Gå til innhold

Foreldre med barn på sykehuskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at foreldre følger sitt kronisk syke barn til sykehus for kontroll? Her er det snakk om en strekning på 20 km, med ett bussbytte.

Anonymkode: e21d8...608

Videoannonse
Annonse
Gjest Sugemerke
Skrevet

Til barnet føler det konfortabelt til å reise inn alene. I tillegg spørs det om det er en kontroll der man regner med at det vil komme informasjon man ønsker å få fra lege/sykepleier selv. Fra 14-16 års alderen er ganske vanlig, noen ganger lengre. 

Skrevet

Spørs jo hva som skal undersøkes eller kontrolleres og hva barnet/ungdommen selv ønsker. Jeg var åtte år når jeg begynte å gå til legen alene, med penger i lommeboken. 

Anonymkode: 309dc...227

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo hva som skal undersøkes eller kontrolleres og hva barnet/ungdommen selv ønsker. Jeg var åtte år når jeg begynte å gå til legen alene, med penger i lommeboken. 

Hvor lang reisevei hadde du?

Anonymkode: e21d8...608

Gjest Sugemerke
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan garantere at det ville blitt sett på som negativt om en åtteåring kom alene på sykehuskontroll i dag. Og det uansett reisevei og årsak til kontroll.

Skrevet

12-13 år. 

Anonymkode: e79e1...999

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker reiseveien er det minste problemet. Foreldrene bør bli med så lenge det er en mulighet for at barnet ikke klarer å ta inn all informasjon eller svare på alle spørsmål om sykdommen sin. Når barnet er modent nok til å overta ansvaret for å følge opp sykdommen sin også dersom det skulle bli avdekket en forverring eller behandlingen må endres, kan barnet dra på kontroll alene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg eller pappaen følger iallefall 13-åringen her når hun skal på kontroll på barnepoliklinikken. Viktig å få informasjon og tilbakemelding fra legen, likedan svar fra de siste prøvene, og hva som skjer videre/videre oppfølging. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Til barnet selv ønsker å dra alene og så lenge det er foreldrene som har hovedansvar for barnets helse. Personlig ville jeg reagert om et barneskolebarn dro alene til lege/sykehus.

Endret av Arkana
La til noe.
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er rart at en voksen ikke følger et barn til det er det som innen helsevesenet kalles voksen. Så lenge et barn tilhører barneavdelingen bør en voksen følge barnet. Selv vi voksne kan slite med å få med oss all informasjon vi får, så hvordan tror vi at et barn skal klare det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært til kontroll på sykehuset tre-fire ganger i året siden jeg var fem og jeg hadde med meg en av foreldrene mine fram til jeg ble 18. Dette var riktignok mest fordi det var en reisevei på 40 km og mer eller mindre ingen bussforbindelser å snakke om, så jeg var avhengig av å bli kjørt fram til jeg selv tok lappen, men det var nok også fordi foreldrene mine ikke syntes jeg klarte å ta til meg all informasjonen jeg fikk av lege og sykepleier før jeg var rundt 16 (noe de hadde helt rett i heheh) :)

• Liker 2
Skrevet

Gutten vår er bare 8 år, så det er enda en stund til han reiser alene.  Minimum ville jeg tenkt 12 år, da det er så lenge man har rett på fri fra jobben.  Ellers tenker jeg det har noe å si hva slags kontroll det er.  Er det f.eks en enkel blodprøve eller liknende for å sjekke effekten av medisinene så er det greiere enn hvis det er med omfattende undersøkelser som sjekker om det er nødvendig med en operasjon, eller andre alvorlige beskjeder.

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn går også jevnlig til kontroller på sykehuset. Jeg kan ikke tenke meg å sende henne alene, uansett reisevei. Uansett alder, frem til hun er myndig, hvis hun må gå i så mange år. Og lenger hvis hun vil ha meg med. Med tanke på beskjedene hun kan få, alle legene/instansene som hun må innom på hver kontroll, og at jeg vil vite ALT om progresjonen hennes (detaljfreak, ja...).

Vi har utvidet antall sykt barn-dager for vårt barn, og det gjelder sikkert mange foreldre med barn som går på kontroller. Så fravær fra jobb er ikke noe tema, heldigvis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...