Gå til innhold

Eksamen; blir stresset over at jeg ikke stresser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde to eksamener i begynnelsen av uken. Jeg stresset sånn at jeg holdt på å kaste opp om morningen før jeg dro til eksamen. Var så stresset at jeg ikke klarte å sove. Nå har jeg en eksamen igjen på mandag, og jeg har null kontroll på det jeg skal ha om. Er drit sliten og har ikke motivasjon et sekund. Har sittet på datamaskinen min i flere timer i dag uten å få gjort spesielt mye. Mange vil vel si legg vekk datamaskinen, men problemet er at jeg har eksamen i programmering og må derfor sitte på datamaskinen.. Har null kontroll nå.. Jeg kjenner jeg er skikkelig fortvilet over meg selv innerst inne. Jeg meldte meg opp til alt for mange fag dette semesteret, fordi jeg skulle forbedre litt fag underveis. Men nå trenger jeg litt tips til å få opp motivasjonen. Jeg vil veldig gjerne klare dette!! Går siste året mitt i bacheloren, men må forbedre litt karakterer for å komme inn på master. 

Anonymkode: 3fd74...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motivasjon er komplekst og individuelt, samt situasjonelt.

Tips til mindset:

Vær positiv, vær oppmerksom på din interne dialog og IKKE tenkt negativt, dersom du tenker negativt, bytt ut disse tankene med positive tanker. -> "jeg er sliten og har ikke motivasjon" bytt til "jeg kjenner jeg er sliten nå, men jeg bør stå på og fortsette å jobbe, tenk hvor stolt jeg vil være av meg selv etter at jeg klarte å jobbe jevnt og trutt på tross  av alt stresset"

Det kan også være en god ide å sette fast intervaller, f.eks jobbe i 40 min og ta 10 min pause hvor du kobler helt av alle skole-tanker og tenker på fine minner, personer du er glad i osv.

Prøv å engasjer følelsene dine, dette er individuelt avhengig av hva som resonerer med deg.

kanskje du er lei av å være svak? tankegangen din per definisjon svak og er ikke noe en stolt, selvsikker, sterk, moden person vil identifisere seg med. 

kanskje du er lei av at du styres av dine primitive følelser? du har muligheten til å bevise for deg selv at du kan prestere selv om det er vanskelig samt at dine innebygde følelser jobber i mot deg, jobber i mot målene du allerede hadde satt deg; forbedre karakterene

kanskje det hjelper å tenke at dersom du ikke presterer nå, så må du kanskje måtte ta opp igjen fag eller ikke komme inn på master? tenk hvor dumt det ville vært å ha sløst bort tiden.

TL;DR -> bytt ut negative tanker med hjelpsomme tanker, enda bedre dersom de også klarer å engasjere dine følelser. Hvis det ikke funker, "just do it", 1000 personer dør i afrika hver dag av diaré pga dårlig sanitering og du sitter her å klager over skole? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...