Gå til innhold

Dobermanntispe med inkontinens og plutselig merkelig atferd

Anbefalte innlegg

Gjest the1andonly
Skrevet

Dobermanntispe på 8,5 år, ca 35kg. Har i det siste begynt å tisse i senga når hun sover. Går på incurin mot inkontinens, 1 tablett hver dag. Dette fungerer tydeligvis ikke. Vi har hatt en periode der vi har prøvd å kutte ned på vannet på kvelden. Dette har ikke hjulpet da hun ofte tisser på dagen. Ga henne bare vann da hun ba om det. I den siste uken har vi prøvd å la vann stå framme hele tiden og hun drikker ca 3,5 liter hver dag. 

Var på jobb i dag fra 08-14.30 kom hjem og var en time ute å lekte med henne. Da hadde hun ikke tisset i senga. Dro til byen i 1 time. ila denne timen hadde hun tisset i senga si. Det er tydelig at det ikke er noen sammenheng med hvor lenge det er siden hun var ute sist. 

I tillegg til tissingen halter hun på høyre framfot og er stiv generelt, men hun har vært til røntgen og det var ingenting å se. Stivheten er nok bare fordi hun er gammel.

I går kveld når jeg skulle legge meg som alltid begynte hun å sutre veldig. Gikk og la meg og lukket døra som vanlig. Da begynte hun å bjeffe. Hun bjeffer aldri hvis ikke det er på kommando, det er dyr eller noe som hun blir redd, eller det ringer på døra. Jeg tok henne ut for å tisse og ga henne litt vann og litt mat. Gikk og la meg igjen. Hun fortsatte bjeffingen og sutringa. Det er ikke en slik bjeffing hun har når hun hører lyder eller kommer folk. Det er sutrebjeffing og pistring. Hørte plutselig at hun hoppet på ytterdøra. Gikk ut pånytt og slapp henne ut. Gikk ut selv og hun vaset bare rundt i hagen. Gikk inn igjen og ble redd for at hun hadde problemer med fordøyelsen og stengte henne ute i gangen i tilfelle hun skulle ha noen uhell. Jeg la meg og hun fortsatte bjeffingen av og på hele natta. Våkna 3-4 ganger ila natten pga bjeffingen. sist gang i femtida. Sto opp i morrest og hun var akkurat som alltid om morgenen. Gikk en kort tur med henne og hun var som vanlig.

Håper på en bedre natts søvn i dag for oss begge. Noen som har noen erfaringer med dette eller forslag til hva feil da kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo være noe alvorlig galt med henne hvis hun drikker 3,5 l pr dag. Har hun blitt undersøkt grundig og med ultralyd?

Anonymkode: 9b8d6...5c5

• Liker 2
Skrevet

Burde ta ultralyd av livmor og blære ja.

Anonymkode: 05363...7c8

Skrevet

Min første tanke var også en grundig utredning hos veterinær.

• Liker 1
Gjest the1andonly
Skrevet (endret)

Er det å drikke 3,5 liter vann per dag mye?? Hun er jo stor ca 35 kg! Kan jeg kutte ned og gi henne 2,5 liter vann per dag? Når vi er ute og leker og kaster pinne så merker jeg ingenting! Da løper hun og herjer! De fleste tror hun er unghund når de ser henne ute. Skal ringe veterinær i morgen. Hun har ikke hatt ultralyd

15397745_10209918178690084_2087707749_o.jpg

video-1481216955.mp4

Endret av the1andonly
Gjest the1andonly
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være noe alvorlig galt med henne hvis hun drikker 3,5 l pr dag. Har hun blitt undersøkt grundig og med ultralyd?

Hvor mye skal en hund på hennes str drikke?? Skal ta henne til veterinæren men er redd det ikke er noe å finne

Skrevet

Oslo dyresykehus skriver: 

En hund trenger vanligvis 50 ml vann per kg kroppsvekt og døgn. Det vil si at en hund på 30 kg skal drikke ca. 1,5 liter vann per døgn. Det er unormalt hvis hunden drikker mer enn 1 dl/kg per døgn. Det kan være flere årsaker til dette.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund trenger vanligvis 50 ml vann per kg kroppsvekt og døgn. Det vil si at en hund på 30 kg skal drikke ca. 1,5 liter vann per døgn. Det er unormalt hvis hunden drikker mer enn 1 dl/kg per døgn. Det kan være flere årsaker til dette.

http://oslodyresykehus.evidensia.no/nar-katten-eller-hunden-din-drikker-og-tisser-mye/

Skrevet
4 minutter siden, the1andonly skrev:

Hvor mye skal en hund på hennes str drikke?? Skal ta henne til veterinæren men er redd det ikke er noe å finne

Vår hannhund av samme rase er veldig aktiv og han drikker ca 1,5 l pr dag. 

Gjest the1andonly
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si 1,75 l! ja da drikker hun mye da. I morgen skal jeg rasjonere det utover dagen. Hvis jeg gir henne alt på morgenen så har hun ingenting om kvelden.. 

Skrevet

3.5 liter er mye for en "såpass" liten hund. Vår IU på 70 kg drakk ca tre liter daglig. Så du bør absolutt ringe veterinæren for å sjekke at det ikke ligger noe patologisk bak mengden.

Gjest the1andonly
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vår hannhund av samme rase er veldig aktiv og han drikker ca 1,5 l pr dag. 

Ja da skal hun ikke ha noen fare med å kutte ned på vannet altså! Det kan kanskje hjelpe mot lekkingen.. forhåpentligvis

Skrevet
Akkurat nå, the1andonly skrev:

Det vil si 1,75 l! ja da drikker hun mye da. I morgen skal jeg rasjonere det utover dagen. Hvis jeg gir henne alt på morgenen så har hun ingenting om kvelden.. 

Jeg siterte innlegget mitt og la ved linken. Der står det om sykdommer og tilstander som kan ligge til grunn for stort vanninntak, som diabetes, nyreproblemer osv. Hadde definitivt ville tatt en tur til vet altså.

Gjest the1andonly
Skrevet

Tusen takk for svar! trodde det var helt normalt med så mye vann, men da skal jeg få sjekket dette!

Skrevet

Du skal ikke kutte ned på vannet, du skal ta henne til dyrlegen. Har hun feks nyreproblemer trenger hun dette vannet for å rense systemet sitt, og kan bli mye sykere dersom du rasjonerer. Jeg tenker UVI, livmorbetennelse, nyreproblemer eller stoffskiftesykdom. Alle er svært smertefulle sykdommer, og bortsett fra UVI potensielt livstruende for en hund på den alderen. Du kan ikke regne med at hun viser tegn til smerte, tispa mi var døende pga livmorbetennelse, og var bare litt roligere enn hun pleide og fortsatt like logrende glad. 

Anonymkode: 4fbe3...9b3

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke kutte ned på vannet, du skal ta henne til dyrlegen. Har hun feks nyreproblemer trenger hun dette vannet for å rense systemet sitt, og kan bli mye sykere dersom du rasjonerer. Jeg tenker UVI, livmorbetennelse, nyreproblemer eller stoffskiftesykdom. Alle er svært smertefulle sykdommer, og bortsett fra UVI potensielt livstruende for en hund på den alderen. Du kan ikke regne med at hun viser tegn til smerte, tispa mi var døende pga livmorbetennelse, og var bare litt roligere enn hun pleide og fortsatt like logrende glad. 

Dette! Det kan være alt fra nyresvikt til uvi eller livmorbetennelse. Når en hund drikker så mye så er det en grunn. Adferdsendring kan også skyldes begynnende demens. Dra til veterinær i dag, og få tatt full blodprøvescreening og urinprøve.

Gjest the1andonly
Skrevet
På 9.12.2016 den 9.45, AnonymBruker skrev:

På 9.12.2016 den 12.00, Lumê skrev:

Dette! Det kan være alt fra nyresvikt til uvi eller livmorbetennelse. Når en hund drikker så mye så er det en grunn. Adferdsendring kan også skyldes begynnende demens. Dra til veterinær i dag, og få tatt full blodprøvescreening og urinprøve.

Hun har alltid drukket veldig mye vann. det er ikke skjedd en endring i vanninntak.

Skrevet
5 timer siden, the1andonly skrev:

Hun har alltid drukket veldig mye vann. det er ikke skjedd en endring i vanninntak.

Hvis du kutter ned på vanninntaket kan hun bli dehydrert. Om hun alltid har drukket veldig mye kan det være ingenting, eller en medfødt sykdom/sykdom som kom veldig tidlig i livet hennes. Du burde gå til veterinæren pga atferdsendringen hennes.

Skrevet

Sjekk det opp med vetrinæren, den eldste hunden jeg hadde gjorde det samme. Drakk mye, tisset mye  og haltet på ene beinet. Han hadde helt rene nyreverdier , men de fant ut at det var en hjernesvulst som hadde forsyret noe i hjernen. Så fikk han slag og bakbena sviktet og klarte ikke og gå på de til slutt. Ikke for å skremme, men viktig å gå til vetrinæren så fort man merker slike tegn som varer over lengere tid. 

Anonymkode: 8313b...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...