AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #1 Skrevet 8. desember 2016 Hei, Kvinne på 30 år her. Nylig var jeg på et bransjeseminar knyttet til yrket mitt. Dette er en bransje med forholdsvis høyt utdannede og svært oppegående mennesker, og de fleste er både hyggelige og gode forbilder. Om kveldene er det mingling og de fleste går rundt med et glass med noe godt i. I et tilfelle sitter jeg og "tomprater" litt med en eldre bransjekollega, og en annen, godt voksen mann, kommer til. Jeg har aldri sett vedkommende tidligere, og det første han sier til meg er: "Du er jævlig deilig!", ikke noe hilsing eller noe som helst, kun denne kommentaren. Jeg blir litt satt ut, jeg! Disse to godt voksne herrene begynner deretter lett å argumentere for at dette er da noe jeg bare skal ta som et kompliment. Nei, for faen om jeg gjør! Hadde dere ville komplimentere meg, så hadde dere snakket fag med meg, tatt meg seriøst, skrytt av jobben jeg gjør, etc., på lik linje med deres mannlige kollegaer! Hendelser som dette er årsaken til at jeg betegner meg som feminist - retten til å bli tatt seriøst og stille på lik linje med det mannlige kjønn. Mange ville nok helt sikkert tatt utsagnet som et kompliment (antakelig ikke så mange på dette arrangementet, riktig nok), men det vil jeg tro er jenter/kvinner som har et annet fokus enn hva jeg har. I tenårene, f.eks., ville jeg kanskje tatt det som et kompliment, men med alder, erfaring og utdanning innser jeg at det er det motsatte. Jeg syns mannfolk som forbeholder seg retten til å snakke slik til kvinnelige kolleger har en ekkel holdning. Men en slik holdning blir ikke noe bedre så lenge vi kvinner selv fortsetter med å selge oss som kjøttstykker på kjøttmarked (trutmunn, ta-meg-blikk, rumper og pupper helt eller delvis flashet her og der, etc.). Jeg gjorde riktignok ikke noe mer nummer ut av det denne gangen, annet enn at jeg gikk. Men flere som ville reagert? Innspill på mine synspunkt? Anonymkode: 4f74c...de4 13
annebanane Skrevet 8. desember 2016 #2 Skrevet 8. desember 2016 Var han full, eller? Det der er noe som en stort sett bare hører fra fulle eller under sex. Er enig i at han kunne valgt noe annet å si som et første møte. 5
Gjest canacas Skrevet 8. desember 2016 #3 Skrevet 8. desember 2016 Kan akseptere det (ikke nødvendigvis ønske det velkomment) på sukker, tinder og på fylla osv. Men i den settingen ville jeg nok bitchslappet begge to, han som sa det to ganger.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #4 Skrevet 8. desember 2016 Slik uttaler man seg ikke på jobbarrangement. Jeg er forøvrig uenig i deg at kvinner har medskyld i dette ved å kle seg på den ene eller andre måten. Hvilket også er årsaken til at jeg er uenig med de fleste feminister. Anonymkode: 08379...a0f 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #5 Skrevet 8. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik uttaler man seg ikke på jobbarrangement. Jeg er forøvrig uenig i deg at kvinner har medskyld i dette ved å kle seg på den ene eller andre måten. Hvilket også er årsaken til at jeg er uenig med de fleste feminister. Anonymkode: 08379...a0f Jeg tror egentlig ikke at de fleste feminister vil si at kvinner har medskyld ved å kles seg på den ene eller andre måten. Heller tvert imot! Dette er heller min teori, selv om jeg forbeholder meg retten til å kalle meg feminist. Men det er noe med at kvinner, på vegne av sitt kjønn, ikke akkurat sender ut signaler til omverden om at vi ønsker å bli tatt seriøst når vi "blotter" oss på denne måten i sosiale medier og vanlige medier. Min tankegang, der, altså. TS Anonymkode: 4f74c...de4 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #6 Skrevet 8. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror egentlig ikke at de fleste feminister vil si at kvinner har medskyld ved å kles seg på den ene eller andre måten. Heller tvert imot! Dette er heller min teori, selv om jeg forbeholder meg retten til å kalle meg feminist. Men det er noe med at kvinner, på vegne av sitt kjønn, ikke akkurat sender ut signaler til omverden om at vi ønsker å bli tatt seriøst når vi "blotter" oss på denne måten i sosiale medier og vanlige medier. Min tankegang, der, altså. TS Anonymkode: 4f74c...de4 Jada, jeg bemerket bare at dette var veldig typisk for feminister som hevder å stå på "kvinners side", når de egentlig mener "kvinner som er som / er enige med meg". Anonymkode: 08379...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #7 Skrevet 8. desember 2016 Det var nok ikke noe vondt ment, men komplement var det ikke. Synes du drar det ut av proposjoner når mener menn ikke kan respekterer kvinner. For det er det du sier. Det går an å synes at noen er jævlig deilig og smart. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: ab7cc...a51
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #8 Skrevet 8. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var nok ikke noe vondt ment, men komplement var det ikke. Synes du drar det ut av proposjoner når mener menn ikke kan respekterer kvinner. For det er det du sier. Det går an å synes at noen er jævlig deilig og smart. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: ab7cc...a51 Hvorfor skal en kollega fortelle en annen kollega at h*n er jævlig deilig? Det er usaklig og uprofesjonelt, slik jeg ser det. Anonymkode: 4f74c...de4 9
Summers Skrevet 8. desember 2016 #9 Skrevet 8. desember 2016 (endret) Synes du er hårsår. Ville vært mer spesielt om han roste deg for jobben du gjorde. Han hadde jo aldri møtt deg før og ante ikke noe om deg. Det er jo noe helt annet å få høre fra en i samme bransje(ikke samme arbeidsgiver engang) at man er deilig på et sted med alkoholservering og at sjefen på arbeidsplassen forteller at du ser jævlig deilig ut. Endret 8. desember 2016 av Summers 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #10 Skrevet 8. desember 2016 Det har skjedd med meg også, og uansett hvordan det er ment er det ubehagelig og uprofesjonelt. Spesielt som yngre kvinne. Jobben min er ikke å gå rundt og være "deilig", men å utføre arbeidsoppgavene mine på en god måte. For min del blir dette gjort i helt vanlige klær, med nøytral sminke. Sist dette skjedde sa jeg bare rolig at "dette er første gang jeg hører noe slikt fra deg, og jeg regner også med at det var den siste". Han ble rimelig flau da han skjønte hva han hadde sagt. Anonymkode: 8d192...7f9 12
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #11 Skrevet 8. desember 2016 3 minutter siden, Summers skrev: Synes du er hårsår. Ville vært mer spesielt om han roste deg for jobben du gjorde. Han hadde jo aldri møtt deg før og ante ikke noe om deg. Det er jo noe helt annet å få høre fra en i samme bransje(ikke samme arbeidsgiver engang) at man er deilig på et sted med alkoholservering og at sjefen på arbeidsplassen forteller at du ser jævlig deilig ut. Dersom han, slik det ville vært mest naturlig, hadde rukket frem handen for å hilse på meg, høre hvor jeg jobbet og med hva, deretter kanskje fått vite om prosjekter jeg har vært med på etc., så hadde det vært rom for å rose. Dette var han åpenbart ikke så veldig interessert i. Heldigvis han som kommer ut av det som en tapende part, fordi han fremstiller seg selv som en redneck. TS Anonymkode: 4f74c...de4 4
cmd Skrevet 8. desember 2016 #12 Skrevet 8. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere ville komplimentere meg, så hadde dere snakket fag med meg, tatt meg seriøst, skrytt av jobben jeg gjør, etc., på lik linje med deres mannlige kollegaer! hvorfor forventer du det når folk er i beruset tilstand? og det var på kvelden, så ikke har noe med faglig å gjøre. Om du tar det som kompliment eller frekkhet, er opptil deg. Jeg hater når folk snakker om arbeid, kunder, med kollega på fest etc. Selvom jeg også blir dratt inn i samtale.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #13 Skrevet 8. desember 2016 For min del så er slike kommentarer noe jeg anser som privat. Det er noe man sier når man kjenner personen veldig godt, ikke noe man sier til fremmende. Litt slik jeg heller ikke ville snakket om sexlivet mitt, ville jeg heller ikke sagt til noen at de var jævla deilige (før jeg kjente dem godt, som sagt). Anonymkode: 84ea3...02a 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #14 Skrevet 8. desember 2016 1 minutt siden, cmd skrev: hvorfor forventer du det når folk er i beruset tilstand? og det var på kvelden, så ikke har noe med faglig å gjøre. Om du tar det som kompliment eller frekkhet, er opptil deg. Jeg hater når folk snakker om arbeid, kunder, med kollega på fest etc. Selvom jeg også blir dratt inn i samtale. Dersom det ligger latent i mennesker å oppføre seg på den måten straks de har fått i seg litt alkohol, så mener jeg at de har et problem. Jeg syns det er verre å oppføre seg som en respektløs amøbe enn å snakke fag for å bli kjent på minglekveld. Anonymkode: 4f74c...de4 3
Summers Skrevet 8. desember 2016 #15 Skrevet 8. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom han, slik det ville vært mest naturlig, hadde rukket frem handen for å hilse på meg, høre hvor jeg jobbet og med hva, deretter kanskje fått vite om prosjekter jeg har vært med på etc., så hadde det vært rom for å rose. Dette var han åpenbart ikke så veldig interessert i. Heldigvis han som kommer ut av det som en tapende part, fordi han fremstiller seg selv som en redneck. TS Anonymkode: 4f74c...de4 Nå ønsket tydeligvis ikke han å snakke om jobb og det må være helt greit. På samme måte som det er helt greit at du ikke ønsket å bli sjekket opp på den måten. Men det har ikke noe med at kvinner ikke tatt seriøst. Det er ikke sånn at alle menn kun snakker om jobb til hverandre på mingling etter bransjeseminar. Og kvinner sjekker opp menn de også på slike minglinger. 1
cmd Skrevet 8. desember 2016 #16 Skrevet 8. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det ligger latent i mennesker å oppføre seg på den måten straks de har fått i seg litt alkohol, så mener jeg at de har et problem. Oki, de har sagt at du er deilig men har de prøvd på deg? Å få deg til sengs? Jeg sier IKKE at de er greie, de gjorde rette. Hadde de prøvd på deg å få til sengs, har de et problem ja.
Gud Skrevet 8. desember 2016 #17 Skrevet 8. desember 2016 7 minutter siden, Summers skrev: Nå ønsket tydeligvis ikke han å snakke om jobb og det må være helt greit. På samme måte som det er helt greit at du ikke ønsket å bli sjekket opp på den måten. Men det har ikke noe med at kvinner ikke tatt seriøst. Det er ikke sånn at alle menn kun snakker om jobb til hverandre på mingling etter bransjeseminar. Og kvinner sjekker opp menn de også på slike minglinger. 100 %.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #18 Skrevet 8. desember 2016 4 minutter siden, Summers skrev: Nå ønsket tydeligvis ikke han å snakke om jobb og det må være helt greit. På samme måte som det er helt greit at du ikke ønsket å bli sjekket opp på den måten. Men det har ikke noe med at kvinner ikke tatt seriøst. Det er ikke sånn at alle menn kun snakker om jobb til hverandre på mingling etter bransjeseminar. Og kvinner sjekker opp menn de også på slike minglinger. Da vil jeg foreslå, for alle dere det måtte gjelde, at neste gang dere er på et tilsvarende (eller egentlig hvilket som helst) arrangement og ikke ønsker å prate om jobb, så finnes det rikelig med andre samtaleemner og fremgangsmåter for å komme i snakk med nye mennesker - kvinner eller ei. Anonymkode: 4f74c...de4 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #19 Skrevet 8. desember 2016 8 minutter siden, cmd skrev: Oki, de har sagt at du er deilig men har de prøvd på deg? Å få deg til sengs? Jeg sier IKKE at de er greie, de gjorde rette. Hadde de prøvd på deg å få til sengs, har de et problem ja. Jeg forlot som sagt "samtalen", så jeg vet ikke hva han ville prøvd seg på eller ei dersom jeg ble værende. Men uansett syns jeg at det er en svært uprofesjonell og upassende oppførsel. Man snakker ikke slik til folk! Tror mange ville syns det var rart dersom samme fyren hadde gått bort til en mann på min alder og sagt det samme. Anonymkode: 4f74c...de4 4
Miklo Velka Skrevet 8. desember 2016 #20 Skrevet 8. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: det første han sier til meg er: "Du er jævlig deilig!" Er det ikke sånt kvinner liker? Bad boys, menn som driter i dama, er mansjåvinistiske, osv? Er man respektfull, og behandler kvinnen bra, så får man seg ikke noe i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå