Gå til innhold

Akseptabel oppførsel fra en som skal ansette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Håper dere kan gi meg innspill her. Er dette uakseptabelt eller er det bare jeg som overreagerer på dette? 

Jeg ble kalt inn til et jobbintervju. Ble snakket om at det var usikkert hvor mye jobb som kunne gis, men at det var snakk om 100% eller en stilling som var såpass at jeg lett kunne fylle opp med ekstravakter for å få 100% til sammen.

Jeg ble naturligvis glad for det, og begynte på opplæringsvakter. Lederen skulle medbringe kontrakt på den andre opplæringsvakten. Det gjorde hun ikke, siden hun ikke var på jobb den dagen. Vi sendte noen mld frem og tilbake samme dag, og jeg spør så hvor stor stilling det ble til at jeg skulle bli tilbudt, siden hun ikke hadde kontaktet meg underveis i opplæringen.

Da skriver hun at hun tenker vi begynner med tilkallingsvakter som tilkallingsvikar. Nøyaktig det jeg sa på intervju at jeg ikke er interessert i. Siden jeg hadde flere jobbintervju i samme periode, sa lederen at jeg kunne avlyse de, siden jeg skulle få fullt opp her. Rimelig surt ja! 

Kjenner meg skikkelig demotivert til å fortsette her som en tilkallingsvikar.

Er dette normal gang i en jobbprossess?

Anonymkode: 51f65...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noks åpenlyst for deg hva som her har skjedd? Opplæringsvakter, vanligvis to betalte vakter, er ikke bare for å lære deg opp, men og for arbeidsgiver for å se og curdere om du passer til jobben. 

Uten å vite, men basert på erfaringer fra arbeidsplass, så vil jeg tro de her har vurdert deg som uaktuell til stillingen. Du vil heller neppe oppleve å få tilkallingsvikariater. Dette er nemlig ikke uvanlig selv om det er skjeldent. Du får tenke igjennom hva som skjedde på første vakt som fikk dem til å tenke seg om. 

Anonymkode: 9b012...22d

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noks åpenlyst for deg hva som her har skjedd? Opplæringsvakter, vanligvis to betalte vakter, er ikke bare for å lære deg opp, men og for arbeidsgiver for å se og curdere om du passer til jobben. 

Uten å vite, men basert på erfaringer fra arbeidsplass, så vil jeg tro de her har vurdert deg som uaktuell til stillingen. Du vil heller neppe oppleve å få tilkallingsvikariater. Dette er nemlig ikke uvanlig selv om det er skjeldent. Du får tenke igjennom hva som skjedde på første vakt som fikk dem til å tenke seg om. 

TS sin sjef var ikke på jobb på den andre vakten, det er i så fall rimelig useriøst at man vurderer noen som uegnet på grunnlag av den første vakten,så her er det nesten mer sannsynlig at TS har blitt forsøkt utnyttet. 

Det er uansett ikke en arbeidsgiver man ønsker å jobbe for, som tilbyr deg jobb på intervjuet og ber deg derfor droppe andre jobbalternative, men som gjør noe helt annet. Hadde jeg vært ts hadde jeg tatt hatten og gått uansett. 

Anonymkode: a20aa...049

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt nei takk, gått på andre interjuer. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sin sjef var ikke på jobb på den andre vakten, det er i så fall rimelig useriøst at man vurderer noen som uegnet på grunnlag av den første vakten,så her er det nesten mer sannsynlig at TS har blitt forsøkt utnyttet. 

Det er uansett ikke en arbeidsgiver man ønsker å jobbe for, som tilbyr deg jobb på intervjuet og ber deg derfor droppe andre jobbalternative, men som gjør noe helt annet. Hadde jeg vært ts hadde jeg tatt hatten og gått uansett. 

TS sin overordnede når hun går opplæringsvakt skal både lære opp og observere om ts her, er egnet for jobben. Å påstå at noen utnyttes når de går opplæringsvakt må være tuftet på uvitenhet. Ved opplæringsvakt går den som læres opp på topp av annen bemanning. I tillegg har den på opplæring krav på lønn. Ingen påtar seg å ta noen inn på opplæringsvakt for å bruke dem i bedriften, da opplæring både stjeler tid fra den som lærer opp og dobbel lønn. 

Så uansett hvordan vi vrir og vrenger på dette, så er det nok hos ts selv problemet ligger, enten hun selv vet dette eller er totalt uten selvinnsikt. 

Skrevet

Dette her er en taktikk mange arb.givere kjører nå😊 Var på et intervju for en tid siden, hvor det sto i annonsen om at stillingen var deltid. Men da jeg kom på intervjuet var det bare snakk om ei vakt pr.uke(om det var behov), og at det ikke var en skikkelig kontrakt på det heller. Tolket det dithen at man kun står som tilkallingshjelp. Du er ikke garantert å få  mye rart av vakter, så da var det jo ikke vits for meg som sitter med hus og barn. Jeg må nesten vite av om jeg kan tjene så og så mange tusn i måneden..

Lurendreier av noen arbeidsgivere. Pass på å organisere dere i en tid som denne.

Anonymkode: 99159...bd8

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sin overordnede når hun går opplæringsvakt skal både lære opp og observere om ts her, er egnet for jobben. Å påstå at noen utnyttes når de går opplæringsvakt må være tuftet på uvitenhet. Ved opplæringsvakt går den som læres opp på topp av annen bemanning. I tillegg har den på opplæring krav på lønn. Ingen påtar seg å ta noen inn på opplæringsvakt for å bruke dem i bedriften, da opplæring både stjeler tid fra den som lærer opp og dobbel lønn. 

Så uansett hvordan vi vrir og vrenger på dette, så er det nok hos ts selv problemet ligger, enten hun selv vet dette eller er totalt uten selvinnsikt. 

Det er mange useriøse arbeidsgivere der ute, og det er forskjell på teori og praksis. Selv om opplæringsvakt i teorien alltid skal gå oppå vanlig bemanning, så syndes det ofte mot dette, og det er på ingen måte uvanlig at arbeidsgivere prøver seg litt med å kaste en eventuell nyansatt rett inn i det, selv med mangelfull opplæring og oppfølging, for å spare litt penger. 

Og, når du er borte andre dagen av en opplæring så får du på ingen måte noe godt inntrykk av den man eventuelt skal ansette. Så her bør egentlig ts bare komme seg vekk, for det å gjøre helt motsatt av det man sier kan være et tegn på en useriøs arbeidsplass, og de er det dessverre mange av. Om det virkelig hadde vært slik at ts sin potensielle nye sjef hadde hatt et dårlig inntrykk, så hadde man nok heller ikke tilnærmet tilbudt stillingen der og da (før opplæring), men vært ennå mer nøktern og sagt at man faktisk måtte se det an litt. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har mulighet for 100% andre steder eller intervju så hadde jeg satset på det. Arbeidsgiver høres useriøs ut og bør behandles deretter.

Anonymkode: 76495...151

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...