring? :) Forstår det kanskje er vanskelig økonomisk, men f. eks to dager i uka gir deg 3 dager til å jobbe lønnet. "

Har også master fra utlandet :P Men har ikke vært så flink å søke masse jobber, har søkt litt men det er bare blitt avslag. Jeg har allerede to deltidsjobber så derfor har det vært mindre tid til søking. Kan gjerne jobbe frivillig, gjør litt PR jobb for student kulturhuset i byen, men det er bare "nips" arbeid så er ikke sånn kjempe seriøse greier. Bør kanskje melde meg på kommunikasjonsforeningen siden de har litt opplegg i ny og ne. Det er så mange av oss :( Men kanskje der er smart å ta noe internship, hvor henvender dere for dette? Prater direkte med bedrifter? 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et godt svar! Nå har jeg selvfølgelig tatt min master i utlandet, og det har jo ført til et lite nettverk i Norge. Har velig lik erfaring som deg, mange arbeidsgivere har hatt mangefull forståelse for hvordan masteren er lagt opp praktisk. Føler dog jeg er flink til å få dette frem i søknaden, og noen av tingene jeg produserte under masteren ble også publisert. 

Du gav meg faktisk en idé, jeg kan prøve å finne et relevant internship nå til våren, f. eks jobbe der 3 dager i uka og jobbe som lærervikar 1 dag i uka, og bruke den siste dagen på jobbsøking. Det er høres for meg ut som en veldig god kombinsjon i alle fall. Er litt usikker på hvor da, jeg har prøvd et par humanitære organisasjoner hvor jeg opplevde å få gjøre svært lite (og også ble satt til noen helt urelevante oppgaver, noe jeg ikke er så interessert i når jeg jobber ulønnet). Ønsker et sted hvor de faktisk gir meg noen skikkelig utfordringer. Kan du anbefale Kommunikasjonsforeningen?

Jeg anbefaler Kommunikasjonsforeningen varmt. :)

Gav meg mye erfaring da jeg jobbet for dem og jeg ble kjent med mange gjennom arrangementer der. Et annet pluss er at man holder seg faglig oppdatert - mange fine innlegg under Kommunikasjonsdagen. Ville tatt kontakt med lokallaget så snart som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...