Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på snart 20 som skal til å studere psykologi til neste semester, men før jeg går skikkelig inn for det håpte jeg på å få noen tilbakemeldingen fra noen som har vært innen dette studiet, å kan forklare meg litt hva det innebærer. Har nå veldig lenge vært interessert i psykologi og menneskets tankegang osv, men vil være sikker på at jeg helt sikkert vet hva det er jeg går inn for. Har blitt en uendelig takknemlig om noen tar seg tid til å kommentere dette innlegget! :-) 

Anonymkode: 93d20...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Det kommer helt an på - skal du på årsstudium, bachelor eller profesjonsstudiet? Det er en viss forskjell. 

Jeg tenker at bachelor/årsstudiet er fint om man ønsker å tilegne seg kunnskap om mennesket og dets fungering. Dette kan være fint å ha og bygge på annet studie der man jobber med mennesker også. 

Profesjonsstudiumet kvalifiserer jo til psykolog. Å jobbe som psykolog krever mye, og er hardt både under studiegang og i arbeidsliv. Det er likevel veldig interessant!

Anonymkode: e84d2...41a

Skrevet

Vel, det er jo en vesentlig forskjell på bachelor (og eventuelt master) og profesjon. Vil du bli psykolog, eller vil du lære om psykologi for så å måtte tilpasse det inn i jobb senere? Bachelorgraden er spennende, ofte med flere valgfrie emner men også mye forskningsmetode som nok kan oppleves som unødvendig hvis du "bare" er interessert i lære om menneskets fungering. Ikke er det lett å få jobb heller, da bør du gå videre med en av de mer yrkesrettede masterne. Går du profesjon blir du psykolog, du har selvsagt flere valg der også, men veien fra skole til jobb er mer opplagt enn om du går for bachelor-master. Profesjon er jo klinisk rettet og går mye på sykdom, mens med en bachelor kan du mer fritt sette sammen og velge interesseområder. Uansett må du forberede deg på mye lesing og pugging. 

Anonymkode: 25302...377

Skrevet

Det å bli psykolog har blitt forbeholdt de aller flinkeste på skolen.

Anonymkode: a6267...4ba

Skrevet

Hvis du vil komme litt i gang med fagene og se om de ulike retningene interesserer deg vil jeg anbefale boken "Hjernen er stjernen" - uavhengig om du skal gå profesjonsstudiet eller bachelor. Boken tar for seg ulike aspekter ved psykologfagene som du kommer til å møte, eks emosjoner, hukommelse, LTP ulike hjernedeler og sansene. Kapitlene er endel forenklet i forhold til faktisk pensum, men kan være en god forsmak. Kanskje en fin julegave? :)

https://www.haugenbok.no/bok/I9788248918776?gclid=CIiNz5rf59ACFWUlcgodhKsHMA

Ellers anbefaler jeg ulike artikler på psykologforeningens hjemmesider: http://www.psykologforeningen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...