AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #1 Skrevet 8. desember 2016 Hvor mange av dere er det som snakker med barna sine om hvor viktig det er med kondom, og hva det beskytter de i mot? Hvor mange av dere som snakker med barna deres om bruk av kondom viste at de kan bestille gratis kondomer oss gratiskondomer.no ? Og til dere som vet om gratiskondomer.no, informerer dere ungdommen deres om at det finnes ? Dette er jo er viktig tema, og et tema som blir tatt opp på skolen. Synes dere at det er like viktig at mor og far også tar denne praten eller gir dere skolen alt av ansvar ? Anonymkode: 471ed...542
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #2 Skrevet 8. desember 2016 Sønnen har kjæreste og jeg sjekker søppeldunken til sønnen om det ligger brukte kondomer der. Så vet at han er ansvarlig. Anonymkode: a9774...a61
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #3 Skrevet 8. desember 2016 Som lærer blir jeg ofte sjokkert over hvor lite det snakkes om holdninger rundt sex og lignende hjemme. Alle vet at de kan få p-piller hos helsesøster, kondom er "ukult" og noen elever blir faktisk overrasket når læreren sier at p-piller kun forhindrer graviditet. Foreldre MÅ tørre å snakke med barna om kondombruk, og enda viktigere må dere tørre å snakke om grensesetting. Ungdommer skal ikke måtte føle at det er unormalt å være jomfru (statistikken sier noe helt annet), eller at det er unormalt å ønske å vente med sex til de har fått seg kjæreste. Som voksen i skolen oppleves det som om ingen har sagt dette til dem før. Vinklignen i samfunnet er at alle ønsker å ha sex, og at det eneste vi trenger å lære dem er kondombruk. Trygge voksne må si at det er greit å ønske å ha sex med flere (MED kondom), OG det er greit å ønske å ha sex med få. Vi må tørre å si at det er ok å kjenne på egne grenser, og å ikke gjøre ting de egentlig ikke har lyst til. Det er helt fint for meg å gjøre dette, vi har meningsfylte samtaler, men det er faktisk en jobb for hjemmet. Anonymkode: fc720...438 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #4 Skrevet 8. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer blir jeg ofte sjokkert over hvor lite det snakkes om holdninger rundt sex og lignende hjemme. Alle vet at de kan få p-piller hos helsesøster, kondom er "ukult" og noen elever blir faktisk overrasket når læreren sier at p-piller kun forhindrer graviditet. Foreldre MÅ tørre å snakke med barna om kondombruk, og enda viktigere må dere tørre å snakke om grensesetting. Ungdommer skal ikke måtte føle at det er unormalt å være jomfru (statistikken sier noe helt annet), eller at det er unormalt å ønske å vente med sex til de har fått seg kjæreste. Som voksen i skolen oppleves det som om ingen har sagt dette til dem før. Vinklignen i samfunnet er at alle ønsker å ha sex, og at det eneste vi trenger å lære dem er kondombruk. Trygge voksne må si at det er greit å ønske å ha sex med flere (MED kondom), OG det er greit å ønske å ha sex med få. Vi må tørre å si at det er ok å kjenne på egne grenser, og å ikke gjøre ting de egentlig ikke har lyst til. Det er helt fint for meg å gjøre dette, vi har meningsfylte samtaler, men det er faktisk en jobb for hjemmet. Anonymkode: fc720...438 Tenker akkurat det samme. Er lærer på 10.trinn, og snakker med elevene mine om sex veldig ofte, men det vet jeg at jeg er ganske alene om. Blir stadig overrasket over hvor lite de vet.. Jeg visste mye mer da jeg gikk i 10.klasse selv. Er det flaut å snakke med barn sine om sex?! Jeg forstår ikke det helt selv, men jeg har ikke barn. Man skulle jo tro at foreldre er interessert i å ikke bli besteforeldre, eller i verste fall; pårørende til en hiv-smittet..Synes faktisk det er på kanten til omsorgssvikt å ikke snakke om disse tingene. Anonymkode: f52b0...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #5 Skrevet 8. desember 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen har kjæreste og jeg sjekker søppeldunken til sønnen om det ligger brukte kondomer der. Så vet at han er ansvarlig. Anonymkode: a9774...a61 Seriøst? Det er bare ekkelt. Du burde nok stole på sønnen din i stedet for å kikke på sæden hans. Anonymkode: 8a276...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #6 Skrevet 8. desember 2016 Nå er ikke barnet mitt 1 år enda engang, men jeg skal helt klart ta den praten når han nærmer seg tenårene. Mistet selv jomfrudommen altfor tidlig, så tenker at det en sånn prat må skje før ungdomsskolen. Anonymkode: f810f...b95
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #7 Skrevet 8. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke barnet mitt 1 år enda engang, men jeg skal helt klart ta den praten når han nærmer seg tenårene. Mistet selv jomfrudommen altfor tidlig, så tenker at det en sånn prat må skje før ungdomsskolen. Anonymkode: f810f...b95 Man må snakke om sex allerede i barnehagen. De må vite hva det er, hvordan skal de ellers kunne si fra om overgrep? Anonymkode: f52b0...0a5 4
Majott Skrevet 8. desember 2016 #8 Skrevet 8. desember 2016 Jeg snakket mye med mine døtre om sex og prevensjon. Særlig om viktigheten med kondom, og at det beskytter mot graviditet hvis annen prevensjon feiler, og at det beskytter mot sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #9 Skrevet 8. desember 2016 Har tatt hele praten med sønnen min på 14. Også om grenser for egen kropp og andres. Har også tatt praten om bilder osv. Anonymkode: 3f1dd...fc4
Timseh Skrevet 8. desember 2016 #10 Skrevet 8. desember 2016 Har pratet med min bonussønn om det i mange år. Nå er han 16 år. Han vet hvor han kan bestille gratis kondomer.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #11 Skrevet 8. desember 2016 Læreren igjen! Det jeg tenker er at det er synd at man snakker om "praten". Entallsform. Jeg hadde aldri praten hjemme, og vil heller ikke si at jeg og foreldrene mine har et spesielt åpent forhold. Vi har et godt forhold, men deler ikke alt med hverandre, kan du si. Jeg har likevel vokst opp med at dette har blitt snakket om. Ikke privat, har aldri blitt konfrontert eller hørt intime detaljer fra dem, men i forbindelse med diskusjoner og nyheter har foreldrene mine turt å snakke om holdninger, medbestemmelse, prevensjon, rettigheter. Jeg har alltid blitt inkludert, men aldri konfrontert. Jeg vokste opp med en sterk følelse av at det jeg ville var like ok som det venninna mi ville, og i tillegg enn visshet om at jeg KUNNE snakke med foreldrene mine dersom jeg ønsket det. Man trenger ikke å være privat, det er ikke jeg med elevene mine, men med objektive samtaler får man også styrket kunnskap og holdninger. Elevene slipper å føle at jeg griper inn i deres privatsfære, og jeg slipper å høre ting jeg ikke er interessert i å høre om. Likevel har begge parter lærerike og meningsfulle samtaler. Anonymkode: fc720...438 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #12 Skrevet 8. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må snakke om sex allerede i barnehagen. De må vite hva det er, hvordan skal de ellers kunne si fra om overgrep? Anonymkode: f52b0...0a5 Er helt enig i det. Men kondompraten er forhåpentligvis ikke bødvendig allerede i barnehagen. Anonymkode: f810f...b95
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #13 Skrevet 8. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Læreren igjen! Det jeg tenker er at det er synd at man snakker om "praten". Entallsform. Jeg hadde aldri praten hjemme, og vil heller ikke si at jeg og foreldrene mine har et spesielt åpent forhold. Vi har et godt forhold, men deler ikke alt med hverandre, kan du si. Jeg har likevel vokst opp med at dette har blitt snakket om. Ikke privat, har aldri blitt konfrontert eller hørt intime detaljer fra dem, men i forbindelse med diskusjoner og nyheter har foreldrene mine turt å snakke om holdninger, medbestemmelse, prevensjon, rettigheter. Jeg har alltid blitt inkludert, men aldri konfrontert. Jeg vokste opp med en sterk følelse av at det jeg ville var like ok som det venninna mi ville, og i tillegg enn visshet om at jeg KUNNE snakke med foreldrene mine dersom jeg ønsket det. Man trenger ikke å være privat, det er ikke jeg med elevene mine, men med objektive samtaler får man også styrket kunnskap og holdninger. Elevene slipper å føle at jeg griper inn i deres privatsfære, og jeg slipper å høre ting jeg ikke er interessert i å høre om. Likevel har begge parter lærerike og meningsfulle samtaler. Anonymkode: fc720...438 Er noe jeg kaller det. Vi snakker om det flere ganger Anonymkode: 3f1dd...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #14 Skrevet 8. desember 2016 Jeg hadde en lang samtale med sønnene mine om sex, på en sydentur da de var 6 og 9 år. Mens jeg snakket, så spurte de spm inn i mellom. Er veldig glad for at jeg gjorde det, og vi har snakket om det mye etterpå også. Men jeg ble litt paff over familie og venner da jeg fortalte hva jeg hadde snakket meg barna mine om. De var så unge, de kunne umulig være intr i et tema som sex, det er da andre ting man heller kan snakke om, osv osv. Det var ikke måte på hva de sa! Men jeg er så glad for at jeg har tatt praten med de mange ganger. De spør meg av og til om forskjellige ting ang sex, og til og med hva jeg og mannen(deres pappa) har gjort/gjør... svarer ikke på det da😜 Det jeg merket når jeg forteller om sex til de, og når de spør, så er de fornøyde med svarene jeg gir. Og det er jeg glad for! Så snakk med barns deres om sex, samliv, kondomer og kjønnssykdommer! De har bare godt av det! Anonymkode: c26ed...1ec
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #15 Skrevet 9. desember 2016 Jeg har snakket med den eldste om dette siden hun var liten. Viktig å starte før det blir flaut, så de faktisk hører etter tenker jeg. Anonymkode: 4cc43...2b6 1
Gjest Chroma Skrevet 9. desember 2016 #16 Skrevet 9. desember 2016 Har snakket med 14-åringen om det, men at man kunne bestille gratis kondomer visste ikke jeg engang, kjekt å vite
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #17 Skrevet 9. desember 2016 Nå er min bare 5 år, så vi er ikke helt ved sex og kondomer ennå. Men kropp, helse, grenser og respekt for seg selv og andre er naturlig å prate om, og har vært det lenge. Så vi følger den linjen videre, med åpenhet og informasjon. Forhold, sex og prevensjon vil selvfølgelig også være en del av det, så snart det "passer". Hadde det likt med mine foreldre (hovedsakelig mamma ettersom jeg er kvinne), har aldri vært noe man ikke kan prate om, eller noe som er for dumt eller flaut, ettersom vi har vært så åpne helt fra vi var små. Anonymkode: fb3f8...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #18 Skrevet 9. desember 2016 Jeg valgte å ikke engang prøve å få meg kjæreste og aldri komme full hjem da jeg bodde hjemme. Da slapp jeg å ha den pinlige praten. Hvor flaut er det ikke for barn/ungdom når foreldre snakker med dem om sex? ALLE vet at man skal beskytte seg, de fleste vet hvor man får tak i kondomer (selv de later som de ikke vet) Anonymkode: c4836...87d
Gjest Runforit Skrevet 10. desember 2016 #19 Skrevet 10. desember 2016 Kommer til å ta opp sex med Mini jeg. Utrolig viktig å opplyse om hva sex innebærer. Spesielt med tanke på smitte og sykdommer. De fleste skjønner at det kan bli barn av(håper jeg iallefall når de tar steget ut med sex), men kjønnssykdommer etc tenker de nok ikke like mye på. Skal selvsagt opplyse intenst om graviditet også da det er lett å glemme når hormoner herjer og kåtskapen overtar. Tenker filmen "Kids" og en fødevideo etter praten om sex, sykdom og graviditet i det minste får han til å tenke seg om to ganger før han kaster seg ut i det
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 #20 Skrevet 14. desember 2016 På 8.12.2016 den 20.10, AnonymBruker skrev: Er helt enig i det. Men kondompraten er forhåpentligvis ikke bødvendig allerede i barnehagen. Anonymkode: f810f...b95 Enig. I barnehagen kan vi snakke om at det er viktig å være snill mot kroppen sin, at de selv eier den og ingen andre. Empati, selvhevdelse bør ligge I grunn i alle relasjoner. Om forskjellen på gode og vonde hemmeligheter. At de vonde ikke telles og skal fortelles til voksne de stoler på osv. At ikke alle voksne er snille. At sex er noe fint og deilig og noe voksne mennesker gjør sammen frivillig. At det er greit å ta på tissen sin, men ikke rundt andre osv... Anonymkode: bce2b...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå