Gå til innhold

Fordeling av utgifter til gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan dere fordeler utgifter (og ansvar) til bursdagsgaver til venner av barna når dere ikke bor sammen lenger?

Jeg har barna ca 70%, får bidrag og lurer på om det er "riktig" at jeg ordner og betaler gaver uansett, eller at det er riktigere at den som har barnet den dagen selskapet er, ordner dette? Er det vanlig med en felleskonto til slike utgifter selv når en av foreldrene får bidrag?

Anonymkode: 729e4...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke bare prate sammen og finne en løsning som fungerer for dere?

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler. Men det gjorde jeg da vi bodde sammen også, så ser ikke hvorfor det skal endres bare fordi vi ikke bor sammen lengre.

Anonymkode: ab2e3...fcc

Skrevet

Jeg har også ca 70% og får bidrag, så det er jeg som står for sånne ting ja. Han betaler sin del i bidraget.

Men bursdgas- og julegaver til sin familie står han for, både til barn og voksne, og det har han gjort av eget initiativ.

Anonymkode: fd354...3fe

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på hvordan dere fordeler utgifter (og ansvar) til bursdagsgaver til venner av barna når dere ikke bor sammen lenger?

Jeg har barna ca 70%, får bidrag og lurer på om det er "riktig" at jeg ordner og betaler gaver uansett, eller at det er riktigere at den som har barnet den dagen selskapet er, ordner dette? Er det vanlig med en felleskonto til slike utgifter selv når en av foreldrene får bidrag?

Anonymkode: 729e4...ad8

Den som sier ja til fødselsdagsinnvitasjonen er ansvarlig for gaver. Det har ikke noe med hvem barnet oppholder seg hos.  Dette pga. at gaver ikke er regnet med i samværsfrafradrag på barnebidraget. Den som finner på ting med barnet har ansvar. 

For eksempel BM sier ja til fødseldagsselskap under samvær, noe BM i utgangspunktet ikke kan gjøre men som er vanlig. Gave dekkes av BM. Motsatt er det om BY sier ja til samme type selskap når barnet er hos BM (noe som ikke skal gjøres). En er hele tiden ansavlig for avtaler en inngår på vegne av barnet, og kan ikke kreve annet enn det som er regnet inn i samværsfradrag. 

Det som enda værre er dBM som vil at BY skal dekke julegaver som barnet gir til venner når BM avtaler dette med barnet.

Når BY har betalt barnebidraget er alt betalt bortsett fra tannregulering, og konfirmasjon, Noe utover dette kan ikke NAV kreve inn. Punktum slutt.

Skrevet

Den av mine foreldre som hadde oss den helgen/dagen det var bursdagsselskap ordnet gave hos oss ihvertfall. Vi var hos pappa annenhver helg da vi var mindre + en dag ekstra i uken innimellom. 

Anonymkode: ea9d1...aaf

Skrevet

Hvis en part få bidrag så ville jeg tenkt at dette er utgifter som inngår der. Så da bør du dekke det. Alternativt at den som barnet er hos når bursdagen er, dekker det. Det er jo denne som uansett avgjør om barnet kan delta i selskapet eller ikke (om det passer).

Her har vi 50/50 deling, null bidrag, og har felleskonto hvor begge setter innen fast sum hver md for utgifter for ungen. Dette dekker alt fra SFO,fritidsaktiviteter, tannregulering, mobilabb., klær og utstyr, bursdagsfeiring (vennebursdag) og bursdagsgaver til venner.

Anonymkode: 836a0...c64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...