Gå til innhold

Mac virker ikke, garanti eller forsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Min MacBook har dessverre sluttet å funke og nekter å slå seg på og lade. Den er tre år gammel. Tenkte ta den med til Eplehuset, men lurer på om jeg må betale for at de skal finne ut av hva som er galt eller om de gjør det gratis? Jeg fikk Macen fra min skole da jeg gikk på videregående, så mens jeg gikk der dekket de alle reparasjoner, men lurer altså på om A) Eplehuset tar betalt for å sjekke hva som er galt B) Om man får gratis reparasjon på garanti/reklamasjon og C) Dersom ikke, hvordan går man frem ved forsikringssak (LO kollektiv hjemforsikring)? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du organisert i ett eller anna forbund, som ligger under LO er muligheten til stedet for at du kan bruke de. Men, er du alene i husstanden koster det 3000,- i egenandel. Eplehuset krever kanskje kvittering på Macen, for at det skal være snakk om å ta den på garanti.

Skrevet

Tror dette går under garantien. Eplehuset tar ikke noe for å sjekke hva som er galt. Trenger ikke kvittering men serienummeret som står under maskinen.

Registrer deg på eplehuset, så sender/leverer du maskinen inn.

Skrevet

Hvilken forsikring tror du dekker en sånn sak? Tror du noen jobber gratis for å undersøke hva som er feil med en tre år gammel pc? To års garanti tid er for lengst gått ut når macken er tre år. Er det noe som er feil med maskinen og som kan skyldes feil fra den var ny, så har du fem års reklamasjonsrett, noe som er mer enn tvilsomt her. 

Anonymkode: 37ff3...a20

• Liker 1
Skrevet

En bærbar PC har vel ikke forventet levetid over tre år, så her er det bare å betale reparasjon selv.

Anonymkode: 915d1...c17

Skrevet

Høres ut som om batteriet ditt har konket. Det regnes som forbruksvare med forventet levetid 2,5 til 3 år. Så nytt batteri må du kjøpe selv. Og siden man ikke har lov til å skru i en Mac selv, og batteriet ligger inni selve Macen, må dette gjøres av autorisert Apple-verksted. Kostnaden for selve verkstedarbeidet vil du nok også måtte betale selv.

For øvrig har en bærbar datamaskin reklamasjonstid på fem år, men dersom IT-dudene på skolen din har skrudd på Macen, kan du bare glemme at Apple tar i den uten at du må betale fra første minutt.

http://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Skrevet
På 9.12.2016 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Hvilken forsikring tror du dekker en sånn sak? Tror du noen jobber gratis for å undersøke hva som er feil med en tre år gammel pc? To års garanti tid er for lengst gått ut når macken er tre år. Er det noe som er feil med maskinen og som kan skyldes feil fra den var ny, så har du fem års reklamasjonsrett, noe som er mer enn tvilsomt her. 

Anonymkode: 37ff3...a20

Min mac, kjøpt i 2012 sluttet å virke i mars 2016. Sendte den inn de satte inn nytt hovedkort da det var det som var årsaken til at den ikke virket. Og dette gikk på garantien.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

du har sikkkert funnet ut av det nå, men tenkte jeg kunne svare likevel. macen min sluttet å virke for noen måneder siden. den var ca 4,5 år gammel. tok den med på Eplehuset og de kunne fortelle at garantien på MacBook varer i hele 5 år så jeg var innafor :) macen ble sendt inn til reparasjon og nesten alt måtte skiftes ut. betalte ikke en krone for det - hverken for å sjekke hva som var galt, selve reparasjonen eller delene :) kjempebra service.

• Liker 1
Skrevet

Man har jo som privatperson 5 års reklamasjonsrett, aberet her kan bli at den jo ble kjøpt inn av skolen din. Det er da som regel som et bedriftskjøp å regne. Men det skader selvsagt ikke å spørre leverandøren som leverte den til skolen din. 

Anonymkode: 17315...6ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende og fikk vite at reklamasjonsretten på apple-produkter var 3 år, etterpå måtte man betale for reparasjon og deler selv 

Anonymkode: e0820...85f

Skrevet
På 20.12.2016 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe lignende og fikk vite at reklamasjonsretten på apple-produkter var 3 år, etterpå måtte man betale for reparasjon og deler selv 

Anonymkode: e0820...85f

Hvis den er kjøpt privat må de følge norsk lov, som sier 5 år for slike produkter.

Anonymkode: ac0bd...839

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...